handdator

Visa fullständig version : Rolling Thunder handtag


Timme
2005-08-15, 15:21
Jag har blivit lite intresserad av grepp träning och klämmer lite grippers just nu samt lekt lite pinch. Nu så funderar jag på att ta grepp träningen ett steg längre och funderar på att skaffa mig ett RT handtag.

Jag undrar om det är bra och effektivt att träna grepp med RT? Tex tränar Arne, Martin, Zakath, jimcg, Yngve eller CoC Rolling Thunder?

Isåfall så undrar jag om ni vet vart man kan köpa ett sådant handtag. Finns det någon svensk webshopp?

Det enda jag hittat är ironminds RT handtag + pinne man lägger vikt på.

http://www6.mailordercentral.com/ironmind/prodinfo.asp?number=1246&variation=&aitem=20&mitem=39
http://www6.mailordercentral.com/ironmind/searchprods.asp

/Timme

Zakath
2005-08-15, 15:53
Jag har blivit lite intresserad av grepp träning och klämmer lite grippers just nu samt lekt lite pinch. Nu så funderar jag på att ta grepp träningen ett steg längre och funderar på att skaffa mig ett RT handtag.

Jag undrar om det är bra och effektivt att träna grepp med RT? Tex tränar Arne, Martin, Zakath, jimcg, Yngve eller CoC Rolling Thunder?

Isåfall så undrar jag om ni vet vart man kan köpa ett sådant handtag. Finns det någon svensk webshopp?

Det enda jag hittat är ironminds RT handtag + pinne man lägger vikt på.

http://www6.mailordercentral.com/ironmind/prodinfo.asp?number=1246&variation=&aitem=20&mitem=39
http://www6.mailordercentral.com/ironmind/searchprods.asp

/Timme



Jag tränar det inte, men det är en intressant och kul gren att träna. Ett tips kan ju vara att göra din egen loading pin, behövs bara ett järnrör och en metallplatta som du svetsar fast, sedan borrar du några hål högst upp att fästa karbinhakar i. Jag har själv gjort det och kan säkert leta upp lite bilder om du vill.

Rolling thunder handtag går också att göra själv, men det är lite mer avancerat, fråga jimcg han har gjort ett.

Den enda som jag vet säljer RT i sverige är nog Yngve, men det är MYCKET billigare att beställa från Ironmind ;)

tuben
2005-08-15, 16:30
Skulle vara bra om nån kanske hade lite mått på loadingpin, RT handtag etc.
Tänkte fråga min bror som är svetsare om han kunde göra lite utrustning. :)

Jense
2005-08-15, 17:25
sjyst att du inte frågar om jag tränar RT *grr*

jag gör ändå 90 en bra dag

Timme
2005-08-15, 17:32
Jag tränar det inte, men det är en intressant och kul gren att träna. Ett tips kan ju vara att göra din egen loading pin, behövs bara ett järnrör och en metallplatta som du svetsar fast, sedan borrar du några hål högst upp att fästa karbinhakar i. Jag har själv gjort det och kan säkert leta upp lite bilder om du vill.

Rolling thunder handtag går också att göra själv, men det är lite mer avancerat, fråga jimcg han har gjort ett.

Den enda som jag vet säljer RT i sverige är nog Yngve, men det är MYCKET billigare att beställa från Ironmind ;)

Tack så jätte mycket för ditt svar men att tillverka loadingpin kan jag nog inte göra för jag har ingen svets och jag är 16år :)
Om yngve är den enda som säljer RT handtag och det blir billigare att köpa från ironmind så får det väl bli ironmind :)

Hur mycket tror du att hela paket kommer att kosta med frakt?

Ett RT handtag kostar 34 dollar och frakten vet jag inte hur mycket den ligger på. Jag vet inte hur många kronor dollar ligger på nu, men för ett tag sedan så var väl en dollar 6 SEK.

