handdator

Visa fullständig version : Tomas -05


Tomme
2005-08-15, 13:36
Hej är styrkelyftare skulle vara roligt att höra vad ni tycker. resultaten är ifrån då jag använde utrustning då jag var 16år är 17 nu...

Personbästa på träning. (Med utr)

knäböj: 280kg
Bänkpress: 160kg
Marklyft: 250kg

Bästa på tävling (Med utr)

Knäböj 265kg (Sv rek) har gjort 280.5 (Nordiskt rek) fasst det vart underkänt. med 2-1
Bänkpress: 140kg
Marklyft: 245kg (Sv rek)

För att bevisa att jag inte ljuger så lägger jag upp nå länkar nedanför.
jag har en film som jag gjort fasst jag vet inte hur man lägger upp den -.-


Nordiska

http://www.pitea-tidningen.se/index.php?artikel=114077

Norrländskan

http://www.pitea-tidningen.se/index.php?artikel=115327

stahlberg
2005-08-15, 13:50
Inte för att jag är moderator, men har detta kommit i rätt forum-del? Här ska ju finnas träningsjournaler. Eller ska detta bli en journal.

Vad ska vi tycka, och om vad? Är det resultaten du räknar upp som vi ska kommentera, så kan man väl säga det du redan vet : resultaten är bra. Men du är väl knappast på den nivån, att du ställt frågan för att spegla dig i kolo-medlemmarnas beundran, eller för att du vill jämföra dina resultat med andra kolo-medlemmars (du jämför ju dina resultat med andras när du tävlar)?

Dina resultat är som sagt bra. Styrkelyft är dock en idrottsgren där det gäller att utvecklas på lång sikt. Vi kan tänka oss, att du småningom måste gå upp en viktklass - kanske flera innan du är senior? Du är förstås på god väg, samtidigt som du har en lång väg t.ex till seniortoppen i världen i klass 100 kg. Så det gäller att ligga i och träna.

Jag upprepar dock min fråga om vad vi ska tycka, och om vad. Eller är detta början på din journal?

Vilka är dina nästa mål? Vilka tävlingar ska du delta i, vilka är resultat- resp. placeringsmålen, och i vilken viktklass ska du vara?

userfriendly
2005-08-15, 13:53
oavsett om det är rätt del av forumet eller inte så eru JÄVLIGT stark! :hbang:

Sniggel
2005-08-15, 13:58
Ja om man har sv rek så lär det ju va bra :-p
Det jag blir lite nyfiken på nu är hur du tränar, skulle vara kul att veta eftersom jag själv funderar på att börja träna för styrka, inte tävla men dock vore det kul att bli så stark som möjligt och kunna lyfta så tunga vikter som möjligt.

Tomme
2005-08-15, 14:06
sry jag glömde skriva . jag ska börja med jounalen idag ska nämligen och träna först. hade tänkt skriva ner senare idag efter träningen :)

Jompi
2005-08-15, 14:18
Denna journal ska jag fööölja:bow:

tp_88
2005-08-15, 14:28
Se på fan, Sveriges kanske mest lovande U-lyftare har hittat hit! Välkommen!

Ska bli jävligt skoj att se hur du tränar o.s.v

Lycka till på U-VM i september!!

Tomme
2005-08-15, 14:32
Tackar! hittade hit av en slump faktiskt. kommer att skriva ner dagens pass senare ikväll så får ni säga vad ni tycker :)
jepp snart är det VM är nervös som fan heh :P

Pinglan
2005-08-15, 14:49
Hoppsan det var sannerligen inga dåliga resultat :thumbup: Ska bli väldigt spännande att följa din journal! Stort lycka till på VM!!!

stahlberg
2005-08-15, 16:15
Svara gärna på mina frågor också. JVM närmar ju sig fö med stormsteg.

Tomme
2005-08-15, 20:02
Sådär nu var tränings passet över.

eftersom det är VM om 3 veckor så kör jag med utrustning så ni vet.

Orkar inte skriva upp vad jag värmer upp på så jag går direkt på de tyngre vikterna.

Knäböj: 3x225kg - 2x255kg sen avslutade jag med en negativ böj 2x290kg

Bänkpress: 3x140 - 2x150 - 1x160 sen avslutade jag med 3x150

Jag kör inte "jätte" tungt nu eftersom jag måste få tillbaka tekniken där den var innan jag kan gå på tyngre vikter.
ni som vill ha en film där jag gör 6 sv rekord i klass 100 är mer än välkommen att adda mig på msn :)

Tomas_sundstr0m@hotmail.com

Stahlberg jag vet inte riktigt vad du menar? men VM är om knappa 3 veckor ^^

-AG-
2005-08-15, 20:28
Kul att du har börjat skriva träningsjournal Tomas. Ska se till att David har pli på dig ;)

Krokodil
2005-08-15, 20:41
Stabila vikter för en 16 åring! :thumbup:

Tomme
2005-08-15, 20:45
haha jå gör det andreas :) David plågar mig mer än aldrig förr nu strax före VM. och han säger att det kommer bli värre. *screwy*

MilkmaN
2005-08-15, 21:10
Fruktansvärt imponerande. Har du några bilder på dig själv?

Tomme
2005-08-15, 21:20
Jorå nog har jag bilder men jag vet inte hur man lägger upp dom.. :confused:

MilkmaN
2005-08-15, 22:02
Jorå nog har jag bilder men jag vet inte hur man lägger upp dom.. :confused:

http://upl.silentwhisper.net

Registrera dig så kan du ladda upp bilder från hårddisken sen. Eller lägg dem som attachments här på kollo. Funkar lika bra det.

Johan_P
2005-08-15, 22:03
Jorå nog har jag bilder men jag vet inte hur man lägger upp dom.. :confused:

Tryck på knappen "Manage Attachments" under Additional Options, när du ska skirva ett inlägg :) Där kan du lägga in några bilder.

