handdator

Visa fullständig version : sojaprotein för allergiker


marc
2005-08-14, 19:22
Hej,
tänkte köpa twinlabs vege fuel sojaprotein för att dricka i samband med träning.
Det jag undrar är när jag borde ta det (innan/efter) och om jag ska köpa både malto och dextro att ta tillsammans med det, eller om det öht behövs?
Anledningen till att jag köper sojaprotein är att jag varken tål mjölk eller ägg, men samtidigt vill gå upp i vikt snabbare. Jag tränar 3 ggr i veckan och springer 2, men tänkte ta drinken i samband med de 3 gymträningarna.

Tackar!
/Marcus

aliquis
2005-08-15, 00:32
Ta det före och efter, kolhydrater till skadar väl inte, jag skiter dock i maltodextrin eller druvsocker och kör med juice/bananer/bär/havregryn/... Tror skillnaden är rätt marginell och då får jag i mig någon form av näring iaf.

Vegefuel är väl inget vidare val dock då priset är 159-198kr för 535 gram.

Naturell AB har ett skabbigt sojaprotein med texten 73% på som faktiskt innehåller 66 eller 67% sojaprotein, kostar oftast 122kr/1kg.

Naturell AB har även ett sojaprotein vid namn Pro 92 som innehåller 92% protein, detta tycker jag smakar mycket bättre och är mycket trevligare, rekommenderade priset är dock högre, 94kr/500gram. Men jag prutade en del, 10% i ena butiken och i den andra fick jag det då och då för 79kr.

Sedan fann jag det ännu billigare på Internet hos MaxiElit, hos dem kostar Pro 92 68kr för 500gram, dvs 136kr/kg. Kvaliten borde vara likvärdig med twinlab, det smakar iaf gott som sagt och är lika högt (högre) proteininnehåll, om fördelningen av aminosyror är densamma vet jag inte.

MaxiElit har dessutom ett eget sojaprotein, priset är 118kr för 1kg. Detta bad jag om mängdrabatt av och jag fick då köpa en 20kg säck sojaprotein med 90% proteinhalt. Priset blev 99kr/kg inkl. frakt. Det smakade och luktade dock riktigt groteskt, trodde inte jag hade fått rätt sak först utan att de typ hade skickat mig något slaktavfallsproteinpulver eller liknande ;)

Efter några kilo gick det ner.

Nuförtiden får man en 20kg säck 90% sojaprotein från MaxiElit för 1683kr.

84 kr/kg, 20kg MaxiElit 90%.
118 kr/kg, 1kg MaxiElit 90%.
122 kr/kg, 1kg 66% Naturell AB Vegetabiliskt protein.
136 kr/kg, 500g Naturell AB Pro 92 hos MaxiElit.
158 kr/kg, som ovan med mest rabatt i butik.
169 kr/kg, som ovan men med lätt-att-få-rabatt (10%) i butik.
188 kr/kg, som ovan utan rabatt i butik.
297 kr/kg, 535g Twinlab VegeFuel med bra pris i butik.
370 kr/kg, 535g Twinlab VegeFuel om du har otur och betalar äckligt högt pris.