handdator

Visa fullständig version : Smörgåsar


Metal_boy_
2005-08-15, 20:28
Eftersom det tjatas så jävla dant om polar extrem så köpte jag det idag. Käkade nyss

100g polar extrem, 1tsk becel, 150g kalkon och isbergsallad för att det skulle bli lite saftigt. Skitgott! Är inte detta nått att föredra framför att stå och laga en massa jävla mat som ska kokas hit och dit och ta tid? Bra sammansätning i smörgåsen gör den väl lika bra som "vanlig" mat? Sen finns det ju 1000 olika smörgåsvarianter med.

King Grub
2005-08-15, 20:30
Bra sammansätning i smörgåsen gör den väl lika bra som "vanlig" mat?

Ja, grovt bröd är minst lika bra som andra kolhydratkällor. Bättre än pasta, t ex, utan tvekan.

Metal_boy_
2005-08-15, 20:39
Ja, grovt bröd är minst lika bra som andra kolhydratkällor. Bättre än pasta, t ex, utan tvekan.


Varför verkar det inte vara så populärt med smörgåsar då bland hårt tränande individer? Är ju bra mycket smidigare än ris och kyckling, men det är väl lite mer stor och starkstämpel över lagad mat. Det känns mer ordentligt kanske?

HenrY
2005-08-15, 20:40
En halv polarbrödsmacka med 2 stekta ägg samt en lågfetts korv! Perfekt mellanmål! :thumbup:

Metal_boy_
2005-08-15, 20:41
En halv polarbrödsmacka med 2 stekta ägg samt en lågfetts korv! Perfekt mellanmål! :thumbup:

lågt med kolisar :)

King Grub
2005-08-15, 20:42
Varför verkar det inte vara så populärt med smörgåsar då bland hårt tränande individer? Är ju bra mycket smidigare än ris och kyckling, men det är väl lite mer stor och starkstämpel över lagad mat. Det känns mer ordentligt kanske?

Vet inte. Bröd är utmärkt. Man kan använda bröd som enda stärkelsebas. Mina huvudsakliga kolhydratkällor har varit bröd och gryn nu under sommaren.

Metal_boy_
2005-08-15, 20:46
Vet inte. Bröd är utmärkt. Man kan använda bröd som enda stärkelsebas. Mina huvudsakliga kolhydratkällor har varit bröd och gryn nu under sommaren.

Ska nog också köra så nu resten av deffen och kanske vidare sen, det lär ju snarare vara en fördel om man annars äter ris och pasta. En kost baserad kolhydratsmässigt på bra grovt bröd, potatis och gryn bör vara optimal.

HenrY
2005-08-15, 20:47
lågt med kolisar :)

Yeah!:)
men det är som sagt bara ett mellanmål, brukar köra de till jobbet o skolan!

King Grub
2005-08-15, 20:52
Jag tycker det är en fördel att bröd är lättätet, så det går enkelt att få i sig mycket kolhydrat. Potatis, t ex, blir man stoppmätt av om man vill ha en 100+ gram kolhydrat från.

John_r
2005-08-15, 20:56
Intressant tråd, har tänkt på det där med bröd men jag har tvärtemot grub problemet att jag tycker att det inte går att äta mackor som t.ex. ris. Tror att det har att jag göra med att jag har svårt att äta riktigt mycket till frukost och stämplar då bröd som frukost. Eller fan vet jag :|

King Grub
2005-08-15, 20:57
jag tycker att det inte går att äta mackor som t.ex. ris.

Varför? Bröd är bättre. Givetvis inte om man jämför råris med Skogaholm. ;)

påven
2005-08-15, 20:58
Varför verkar det inte vara så populärt med smörgåsar då bland hårt tränande individer? Är ju bra mycket smidigare än ris och kyckling, men det är väl lite mer stor och starkstämpel över lagad mat. Det känns mer ordentligt kanske?

Flex Wheeler skriver i sin självbiografi att den enda maten han åt under sin karriär var surdegsbröd, havregryn, tonfisk o kyckling, så det går ju att bli grov på bröd :eating:

Metal_boy_
2005-08-15, 20:59
Jag tycker det är en fördel att bröd är lättätet, så det går enkelt att få i sig mycket kolhydrat. Potatis, t ex, blir man stoppmätt av om man vill ha en 100+ gram kolhydrat från.


Precis. Och pga det så är potatis en fördel under deff. Självklart bra annars också, men om man endast pratar om nackdelen du nämner.

Davil
2005-08-15, 20:59
Jag åt tidigare upp den sista polarkraft extrem-mackan och undrar nu hur mkt en sådan väger och hur många gram kolhydrat man får i sig av en sådan.

När jag skriver en så menar jag botten&toppen delen, fast det fattar ni nog :)

Metal_boy_
2005-08-15, 21:00
Flex Wheeler skriver i sin självbiografi att den enda maten han åt under sin karriär var surdegsbröd, havregryn, tonfisk o kyckling, så det går ju att bli grov på bröd :eating:


Och han var ju ingen man att håna. Bröd is the shit helt enkelt :hbang:

Rataxes
2005-08-15, 21:02
Det här kan man faktiskt luska ut själv genom att bara titta på påsen. Totalvikt är 480 g, det är sex bröd i varje påse. Varje bröd väger således 80 g och ger 28 x 0.8 g kolhydrater.

jean-wim
2005-08-15, 21:09
Eftersom det tjatas så jävla dant om polar extrem så köpte jag det idag. Käkade nyss 100g polar extrem, 1tsk becel, 150g kalkon och isbergsallad för att det skulle bli lite saftigt. Skitgott!Det jag inte gillar med Polar Extrem:
- Inga hela korn, är i princip ett raffinerat vitt bröd, om än gjort på "fullkornsmjöl".
- Den 'extrema' nyttigheten uppnås med tillsats av kostfiber från sockerbeta (billigt trick).
- Sötat med fruktos (Varför!?)