Jäklar vilka vikter :hbang: Snacka om kaliber :thumbup:

Tomme
2005-08-15, 22:38
Sådär fick upp en bild kollade igenom hårddisken hade bara gamla bilder detta är den enda nya kan fixxa mer senare.

stahlberg
2005-08-16, 07:32
Som du kommer att märka om du fortsätter att vara aktiv kolo-medlem så formulerar jag mig ofta såm att det är svårt att förstå vad jag menar.

Det är inte så svårt att tänka sig att ditt nästa mål är subjuniorernas VM. Frågor :
1. Ska du tävla i klass 90 kg?
2. Har du några resultatmål (= hur mycket tror du ungefär att du kommer att klara sammanlagt)?
3. Har du något placeringsmål (= till ungefär vilken placering tror du att ditt resultat räcker)?

Och gällande framtiden :
1. Du är u18 i nästa år också?
2. Är ditt viktigaste mål för det året VM igen?
3. Vilka tävlingar ska du delta i nästa år?
4. Ska du hållas kvar i klass 90 kg, eller blir det 100 i nästa år?
5. Hur har du tänkt dig framtiden? Vad har du för mål i SL?

Det är kanske inte bästa tillfälle att fundera på tiden efter VM just nu, när du ligger i dina viktigaste förberedelser. Men dethär är kanske frågor som du funderatn på redan tidigare?

bubbe
2005-08-16, 07:58
Välkommen Tomme.

Ska bli riktigt kul att se hur du lägger upp träningen, (ev kanske man plagierar något till sig själv)

fast jag förstår att träningen kanske blir lite speciell så här inför vm. Hoppas du fortsätter skriva så fort du känner att det finns tid över.

Tomme
2005-08-16, 08:01
Som du kommer att märka om du fortsätter att vara aktiv kolo-medlem så formulerar jag mig ofta såm att det är svårt att förstå vad jag menar.

Det är inte så svårt att tänka sig att ditt nästa mål är subjuniorernas VM. Frågor :
1. Ska du tävla i klass 90 kg?
2. Har du några resultatmål (= hur mycket tror du ungefär att du kommer att klara sammanlagt)?
3. Har du något placeringsmål (= till ungefär vilken placering tror du att ditt resultat räcker)?

Och gällande framtiden :
1. Du är u18 i nästa år också?
2. Är ditt viktigaste mål för det året VM igen?
3. Vilka tävlingar ska du delta i nästa år?
4. Ska du hållas kvar i klass 90 kg, eller blir det 100 i nästa år?
5. Hur har du tänkt dig framtiden? Vad har du för mål i SL?

Det är kanske inte bästa tillfälle att fundera på tiden efter VM just nu, när du ligger i dina viktigaste förberedelser. Men dethär är kanske frågor som du funderatn på redan tidigare?


Hej okej då ska vi se.


1. jag hade tänkt tävla i klass 100 på VM iår faktiskt för det är en Ukrainare i 90 som jag aldrig kan slå.

2. vill nästan inte sätta ut dom ännu eftersom jag vill se vars teknik träningen går framtil VM. Men jag isåfall skulle det väl vara.

Knäböj: 280kg

Bänkpress: 160kg

Marklyft: 260kg

Sammanlagt: 700kg

3. Placering har jag ingen aning om faktiskt men det ser rätt ljust ut eftersom jag inte har hört om någon speciell lyftare i klass 100. jag tänker inte väga in fullt utan kanske väger in på 90.5 eller något bara för att komma in. Men jag skulle bli grymt glad för en tredje plats som inte är helt omöjligt!


Framtiden.

1. Japp jag är ungdom ett år till.

2. De viktigaste målen för mig är nog bara att öka i styrka får jag vara med på VM nästa år är det en bonus. Mitt mål inför nästa år är att klara 800kg sammanlagt.

3. Jag kommer nog delta i de flesta tävlingar för det är alltid roligt att tävla :)

4. Jag kommer stanna i 90kg klassen nästa år och försöka ta alla rekord.
ifall jag tar rekorden så hade jag tänkt gå en tävling i klass 100 för att försöka höja mina andra rekord.

(Rekord som jag inte har i klass 90kg)

Bänkpress: 155kg

Marklyft: 270kg

Sammanlagt: 655kg

5. Mina mål. mitt enda mål som jag har är att bli så stark som möjligt. att vinna VM skulle också vara en grym upplevelse så som det ser ut nu så tror inte jag det skulle vara omöjligt.

Tack för frågorna det ska bli riktigt kul att se hur det går. :D

Tomme
2005-08-16, 08:06
Tackar Bubbe.

Mm träningen är rätt speciell nu inför VM det är Toppning som gäller nu. Dvs att bara träna basövningarna med utrustning för att finjustera tekniken.
Men jag kommer fortfarande skriva journal :D

stahlberg
2005-08-16, 08:40
Klass 100 kg är säkert ett bra val. Medaljchansen med 700 kg totalt torde vara en aning större i 100 än i 90 (förutsatt att det är bara en rysse i klass 100). Anmälningstiden går ut imorgon, men de flesta bra lyftarna är nog redan anmälda. LYCKA TILL!

160 i bänk är väl satt med tröja? Så 155 i bänk kanske blir en svårare nöt att knäcka än 260 i mark och 655 sammanlagt?

Du tycks iaf inte ha några svårigheter att hållas i klass 90? Ska du vara kvar där nästa år också efter att du tagit alla rekord, och tävla bara EN tävling i 100, eller flyttar du upp en viktklass när du tagit rekorden?

Det blir kul också för oss andra att följa med och se hur det går.

