handdator

Visa fullständig version : Kreatin Resistans?


RassK
2005-08-15, 21:40
Hur vet man om man är resistant mot kreatin?
Dvs. att man inte får några särskilda resultat av kreatin *screwy*

Jag har aldrig använt kreatin förr och började med det för 2-3 veckor sedan, efter att ha läst väldigt mycket om kreatin från legimita källor om pro- och bieffekter så är jag väldigt (besviken? *cry* ) konfunderad på om jag är kreatinresistant eller inte. Eftersom jag inte upplevt dessa effekter *popcorn*

Finns det något "officiellt" sätt att ta reda på det?

Überbiffen
2005-08-15, 22:14
Hur mycket kreatin tog du, hur länge ?

RassK
2005-08-15, 22:18
10g två gånger om dagen
Blandat med proteinshake
Långt innan och precis efter träning.

Zaiboot
2005-08-15, 22:47
vars var de snabba kolhydraterna ?

RassK
2005-08-15, 22:48
Jag tog kreatinet med apelsinjuice eller vatten, jag blandade det med shaken efter :)

Rock'nRoll
2005-08-15, 22:59
Är det nödvändigt med just snabba kolhydrater eller går det lika bra med långsamma/medelsnabba?

nordland
2005-08-16, 08:40
Jag tog kreatinet med apelsinjuice eller vatten, jag blandade det med shaken efter :)

Jag hoppas att du inte blandade färdigt innan passet och drog i dig drinken efteråt.. Kreatin är inte stabilt i vätska och bör inte blandas färdigt. blandar du kreatinet med vatten, juice etc och låter drinken stå så omvandlas kreatinet till giftigt verkningslöst kreatinin...

För att få bäst effekt av kreatin bör du slänga en dosering direkt i munnen och "skölja" ner med vatten. Då hinner kreatinet inte börja omvandlas.
Du bör även ta kreatinet med någon snabb kolhydrat, ex maltodextrin el dextros som gör att kroppen tar upp kreatinet snabbare.

Prova även att höjja dosen. till 30-40g/dag. Jag får ingen effekt av 20g/dag förutom en jävla rännskita, men vid 40g så börjar det hända grejjer....

Sverker
2005-08-16, 08:46
så omvandlas kreatinet till giftigt verkningslöst kreatinin...



Verkningslöst är det, definitivt onödigt, men inte giftigt.

Akilles
2005-08-16, 13:02
Prova även att höjja dosen. till 30-40g/dag. Jag får ingen effekt av 20g/dag förutom en jävla rännskita, men vid 40g så börjar det hända grejjer....

Jag har läst att om man toköverdoserar kreatin kan det hända att kroppen nedreglerar mängden receptorer på cellernas yta som ska ta emot kreatinet och skjutsa in det i muskeln. Vilket kräver mer kreatin, som i sin tur nedreglerar ännu mer, osv. Om det är sant vore det ganska dumt att äta väldigt mycket kreatin.

Vad väger du?

nordland
2005-08-16, 14:25
Jag har läst att om man toköverdoserar kreatin kan det hända att kroppen nedreglerar mängden receptorer på cellernas yta som ska ta emot kreatinet och skjutsa in det i muskeln. Vilket kräver mer kreatin, som i sin tur nedreglerar ännu mer, osv. Om det är sant vore det ganska dumt att äta väldigt mycket kreatin.

Vad väger du?

just nu väger jag ca 107kg, men är på väg uppåt... Nu kör ju jag inte kreatin för att min mage blir totalfuckad av det(kastar upp), men så länge jag kunde köra utan att magen dog så låg jag alltid mellan 20 och 40g/dag, med gott resultat...