Det är ett utmärkt bröd för att t.ex. göra en utflyktsmacka (p.g.a. formatet) eller som ett relativt nyttigt bröd som smakar smarrigt och sött vid något festligt tillfälle.

Men inte kan det på något sätt ersätta riktigt, osockrat fullkornsbröd med hela korn, där allt det nyttiga sitter. Vet inte om det beror på att jag bor i södra Sverige med närheten till Danmark, men det finns ju så otroligt många sådana bröd att välja på att man aldrig behöver bli trött på ett enstaka. Köpte idag ett tyskt 'Fyrkornsbröd' på Hemköp, utan konserveringsmedel och med rågmjöl, vetemjöl, havre, korn, vatten och salt som enda ingredienser. Sagolikt gott! :eating:

Inte lika imponerande siffror som för Polarbrödet, kanske, men det senare är en designprodukt och trolleri med näringsvärdesiffror.

Olsson
2005-08-15, 21:10
Jag åt tidigare upp den sista polarkraft extrem-mackan och undrar nu hur mkt en sådan väger och hur många gram kolhydrat man får i sig av en sådan.

När jag skriver en så menar jag botten&toppen delen, fast det fattar ni nog :)

underdel: 45g
överdel: 39g
totalt: 84g

MyungChul
2005-08-15, 22:42
underdel: 45g
överdel: 39g
totalt: 84g

så 84x6 är 480.... *screwy*

Metal_boy_
2005-08-15, 23:26
så 84x6 är 480.... *screwy*


Smörgåsen jag åt idag (polar extrem) vägde 90g(över och underdel alltså 1 smörgås)

Bjorne
2005-08-16, 00:02
Bröd utgör rätt stor del av min kost, brukar ofta kasta i mig fyra (rostade) skivor med massor av sylt på efter träningen. Väldigt gott, inte det minsta optimalt, kan inte alltid vara optimal :p

Bjorne
2005-08-16, 00:04
Smörgåsen jag åt idag (polar extrem) vägde 90g(över och underdel alltså 1 smörgås)Kass matvåg? :)

Diana
2005-08-16, 00:28
Håller me bröd borde hyllat till skyarna mer!! :bow: de verkar ju ses som snabbmat i mångas ögon på någe vis *screwy* men man kan ju proppa mackorna fulla me grönisar och kraffs så blire underbart nyttiga lättmedtagliga mellanmål :thumbup:

Bättre än pasta, t ex, utan tvekan.
åhåå?? :hbang:

aliquis
2005-08-16, 08:47
Varför? Bröd är bättre. Givetvis inte om man jämför råris med Skogaholm. ;)Han menade ju i hur man får i sig det, inte hur bra det är.

Jag tycker man blir äcklomätt av ris, och så smakar det skit, bröd är gott.

Nackdelen med bröd är ju priset, bra bröd kostar ju 30-40kr/kg, mitt råris kostar väl iofs uppemot 25-30 (galet), pasta 20-25 o potatis 5-8. Sämst pris på pasta och råris om man ser det så =P, energitätare dock.

Havregryn är iaf billigt :D, bort med ris o pasta och in med mer gröt och potatis kanske.

(kanske borde införskaffa avorioris igen istället, det är/var ju iaf gott, freebacos råris blir så jäkla torrt o äckligt.

aliquis
2005-08-16, 08:49
Bakar man eget bröd äger det ju pasta och ris även på prisdelen. Finax o co har ju färdiga brödmixer som fortfarande ger en bra besparing och inte är alltför dyra.

aliquis
2005-08-16, 08:55
Det jag inte gillar med Polar Extrem:
- Inga hela korn, är i princip ett raffinerat vitt bröd, om än gjort på "fullkornsmjöl".
- Den 'extrema' nyttigheten uppnås med tillsats av kostfiber från sockerbeta (billigt trick).
- Sötat med fruktos (Varför!?)

Det är ett utmärkt bröd för att t.ex. göra en utflyktsmacka (p.g.a. formatet) eller som ett relativt nyttigt bröd som smakar smarrigt och sött vid något festligt tillfälle.

Men inte kan det på något sätt ersätta riktigt, osockrat fullkornsbröd med hela korn, där allt det nyttiga sitter. Vet inte om det beror på att jag bor i södra Sverige med närheten till Danmark, men det finns ju så otroligt många sådana bröd att välja på att man aldrig behöver bli trött på ett enstaka. Köpte idag ett tyskt 'Fyrkornsbröd' på Hemköp, utan konserveringsmedel och med rågmjöl, vetemjöl, havre, korn, vatten och salt som enda ingredienser. Sagolikt gott! :eating:

Inte lika imponerande siffror som för Polarbrödet, kanske, men det senare är en designprodukt och trolleri med näringsvärdesiffror.
Hur kan fullkornsmjöl bli "i princip raffinerat vitt mjöl"? Nej, det är inte hela korn, men det är också allt.

"Den 'extrema' nyttigheten uppnås med tillsats av kostfiber från sockerbeta (billigt trick)", det är inte den höga andelen kostfibrer som ses som nyttigt i brödet, kanske av en del idioter förviso. Den höga andelen kostfibrer är skit och jag hatar dem för det, men jag hittar inte polarkraft råg någonstans längre.

"Sötat med fruktos (Varför!?)", för att de ville ha den sötare? Lär ju vara runt 3gram eller så..

"Men inte kan det på något sätt ersätta riktigt, osockrat fullkornsbröd med hela korn, där allt det nyttiga sitter.", errr... blir brödet nyttigare för att kornen är hela och inte malda? Går nyttigheterna upp i rök för att man maler kornet?