Tomme
2005-08-16, 09:06
Klass 100 kg är säkert ett bra val. Medaljchansen med 700 kg totalt torde vara en aning större i 100 än i 90 (förutsatt att det är bara en rysse i klass 100). Anmälningstiden går ut imorgon, men de flesta bra lyftarna är nog redan anmälda. LYCKA TILL!

160 i bänk är väl satt med tröja? Så 155 i bänk kanske blir en svårare nöt att knäcka än 260 i mark och 655 sammanlagt?

Du tycks iaf inte ha några svårigheter att hållas i klass 90? Ska du vara kvar där nästa år också efter att du tagit alla rekord, och tävla bara EN tävling i 100, eller flyttar du upp en viktklass när du tagit rekorden?

Det blir kul också för oss andra att följa med och se hur det går.

Hej, Japp det var med tröja. jag vet inte riktigt hur det där är. kanske får räkna mina resultat med tröja som rekord. är inte riktigt säker men jag tror 155 var satt med tröja. ifall inte jag får sätta rekord med tröja så borde ju rekordet tas bort (ifall det var satt med tröja).

jag vill bara höja rekorden i klass 90-100 för att göra det svårare att ta dom i framtiden. jag har tänkt tävla i klass 90 så länge som möjligt men jag kommer ju förstås tvingas gå upp till 100ingen till slut för jag vill inte börja deffa.
men jag tror inte jag kommer gå fullt i 100ingen förenns jag är junior eller något sådant.

Tack för alla komplimanger!

stahlberg
2005-08-16, 09:12
Eftersom jag är från Finland borde jag kanske inte blanda mig i de svenska styrkelyftsreglerna. Men i ungdomsklassen i sverige (u 18) får man inte tävla med bänktröja, och kan därför inte heller lyfta svenskt rekord med tröja. Rekordet måste därför slås utan tröja. Dessutom måste det vara satt utan tröja, för att vara giltigt.

Internationellt får man däremot använda tröja redan från första dag man tävlar (= samma dag man fyller 14 år).

Men du är i ungdomsklassen hela nästa år ännu, så du har gått om tid att lyfta 155,5 kg utan tröja!

Knappast behöver man "deffa" för att hållas i viktklass 90, om man inte väger ordentligt över. Men du tycks ju väga under ännu, och tvingas dricka dig upp till över 90 t.ex på VM?

-AG-
2005-08-16, 10:38
Det är som du säger Ståhlberg. Ungdomsrekorden måste sättas utan tröja, även om man får tävla med tröja internationellt som ungdom.

Tomme
2005-08-17, 14:09
Det är som du säger Ståhlberg. Ungdomsrekorden måste sättas utan tröja, även om man får tävla med tröja internationellt som ungdom.


jaha okej.. jag pratade med en kille igår och han sa att han som hade gjort 155 satt det utan tröja. men på 1år hinner man öka ganska mkt i bänk får väl se hur det utvecklar sig :)

Tomme
2005-08-17, 20:29
Tränings pass Onsdag. Det gick rätt bra idag.

Bänk utan tröja.

2x120kg 2x125kg 2x130kg 2x135kg sen avslutade jag med 3x120kg

Knäböj 70% av en max 2a. (Explosiva!)

kändes inte riktigt bra idag i böjen så jag körde inte spec tungt. ca 60%

2x120kg 2x120kg

satt pers i bänken med 2.5kg hade aldrig gjort 135kg ens en 1a


ifall ni undrar varför jag har så få övningar så är det på grund av att jag toppar inför tävling nu.

sunkan
2005-08-17, 20:58
ifall ni undrar varför jag har så få övningar så är det på grund av att jag toppar inför tävling nu.

lycka till....gör oss stolta *yourock*

stahlberg
2005-08-24, 17:47
Hur går det med VM-förberedelserna? Har det blivit några fler pass? När åker ni?

Daniel Mattusch
2005-08-24, 18:01
Nice, fan har länge viljat se hur du ser ut efter sett dina resultat på rankingen :)

Lycka till på VM!

Tomme
2005-09-01, 22:16
Hur går det med VM-förberedelserna? Har det blivit några fler pass? När åker ni?


Jorå allting fint. har gått riktigt bra de senaste passen faktiskt.

Var upp på 300 i knäböj men jag bommade tyvärr..

Klarade 280 iaf hur lätt som helst , lovar nästan att jag skulle ha fått upp 299kg men den där magiska gränsen verkar vara svår att knäcka :D

Marken var jag mest bekymrad över hade tappat tekniken helt i min gamla dräkt. så det vart att laborera i 3 veckor. De tre sista lyften på det sista passet så fick jag låna en annan dräkt av en kille som väger ca 15kg mer än mig. och mot all förvåning så fungerade den. jag drog 240 hur lätt som helst dom sa att 270 skulle ha följt med så jag fixxade allt i sista minuten :)

Bänken är jag riktigt nöjd över. gjorde en 1a på 170 med tröja hur lätt som helst (utan stopp). och med tanke på hur högt jag drar upp ärmarna så tror jag det finns minst 10kg till att hämta ifall jag sätter den som den ska vara.
jag tror faktiskt inte 170 skulle vara omöjligt att göra med stopp på VM. men får väl se hur det blir med den saken :).

jag åker nu på tisdag kring kl 07:00 så håll tummarna ! :D

Tackar Daniel Mattusch kan lägga upp lite mer bilder eftersom.
ifall någon hjälper mig så kan jag även lägga upp lite filmklipp har nämligen köpt en liten kamera nu så jag filmar nu på träningen.
ska även filma på VM men jag vet inte ifall man kan lägga upp så stora filer på internet det blir nog en film på ca en dryg timme isf.

