handdator

Visa fullständig version : fråga om upplägg


Johan86
2005-08-15, 21:31
jag tänkte höra lite ang min träning.om jag tex kör biceps,rygg,underarmar på lördag kan jag då köra triceps,axlar,bröst,vader på söndag redan då? axlarna tar ju stryk i tex skivstångsrodd.och trapzen används även vid bägge passen.är detta galet?


jag vill ju träna 4ggr i veckan men jag har ingen möjlighet på fredagar tyvärr.har ni någon lösning på hur vecko schemat kan se ut.eftersom jag är relativt ny så är det vettigt om jag tränar varje muskelgrupp 2 ggr veckan

hoppas ni förstod vart jag ville komma

mvh

Johan86
2005-08-17, 19:31
någon som har något förslag

Allan
2005-08-17, 19:34
eftersom jag är relativt ny så är det vettigt om jag tränar varje muskelgrupp 2 ggr veckan



Om det där var en fråga sä är svaret NEJ!


allan

Johan86
2005-08-17, 19:35
ni rekomenderar väl nybörjare att träna varje muskelgrupp 2 ggr i veckan?

Allan
2005-08-17, 19:45
ni rekomenderar väl nybörjare att träna varje muskelgrupp 2 ggr i veckan?

Nejnejnejnejnej - vart har du fått det ifrån? KOlla in det här, från Best of....http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555


Och har du inte sett det förr så ska du läsa stickyb i det forumet.


allan

Johan86
2005-08-17, 19:48
så även nybörjare som tränat i några månader bör träna varje muskel var 7:e dag? för tilfället kör jag varje msukelgrupp var 4:e eller 5:e dag

har läst här på forumet att nybörjare kunde träna samma muskelgrupp 2-3 gånger i veckan

Allan
2005-08-17, 19:50
har läst här på forumet att nybörjare kunde träna samma muskelgrupp 2-3 gånger i veckan


Folk har nog frågat det. Men jag kan inte tänka mig att någon nånsin rekommenderat det - i varje fall inte utan att bli rejält ifrågsatt. De jag litar på här på Kolozzeum skulle aldrig skriva så.


allan

Johan86
2005-08-17, 19:57
musklerna återhämtar väl sig på 48-72timmar.då finns det väl ingen anledning att vänta längre? någon kunnig får gärna förklara detta *popcorn* samt hur längre varje muskelgrupp ska vila

Allan
2005-08-17, 20:18
musklerna återhämtar väl sig på 48-72timmar.då finns det väl ingen anledning att vänta längre? någon kunnig får gärna förklara detta *popcorn* samt hur längre varje muskelgrupp ska vila

Det är inte enbart muskeln som ska återhämta sig. Du har fästen, senor, ligament som också behöver vila sig. Man måste hålla isär begreppen - det är skillnad på återhämtning vid det vi kallar "medelhård ansträngning" och det vi kallar "dunka-huvet-i-väggen-anträngning".
Vill man bygga styrka och/eller muskler är det alltid det sista alternativet som gäller. När man kommer till det stadiet varken vill eller kan man träna samma muskel lika hårt flera pass samma vecka.

Om du vill kan du ju prova - det brukar sluta med massiv överträning och t o m förlorade muskler.

Det finns inga absoluta regler för hur länge en muskel ska vila. Känner man att den är fräsch kan man gärna träna den igen. Men man ska vara medveten om att anledningen till att den känns fräsch är just för att man inte tränat den så hårt.

Det tar ett tag att lära sig träna hårt - det brukar man bittert få lära sig när man tränar med någon som verkligen kör hårt.


allan

Johan86
2005-08-17, 20:20
så jag som tränat i över ett halvår bör kör varje muskelgrupp var 7:e dag?

Allan
2005-08-17, 20:23
så jag som tränat i över ett halvår bör kör varje muskelgrupp var 7:e dag?

Det blir ju lite svårt eftersom de flesta muskler synergerar med varandra. Man använder axlarna vid ryggträning, och armarna vid både bröst och ryggträning - så de vilar ju knappast sju dagar. Kör igenom kroppen en gång på en vecka, eller lite långsammare om du vill. Det beror ju helt på vilken sorts träning du bedriver.

allan

Grisen
2005-08-17, 20:33
Jag tycker man kan träna muskelgrupper fler gånger i veckan som nybörjare. Det gäller att få in momenten, om man bara tränar övningarna en gång i veckan, så har de nästan glömt bort hur man gör efter sju hela dagar.

I början handlar det inte om att köra slut på musklerna det är övning och åter övning för att tekniken ska sitta.

Allan
2005-08-17, 20:34
Teknikträning är inte samma sak som uppbyggnadsträning.


allan

nemd
2005-08-18, 18:40
Han kanske menar att kanske köra typ 2 helkroppspass med 1 övninga bara. det kan man la göra.. :D

Metal_boy_
2005-08-18, 21:13
Teknikträning är inte samma sak som uppbyggnadsträning.


allan


Dock krävs ju tekniken för att få musklerna att utveckla sig ständigt. Pirre gav mig ett råd som jag tyckte lät logiskt, att köra tungt med basövningar en dag för en muskelgrupp för att efter 4-5 dagar köra pump på den som fan.