"Köpte idag ett tyskt 'Fyrkornsbröd' på Hemköp, utan konserveringsmedel och med rågmjöl, vetemjöl, havre, korn, vatten och salt som enda ingredienser. Sagolikt gott! :eating:

Inte lika imponerande siffror som för Polarbrödet, kanske, men det senare är en designprodukt och trolleri med näringsvärdesiffror."
Jag har aldrig köpt dem eftersom de ser så äckliga och tråkiga ut, vari ligger trolleriet med det senare?

aliquis
2005-08-16, 09:04
.. Sedan känns det som att det är du som överskattar värdet i att kornen är just hela och att ditt bröd SER nyttigt och äckligt ut ;)
Och om det nu är så sagolikt gott som du säger varför skulle du då hellre ha det andra som "festbröd" för att det är så "smarrigt och sött"?

flipp
2005-08-16, 09:07
Någon som har en aning vilket GI Polarkraft Extrem ligger på?

En nackdel med bröd som kolhydratkälla torde väl vara att de flesta brödsorter i allmänhet har ett högt GI?

aliquis
2005-08-16, 09:27
flipp: säkerligen inte tokhögt ;)

GI för nyttigt bröd är väl marginellt högre än pasta, ris har ju också medel-högt gi, potatis har ju ännu högre än bröd om den är nykokt.

Havregrynsgröt något lägre och korngryn mycket lägre, baljväxter har rejält mycket lägre.

och 100g extrem ger ju bara 28g kolhydrater, så du får äta mycket bröd för att komma upp i samma kolhydratsmängd.

jean-wim
2005-08-16, 11:37
Hur kan fullkornsmjöl bli "i princip raffinerat vitt mjöl"? Nej, det är inte hela korn, men det är också allt. "Sötat med fruktos (Varför!?)", för att de ville ha den sötare? Lär ju vara runt 3gram eller så..Nej. De har såklart valt fruktos för att det ska ge lägre GI. Alla deras andra bröd är sötade med sirap. Det är 5.5g fruktos i Extremen.

"Men inte kan det på något sätt ersätta riktigt, osockrat fullkornsbröd med hela korn, där allt det nyttiga sitter.", errr... blir brödet nyttigare för att kornen är hela och inte malda? Går nyttigheterna upp i rök för att man maler kornet?Delvis, ja. Högre andel mineraler och vitaminer finns kvar. Polarbrödet innehåller såväl siktat vetemjöl såväl som mjöl på hela korn. Det står inget om andelen av de olika mjölsorterna. Om du jämför polarbrödet med ett grovt bröd med hela korn tycker jag det är uppenbart vilket som innehåller högst andel hela korn (i mald eller hel form).

Hela korn ger dessutom:
- Rejält tuggmotstånd, bra för tänderna och käken och gör att du äter långsammare och tuggar mer. Är lika med noll för Polarbrödet.
- Betydligt lägre GI.
- Mycket högre mättnadskänsla. Hur ofta känner du inte "jag tar en till" när du sänkt en Polarbrödsskiva?
- Skön och naturlig bulk till stolgången. :thumbup:

Hade man bara ätit någon enstaka skiva om dan hade brödet inte spelat så stor roll, men jag äter också massor. Och då blir det stor skillnad i längden om man baserar brödintaget på bröd med hela korn.

Jag har aldrig köpt dem eftersom de ser så äckliga och tråkiga ut, vari ligger trolleriet med det senare?Det är inget trolleri med brödet jag köpte, det är ju det som är grejen. Utöver mjöl och hela korn är det bara lite salt och vatten.

Men jag förstår att det är hårt att gå från en kultur baserad på Skogaholmslimpa till riktigt bröd över en natt sådär. Det tar nog en generation eller två.

Lizzie
2005-08-16, 13:47
Jean-Wim...jag håller med dig! Sälv äter jag danskt rågbröd, så slipper man sockret och vetemjölet.

RassK
2005-08-16, 14:18
De där Hårda Inplastade äckliga grejorna gjorda på surdeg som smakar som att tugga på en skosula? Med all informationen du har Jean-Wim, vilket bröd rekommenderar du?

MilkmaN
2005-08-16, 14:53
Fan vad gut, jag som käkar asmkt mackor :D

EDIT: Hur är lingongrova? kasst?

aliquis
2005-08-16, 16:04
Nej. De har såklart valt fruktos för att det ska ge lägre GI. Alla deras andra bröd är sötade med sirap. Det är 5.5g fruktos i Extremen.GI står ju inte ens på förpackningen så nej, jag tror inte på det. Tror snarare fruktos låter nyttigare än socker/sirap och så är det sötare i kalla matvaror än vanligt socker. Det är 5.5gram SOCKERARTER / 100g, det är inte detsamma som 5.5gram tillsatt socker, även osötat bröd innehåller sockerarter.
Delvis, ja. Högre andel mineraler och vitaminer finns kvar. Polarbrödet innehåller såväl siktat vetemjöl såväl som mjöl på hela korn. Det står inget om andelen av de olika mjölsorterna. Om du jämför polarbrödet med ett grovt bröd med hela korn tycker jag det är uppenbart vilket som innehåller högst andel hela korn (i mald eller hel form).Hur det skulle bli lägre andel mineraler eller vitaminer i kornet bara för att man maler det får du gärna förklara. Att det är högre andel fullkorn i ett pumpernickelliknande bröd tvekar jag inte på, men det är ju inte det du säger.
Hela korn ger dessutom:
- Rejält tuggmotstånd, bra för tänderna och käken och gör att du äter långsammare och tuggar mer. Är lika med noll för Polarbrödet.
- Betydligt lägre GI.
- Mycket högre mättnadskänsla. Hur ofta känner du inte "jag tar en till" när du sänkt en Polarbrödsskiva?Jag har ju snarare problemet att jag äter för lite så... och när jag har ätit skovmand med hummus så har det inte varit så svårt att få ner en massa mat heller, riktigt saftigt och mjukt är det ju... rågkusar eller annat bröd som är torrt, äckligt, luktar vidrigt och smakar skit kanske man inte äter så mycket av.
- Skön och naturlig bulk till stolgången. :thumbup:Av det med korn? om du äter mindre?
Hade man bara ätit någon enstaka skiva om dan hade brödet inte spelat så stor roll, men jag äter också massor. Och då blir det stor skillnad i längden om man baserar brödintaget på bröd med hela korn.GI skillnaden är väl den jag ser som signifikant, äter du mycket bröd får du antagligen i dig tillräckligt av de vitaminer, mineraler och antioxidanter som rågen ger även om det inte är 100% råg i brödet.
Det är inget trolleri med brödet jag köpte, det är ju det som är grejen. Utöver mjöl och hela korn är det bara lite salt och vatten.