Tack för alla komplimanger allihopa jag ska göra mitt bästa! :)

Pinglan
2005-09-02, 06:25
Lycka till :cheers:

sunkan
2005-09-02, 08:44
lycka till :thumbup:

-AG-
2005-09-02, 18:31
Tomas, be Robban lägga upp filmsnuttarna på hemsidan och så kan du länka till dem härifrån. Och så kan andra som inte är här på kolozzeum också se dem.

Tomme
2005-09-03, 16:26
Tomas, be Robban lägga upp filmsnuttarna på hemsidan och så kan du länka till dem härifrån. Och så kan andra som inte är här på kolozzeum också se dem.


ja de kanske jag kan göra :)

tackar allihopa ska göra mitt bästa!
:D

mr_ping2
2005-09-09, 18:22
Ett tips bara... om du inte redan åkt (vet inte ens när det var)...

Om jag sätter tröjjan "där den ska sitta" dvs precis ovanför leden så får jag stora problem att lyfta... då hamnar stången lite här o där...

Jag har den 2cm upp ovanför biceps har börjat, då gör jag bra lyft!
Kolla på :

http://www.uxconsulting.com/private/styrkelyft/t%c3%a4vlingar/050908-Serie%203/

Dano 165kg....


Jag borde gått högre på sista än 165!

Lycka till!!

Daniel Mattusch
2005-09-11, 09:31
Grattis till 3:e platsen på VM! *flex* :hbang:


*om nu mina uppgifter stämmer*

sunkan
2005-09-11, 09:37
grattis som bara den....om nu föregående talares uppgifter stämmer :thumbup:

Lillgrabben
2005-09-11, 09:39
Grattis till en bra insats, Tomas!


Starkt med pallplats på sitt första VM!




MVH

Daniel Mattusch
2005-09-11, 09:44
grattis som bara den....om nu föregående talares uppgifter stämmer :thumbup:

Sundstrom Tomas 1988 SWE 90,13 0,6379

265,0 1 160,0 3 230,0 3

655,0 417,83

sunkan
2005-09-11, 09:49
Sundstrom Tomas 1988 SWE 90,13 0,6379

265,0 1 160,0 3 230,0 3

655,0 417,83
jävligt bra resultat med vad hände i marken? han har ju gjort 245 på tävling tidigare...hur som helst, skitbra *yourock*

fintelligens
2005-09-11, 10:31
shit va du var svag :)


äntligen någon som kan gå emot tp_88 i styrka :D


grattis till 3je platsen

tp_88
2005-09-11, 11:10
äntligen någon som kan gå emot tp_88 i styrka :D
Hahaha! Tomas krossar mig. Slår honom i bänken och är väl inte extremt långt efter i marken, men vad gör det när man tappar 80-100kg i böjen? :D

STORT grattis till bronset också! Så jävla grymt! :thumbup: :bow:

-AG-
2005-09-11, 12:48
Tomas var skadad i ryggen under tävlingen och därför blev det inte mer i mark. Det inverkade nog en del på böjresultatet också. Skadefri hade det nog blivit 280+ i böj och 260+ i mark, beroende på vilka vikter han har fått gå förståss. Förbundet har ju nån policy om hur högt man får gå. Bra jobbat iaf med de förutsättningarna. Grattis till bronset!

Jompi
2005-09-11, 15:23
Förbundet har ju nån policy om hur högt man får gå. Bra jobbat iaf med de förutsättningarna. Grattis till bronset!

Vadå för "skit"policy?



Grattis TOmas:D

-AG-
2005-09-11, 19:08
Vadå för "skit"policy?



Grattis TOmas:D

http://www.styrkelyft.info/article.asp?id=27

Som ungdom kan man ju öka mycket mellan två tävlingar och dessutom är det en helt annan sak att lyfta med utrustning. Kommer man lite fel tappar man tekniken och kan få underkänt pga grunt djup, balansmiss, etc... Då är det bara att gå om vikten och vips så kanske man tappar 20-30kg från vad man skulle kunna klara eftersom att man bara har tre lyft på sig.

Syftet är gott med regeln, men med dagens utrustning behöver inte en lättare vikt gå lättare att lyfta.

Jompi
2005-09-11, 19:33
http://www.styrkelyft.info/article.asp?id=27

Som ungdom kan man ju öka mycket mellan två tävlingar och dessutom är det en helt annan sak att lyfta med utrustning. Kommer man lite fel tappar man tekniken och kan få underkänt pga grunt djup, balansmiss, etc... Då är det bara att gå om vikten och vips så kanske man tappar 20-30kg från vad man skulle kunna klara eftersom att man bara har tre lyft på sig.

Syftet är gott med regeln, men med dagens utrustning behöver inte en lättare vikt gå lättare att lyfta.


Aha okej:)
Då fick jag det förklarat, tack.

stahlberg
2005-09-12, 18:43
GRATTIS till placeringen!

Läste igenom regeln, som AG länkat till. Och då hände något märkligt : JAG FÖRSTOD DEN INTE! Ska man vara tvungen att ha en inledningsvikt som ligger HÖGST 10 KG under gällande tävlingsresultat (rekord)? Om personrekordet på tävling är 150 måste man starta på minst 140?

Månne inte en landslagslyftare kan bestämma sina vikter själv? Märkligt förmynderskap må jag säga...

Lillgrabben
2005-09-12, 18:49
GRATTIS till placeringen!

Läste igenom regeln, som AG länkat till. Och då hände något märkligt : JAG FÖRSTOD DEN INTE! Ska man vara tvungen att ha en inledningsvikt som ligger HÖGST 10 KG under gällande tävlingsresultat (rekord)? Om personrekordet på tävling är 150 måste man starta på minst 140?

Månne inte en landslagslyftare kan bestämma sina vikter själv? Märkligt förmynderskap må jag säga...



Tvärtom är det.