/Timme

Timme
2005-08-15, 17:32
sjyst att du inte frågar om jag tränar RT *grr*

jag gör ändå 90 en bra dag

Förlåt Jense jag glömde bort vilken grepp fantast du är :)

Men vad gör du i RT nu?

/Timme

Jense
2005-08-15, 17:54
Förlåt Jense jag glömde bort vilken grepp fantast du är :)

Men vad gör du i RT nu?

/Timme


typ 23,75 kg eller ngt sånt sjukt lågt.. jag va faktum 0,5 ifrån att stänga martins tunga coc3 idag. går snabbt när man är seriös igen, ge mig 2 månader så ska den reppas på.

Timme
2005-08-15, 18:22
typ 23,75 kg eller ngt sånt sjukt lågt.. jag va faktum 0,5 ifrån att stänga martins tunga coc3 idag. går snabbt när man är seriös igen, ge mig 2 månader så ska den reppas på.

Oj tusan! Är RT så svårt? Då klarar jag nog inte ens 10kg :(
Men att endast ha en halv centimeter kvar på CoC 3 är inte dåligt.

/Timme

edit: Har du ett eget RT handtag Jense? Köpte du den från Ironmind? Isåfall hur mycket kostade det och hur lång tid tog det innan du fick det?

z_bumbi
2005-08-15, 18:24
Oj tusan! Är RT så svårt? Då klarar jag nog inte ens 10kg :(


Jag har en känsla av att Jense överdriver lite hur svag han är.

Timme
2005-08-15, 18:27
Jag har en känsla av att Jense överdriver lite hur svag han är.

Varför skulle han göra det?

/Timme

Jense
2005-08-15, 18:35
Varför skulle han göra det?

/Timme


för det gör jag alltid så jag verkar stark när man träffas :D nä men det är tort, du klarar lätt 50+ iaf. det gör alla.

z_bumbi
2005-08-15, 18:52
Ska jag svara på grundfrågan så jag ser inte en RT som någon nödvändigt redskap om man bara har börjat med greppträning, en extra gripper ger nog mer valuta för pengarna. Även om det verkar kul med en RT.

En fundering dök just upp skallen också. Funkar inte detta lite som en RT även fast rotationen blir sämre? Palla upp ena delen och lyft vid pilen.

Jense
2005-08-15, 18:55
Ska jag svara på grundfrågan så jag ser inte en RT som någon nödvändigt redskap om man bara har börjat med greppträning, en extra gripper ger nog mer valuta för pengarna. Även om det verkar kul med en RT.

En fundering dök just upp skallen också. Funkar inte detta lite som en RT även fast rotationen blir sämre?


detta?ser inget :D

det är just rotationen som gör hela RTgrejen

nu såg jag också, ja men är inte det smalare än RT

och dessutom bygger RTn upp supportgreppet och inte crushingstyrkan 2 faktiskt skilda saker vill man bli allaroundtsark i greppet bör man ha ngn slags thickbar, så är det bara

Timme
2005-08-15, 19:13
detta?ser inget :D

det är just rotationen som gör hela RTgrejen

nu såg jag också, ja men är inte det smalare än RT

och dessutom bygger RTn upp supportgreppet och inte crushingstyrkan 2 faktiskt skilda saker vill man bli allaroundtsark i greppet bör man ha ngn slags thickbar, så är det bara

Så hur är det nu då?
Är RT nödvändigt eller funkar det minst lika bra med en vanlig "thickbar"?
Som sagt det är vel grejen med RT, att handtaget roterar?

Sedan det där med 50kg tror jag inte att jag klarar, inte en chans. Du sa ju att du en dag skulle dra 90kg. Jag är ju bara 16år och inte speciellt stark så några 50kg lär det inte bli.

Men vad tar du i RT då Jense?

/Timme

Jense
2005-08-15, 19:19
Så hur är det nu då?
Är RT nödvändigt eller funkar det minst lika bra med en vanlig "thickbar"?
Som sagt det är vel grejen med RT, att handtaget roterar?