Men jag förstår att det är hårt att gå från en kultur baserad på Skogaholmslimpa till riktigt bröd över en natt sådär. Det tar nog en generation eller två.Tidigare åt jag skepparhalvor och dylikt, men extremen är ju godare, ät åven råg förr men den hade så mycket sockerarter att jag slutade fast den har lägre nu. Och skovmand med hummus som sagt, men jag har inte gjort någon på länge, har köpt hem tahini nu iaf så jag kan väl bygga ny, då blir det riktigt nyttigt och optimalt. (skovmand + hummus (kikärtor och malda sesamfrön) = ännu lägre gi, mer varierat, hög proteinkvalite, bra fetter, ..)

aliquis
2005-08-16, 16:05
EDIT: Hur är lingongrova? kasst?Lär ju inte vara mycket bättre än en limpa nej.

"Vi bakar det på surdeg av vete och råg och rullar det i krossat vete. Ett härligt bröd för dig som vill leva sunt och gott.

Ingredienser
Vetemjöl, vatten, siktat rågmjöl, rågmjöl, klippt fullkornsråg, surdeg på vete och råg, sirap, vört, socker, vetestärkelse, delvis härdat vegetabiliskt fett av raps, lingon 1,5%, jäst, vinbär, vetegluten, vetekli, förjäst vetemjöl, salt och mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser).

Näringsvärde per 100 g
Energi 1050 kJ
250 kcal
Protein 8,0 g
Kolhydrater 47 g
varav sockerarter 9,5 g"

lite bättre kanske.

jean-wim
2005-08-16, 17:18
De där Hårda Inplastade äckliga grejorna gjorda på surdeg som smakar som att tugga på en skosula? Med all informationen du har Jean-Wim, vilket bröd rekommenderar du?Tja, jag skulle rekommendera dig att test ett "riktigt" tyskt eller danskt platt (skosule-)bröd först. Bor du i södra Sverige så finns det ju ett bra utbud, men det blir nog svårare norröver. Netto har flera sorter och Lidl borde också ha (handlar aldrig där).

Mitt Hemköp har ett riktigt bra tyskt bröd just nu från "Bakverket" så har du Hemköp i närheten kan du ju kolla. Det brukar finnas många olika varianter: fullkorn, råg, flerkorn, solros m.m. och alla smakar lite olika så det är bara testa sig fram. Titta på näringsdekl. Det ska inte var för mycket tillsatser och undvik bröd med alltför mycket fett. Det brukar iofs vara bra fett, men det är helt onödigt i ett fullkornsbröd. Tittat också på själva brödet. Det ska synas att det är hela korn och det ska vara kompakt och ganska tungt.

Annars är det bara att prova svenska varianter, som brukar innehålla lite högre andel siktat mjöl och lite mindre hela korn. Det blir lite fluffigare och mer acceptabelt för svenskar då. Axa gör några bra bröd, t.ex. Som sagt, det är bara att pröva sig fram. :eating:

Akilles
2005-08-16, 20:15
Ja, grovt bröd är minst lika bra som andra kolhydratkällor. Bättre än pasta, t ex, utan tvekan.

Varför? Förklara gärna.

Metal_boy_
2005-08-16, 20:21
Varför? Förklara gärna.


För att pasta bara är mjöl och vatten.

jean-wim
2005-08-16, 22:15
GI står ju inte ens på förpackningen så nej, jag tror inte på det. Tror snarare fruktos låter nyttigare än socker/sirap och så är det sötare i kalla matvaror än vanligt socker. Det är 5.5gram SOCKERARTER / 100g, det är inte detsamma som 5.5gram tillsatt socker, även osötat bröd innehåller sockerarter.Ja det låter nyttigare för att folk vet att det sänker GI. Men visst, det är kanske mindre än 5 g. fruktos.

Hur det skulle bli lägre andel mineraler eller vitaminer i kornet bara för att man maler det får du gärna förklara.Tja, det är ju ytterligare en industriell process som de stackars kornen ska gå igenom, och jag tvivlar på att alla näringsämnen kommer igenom intakta. Men nåt bevis har jag inte. ;) Poängen är att fullkornsmjölet brukar vara uppblandat med siktat mjöl i dessa vita bröd, och de exakta andelarna brukar inte framgå.

Jag har ju snarare problemet att jag äter för lite så... och när jag har ätit skovmand med hummus så har det inte varit så svårt att få ner en massa mat heller, riktigt saftigt och mjukt är det ju...Tja om du vill maximera kolhydratintaget är ju knappast Polarbröd Extrem ett bra val. Ökta på gainern efter träning eller käka kakor eller nåt. Ditt problem är inte majoritetens problem, precis. ;)

rågkusar eller annat bröd som är torrt, äckligt, luktar vidrigt och smakar skit kanske man inte äter så mycket av.Rågkusarna är lätta att tröttna på och blir snabbt väldigt torra, det kan jag hålla med om. Men jag har inte det problemet med "skosulebröd" av kontinental typ. Det brukar hålla sig saftigt ett bra tag, men bör förvaras i kylskåpet. Och inte smakar det vidrigt. Som med alla andra nyttiga saker är det en vanesak. många Tyska och Danska skolbarn lever frivilligt och med god aptit på sånt här bröd till lunch (låt vara att danska kids lägger chokladplattor på som pålägg).

