handdator

Visa fullständig version : Minus 1kg på en vecka-hur?


Pinglan
2005-08-15, 10:12
Jaha ett kg kvar att gå ner för att klara viktklassen på lördag. Hur klarar jag detta på bästa sätt? Ska tävla i SL så jag är ju inte så intresserad av att tappa så mycket styrka ;)

Jag håller en någorlunda strikt diet i veckan som kommer och det är möjligt att jag klarar att få bort detta kg utan alltför stora besvär men jag skulle behöva en plan B om jag skulle ha lite kvar att tappa i slutet av veckan.

Vad gör jag isf? Drar ner på kolhydrater, minskar vattenintaget? När börjar jag isf med detta? På torsdag eller tidigare? Vill slippa att sitta i bastun sista timman innan invägning, jag vill att allt ska vara klappat och klart på fredag kväll så jag slipper att fundera över det på tävlingsdagen.

Tacksam för tips :)

dunken16
2005-08-15, 10:20
1000 kcal underskott?

Prankie
2005-08-15, 10:23
Sauna belt? :)

dunken16
2005-08-15, 10:24
Hahaha

z_bumbi
2005-08-15, 10:29
Kolla vikten torsdag morgon innan frukost. Är det då några hekto det handlar om så dra ner lite på kolhydraterna och vätskan, är det fortfarande 1 kg så gå i 67:an.

Jag ser ingen större mening med att göra något mer extremt som kan påverka din prestation på tävling just nu, bastu ser jag som helt uteslutet t ex bara för att väga in i "rätt" klass de närmaste tävlingarna är.

Zerohero
2005-08-15, 10:42
Du kanske brode hålla ner saltinatget så att det inte binder vatten.

Mehdi
2005-08-15, 14:48
Halloj Pinglan,

när exakt vägde du dig på dagen? Och när har du invägning för tävling? Jag personligen tappar runt ~1-1.5kg genom att skära ned på kolhydraterna mot slutet av sista dagen inför tävling. Vill säga fredag för din del. Typ att du kunde halvera kolhydraterna av de sista måltiderna för dagen och samtidigt hålla igen på vätska mot kvällen.

Innan du lägger dig kan du ta 1-2g C-vitamin utblandat med så lite vatten så att de precis blir upplösta. C-vitamin har en viss diuretisk verkan, det lär du nog märka på morgonen hehe.

För att sammanfatta det hela så ska du INTE ta till någon åtgärd som löper under en längre tid. T.ex dra ner på kolhydraterna eller vätska redan nu (flera dagar innan). Musklerna lär flippa ur om du börja experimenterar såhär sent, dem reagerar knappast negativt om det gäller en procedur på 12-24h.

Jävligt kul att du ska tävla, ser fram emot och höra lite resultat sen. Återstår bara för min del att önska dig lycka till. :thumbup:

MvH M

Pinglan
2005-08-15, 15:04
Halloj Pinglan,

när exakt vägde du dig på dagen? Och när har du invägning för tävling? Jag personligen tappar runt ~1-1.5kg genom att skära ned på kolhydraterna mot slutet av sista dagen inför tävling. Vill säga fredag för din del. Typ att du kunde halvera kolhydraterna av de sista måltiderna för dagen och samtidigt hålla igen på vätska mot kvällen.

Innan du lägger dig kan du ta 1-2g C-vitamin utblandat med så lite vatten så att de precis blir upplösta. C-vitamin har en viss diuretisk verkan, det lär du nog märka på morgonen hehe.

För att sammanfatta det hela så ska du INTE ta till någon åtgärd som löper under en längre tid. T.ex dra ner på kolhydraterna eller vätska redan nu (flera dagar innan). Musklerna lär flippa ur om du börja experimenterar såhär sent, dem reagerar knappast negativt om det gäller en procedur på 12-24h.

Jävligt kul att du ska tävla, ser fram emot och höra lite resultat sen. Återstår bara för min del att önska dig lycka till.

MvH M

Hej vännen!
Tack för ett bra svar! Jag har tänkt en hel del på dig och din "uppladdning" inför - ja du vet vilken tävling ;) - och oroat mig för att behöva ha så mycket att plocka bort, DET skulle jag aldrig klara! Du däremot klarade det ju med bravur :hbang:

Jag vägde mig senast igår morse, innan frukost och efter div uträttade behov ;) Vågen pendlade mellan 60.8 och 61 så det ligger ju däromkring.

Invägningen är mellan 10.00 och 11.30 (tror jag)

Tack för lyckönskningen :) Fortsättning följer :thumbup:

Börje H
2005-08-16, 11:24
1 kg blir ju hur enkelt som helst. Räcker med att skippa att dricka vatten efter middagen på fredag och möjligtvis äta mindre kolisar mot kvällen. Precis som Mehdi sa ovan.
Själv föredrar jag att dra ner lite vätskan under halva dagen och istället äta rejält med kolhydrater på kvällen. Om det sedan skulle vara 2-300g som saknas på lördag-morgon är det ju bara att hoppa in i bastun ett tag. Har jag iof aldrig behövt.
Stort djävla lycka till föresten!! :bpump:

Pinglan
2005-08-16, 15:09
1 kg blir ju hur enkelt som helst. Räcker med att skippa att dricka vatten efter middagen på fredag och möjligtvis äta mindre kolisar mot kvällen. Precis som Mehdi sa ovan.
Själv föredrar jag att dra ner lite vätskan under halva dagen och istället äta rejält med kolhydrater på kvällen. Om det sedan skulle vara 2-300g som saknas på lördag-morgon är det ju bara att hoppa in i bastun ett tag. Har jag iof aldrig behövt.
Stort djävla lycka till föresten!! :bpump:
Tack för tipsen och lyckönskningen Börje :) Jag ska verkligen göra mitt bästa :thumbup:

aliquis
2005-08-16, 16:20
1 kg blir ju hur enkelt som helst. Räcker med att skippa att dricka vatten efter middagen på fredag och möjligtvis äta mindre kolisar mot kvällen. Precis som Mehdi sa ovan.
Själv föredrar jag att dra ner lite vätskan under halva dagen och istället äta rejält med kolhydrater på kvällen. Om det sedan skulle vara 2-300g som saknas på lördag-morgon är det ju bara att hoppa in i bastun ett tag. Har jag iof aldrig behövt.
Stort djävla lycka till föresten!! :bpump:1% lägre vätskenivå ger väl 6% sämre prestanda har jag läst någonstans, är det verkligen värt att sänka vätskan när det gäller styrka och inte utseende?

smeklol
2005-08-17, 03:17
tycker man går ner ett kilo varje gång man är på toa.

Smail
2005-08-17, 12:06
Furix?

Börje H
2005-08-18, 12:48
1% lägre vätskenivå ger väl 6% sämre prestanda har jag läst någonstans, är det verkligen värt att sänka vätskan när det gäller styrka och inte utseende?

Myt, finns troligen många styrkerekord som är satta med kraftigt dehydrerade kroppar. Knepet är att inte vara urvätskad en längre tid. Efter invägning är det bara käka och fylla på med vätska.

z_bumbi
2005-08-18, 12:57
Myt, finns troligen många styrkerekord som är satta med kraftigt dehydrerade kroppar. Knepet är att inte vara urvätskad en längre tid. Efter invägning är det bara käka och fylla på med vätska.

Testerna är nog utförda på konditionsidrottare så en ren myt är det nog inte, även om relevansen för styrkelyft där man har lite tid på sig att fylla på igen inte är så stor.