Sedan det där med 50kg tror jag inte att jag klarar, inte en chans. Du sa ju att du en dag skulle dra 90kg. Jag är ju bara 16år och inte speciellt stark så några 50kg lär det inte bli.

Men vad tar du i RT då Jense?

/Timme


gör väl 85 n.. och jag sa på en bra dag drar jag 90 med högern. 90 har jag redan dragit en gång, på just en bra dag

thickbar fungerar BRA det också

z_bumbi
2005-08-15, 19:24
nu såg jag också, ja men är inte det smalare än RT

och dessutom bygger RTn upp supportgreppet och inte crushingstyrkan 2 faktiskt skilda saker vill man bli allaroundtsark i greppet bör man ha ngn slags thickbar, så är det bara

50 mm. Med en tyngdlyftningstång så snurrar det på ganska bra och ytan är väldigt hal.

Som thickbar funkar det väl i alla fall något så när?

Timme
2005-08-15, 19:27
gör väl 85 n.. och jag sa på en bra dag drar jag 90 med högern. 90 har jag redan dragit en gång, på just en bra dag

thickbar fungerar BRA det också


Men varför sa du att du drog 23.75 :laugh: Det blir ju hel knäppt om man säger att man är mycket svagare än vad man är.

Bara för att du har hållt på och fejkat att du är svag så trodde jag att du var en såndär stackars kille på 21 som aldrig skulle bli stark. Jag hade nämligen läst att du lyckats med den stora bedriften att klämma ihop en RB 160 :laugh:

/Timme

Jense
2005-08-15, 20:09
Men varför sa du att du drog 23.75 :laugh: Det blir ju hel knäppt om man säger att man är mycket svagare än vad man är.

Bara för att du har hållt på och fejkat att du är svag så trodde jag att du var en såndär stackars kille på 21 som aldrig skulle bli stark. Jag hade nämligen läst att du lyckats med den stora bedriften att klämma ihop en RB 160 :laugh:

/Timme


haha men det där med RB160 va också underdrift. har träna seriöst med grippers nu typ 15-20 gånger och sätter snart coc#3 med högern, tycker jag är ganska bra

HAr iofs tränat lite sporadiskt med mina grippers upp till RB210, men det va inget seriöst direkt. känns meningslöst på ngt sätt att BARA träna med grippers. jag vill bli stark framförallt thickbar och vbar .. även om jag vill trycka coc3 rankad 3,5 med båda händerna en dag också. =P

Jense
2005-08-15, 20:10
50 mm. Med en tyngdlyftningstång så snurrar det på ganska bra och ytan är väldigt hal.

Som thickbar funkar det väl i alla fall något så när?


jadå, det är bättre än inget såklart. men det bästa är ändå en riktig thickbar såklart

Timme
2005-08-15, 20:25
jag vill bli stark framförallt thickbar och vbar .. även om jag vill trycka coc3 rankad 3,5 med båda händerna en dag också. =P

Hur fungerar grenen Thickbar? Är det precis som i RT bara att handtaget inte snurrar?

/Timme

Zakath
2005-08-15, 20:28
Tack så jätte mycket för ditt svar men att tillverka loadingpin kan jag nog inte göra för jag har ingen svets och jag är 16år :)
Om yngve är den enda som säljer RT handtag och det blir billigare att köpa från ironmind så får det väl bli ironmind :)

Hur mycket tror du att hela paket kommer att kosta med frakt?

Ett RT handtag kostar 34 dollar och frakten vet jag inte hur mycket den ligger på. Jag vet inte hur många kronor dollar ligger på nu, men för ett tag sedan så var väl en dollar 6 SEK.

/Timme



Varför kan du inte det då? Jag har gjort loading pins och v-bars och handtag till enhandslyft och jag är 17 år ;)

Jag har inte heller nån svets och jag kan inte svetsa, men jag är 100% säker på att du känner någon, eller att någon du känner känner någon som har en svets. Annars kanske du kan hitta nån verkstad eller nåt som kan hjälpa dig för en billig peng.