RassK
2005-08-16, 22:27
Ah, ska kolla in Netto och Hemköp och följa dina råd :D
Tyvärr har jag ingen aning om vad "skosule" bröd är :P

jean-wim
2005-08-16, 22:37
Ah, ska kolla in Netto och Hemköp och följa dina råd :D
Tyvärr har jag ingen aning om vad "skosule" bröd är :PDu sa det ju själv? ;)

De brukar vara platta, rektangulära eller fyrkantiga, ganska tunna skivor i en plastpåse. Svenska helkornsbröd brukar vara i skivad limpform.

Akilles
2005-08-17, 07:32
Jag tycker att det kan vara knepig att hitta bra bröd. Huvudkravet är att det ska ha lågt GI-värde. De flesta bröd som man vet har lågt GI-värde är ju såna surdegsbröd med hela korn, som jean-wim köper på Hemköp tex. Samtliga dessa innehåller dock väldigt lite kolhydrat, för att vara bröd (tycker jag). Alltså får man uteslute hela korn. Surdeg återstår dock.

Surdeg av fullkornsrågmjöl, siktat rågmjöl, vetemjöl, vatten, jäst, salt.

Näringsvärdesdeklaration per 100 g

Energi (220 kcal) 950 kJ
Protein 7,0 g
Kolhydrat 44,0 g
- varav sockerarter 1,0 g
Fett 1,5 g
- varav mättat fett 0,2 g
Kostfiber 7,0 g
Natrium 0,5 g
motsvarande 1,2 g koksalt

Kan ovanstående vara ett bröd med lågt GI?

Vatten, fullkornsrågmjöl, surdeg av fullkornsrågmjöl, vetemjöl, rågflingor, vört
av korn, jäst, salt, förtjockningsmedel; (E412 och E472e), konserveringsmedel;
(sorbinsyra).

Näringsvärdesdeklaration per 100 g per

Energi (220 kcal) 930 kJ
Protein 7,5 g
Kolhydrat 43,0 g
- varav sockerarter 4,0 g
Fett 1,8 g
- varav mättat fett 1,0 g
Kostfiber 9,4 g
Natrium 0,4 g
motsvarande 1,0 g koksalt

Detta bröd innehåller ju lite mer fullkorn (fast fullkorn är väl inte är GI-sänkande?), men mindre surdeg (surdeg är GI-sänkande). Däremot har bröd nr 2 lite rågflingor också, det kanske är GI-sänkande.

Vad tror ni; vilket bröd har lägst GI?

King Grub
2005-08-17, 07:41
GI på bröd är rätt irrelevant, om ingredienserna är näringsrika och man inte äter enbart bröd en måltid.

Akilles
2005-08-17, 08:39
GI på bröd är rätt irrelevant, om ingredienserna är näringsrika och man inte äter enbart bröd en måltid.

Ovanstående gäller alltså bröd, men inte ris, pasta, gryn etc? Varför?

King Grub
2005-08-17, 08:49
Jo, det är också irrelevant, om det inte handlar om snabbris med ett GI på 120 eller pulvermos. Då kan det säkert påverka negativt, men om ett ris har ett GI på 84 eller 69 är fullständigt irrelevant. En måltids totala GI bestäms mer av fett och protein än av kolhydrat, och en måltids II är inte korrelerat med GI.

Äter du en tallrik yoghurt och tar ost och matfett på en småfralla med GI 100 får måltiden ett GI på 54 i stället.

Plus att en tränande person har så pass bra glukostolerans och insulinkänslighet att GI får mycket mindre betydelse överhuvudtaget än vad det har för en soffsittare.

rQx
2005-08-17, 23:24
Så även om till exempel Rågkaka har detta näringsvärde så är det sämre än polarkraft extrem? Är det för att extrem har mer kostfiber och är gjort på fullkorn?

Energi kJ(kcal) 1100 (260)
Protein g 9
Kolhydrat
varav sockerarter g
g 51
8,77
Fett
varav mättat g
g 2,5
0,34
Kostfiber g 4

Sonny
2005-08-17, 23:42
Mina huvudsakliga kolhydratkällor har varit bröd och gryn nu under sommaren.
Vad för gryn? bulgur, cous cous?

Zealot
2005-08-18, 00:09
På tal om bröd...jag är så där halvkass på att se vad som e nyttigt genom att läsa på förpackningen. Jag köper oftast Pågens Längtan för jag tycker det smakar gott. Ibland köper jag dock andra grova bröd & dessa är lite torra & känns betydligt nyttigare men samtidigt är Längtan relativt billigt & mycket godare. Men om det är superkasst så är jag så klart beredd att överge det.
Så ser värdena ut för Pågens Längtan:

"Pågen Längtan är ett härligt gott bröd bakat med 13% fullkornsråg. Det är malten och den skållade fullkornsrågen som gör brödet saftigt, gott och hälsosamt."


Näringsvärde per 100 g
Energi 1100 kJ
260 kcal
Protein 9,5 g
Kolhydrater 45 g
varav sockerarter 6,5 g
Fett 4,5 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 5,5 g
Natrium 0,4 g
0,4 g natrium motsvarar 1,0 g koksalt

Vikt per förpackning 750 g

King Grub
2005-08-18, 05:07
Vad för gryn? bulgur, cous cous?

Havregryn, rågflingor, müsli.

aliquis
2005-08-18, 09:57
Tja, det är ju ytterligare en industriell process som de stackars kornen ska gå igenom, och jag tvivlar på att alla näringsämnen kommer igenom intakta. Men nåt bevis har jag inte. ;) Poängen är att fullkornsmjölet brukar vara uppblandat med siktat mjöl i dessa vita bröd, och de exakta andelarna brukar inte framgå.Är det fullkornsmjöl är det fullkornsmjöl... är det siktat mjöl är det det och är det vitt mjöl är det det ;)
Tja om du vill maximera kolhydratintaget är ju knappast Polarbröd Extrem ett bra val. Ökta på gainern efter träning eller käka kakor eller nåt. Ditt problem är inte majoritetens problem, precis. ;)Efterträningsjoxet behöver väl inte vara enormt heller.
Rågkusarna är lätta att tröttna på och blir snabbt väldigt torra, det kan jag hålla med om. Men jag har inte det problemet med "skosulebröd" av kontinental typ. Det brukar hålla sig saftigt ett bra tag, men bör förvaras i kylskåpet. Och inte smakar det vidrigt. Som med alla andra nyttiga saker är det en vanesak. många Tyska och Danska skolbarn lever frivilligt och med god aptit på sånt här bröd till lunch (låt vara att danska kids lägger chokladplattor på som pålägg).Jag har inte smakat det billigare från va'gott och liknande eftersom jag har utgått från att billigt och grovt betyder äckligt ;D, skovmand är ok har jag sagt flera ggr. Real är något sämre.

aliquis
2005-08-18, 10:01
Illa att folk ser GI som mer signifikant än vad livsmedlet faktiskt innehåller för näringsämnen...