Låt säga att någon har gjort 300 i böj på tävling & sedan har träningen lossnat totalt så att han gjort 350 lätt på träning. I detta fallet får inte lyftaren gå in högre än 290 även om detta troligen dödar hans chanser till vettig placering....

Jag tror att regeln kom till för att ta bort övermodiga ingångar. Syftet är nog bra, men det finns risk att regeln slår otroligt fel i vissa fall....

sunkan
2005-09-12, 18:52
Tvärtom är det.


Låt säga att någon har gjort 300 i böj på tävling & sedan har träningen lossnat totalt så att han gjort 350 lätt på träning. I detta fallet får inte lyftaren gå in högre än 290 även om detta troligen dödar hans chanser till vettig placering....

Jag tror att regeln kom till för att ta bort övermodiga ingångar. Syftet är nog bra, men det finns risk att regeln slår otroligt fel i vissa fall....

låter ju helt sjukt, tänk om nån bytt böjjdräkt, bytt röjja eller vad som helst, kanske inte det först aman gör inför en så stor tävling men OM *slap*

Lillgrabben
2005-09-12, 18:57
låter ju helt sjukt, tänk om nån bytt böjjdräkt, bytt röjja eller vad som helst, kanske inte det först aman gör inför en så stor tävling men OM *slap*


I sådana fall är du "fucked" så att säga. Iallafall om regeln efterlevs till 100 %.


Jag måste säga att jag förstår syftet med regeln eftersom att svenska förbundet betalar tävlingsresorna för sina lyftare. Ett tag var det inte alldeles ovanligt med utbomningar & med den jämförelsen är en placering ( oavsett vilken) ett "bra" alternativ.

Tomme
2005-09-13, 17:45
Hej allesammans nu är jag tillbaka, precis som -AG- säger så var min rygg inte helt bra under tävlingen jag tappade ungefär 30kg i marken pga det.
på uppvärmningen kände jag inte någon större smärta förenns jag började lyfta.
jag testade dra 60kg utan bälte bara för att värma. men det var då jag märkte hur illa det var. jag trodde jag skulle dö. så det vart på med linnex på hela smärtområdet med stora doser. sen drog jag på mig bältet och det kändes mycket bättre när jag hade dräkt och bälte på mig testade jag på 200kg och var chanslös. enda som gjorde att jag drog den sista marken var att jag var så jävla sugen på medalj. i böjen kände jag också att ryggen inte var helt ok, när jag gick ut så studsar vikten på axlarna vilket gör att det blir ett enormt tryck på den punkten där jag har ont. men det gick ju ändå rätt bra med tanke på hur kroppen mådde :) tack för allt stöd ifall jag får vara med nästa år så kommer det nog bli en enorm höjning ! kommer lägga ut filmer på hemsidan tror jag, jag skriver när det är klart kan infoga lite bilder här också :)

sunkan
2005-09-13, 18:07
grattis :bow:

tp_88
2005-09-13, 18:14
Ja, det är grymt som sagt! Du får väldigt gärna skicka filmen över MSN sen! ;)

HookersUnited
2005-09-13, 18:25
Sådär ja. Nu har man en till jounal att följa :)

Lillgrabben
2005-09-13, 18:32
Jag tycker mig skymta Gene Bell på bilden i mitten. ( Mannen i militäruniform)



Bra jobbat, Tomas!



MVH

- ante
2005-09-13, 21:14
Grattis till bronset ;)

Tomme
2005-09-14, 14:03
Tackar!, jag kommer inte träna så hårt de kommande 2 veckorna pågrund av ryggen. men jag kommer köra hårt i bänken jag kommer skriva ner dagens pass
så fort jag har vart och tränat :)

bubbe
2005-09-14, 14:17
klarar du tung bänkpress med dålig rygg?

eller blir det mest flat bänk?

Jompi
2005-09-14, 14:49
Tackar!, jag kommer inte träna så hårt de kommande 2 veckorna pågrund av ryggen. men jag kommer köra hårt i bänken jag kommer skriva ner dagens pass
så fort jag har vart och tränat :)

Vad har du gjort me lillryggen förresten?=/

Tomme
2005-09-14, 18:57
Hej, jodå nog kan jag bänka utan att det gör ont men jag kör utan brygga.

iaf dagens pass jag testade något nytt som jag tror att jag kommer följa.

(Explosiva!)

1x3 80kg (Gummiband)
1x3 90kg (Gummiband)
1x3 90kg (Gummiband)
1x3 70kg (Gummiband)
1x3 70kg (Gummiband)

:bpump:

Jag ska börja köra med gummiband nu i ca 2-3 månader och se ifall det ger mycket.

för dem som inte vet.

Gummiband gör så att man kan köra på längre vikter mer explosivt.
ju längre upp man kommer desto tyngre blir det och resultatet av det är att man kan ta i allt det man kan hela vägen upp vilket gör att man blir mer explosiv. i vanliga fall när man kör bänkpress så kopplar kroppen ur mer och mer musklelfibrer ju högre upp man kommer för annars skulle stågen flyga ur händerna.

något sånt rätta mig ifall jag har fel :)


Jompi, det hände när jag skulle köra knäböj ca 2 veckor innan VM. jag började med att göra en serie upp till 280kg som gick hur lätt som helst, eftersom det gick så lätt så ville jag höja. så jag satt på 300kg och bommade 2ggr det första lyftet gjorde att jag fick ont, det märktes inte så mkt från början men 2 dagar efter så kunde jag knappt sitta eller stå :(

fintelligens
2005-09-14, 19:05
galet *cry* :)

Jompi
2005-09-14, 19:08
Ajjdå:/ får hoppas på att det blir bättre nudå !

Grymt köra explosivt på 90:D hehe

sunkan
2005-09-14, 19:09
om du nu bommade första gången varför provade du då igen? Kanske inte värt att riskera nått så nära ett VM kanske :)

Börje H
2005-09-14, 19:14
Grattis Tomas!
Förstod redan 1:a gången jag såg dig lyfta, i Luleå, att du skulle lyckas bra om David fick köra böjdräktsteknik med dig. Den gången fullkomligt rasade du igenom i din sista böj på var det 200 eller? Maken till speed-böjare har jag aldrig sett! Men är man nog "modig" så finns det mycket att vinna.
Tex VM-medaljer :thumbup:

Såg att en Ume-tjockis fanns med på landslagsbilden... Den "lilla jätten"...

Tomme
2005-09-14, 22:26
Grattis Tomas!
Förstod redan 1:a gången jag såg dig lyfta, i Luleå, att du skulle lyckas bra om David fick köra böjdräktsteknik med dig. Den gången fullkomligt rasade du igenom i din sista böj på var det 200 eller? Maken till speed-böjare har jag aldrig sett! Men är man nog "modig" så finns det mycket att vinna.
Tex VM-medaljer :thumbup:

Såg att en Ume-tjockis fanns med på landslagsbilden... Den "lilla jätten"...


Hej,tackar :) mm jag vet men jag har slutat att köra så där fort. nu håller jag en "normal" fart när jag lyfter, och jag märkte att det inte var farten som gjorde det lätt. sist när jag böjde 280 ca 2 veckor före VM så gick jag rätt sakta ner och det var lättare än jag någonsin har lyft
kan be robban lägga upp den på sidan :)

tack återigen alla för alla komplimanger :)

mr_ping2
2005-09-15, 20:53
Skulle nog behöva några böjjlektioner av dig alltså..jag tycker knäböjj är riktigt svårt.. .speciellt med utrustning.

Däremot kan du ju behöva lite i bänken av mig :)

Jompi
2005-09-15, 21:17
Skulle nog behöva några böjjlektioner av dig alltså..jag tycker knäböjj är riktigt svårt.. .speciellt med utrustning.

Däremot kan du ju behöva lite i bänken av mig :)

Han tränare vet nog bättre.
:)

mr_ping2
2005-09-15, 22:39
Heh eller min som är världsmästare tusen gånger om :)

Jompi
2005-09-16, 12:31
Heh eller min som är världsmästare tusen gånger om :)

Eller hans som känner tomas:)

mr_ping2
2005-09-16, 19:56
Vad gör du utan tröja tomas ? Godkänt med stopp...

Lillgrabben
2005-09-16, 20:27
Jag tror inte att Tomas har ngt problem med tränare i sin förening.

Där finns både några av sveriges ( & världens) bästa lyftare genom tiderna. Dessutom finns där en förbundsinstruktör samt SSF.s rikstränare. :hbang:


Tomas, var det trevligt på VM & gav det sug efter fler starter?!


MVH

/ Stefan


Ske-å AK

Tomme
2005-09-18, 16:40
Jag tror inte att Tomas har ngt problem med tränare i sin förening.

Där finns både några av sveriges ( & världens) bästa lyftare genom tiderna. Dessutom finns där en förbundsinstruktör samt SSF.s rikstränare. :hbang:


Tomas, var det trevligt på VM & gav det sug efter fler starter?!


MVH

/ Stefan


Ske-å AK



Jo jag har en del bra tränare :), jorå allting var suveränt förutom att tävlingarna höll på i 6 dagar, Man vart lite less på att sitta och titta på i ca 6 timmar varje dag :) jag vill helt klart följa med nästa år också och då tror jag att jag har ännu bättre medalj chans ifall jag ökar som jag har gjort :)


jag gjorde 140 utan tröja ca 2 veckor före VM men det var utan stopp. har inte testat göra med stopp på maxningar. men jag tippar väl på att jag gör kring 140 eftersom det var rätt lätt.

Mvh Tomas

mr_ping2
2005-09-18, 19:32
Ok...

Jag tror jag ligger på c:a 140 utan stopp med.
Däremot när jag var 17-18 gjorde jag 92.5kg, vägandes 63kg...

- ante
2005-09-19, 15:44
Skulle nog behöva några böjjlektioner av dig alltså..jag tycker knäböjj är riktigt svårt.. .speciellt med utrustning.

Däremot kan du ju behöva lite i bänken av mig :)

Jorden anropar bänkguden.

sunkan
2005-09-19, 15:53
Jorden anropar bänkguden.
storhetsvansinne?

- ante
2005-09-19, 15:54
storhetsvansinne?
;)

Tomme
2005-09-20, 18:50
Måndagens pass:

jag fick inte träna igår eftersom jag har vart och tävlat. men jag for ändå ner på gymmet för att visa intresse och det slutade med att jag var tvungen

3x linda upp lindor
3x linda Adams knän
15x passare
3x5 dammsuga halva lokalen
3x5 skura halva lokalen

nu hädanefter ska jag inte fara ner på lokalen när jag har vila.! :)

- ante
2005-09-20, 20:42
haha

dammsugare is the shit *flex*

Tomme
2005-09-21, 18:56
Nu var Onsdagspasset klart!

Bara bänkpress. jag skriver inte ner uppvärmninen.

3x130
3x135
3x130
3x130

gjorde alla set med brygga.

kändes väl si sådär idag men det gick bättre än väntat :)

mr_ping2
2005-09-21, 23:29
Bra jobbat!!!
Kör du bänk en gång i veckan eller ?

Du bör kunna trycka 170 godkänt...

Tomme
2005-09-22, 17:58
Bra jobbat!!!
Kör du bänk en gång i veckan eller ?

Du bör kunna trycka 170 godkänt...

tackar. nix jag kör både onsdagar och fredagar. 170 med tröja eller?
jag har gjort 170 med tröja tidigare skit lätt faktiskt :)

mr_ping2
2005-09-22, 19:56
Ok... vad va det som inte stämde då ?