Det går :thumbup:

z_bumbi
2005-08-15, 20:32
Hur fungerar grenen Thickbar? Är det precis som i RT bara att handtaget inte snurrar?

/Timme

Thickbar = Tjock stång.

Man har en stång med större diameter än det vanliga 27-29 mm och därmed tränas (Testas) greppet mer oavsett vilken övning man väljer. Det finns både hantlar och skivstänger med det utförandet så övningsvalet är mer varierat än RT.

Dav0d
2005-08-15, 20:54
Ursäkta men en fråga från mig. Jag har 2 grippers på 150 och 200 lbs (Tror jag det är). Vad motsvarar det i KG, och COC grippers ?

Tack och Adjö

Jense
2005-08-15, 20:57
Ursäkta men en fråga från mig. Jag har 2 grippers på 150 och 200 lbs (Tror jag det är). Vad motsvarar det i KG, och COC grippers ?

Tack och Adjö


antar att det är HG du har, eftersom HG suger röv i kvallitét så ska jag säga att det är direkt ojämnförbart.

men om du nu måste veta så är båda mellan rb100-rb160

coc#T-tung coc#1 till lätt coc#2

Dav0d
2005-08-15, 21:08
Jo dom är inte så bra märker jag. Värmer på 150, och klämmer 200 så många gånger jag kan. Dock har aldrig varit så inne på grippers. Kör 15 gånger med högern, och lite mer med vänstern. På vilken nivå ska man vara för att uppskattas som stark inom grippers ?

super_sorken
2005-08-15, 21:14
funkar det inte o göra en loadingpin såhär?

att man borrar hål i röret o kör in en sprint eller dylikt

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/loading_pin.bmp

Jense
2005-08-15, 21:20
Jo dom är inte så bra märker jag. Värmer på 150, och klämmer 200 så många gånger jag kan. Dock har aldrig varit så inne på grippers. Kör 15 gånger med högern, och lite mer med vänstern. På vilken nivå ska man vara för att uppskattas som stark inom grippers ?


runt coc#2 skulle jag tro. RB210 , tom.

super sorken, ja det går men tänk på att ha en Grym sprint i!

tuben
2005-08-15, 21:23
Hur stor bör omkretsen på ett RT handtag var på ett ungefär?

Jense
2005-08-15, 21:28
2-3/8".

z_bumbi
2005-08-15, 21:32
2-3/8".

Ca 60 mm om jag har räknat rätt?

Jense
2005-08-15, 21:37
Ca 60 mm om jag har räknat rätt?
stämmer säkert skitbra, och då är det i diameter , inte runt om :D

tuben
2005-08-15, 22:21
då bör omkretsen vara kring 190mm?

För att räkna ut omkretsen är väl Diametern x Pi?
Blir tveksam nu på om jag fått ut arean eller omkretsen
Känner att matte-kunskaperna har gått på grund *screwy*

jimcg
2005-08-16, 06:59
Tack så jätte mycket för ditt svar men att tillverka loadingpin kan jag nog inte göra för jag har ingen svets och jag är 16år :)
Om yngve är den enda som säljer RT handtag och det blir billigare att köpa från ironmind så får det väl bli ironmind :)

Hur mycket tror du att hela paket kommer att kosta med frakt?

Ett RT handtag kostar 34 dollar och frakten vet jag inte hur mycket den ligger på. Jag vet inte hur många kronor dollar ligger på nu, men för ett tag sedan så var väl en dollar 6 SEK.

/Timme

Vill du träna RT behöver du ett sådant handtag men du behöver ingen loading pin. Det räcker med en lagom bit rep med liten ögla i båda ändarna. Trä repet igenom centrumhålet på en lagom trave vikter och haka sedan på repet i RT-handtaget med en karbinhake. Så har du sparat pengen som en loading pin kostar (och dess frakt). Det duger utmärkt att träna med!

