handdator

Visa fullständig version : "kreatin dåligt för leder"


Jompi
2005-08-14, 21:20
Så säger min kompis hockeytränare.

Hur kan man ens påstå sånt skitsnack?
Vad jag vet finns det inga som helst studier på att kreatin skulle ge nån illa bieffekt?

gruben?:)

King Grub
2005-08-14, 21:26
Nej, det finns inga sådana dokumenterade bieffekter.

"The only documented side effect is an increase in body mass." :D

J Sports Med Phys Fitness. 2004 Dec;44(4):411-6. Is the use of oral creatine supplementation safe?

Det är njurproblem för personer som redan har njurproblem som kan vara en faktor.

"In people with a history of renal disease or those taking nephrotoxic medications, creatine may be associated with an increased risk of renal dysfunction."

J Herb Pharmacother. 2004;4(1):1-7. Effects of creatine supplementation on renal function.

Långtidsstudier på hälsoeffekter på barn och unga saknas.

"Furthermore, the safety of creatine in children and adolescents has not been established."

J Herb Pharmacother. 2004;4(1):1-7.

Men i övrigt finns det inget som i dag tyder på att kreatinanvändning innebär några skadliga bieffekter:

"Results indicate that long-term creatine supplementation (up to 21-months) does not appear to adversely effect markers of health status in athletes undergoing intense training in comparison to athletes who do not take creatine."

Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104. Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes.

"Recently, controlled studies made to integrate the existing knowledge based on anecdotal reports on the side effects of creatine have indicated that, in healthy subjects, oral supplementation with creatine, even with long-term dosage, may be considered an effective and safe ergogenic aid."

J Sports Med Phys Fitness. 2004 Dec;44(4):411-6. Is the use of oral creatine supplementation safe?

Sverker
2005-08-15, 06:20
Leder skall motioneras. Det bästa sättet är att använda alla leder i sitt fulla rörelseomfång med "lagom" belastning.

När leden rör på sig kommer det att tryckas in (och ut ) ny ledvätska som tvättar bort olika nedbrytningsprodukter och leder in nya näringsämnen i leden.

Pingen
2005-08-15, 19:04
Sen har jag och en del andra drabbats av benhinneinflammation under tiden med kreatin. Om det är direkt bidragande orsak, eller om det har bara ökar risken att dra på sig skiten vet jag inte.

I mitt fall rörde det sig dock om en tidpunkt då jag sprang mycket.
Kan vara något att tänka på.

Sverker
2005-08-15, 19:13
Benhinneinflammation har jag ocskå drabbats av när jag använt kreatin.
Det har jag själv tolkat som att jag gått över gränsen för vad min kropp klarat av. Det kändes hemskt med benhinneinflammation när jag gick ordentligt mycket tyngre i knäböj :(