Tomme
2005-09-25, 16:40
äntligen hemma från norge :) sverige vann kalottkampen med 15 poäng.

iaf på vm så fick jag inte ner stången rätt så det vart konstigt och det började komma mot halsen. ifall det var de du undrade

kan skriva ner mitt "pass" i norge igår. alla satt och drack och hade sig och vi hade tråkit så jag adam och tommy gick ner till gymmet kring 01:00 tiden för att köra lite små muskel grupper för skojsskull. vi testade även klossbänk utan brygga med en ca 15cm kloss.

jag körde iaf : 5x155kg 1x180kg 5x160kg allting jätte lätt.

har aldrig kört klossbänk förut ville bara testa men -AG- du får inte säga något åt david för då blir han sur.

körde även lite bicepscurl

5x40kg 5x40kg 5x40kg

måste bara säga att maten på banketten var det godaste på ruskitgt länge :)
btw, jag tävlade inte jag var bara coach för tommy och adam

mr_ping2
2005-09-25, 22:10
Ska bli ql o se hur mycket du ökar till nästa serie efter DM.... jag har ju själv gjort brutala ökningar i marklyftet sen jag började köra det i somras.

Bänken däremot står lika still som en bil utan soppa...

Tomme
2005-10-03, 14:29
Ska bli ql o se hur mycket du ökar till nästa serie efter DM.... jag har ju själv gjort brutala ökningar i marklyftet sen jag började köra det i somras.

Bänken däremot står lika still som en bil utan soppa...


Hej, mm det blir roligt att se, håller på att fixxa ryggen nu, så jag har inte kört några hårda pass.
tyckte inte att dom var värda att skriva ner här.
men idag ska jag köra lite hårdare men ändå lätt.
jag återkommer med resultat senare :)

Mvh

Tomme
2005-10-03, 18:41
Träning måndag 03/10 -05

det kändes riktigt bra i ryggen faktiskt. men tyvärr så har mitt bälte blivit för stort så det satt inte så bra. ska göra några extra hål tills nästa träning.
men iaf jag gjorde.

knäböj

3x180kg
2x200kg (gick aldeles för djupt på 3an så jag bommade)
3x170kg

alla lyft gjordes med bälte och alla var under paralell.

mage (crunches)

14x50kg
14x50kg

mage maskin

8x60kg
8x60kg

special magövning med vikt. (vet inte vad övningen heter på riktigt)

25x15kg
25x15kg

detta var hela mitt måndags pass :)

- ante
2005-10-03, 20:00
Kanon att ryggen verkar vara okej :thumbup:
Blir Lucia nästa tävling för dig?

Tomme
2005-10-04, 14:38
Kanon att ryggen verkar vara okej :thumbup:
Blir Lucia nästa tävling för dig?


yeah :), hmm jag vet inte riktigt för jag och tommy ska till thailand kring jul men eventuellt blir det nog lucia själv då? :)

- ante
2005-10-04, 15:42
yeah :), hmm jag vet inte riktigt för jag och tommy ska till thailand kring jul men eventuellt blir det nog lucia själv då? :)

Jag kommer nog tävla på Lucia, fast utan licens. Får se om det blir med eller utan utrustning.

Lillgrabben
2005-10-04, 15:45
Jag kommer nog tävla på Lucia, fast utan licens. Får se om det blir med eller utan utrustning.

Kör ni Lucia istället för nyårstävlingen numer?

Eller går båda två kanske?


:)

- ante
2005-10-04, 15:54
Kör ni Lucia istället för nyårstävlingen numer?

Eller går båda två kanske?


:)

Jag vet faktiskt inte, men det blir ganska tätt med båda två.

Lillgrabben
2005-10-04, 16:11
Jag vet faktiskt inte, men det blir ganska tätt med båda två.

Jo, det blir det!

HookersUnited
2005-10-04, 19:04
special magövning med vikt. (vet inte vad övningen heter på riktigt)

25x15kg
25x15kg

detta var hela mitt måndags pass :)
Hur utförs den?

Tomme
2005-10-05, 20:10
Hur utförs den?


Hej, jag skriver först ner dagens pass sen besvarar jag din fråga :)


Onsdag:

Bänkpress (Brygga)

1x110kg
1x120kg
1x130kg
3x135kg
3x160kg (Kloss kommer dock inte ihåg hur hög kollade aldrig)

Jag körde bara bänkpress idag för att jag inte vill riskera ryggen med att göra knäböjar annars brukar jag köra explosiva böjar också på Onsdagar. Bänken kändes inte speciellt bra idag faktiskt 135 kändes ovanligt tungt.


angående din fråga. man sitter på en bänk med en vikt i händerna och håller ut den något, sen lutar man sig bakåt lite och sen far man åt vardera sida med hela kroppen och med vikten i händerna. :)

Tomme
2005-10-08, 15:34
Fredags passet:

jag körde inte så hårt för att rehabilitera ryggen :)

Marklyft (Med bälte)

5x170kg
5x170kg
5x170kg

Bänkpress: (Utan brygga)

Körde inte speciellt tungt för att det kändes inte så bra.

3x110kg
3x110kg
3x110kg

detta var passet igår

trym
2005-10-08, 15:46
oj snusk...!
1-2 år yngre o du krossar mig i både mark o böj! mina böjjar går knappt att jämföra med något just nu menvafan...

88a ?

Tomme
2005-10-09, 15:05
Tjena, hehe men jag väger säkert mer än dig och det gör massor!
men tackar iaf hehe :P yes jag är 88a

trym
2005-10-09, 15:44
Tjena, hehe men jag väger säkert mer än dig och det gör massor!
men tackar iaf hehe :P yes jag är 88a

kampsportare så de är väll nästan snäppet värre för mig med viktklasserna än för SLare
jag har dragit nitlotten o blev född på nyårsafton 86 så, en dag från 87a=) så jag är väll i seniorklassen nu är jag rädd, har inte koll på de därra systemet... hur står sig 145(touch n go) utan tröjja i 82,5 ks klassen ??(om de nu finns ngn sådan :) ) kommer inte så långt på de va? fått för mig att dom pressar nått sjukligt i seniorklasserna runtom...