Så även om till exempel Rågkaka har detta näringsvärde så är det sämre än polarkraft extrem? Är det för att extrem har mer kostfiber och är gjort på fullkorn?Är det typ rågsiktskaka vi snackar om? Ja, isf är polarkraft extrem bättre och ja det är för att det är mer fullkorn, kostfibrerna är skitsamma, kan möjligtvis vara en liten hjälp att få veta hur stor del som kan tänkas vara fullkorn om det är ett blandbröd men i just extrem har de ju hällt i en massa extra fibrer bara för sakens skull och det finns ju ingen som helst fördel med det, bara värdelöst i mitt tyckte.

aliquis
2005-08-18, 10:02
Vad för gryn? bulgur, cous cous?Det där är ju bara veteprodukter och alltså mer eller mindre varianter på pasta, bulgur är väl iaf gjort på hela kornet dock, vet inte hur det är med couscous.

aliquis
2005-08-18, 10:10
"Pågen Längtan är ett härligt gott bröd bakat med 13% fullkornsråg. Det är malten och den skållade fullkornsrågen som gör brödet saftigt, gott och hälsosamt."


Näringsvärde per 100 g
Energi 1100 kJ
260 kcal
Protein 9,5 g
Kolhydrater 45 g
varav sockerarter 6,5 g
Fett 4,5 g
varav mättat fett 0,5 g
Kostfiber 5,5 g
Natrium 0,4 g
0,4 g natrium motsvarar 1,0 g koksalt

Vikt per förpackning 750 gNäringsvärderna säger ju inte så mycket, det är innehållsförteckningen som gör det.

"Ingredienser
Vetemjöl, vatten, klippt fullkornsråg, sirap, jäst, vört, vegetabiliskt fett av raps (delvis härdat), vetegluten, siktat rågmjöl, maltvinäger, vetestärkelse, salt, malt och mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser)."

Det är väl inget speciellt med det, rätt lite fullkorn.
Frågan är vad det skall vara så härdat fett i så mycket bröd för.
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/hardatfett/hardat_lista.htm
Tyvärr köpte jag ju pågens då och då ändå eftersom jag fick uppfattningen här(?) att det kanske inte var så illa eller eftersom jag antog att det var en väldigt liten del transfetter, fortfarande dumt iaf. Men det har ju inte blivit några mängder jämfört med vad de flesta får i sig.

Zealot
2005-08-18, 10:13
ok tackar...så det är inte jätteuselt iaf. Då fortsätter jag väl mumsa det lite då o då.

HookersUnited
2005-08-18, 10:17
Eftersom det tjatas så jävla dant om polar extrem så köpte jag det idag. Käkade nyss

100g polar extrem, 1tsk becel, 150g kalkon och isbergsallad för att det skulle bli lite saftigt. Skitgott! Är inte detta nått att föredra framför att stå och laga en massa jävla mat som ska kokas hit och dit och ta tid? Bra sammansätning i smörgåsen gör den väl lika bra som "vanlig" mat? Sen finns det ju 1000 olika smörgåsvarianter med.
Välkommen till min värld, jag tror inte jag har tillagat en varm måltid de senaste 4 månaderna. Bröd roxxors my boxxors :thumbup:

Sonny
2005-08-18, 10:52
Havregryn, rågflingor, müsli.
aah!

rQx
2005-08-18, 13:10
Men är det inte bättre med ett bröd som innehåller 45 kolhydrater / 100 g än 25 kolhydrater / 100? Jag snackar under bulk nu.

King Grub
2005-08-18, 13:13
Men är det inte bättre med ett bröd som innehåller 45 kolhydrater / 100 g än 25 kolhydrater / 100? Jag snackar under bulk nu.

Om du orkar äta mer eller baserar din kost helt och hållet på bröd, kanske...

Helena B
2005-08-18, 13:17
Nu är jag helt lost. Är det ok att äta bröd och att det är bättre än pasta...?Det är ju kanon i så fall, älskar pasta men om man slipper laga mat och kan äta bröd istället så är ju det toppen. Det här med Gi försöker jag alltid att följa genom att äta långsamma kolhydrater men nu säger du att det är sammansättningen av protein och fett som betsämmer gi, hur kan man då räkna ut det?

Helena B
2005-08-18, 13:19
Hur är det med knäckebröd förresten? Är det en bra kolhydratkälla?

King Grub
2005-08-18, 13:36
Är det ok att äta bröd och att det är bättre än pasta...?Det är ju kanon i så fall

Pasta är bara vetemjöl. Lågt GI, men inte är det näringsrikt. GI har inget med näringsvärdet att göra.

älskar pasta men om man slipper laga mat och kan äta bröd istället så är ju det toppen.

Det här med Gi försöker jag alltid att följa genom att äta långsamma kolhydrater men nu säger du att det är sammansättningen av protein och fett som betsämmer gi, hur kan man då räkna ut det?[/QUOTE]

Det kan du inte. Inte exakt. Protein och fett sänker blodsockersvaret på kolhydraterna.

Variera dig. Det är inte bäst eller kanske speciellt roligt att bara leva på bröd heller, men det går utmärkt att använda bröd som kolhydratbas i en måltid lika väl som pasta, ris och potatis.

