handdator

Visa fullständig version : Projekt: Äta bra + träna = magrutor?. Behöver råd.


wavedude
2005-08-15, 00:12
Tjenare.
Jag behöver lite råd från er!

De är så att jag alltid velat ha Magrutor, Men de har verkat så jobbigt o få fram dom, men sen hittade jag en tråd, om att Deffa.
Så, som jag har fattat de rätt, så måste man deffa + träna magen för att få fram dom?

Jag väger 65kg och är 180cm. (19år)
Nu kommer ni säkert säga att jag är jävligt spinkig. men jag tycker jag är ganska rund om magen.

Så nu har jag ingenting för mig, så jag skulle vilja påbörja ett projekt.

Få Fram magrutorna projektet ! :P

Jag märkte nyss att jag käkar jävligt dålig mat. Så de måste jag ändra på! .

Så... jag räknade ut hur mycket Kcal jag behöver för att minska 1,5 kg per vecka.
-------------------------
Vikt: 65kg (på kvällen)
Längd:1.80

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

66.5 + 13.75 x 65) + 5.003 x 180) - (6.775 x 19) =

66.5 + 893,75 + 900,54 - 128,725 = 1731,565

1731,565 x 1.20 = 2077.878 Kcal/24h = BMR 2077.878 - 500 = 1577,878
-------------------------

Och de är väl de enklaste sättet o få fram magrutorn, droppa några kilo + träning ?

Så min första fråga lyder såhär:

1. Tänker jag rätt ? , är de här en bra ide? att jag droppar några kilo. (fast jag väger så lite)

2. Hur ska man fördela Kcal under dagen ?
1577,878 Kcal

Frukost ?
Mellanmål ?
Lunch ?
mellanmå ?
Middag ?
kvällsmål

Och skulle nån kunna rekommendera mig en bra Frukost ? :)
(ska springa iväg på morgonen och köpa all nyttig mat som jag kommer behöva)

Jag skulle vara jätte tacksam om nån hjälpte mig.

wavedude
2005-08-15, 00:26
hmmm, nybörjade på de forumet, (hittar inte edit knappen) iallafall... ville bara tillägga en grej

1731,565 x 1.20 = 2077.878 Kcal/24h = BMR 2077.878 - 500 = 1577,878

500 = den energi som jag måste ta bort från Kcal/24h för att gå ner i vikt, 1,5kg per vecka.
(Och komihåg att jag är en nybörjare inom all slags styrke träning o kost, så "flayma" inte mig för mycket :em:

Liten Men Fet
2005-08-15, 00:30
Shit, om du är rund om magen nu när du väger 65 kilo och deffar ner 5 kilo så kommer du förvisso att ha magrutor men din armar kommer vara som tänstickor dina ben lika smala och ryggmuskulaturen minimal precis som bröst.
Du kommer se ut som du kommer från auswitz och då hjälper inga rutor.

Börja lyfta skrot och lägg på dig en 10-15 kilo när du börjar bli grov så kan du ju börja fundera på rutor.

wintzell
2005-08-15, 00:40
Som liten men fet säger, det kan bli väldigt tanigt. Tänk på att mycket av fettet som försvinner sitter på resten av kroppen. Magen är gärna sen med att försvinna... Så ät mer än dina 2000 kcal fast ät bra mat och träna hårt så kan du börja fundera på rutorna senare.

Kjellstroem
2005-08-15, 08:59
Jag brukar inte alltid hålla med folket som säger "bulka bulka bulka" eftersom jag respekterar att vissa inte vill bli störst i världen utan prioriterar magrutor.
I detta fallet måste jag dock säga att du måste bygga lite mer muskler innan du prioriterar deff. 60kg eller vad du nu vill ligga på är inte mycket på 180cm.

Börja träna enligt ett bra träningsprogram (leta på forumet och i "Best of Kolozzeum" så kan du nog få fram något).
Börjar du träna ordentligt (med bra övningar såsom knäböj, bänkpress, chins m.m) så kommer du öka väldigt fort i muskler i början så länge du äter tillräckligt mycket.

Det är ju mer eller mindre höst snart så hade jag varit du hade jag tagit hösten och vintern till hård träning och sen på våren om det behövs börja deffa så smått så kommer du ha en bra Beach2006 :)

Stoltz
2005-08-15, 10:25
Genom att utgå från endast det du skrivit (Lättare att säga ifall du visar bild), så kan jag bara berätta ifrån egen erfarenhet:
Man mår oftast mycket bättre med en liten kula, istället för att vara bedrövligt pinnsmal.
Som de andra säger, träna upp lite först, jag tror du skulle må psykiskt bättre av det.

