handdator

Visa fullständig version : Havregryn eller gröt.


delta_mats
2005-08-15, 20:57
Är det någon skillnad ur näringssynpunkt mellan råa havregryn blandat med mjölk och havregrynsgröt med mjölk?
Jag brukar äta havregryn med mjölk för jag ids inte göra gröt. Och sedan är det lättare att få i sig mer eftersom gröt ju är utblandad med vatten och sväller.

King Grub
2005-08-15, 20:58
Näringsmässigt - nej. GI:t på okokta gryn är betydligt högre än på gröt, då de vattenlösliga, GI-sänkande fibrerna tränger ut vid kokning.

RassK
2005-08-15, 22:04
Fiberberikade Havregryn <3
+Kruskakli om man vill vara riktigt duktig ;D

Fibrer så det sprudlar om det :thumbup:

King Grub
2005-08-16, 05:08
För mycket fibrer, antagligen, och av fel sort, för en person med normalt fiberbehov.

Davil
2005-08-16, 07:27
För mycket fibrer, antagligen, och av fel sort, för en person med normalt fiberbehov.

För mkt fibrer i AXA fiberberikad havregryn ?
Vad kan GI tänkas ligga på om man käkar den sortens havregryn?

Tycker det är så grymt gott med det ihop med skivad banan/bär och mjölk som kvällsmat nämligen...

King Grub
2005-08-16, 07:29
Fiberhavregryn är inte nödvändigtvis ett bättre val än standardhavregryn för dom flesta. Det är bara tillsatt vetekli, som inte är lika bra som havrets fibrer, och för mycket fibrer är inte heller bra. Fibermängden i vanliga havregryn är fullt tillräcklig.

Davil
2005-08-16, 08:17
Fiberhavregryn är inte nödvändigtvis ett bättre val än standardhavregryn för dom flesta. Det är bara tillsatt vetekli, som inte är lika bra som havrets fibrer, och för mycket fibrer är inte heller bra. Fibermängden i vanliga havregryn är fullt tillräcklig.

Där ser man ! Jag tackar ! Du gör mig klokare och klokare för varje dag. :thumbup:

heraso
2005-08-16, 08:21
Fiberhavregryn är inte nödvändigtvis ett bättre val än standardhavregryn för dom flesta. Det är bara tillsatt vetekli, som inte är lika bra som havrets fibrer, och för mycket fibrer är inte heller bra. Fibermängden i vanliga havregryn är fullt tillräcklig.

Gyllenhammars fiberhavregryn har tillsatt havrekli, o den är :eating: (t.o.m. för mig)

valo
2005-08-16, 08:22
Fiberhavregryn är inte nödvändigtvis ett bättre val än standardhavregryn för dom flesta. Det är bara tillsatt vetekli, som inte är lika bra som havrets fibrer, och för mycket fibrer är inte heller bra. Fibermängden i vanliga havregryn är fullt tillräcklig.
så du anser att fiberhavregryn inte är bra att göra gröt på??

aliquis
2005-08-16, 08:36
Gyllenhammars fiberhavregryn har tillsatt havrekli, o den är :eating: (t.o.m. för mig)Jag vill minnas att gyllenhammars var "ooptimalt" eftersom grynen var finare ;)
så du anser att fiberhavregryn inte är bra att göra gröt på??Det sade han väl inte, han sade bara att det inte fanns någon mening med det då de tillsatta fibrerna kommer från vete. Rekommenderade intaget av fibrer är ju inte alltför högt, 25-30gram tror jag de tycker man skall få i sig, når du ju lätt med vanlig gröt och resten av maten, eller 200gram polarkraft extrem eftersom idioterna har i kruskakli i det också.

Sigurdsson
2005-08-16, 09:02
På vilket sätt är förmycket fibrer dåligt för kroppen?

Mac
2005-08-16, 11:34
Om du vill sänka GI när du äter råa havregryn, så kan du slänga i physliumfrön. Det sänker GI värdet ganska mycket

Zerohero
2005-08-16, 14:51
Koktiden har säckert betydelse för GIet då? gillar faktiskt bäst med kort koktid, mera tuggmotsånd och inet så slemigt, men det är väl vanesak.

påven
2005-08-16, 15:50
så det funkar alltså att äta okokta gryn? tar kroppen upp lika mycket näring från dom som om man skulle koka gröt på dom?

aliquis
2005-08-16, 15:56
På vilket sätt är förmycket fibrer dåligt för kroppen?Jag tycker man blir "orolig"/svällig, men det andra svaret är väl att de suger åt sig diverse hormoner, fett och eventuellt näringsämnen med.så det funkar alltså att äta okokta gryn? tar kroppen upp lika mycket näring från dom som om man skulle koka gröt på dom?
det vet jag inte om de tänkte på, jag gjorde det inte, klart näringsvärdet i grynen är ungefär detsamma råa men sedan om de innehåller ämnen som hämmar upptaget som förstörs av själva kokningen kan ju det påverka vad man faktiskt får ut i kroppen.

Devoid
2005-08-16, 16:26
Nu när jag äntligen börjat äta gröt så säger ni att det inte är bra! :)

Jag körde på vanliga havregryn innan, fast med vatten och in i micron, men nu så köpte jag just den däringa fiberberikade sorten, men om man som jag äter 1dl sådant om dagen så blir det väl inte "för" mycket fibrer?

aliquis
2005-08-16, 17:08
Nu när jag äntligen börjat äta gröt så säger ni att det inte är bra! :)

Jag körde på vanliga havregryn innan, fast med vatten och in i micron, men nu så köpte jag just den däringa fiberberikade sorten, men om man som jag äter 1dl sådant om dagen så blir det väl inte "för" mycket fibrer?Det gör nog ingen större skillnad, jag äter säkert mycket mer fibrer än dig hur som helst, det är bara onödigt med den andra, men det lär inte gå åt helvete för att du äter den, och så är den ju godare ;)