handdator

Visa fullständig version : Becel


Metal_boy_
2005-08-15, 19:47
Tjejen köpte Becel idag (inte proaktiv). Är det nått man skulle kunna använda som bra fettkälla i en sund kost? Det såg ut att vara lite likvärdigt en del bra oljor i sammansätningen, och jag vet att den är uppbyggd på vegetabiliska oljor, men är den bra?

userfriendly
2005-08-15, 19:52
Tjejen köpte Becel idag (inte proaktiv). Är det nått man skulle kunna använda som bra fettkälla i en sund kost? Det såg ut att vara lite likvärdigt en del bra oljor i sammansätningen, och jag vet att den är uppbyggd på vegetabiliska oljor, men är den bra?

antagligen är det bättre att äta nötter o olivolja - innehåller ju inte konserveringsmedel o grejs..

men dt är mkt bättre än vanligt smör o man ska inte vara mansik.. funkar helt OK!!

Metal_boy_
2005-08-15, 20:40
antagligen är det bättre att äta nötter o olivolja - innehåller ju inte konserveringsmedel o grejs..

men dt är mkt bättre än vanligt smör o man ska inte vara mansik.. funkar helt OK!!


vettefan om det är bättre med olivolja, är inte den överskattad?

Metal_boy_
2005-08-15, 21:01
Ingen som har nån säker källa på att det är en bra fettkälla?

Sverker
2005-08-16, 06:38
Ingen som har nån säker källa på att det är en bra fettkälla?

Becel är ju ett namn på en produktgrupp vad jag förstår.

Finns både som flytande = rapsolja, och sedan finns det som bredbart lättmargarin = härdad vegetabilisk olja.


Notera att margarinet inte alls behöver innehålla transfettsyror bara för att det är en härdad olja. Det finns transfria oljor idag.
Nackdelen är ju att andelen mättat fett blir störra. Anledningen är att margarinet måste vara retivt fast för att kunna bredas ut på smörgåsen.

Metal_boy_
2005-08-16, 20:00
Becel är ju ett namn på en produktgrupp vad jag förstår.

Finns både som flytande = rapsolja, och sedan finns det som bredbart lättmargarin = härdad vegetabilisk olja.


Notera att margarinet inte alls behöver innehålla transfettsyror bara för att det är en härdad olja. Det finns transfria oljor idag.
Nackdelen är ju att andelen mättat fett blir störra. Anledningen är att margarinet måste vara retivt fast för att kunna bredas ut på smörgåsen.


7g mättat fett/ 100g står det på förpackningen. Inte så farligt väl?

Pellefant
2006-01-28, 10:03
Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta

Myten att hjärt-kärlsjukdomar beror på ett högt intag av mättat fett har nu övertygande avfärdats. Mjölkfett utgörs främst av mättat och enkelomättat fett och framstår inte som hälsofarligt.

- I stället kopplas hjärt-kärlsjukdomar till metabola syndromet och ett överintag av fleromättade omega-6-fettsyror från fröoljor. De skadar via metabolisk bildning av eikosanoider och oxidation av LDL

Riskabla matfetter: Fröoljor som majsolja och solrosolja innehåller calinolsyra och undviks därför lämpligen även som dressing. Margarinet Becel en motsvarande fettsammansättning som blir ännu riskablare utan samtidigt antioxidantintag. Reklambudskapet att Becel har ett lågt innehåll av mättat och därför är bra för hjärtat framstår som vilseledande.

Mindre riskabla matfetter: Smör har ett för rena matfetter utmärkt lågt
av linolsyra (omega-6). Innehållet i Bregott (smör och en mindre del rapsolja), palmolja och palmoljabaserade margariner är högre men rimligt i kombination med antioxidantrika livsmedel. Rapsolja innehåller 10 % omega-3-fettsyror
kan vara idealisk som dressing på antioxidantrika lunchsallader.

Läs mer här: http://pagina.se/filer/becel.pdf

Yankeee
2006-01-28, 10:11
Milda lär vara det bästa margarinet. Gjort, på rapsolja inget "skit" i som i becel och andra "nyttiga" alternativ.

Yankeee
2006-01-28, 10:13
Läs mer här: http://pagina.se/filer/becel.pdf

När någon har atkins som referens känns det hela väldigt oseriöst ;)

pragmatist
2006-01-28, 12:10
Mättat fett är inte "farligt" utan har utgjort en fullt naturlig och nyttig del av människokosten i hundratusentals år. Hatkampanjen mot det mättade fettet har med stor sannolikhet sitt ursprung i den vegetabiliska oljeindustrin i USA, samt en minst sagt tveksam studie av Ancel Keys på 50-talet vars resultat inte kan återskapas med god vetenskaplig metod, men som trots detta fortfarande citeras jämnt och ständigt.

Farzan
2006-01-28, 12:14
Ni har ju sett reklamen där de påstår att de sänkte kolesterol värdet med 40-80%.


HUR MYCKET SMÖR KÄKAR DEM EGENTLIGEN?!?

Det är väl skitsnack. Ja, du kanske får i dig bättre fett. Men jag tror inte att smöret var grunden till 80% av ditt kolesterolvärde.

Sverker
2006-01-28, 13:50
Läs mer här: http://pagina.se/filer/becel.pdf


Man kan ju tolka en text olika.
Jag tolkar det som om författaren vill minska intaget av Omega-6 fett ( linolsyra ). Dels beroende på att för mycket fleromättat fett ökar bildningen av fria radikaler i kroppen och dels för att det blir en kraftig obalans mellan Omega-6 och Omega-3.

BRÖÖÖÖD
2006-01-28, 23:05
Mitt råd är: undvik smör helt. Du får i dig tillräckligt med mättatfett i alla fall. Dessutom löper du bara risk för att få i dig transfetter.

Becel är ett läkemedel inget livsmedel vad jag har fått höra av en dietist. Dessutom om man tränar regelbundet och äter sunt så har man inget problem med sitt kolstrolvärde.