Jag köpte ett RT-handtag från IronMind i början av sommaren. 59 USD kostar det inkl frakt, så med dagens kurs blir det väl ca 450 kr.

//Jim

jimcg
2005-08-16, 07:38
Ska jag svara på grundfrågan så jag ser inte en RT som någon nödvändigt redskap om man bara har börjat med greppträning, en extra gripper ger nog mer valuta för pengarna. Även om det verkar kul med en RT.


Jag håller nog med. Skaffar man en Thick Bar och använder den i de flesta övningar man kör med skivstång, lär man nog jobba upp den styrka som också krävs/testas i ett RT-lyft. Jag upplever i alla fall att det belastar greppet på ungefär samma sätt, för jag tenderar att tappa greppet på precis samma vis när jag når min gräns i både RT och marklyft (med båda handflatorna bakåt) med Thick Bar. En Thick Bar i form av en 220 cm lång bit solid rundjärn med 50 mm ytterdiameter kostar ca 500 kr.

//Jim

Timme
2005-08-16, 08:54
Tack så mycket för alla bra svar jag fått. Super sorkens loading pin såg väldigt enkel och bra ut. En sådan kan jag nog göra :)

Det blir nog så att jag köper ett RT handtag från ironmind.

Eh..bara en liten grej till. Mina fingrar är fruktansvärt korta. Mitt långfinger är endast 7cm *grr27* Kommer det att göre det omöjligt för mig att lyfta någonting över huvud taget i RT?

/Timme

fintelligens
2005-08-18, 20:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1007004&posted=1#post1007004


Blev så inspirerad att bygga av den här tråden. Gick lätt att bygga. Det enda som behövdes vad svets, såg, och lite avgasrör :thumbup:

Zakath
2005-08-18, 21:52
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1007004&posted=1#post1007004


Blev så inspirerad att bygga av den här tråden. Gick lätt att bygga. Det enda som behövdes vad svets, såg, och lite avgasrör :thumbup:



Brutalt, snyggt jobbat!

jimcg
2005-08-19, 14:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1007004&posted=1#post1007004


Blev så inspirerad att bygga av den här tråden. Gick lätt att bygga. Det enda som behövdes vad svets, såg, och lite avgasrör :thumbup:

Aaaah, hembygge - funktionellt och okomplicerat! :thumbup:

//Jim

Dumleman
2005-08-19, 17:59
Eh..bara en liten grej till. Mina fingrar är fruktansvärt korta. Mitt långfinger är endast 7cm *grr27* Kommer det att göre det omöjligt för mig att lyfta någonting över huvud taget i RT?

/Timme
Klart du kommer kunna lyfta någonting i RT. Mitt långfinger är 9 cm men jag lyfter bara ca 20 kg(+handtagets vikt :P) med min rolling thunder liknande sak, men den är lite längre, tyngre och 8,7 cm i diameter :).

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=18942

Jense
2005-08-19, 18:01
Klart du kommer kunna lyfta någonting i RT. Mitt långfinger är 9 cm men jag lyfter bara ca 20 kg(+handtagets vikt :P) med min rolling thunder liknande sak, men den är lite längre, tyngre och 8,7 cm i diameter :).

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=18942


mät hela handen istället, fingrarnas längd är ganska ointressanta =)§

YTS
2005-08-20, 23:25
Den enda som jag vet säljer RT i sverige är nog Yngve, men det är MYCKET billigare att beställa från Ironmind ;)

Så mycket mer än IronMind tar jag inte!
Jag tar 610 kr för ett RT.

IronMind tar 34 us$ + frakt 25 $ totalt 59 us$ á 7:80 = 460 kr.
+ tull 2,7% + importmoms 25% om du har otur. totalt 591 kr Jag tar alltså mindre än 20 spänn mer än vad det kostar att ta hem ett. Beror på att jag beställer mycket åt gången via båtfrakt, som tar över 2 månader att komma fram. Jag har även loading pins med både 25 och 50 mm´s diameter för 385 kr resp. 695 kr. Om du är intresserad så skickar jag mot postförskott, d.v.s. du betalar när du hämtar ut grejerna hos ditt postombud.