Hur är det med knäckebröd förresten? Är det en bra kolhydratkälla?

Ja, det är utmärkt. Rent fullkorn. Högre GI, men det spelar ingen speciell roll. Knäckebröd är supernyttigt. Du behöver ju inte äta ett helt paket om dagen.

Och GI har inte så stor betydelse för en tränande, kostmedveten person. Ett livsmedel som är nyttigt och näringsrikt med som har högt GI är bättre än ett näringsfattigt livsmedel med lågt GI.

Zerohero
2005-08-18, 16:05
Hur är det med fullkonrnspasta och mörk pasta? inehåller det någo större mängder näringsämnen? brukar käka en hel del sånt :eating:

Metal_boy_
2005-08-18, 16:42
Käkade skivad kalkon på min macka ca 150g. Är det bättre med annan kalkon än den som är till pålägg? Var ju skapligt med protein och lite fett visserligen men är det bättre med vanlig kalkonjäkel?

King Grub
2005-08-18, 16:49
Visst är det utmärkt, men att äta charkprodukter till varje mål (eller ens dag) är nog inte att rekommendera, pga nitrit.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8749

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=6887

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8748

Akilles
2005-08-18, 18:14
Varför är pasta sämre än bröd?
För att pasta bara är mjöl och vatten.

Jaha? Men bröd är ju också bara mjöl och vatten. Plus i vissa fall emulgeringsmedel, konserveringsmedel, jäst och kanske något sötningsmedel. De ingredienserna lär ju inte innehålla så mycket värdefull näring. Visst, fullkornsbröd innehåller mer näring än mer raffinerat mjöl. Men det finns ju fullkornspasta, fullkornsris, råris, kornsgryn, bulgur, dinkelkorn och jag vet inte vad. Jag tror inte att bröd är mer näringsrikt än "kokade cerealier" eller vad man vill kalla det (om man jämför brödet med motsvarande av cerealierna, dvs fullkorn med fullkorn, icke-fullkorn med icke-fullkorn).

King Grub
2005-08-18, 19:15
Jaha? Men bröd är ju också bara mjöl och vatten.

Då äter du fel bröd...

Skillnad på vete och råg också.

Akilles
2005-08-18, 19:39
Då äter du fel bröd...

Skillnad på vete och råg också.

Detta bröd äter jag: Surdeg av fullkornsrågmjöl, siktat rågmjöl, vetemjöl, vatten, jäst, salt.

Är det värdelöst? Eller har surdegen mycket näring i sig? Jag trodde att den var bra för att den sänkte GI och för att den innehöll en bakterieflora som var hälsosam för tarmarna. Jag vet att det finns många sädesslag som är bättre än vanligt vete. Därför nämnde jag korn, dinkelvete, ris och annat.

Detta bröd äter du tydligen:
Vatten,
fullkorn av råg,
fullkorn av vete,
potatisflingor (antioxidationsmedel: natriumvätesufit),
vetegluten,
kruskakli av
vete,
havrefiber,
fruktsocker,
surdeg av råg,
vegetabiliskt margarin (rapsolja/härdad rapsolja),
salt,
jäst,
emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av fettsyror, sorbitanmonostearat, mjölbehandlingsmedel (askorbinsyra).

Markerat i fetstil är ingredienser utöver mjöl och vatten. Är de hemskt värdefulla och näringsrika?

Också glad gubbe till sist, för att inte låta så dryg: :)

King Grub
2005-08-18, 19:46
Nyttigast är flerkornsbröd som innehåller klippta eller hela korn.

Korngryn är mycket riktigt nyttigt.

Ris vet jag inte om det är speciellt supernäringsrikt i någon variant. Bra, men inget spektakulärt. Svårt att klaga på något som föder en fjärdedel av jordens befolkning dock. ;)

Pasta är vetemjöl. Inte ens fullkornspasta har så mycket näring; vete är inte direkt det näringsrikaste sädeslaget.

Det bästa är klart att äta varierat. Alltid. Men bröd är inte sämre än något av dom vanliga måltidskolhydratbaserna, utan tvärtom minst lika bra som dom flesta.

Bjorne
2005-08-18, 20:39
Hur näringsrikt är polarkraft Extreme då?

jean-wim
2005-08-18, 21:01
Pasta är vetemjöl. Inte ens fullkornspasta har så mycket näring; vete är inte direkt det näringsrikaste sädeslaget.En skillnad är att pasta har mer (vetegluten-)protein än bröd, mer än dubbelt så mycket som de flesta brödsorter. Tagliatelle gjord med ägg har ytterligare lite protein, och de spenatgrönfärgade pastasorterna har lite extra järn i sig (Ok, det sista är verkligen marginellt) ;)

Det gör det ju lite annorlunda än bröd, om inte annat.

Mandus
2005-08-18, 21:43
Visst är det utmärkt, men att äta charkprodukter till varje mål (eller ens dag) är nog inte att rekommendera, pga nitrit.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8749

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=6887

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8748

Hmmm, detta var ju lite oroande läsning. Jag äter väldigt mycket kalkon och skinka på mina mackor :( Vad kan man annars ha som pålägg som är magert och proteinrikt? Vad använder du dig av exempelvis?

jean-wim
2005-08-18, 22:02
Hmmm, detta var ju lite oroande läsning. Jag äter väldigt mycket kalkon och skinka på mina mackor :( Vad kan man annars ha som pålägg som är magert och proteinrikt? Vad använder du dig av exempelvis?Någon enstaka skiva till frukost behöver du väl inte oroa dig för?

Annars kan du ju steka upp egna kyckling- eller kalkonfileer och skära upp och lägga på mackan. Koka några ägg, lägg i kylen och skiva på mackan vid behov. Eller stek äggen. Lättkeso funkar också. Makrill i tomat o liknande är ju nyttigt, men inte magert. Variera lite bara så blir det bra.