- ante
2005-10-09, 16:18
kampsportare så de är väll nästan snäppet värre för mig med viktklasserna än för SLare
jag har dragit nitlotten o blev född på nyårsafton 86 så, en dag från 87a=) så jag är väll i seniorklassen nu är jag rädd, har inte koll på de därra systemet... hur står sig 145(touch n go) utan tröjja i 82,5 ks klassen ??(om de nu finns ngn sådan :) ) kommer inte så långt på de va? fått för mig att dom pressar nått sjukligt i seniorklasserna runtom...

Du är förstaårs Junior inom styrkelyft.

Juniorer 19-23 (dam/herr) från det år lyftaren fyller 19 år t.o.m. det år han fyller 23 år

Som junior så får du tävla med bänkpresströja.
Du kan kolla årets ranking på www.styrkelyft.info.
Om du skaffar en bänkpresströja, och lär dig använda den på rätt sätt så kommer du säkert vara med och slåss om medaljerna. Speciellt då du har ett par år kvar som Junior :)

trym
2005-10-09, 21:56
Du är förstaårs Junior inom styrkelyft.

Juniorer 19-23 (dam/herr) från det år lyftaren fyller 19 år t.o.m. det år han fyller 23 år

Som junior så får du tävla med bänkpresströja.
Du kan kolla årets ranking på www.styrkelyft.info.
Om du skaffar en bänkpresströja, och lär dig använda den på rätt sätt så kommer du säkert vara med och slåss om medaljerna. Speciellt då du har ett par år kvar som Junior :)

får ursäkta att din journal vart offer hrä Tomme=)

en bänktröjja säger du...
hmmm va går en sådan på ?
kikar under: tävlingar-->nya Bänk Sm Herrar m1 /m2 / m3 va nu de betyder
o de var juuh inga omöjliga vikter i de två viktklasserna (82,5 / -90) som jag kan tänkas gå i... med en bra teknik o ultimate förhållanden med storlek o allt annat som kant änkas spela in, hur pass mycket kan en bänktröjja ge på de vitker jag lyfter nu?

Weird
2005-10-09, 22:00
får ursäkta att din journal vart offer hrä Tomme=)

en bänktröjja säger du...
hmmm va går en sådan på ?
kikar under: tävlingar-->nya Bänk Sm Herrar m1 /m2 / m3 va nu de betyder
o de var juuh inga omöjliga vikter i de två viktklasserna (82,5 / -90) som jag kan tänkas gå i... med en bra teknik o ultimate förhållanden med storlek o allt annat som kant änkas spela in, hur pass mycket kan en bänktröjja ge på de vitker jag lyfter nu?
vet inte vart du bor men leta upp en SL-klubb och gå dit och snacka om du är intreserad av att börja tävla

mr_ping2
2005-10-10, 22:31
M1 /M2 /M3 är ju gubbklasserna.... du ska kolla på senior bara.
Jag tävlade i klass 82.5 förut, det är en jävligt svår klass med resultat över 200kg.... går i klass 90 nu, den är likadan nästan fast en stark jävel som gör över 240....

Gå med i en klubb FÖRST, träna som dom i några månader för o lära dig teknik...sen tröja!

- ante
2005-10-10, 23:45
M1 /M2 /M3 är ju gubbklasserna.... du ska kolla på senior bara.
Jag tävlade i klass 82.5 förut, det är en jävligt svår klass med resultat över 200kg.... går i klass 90 nu, den är likadan nästan fast en stark jävel som gör över 240....

Gå med i en klubb FÖRST, träna som dom i några månader för o lära dig teknik...sen tröja!

Han är 86a, dvs, han har ett par år kvar som junior.

får ursäkta att din journal vart offer hrä Tomme=)

en bänktröjja säger du...
hmmm va går en sådan på ?
kikar under: tävlingar-->nya Bänk Sm Herrar m1 /m2 / m3 va nu de betyder
o de var juuh inga omöjliga vikter i de två viktklasserna (82,5 / -90) som jag kan tänkas gå i... med en bra teknik o ultimate förhållanden med storlek o allt annat som kant änkas spela in, hur pass mycket kan en bänktröjja ge på de vitker jag lyfter nu?

Jag beställde en Inzer Rage för 1000 kronor för ett par dagar sen.
200 kg med tröja är ingen omöjlighet som junior för dig skulle jag tro.
Ta kontakt med en SL-klubb i närhete, och kolla om du gillar sporten.

trym
2005-10-11, 00:20
Han är 86a, dvs, han har ett par år kvar som junior.



Jag beställde en Inzer Rage för 1000 kronor för ett par dagar sen.
200 kg med tröja är ingen omöjlighet som junior för dig skulle jag tro.
Ta kontakt med en SL-klubb i närhete, och kolla om du gillar sporten.

ja jag får ta o göra de... Kalmar AK håller på med sånnt där, har precis fått nya fina lokaler ryktas det också om. Tackar grabbar!

mr pling - jo teknikträning tycks man inte kunna få nog av i lyftarsporten fasten de se så enkelt ut=) har fått instruktioner på de en gång utav Benny nånnting, heh en amrikan som van världsmästartiteln för 50+ eller nånnting sånnt där som 56åring... Fick juuh resten av grabbarna på gymmet att se löjliga it=) men visst, inte lyfter jag som han så åt mig, knepigt de där med timing o rytm o grejjs...nu är de mest ner o upp som gäller