Yngve

Timme
2005-08-21, 10:44
mät hela handen istället, fingrarnas längd är ganska ointressanta =)§

Hela min hand är endast 17 cm....


/Timme

Zakath
2005-08-21, 12:07
Hela min hand är endast 17 cm....


/Timme



Oroa dig inte, du är bara 16 år, antagligen kommer du begåvas med ytterligare en centimeter eller två :) Det kommer inte hindra dig ifrån att bli starkare!

Dessutom kan jag säga att min hand är knappt 19cm, med knappt 8cm långt långfinger, det går ändå, även om jag inte tackat ned till några extra centimeter :D

Mart|n
2005-08-21, 12:16
Effektivt är det säkert, men tyvärr så tränar jag aldrig med min RT. Den ligger bara och samlar damm ;)

z_bumbi
2005-08-23, 18:46
Tidigare inlägg i den här tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1001920&postcount=12


Som thickbar funkar det väl i alla fall något så när?

För att svara på min egen fråga: Det funkade faktiskt ganska bra.

Skivstången låg på stället för bänkpress så jag kom tillräckligt långt ner, det var en lyftväg på några cm upp till att jag kunde räta ut kroppen med skivstången i ena handen.
Jag lastade skivstången med upp till 50 kg på ena sidan och den andra var helt olastad och den stjälpte inte på något sätt, börjar man köra så tungt att den riskerar att stjälpa så får man vara två stycken alt att man pallar upp skivstången på något annat sätt. (Jag körde rehab för ryggen i övrigt så det förklarar varför jag inte testade hur tungt man kan gå, får se om jag ger mig på det i helgen.)
Jag kan även tillägga att jag drog 40 kg i rolling-thunder i helgen, trots ont i ryggen, och då kändes det mycket mindre jobbigt för greppet än när jag lekte med 50 kg lastat på skivstången idag. Är man nybörjare så behöver man nog inte lasta så extremt mycket och håller man vikten lite längre så blir det ganska snabbt jobbigt även om det inte är så mycket på.

Om man inte vill lägga ner en större summa pengar på sin greppträning så tvivlar jag inte på att denna metod är ett bra komplement till andra övningar.

Dr Nilsson
2005-08-23, 22:20
Jag brukar lägga bänkstången på marken å använda den som RT. har alldrig provat en riktig RT skulle va kul å se var man ligger. Hur mycket tar ni i bänkstånegn? och I RT.

Jag tar ca 80kilo utan stång inräknad i ca 10sekunder, hur mycket kan man då ta i RT *flex*

Jense
2005-08-24, 05:06
Jag brukar lägga bänkstången på marken å använda den som RT. har alldrig provat en riktig RT skulle va kul å se var man ligger. Hur mycket tar ni i bänkstånegn? och I RT.

Jag tar ca 80kilo utan stång inräknad i ca 10sekunder, hur mycket kan man då ta i RT *flex*


skit i tid, sätt på 100-110 och lyft, håll en sekund, och kontrolerat ner

YTS
2005-08-24, 17:26
Jag brukar lägga bänkstången på marken å använda den som RT. har alldrig provat en riktig RT skulle va kul å se var man ligger. Hur mycket tar ni i bänkstånegn? och I RT.

Jag tar ca 80kilo utan stång inräknad i ca 10sekunder, hur mycket kan man då ta i RT *flex*

Jag lyfte 70 kg i 10 sekunder och låg då på ca 60 kg i RT.

Yngve

Jense
2005-08-24, 17:27
jag får t.ex lätt öven handen runt en skivstång, kan sätta tummen över långfingret också. så jag kan lyfta betydligt mer med skivstångsände än med rt