Sparrisen
2005-08-15, 10:41
Posta en bild så får vi se hur det är... :thumbup:

aliquis
2005-08-15, 10:47
Tjenare.
Jag behöver lite råd från er!

De är så att jag alltid velat ha Magrutor, Men de har verkat så jobbigt o få fram dom, men sen hittade jag en tråd, om att Deffa.
Så, som jag har fattat de rätt, så måste man deffa + träna magen för att få fram dom?

Jag väger 65kg och är 180cm. (19år)
Nu kommer ni säkert säga att jag är jävligt spinkig. men jag tycker jag är ganska rund om magen.

Så nu har jag ingenting för mig, så jag skulle vilja påbörja ett projekt.

Få Fram magrutorna projektet ! :P

Jag märkte nyss att jag käkar jävligt dålig mat. Så de måste jag ändra på! .

Så... jag räknade ut hur mycket Kcal jag behöver för att minska 1,5 kg per vecka.
-------------------------
Vikt: 65kg (på kvällen)
Längd:1.80

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

66.5 + 13.75 x 65) + 5.003 x 180) - (6.775 x 19) =

66.5 + 893,75 + 900,54 - 128,725 = 1731,565

1731,565 x 1.20 = 2077.878 Kcal/24h = BMR 2077.878 - 500 = 1577,878
-------------------------

Och de är väl de enklaste sättet o få fram magrutorn, droppa några kilo + träning ?

Så min första fråga lyder såhär:

1. Tänker jag rätt ? , är de här en bra ide? att jag droppar några kilo. (fast jag väger så lite)

2. Hur ska man fördela Kcal under dagen ?
1577,878 Kcal

Frukost ?
Mellanmål ?
Lunch ?
mellanmå ?
Middag ?
kvällsmål

Och skulle nån kunna rekommendera mig en bra Frukost ? :)
(ska springa iväg på morgonen och köpa all nyttig mat som jag kommer behöva)

Jag skulle vara jätte tacksam om nån hjälpte mig.
1) Du kommer nog få någon form av rutor om du tappar fläsk.
2) Hade du vägt mer än 65/tränat upp dig lite först skulle du få mer muskler och de skulle således synas mer även om du har lite mer fläsk på kroppen alternativt vara större med lika mycket.
3) Särskrivning är bara dumheter.
4) 1.5kg/vecka är idiotiskt, 6kg i månaden ju, mycket mer än så lär du ju inte behöva gå ner, låt det ta tid, 0.5kg/vecka brukar rekommenderas.
5) 65kg på kvällen? Då är du ju ännu tunnare ;)
6) BMR 2100kcal är vad du förbrukar om du gör absolut ingenting, nu rör du ju antagligen på dig lite under dagen, äter, duschar, går, pratar, .., gör du inte alltför mycket kanske du iaf kan räkna med 2600kcal.
7) 500kcal energiunderskott ger ca 0.5kg viktnedgång i veckan.
8) Jag äter ungefär lika mycket vid varje mål, men om du vill kan du väl ta typ 10% av energiintaget till mellanmålen och kvällsmålet (/st) och fördela resterande 70% på frukost, lunch och middag.
9) Havregrynsgröt, två kokta ägg och lite mjölk till gröten, en frukt, kanel är väl tillräckligt enkelt och nyttigt ;)

wavedude
2005-08-15, 11:09
Okey, jag kanske överdrev de där med min "runda mage"
iallafall, här är en bild på mig...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/body_1.jpg

Nu till en viktig fråga. Blir det en stor skillnad om jag börjar träna nu, och äter som jag brukar göra?
Så här brukar min vanlig "mat" dag se ut:

Frukost. 2-3 vid bröd med kavjar, filadelfia, skinka + Oboy ^^

mitten på dagen: Sen brukar jag kanske ta nån gorbys , eller nånting annat, kanske några mackor till, eller nån snabbmat rätts, som Pasta Alfredo (snabbmat)

vid 6 tiden, äter det morsan lagar.

sen på natten händer de att man tar några mackor.

Eller ! om jag börjar träna och äter mega sunt ! äter exakt så mycket Kcal/dygn som jag behöver. + dumpar all skräpmat o sånt skit. bara äter nyttig mat

ex på frukost:
"Min frukost består av Havregrynsgröt (1,5dl gryn), en fullkornsmacka med skinka och keso (chilikeson är att föredra, skippa smöret), 2 ägg (ibland utan gulan), en banan och rikligt med vatten. Det funkar för mig." <- enduman skrev detta.