King Grub
2005-08-19, 05:53
Hmmm, detta var ju lite oroande läsning. Jag äter väldigt mycket kalkon och skinka på mina mackor :( Vad kan man annars ha som pålägg som är magert och proteinrikt? Vad använder du dig av exempelvis?

Som sagt, vad är väldigt mycket? Ett par skivor om dagen är ingen fara.

Jag vet dock att det finns personer som äter ett halvkilo kassler eller andra charkprodukter om dagen. *rolleyes*

Ligger man på 100+ gram varje dag året om kanske man bör leta efter andra proteinkällor.

Jag använder mest ost, mjukost, kaviar, makrill i tomat och messmör. Jag måste i nte ha något proteinrikt på brödet.

m96olsen
2005-08-19, 07:50
Lånar tråden lite:

Testade "Pågen Äntligen Vitt Mjukbröd" igår. Smakade riktigt gött och mättade mkt bra. Är det nåt att handla fler gånger?



Näringsvärde per 100 g
Energi 1100 kJ 260 kcal
Protein 8,5 g
Kolhydrater 46 g
varav sockerarter 6,5 g
Fett 4,5 g
varav mättat fett 0,6 g
Kostfiber 6,0 g
Natrium 0,2 g

King Grub
2005-08-19, 08:05
Siffrorna är ointressanta i jämförelse med innehållet.

J_Hells
2005-08-19, 08:21
Innehåller rostbiff också en hög andel nitrit? Brukar ha det, lättmjukost, fettsnål hårdost och groddar på Polarkraft Extrem. Mycket mättande för övrigt och man slipper disk! :)

King Grub
2005-08-19, 08:22
Innehåller rostbiff också en hög andel nitrit?

Det är charkprodukter, inte köttet i sig. Sådant där inplastat. Titta på förpackningen: ser du E250 så är det nitritbehandlat. Det hämmar tillväxt av bakterier.

John_r
2005-08-19, 17:30
Varför? Bröd är bättre. Givetvis inte om man jämför råris med Skogaholm. ;)

Jag vet inte, har svårt för det bara. Är väl en sak som jag får tvinga i mej *innocent*

RassK
2005-08-19, 18:07
Jag brukar lägga pålägg på mina äggvite/havre pannkakor :) Supersmaskigt, speciellt när man deffar :D
Undrar om Räkost är särskilt nyttigt
Per 100g
16g Protein
0g Kolhydrater
16g Fett
:>

Wooch
2005-08-19, 19:51
Jag brukar lägga pålägg på mina äggvite/havre pannkakor :) Supersmaskigt, speciellt när man deffar :D
Undrar om Räkost är särskilt nyttigt
Per 100g
16g Protein
0g Kolhydrater
16g Fett
:>

Fettet kanske inte är det bästa och 16 g är en del.

King Grub
2005-08-19, 19:52
Det finns magrare varianter av mjukostarna, som är minst lika goda (tycker jag).

Metal_boy_
2005-08-19, 19:54
Det finns magrare varianter av mjukostarna, som är minst lika goda (tycker jag).


Håller med. Dessutom så finns det många olika att välja på.

nemd
2005-08-19, 23:00
Det finns magrare varianter av mjukostarna, som är minst lika goda (tycker jag).


Yepp, om man är van att äta fet ost och dricka fet mjölk och så, så är det kanske inte så där jättegott. Men när man väl har börjat äta det så smakar det bra efter ett tag.. :)

mangemani
2005-08-20, 00:16
kan nån deffinera "grovt bröd"?är det alltså sånt där bröd som är stelt som fan och som är mörkbrunt?

Metal_boy_
2005-08-20, 00:23
kan nån deffinera "grovt bröd"?är det alltså sånt där bröd som är stelt som fan och som är mörkbrunt?


Grovt bröd behöver inte vara mörkt. Det har mer med berikning av korn, frön m.m att göra.

mangemani
2005-08-20, 00:47
Grovt bröd behöver inte vara mörkt. Det har mer med berikning av korn, frön m.m att göra.


så ett bröd med tex linfrön och är mjukt,det är då grovt?

Metal_boy_
2005-08-20, 00:53
så ett bröd med tex linfrön och är mjukt,det är då grovt?


Grövre iaf :)

mangemani
2005-08-20, 01:44
Grövre iaf :)


hmm,intressant info,hade ingen aning om att det låg till så,har alltid trott att "grovt bröd" är sånna mackor som är sega som gummi och svåra att svälja samt ju mörkare desto bättre.
tackar för det:)

Metal_boy_
2005-08-20, 02:16
hmm,intressant info,hade ingen aning om att det låg till så,har alltid trott att "grovt bröd" är sånna mackor som är sega som gummi och svåra att svälja samt ju mörkare desto bättre.
tackar för det:)


Nej för fasen! Det finns mycket gott grovt bröd och såna som inte alls är så mörka :) Som sagt "Bröd is the shit!!" :hbang:

Ganymedes
2008-02-24, 21:53
Bumpar denna lite ifall någon mer än jag missat brödets härlighet. Trodde att pasta var teh shit juh... Alltid lär man sig något nytt. :)

Koloftw
2008-02-24, 21:59
Varför är bröd nyttigare än pasta?


Mjöl som mjöl :confused:?

King Grub
2008-02-24, 22:01
Nej, bra bröd är inte bara vetemjöl.

Koloftw
2008-02-24, 22:02
Vad är det mer? Havregryn osv.?

King Grub
2008-02-24, 22:02
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13891&epslanguage=SV

Bröd bör vara den enskilt största energikällan i kosten. Med andra ord är bröd baslivsmedel nummer ett.

King Grub
2008-02-24, 22:03
Vad är det mer? Havregryn osv.?

Det är väl bara att läsa på valfri förpackning/recept.

Ganymedes
2008-02-24, 22:04
Hade inte lyxen att kunna äta lagad mat efter träningen idag. Men jag överdoserade (nåja) grovt bröd med bland annat skinka, brieost, ägg och philadelphia ost. Inte allt på samma macka dock. ;) Ångest behövs ej mao.