Så, kommer jag märka stor skillnad med min kropp då?
För om de inte blir nån stor skillnad, så tycker jag det är ingen ide och börja äta så där sunt, för de verkar jääävligt jobbigt ^^ Planera in när man ska käka, äta bara nyttig mat... woaah de är stor utmaning för mig :P

Och om jag börjar träna, ska man satsa på att gå up nåt kilo per vecka (adda 500+ till min totala Kcal/24 som jag behöver?

Tack för all hjälp ! :)

Weird
2005-08-15, 11:19
m,en för fan du har ingemage börjra träna så kommer du nååg få rutor då magmusklerna blir lite störe. men ingen deff för dig

Liten Men Fet
2005-08-15, 11:19
Okey, jag kanske överdrev de där med min "runda mage"
iallafall, här är en bild på mig...
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/body_1.jpg

Nu till en viktig fråga. Blir det en stor skillnad om jag börjar träna nu, och äter som jag brukar göra?
Så här brukar min vanlig "mat" dag se ut:

Frukost. 2-3 vid bröd med kavjar, filadelfia, skinka + Oboy ^^

mitten på dagen: Sen brukar jag kanske ta nån gorbys , eller nånting annat, kanske några mackor till, eller nån snabbmat rätts, som Pasta Alfredo (snabbmat)

vid 6 tiden, äter det morsan lagar.

sen på natten händer de att man tar några mackor.

Eller ! om jag börjar träna och äter mega sunt ! äter exakt så mycket Kcal/dygn som jag behöver. + dumpar all skräpmat o sånt skit. bara äter nyttig mat

ex på frukost:
"Min frukost består av Havregrynsgröt (1,5dl gryn), en fullkornsmacka med skinka och keso (chilikeson är att föredra, skippa smöret), 2 ägg (ibland utan gulan), en banan och rikligt med vatten. Det funkar för mig." <- enduman skrev detta.

Så, kommer jag märka stor skillnad med min kropp då?
För om de inte blir nån stor skillnad, så tycker jag det är ingen ide och börja äta så där sunt, för de verkar jääävligt jobbigt ^^ Planera in när man ska käka, äta bara nyttig mat... woaah de är stor utmaning för mig :P

Och om jag börjar träna, ska man satsa på att gå up nåt kilo per vecka (adda 500+ till min totala Kcal/24 som jag behöver?

Tack för all hjälp ! :)

Räkna inte kalorier ÄT MYCKET, så mycket du någonsin kan stoppa i dig och lite till. Det är det som avgör om du kommer bygga muskler till stor del.
När jag gick upp så åt jag rejäl frukost, typ gröt ägg smörgåsar gärna en frukt.
Sen vid 12-13 så STOR lunch, massa pasta och mycket kött eller ris och nåt.
Middag vid 16, vid 20 så käkade jag typ en middag till, mycket lagad mat och sen något innan jag la mig.
Och helst mellanmål nån gång också.

Som du säger "satsa på att gå upp nåt kilo per vecka" är inte så lätt som du tror. Kräver hyfsat seriös träning och MYCKET mat.

Sonny
2005-08-15, 11:21
Jag skulle säga, ät av bara helvete samt träna i en cirkus 3år, sen deffar du!

wavedude
2005-08-15, 11:45
Föresten, vad tycker ni om den här boken http://www.bodyforlife.se/ ?

Där verkar de stå vad man ska äta, hur man ska träna osv. kanske värt o investera i den boken? de kanske kan vara en bra start, för som sagt... jag vet ju ingenting om kost o träning :/

Sonny
2005-08-15, 11:51
Föresten, vad tycker ni om den här boken http://www.bodyforlife.se/ ?

Där verkar de stå vad man ska äta, hur man ska träna osv. kanske värt o investera i den boken? de kanske kan vara en bra start, för som sagt... jag vet ju ingenting om kost o träning :/
Verkar vara ganska bra, men ja tycker du ska hänga här på forumet istället, man lär sig en hel del av bara det!

blekfet2
2005-08-15, 11:58
Jag skulle säga, ät av bara helvete samt träna i en cirkus 3år, sen deffar du!


håller me till 100%.....nu säger jag inte det här till dig wavedude, men människor som har rutor på magen å är är väldigt taniga över hela kroppen, är inte vältränade utan magra, stor skillnad mellan de 2 orden.

heljis
2005-08-15, 14:17
jag tycker jag är ganska rund om magen
:laugh:

Frånvaro av fett + muskler = synliga muskler. Vad tror du att du behöver satsa på?

"Deffa ner mig 5kg" :laugh: :laugh: