handdator

Visa fullständig version : Gainerglass


Johan_P
2005-08-14, 19:18
Nu när sensommar börjar så är det ju tid för lite glass. Gjorde en gainerglass innan hehe :) Blev jättegott iaf.


Ingredienser:

150g Kesella lätt
1 äggvita
1 dl minimjölk
½ dl Fun light (Wild Berries)
1 dl russin
15-30 g cashewnötter
1 äpple


1. Kläck ett ägg, och vispa vitan. Släng gulan.
2. Blanda i kvarget och mjölken, därefter Fun (ungefär ½ dl).
3. Sedan är det tid för att skiva äpplet och krossa nötterna. Häll sedan i det tillsammans med russina. Blanda på.
4. Frys i minst ca två timmar.

MyungChul
2005-08-15, 17:25
förstår inte hur det här blir en gainerglass?

userfriendly
2005-08-15, 17:50
förstår inte hur det här blir en gainerglass?
inte jag helelr...

Johan_P
2005-08-15, 20:41
förstår inte hur det här blir en gainerglass?

Tänkte då på proteinet (äggvita, kesella, mjölk) + kolhydraterna från russinen. Vad jag läst så innehåller ungefär hälften av kolhydraterna i russinen malto, men kanske inte stämmer då.

Man kan annars tillsätta malto eller annan snabb kolhydrat, och lite protienpulver, så är vi där.

Eftersom jag inte använder kosttillskott så fick det bli detta receptet. Nice är det iaf.

King Grub
2005-08-15, 20:53
Russin innehåller definitivt inte maltodextrin.

Metal_boy_
2005-08-15, 21:03
Gainglass hade jag kanske gått med på :)

Johan_P
2005-08-15, 21:04
Russin innehåller definitivt inte maltodextrin.

Hehe, okej. Var väl ute och snurrade då :) Eh, hade visst ett GI på 64, dessutom... där sprack idén rejält *slap*

Iaf, inget värst seriöst projekt... bara skoj och tycker det är skönt ibland att kunna sätta in något i vardagen - fint ex detta.

För att lyda trådtitelns namn lite så är det bara i med druvsocker och lite proteinpulver.

Tyckte det var väldigt nice att äta iaf :thumbup:

King Grub
2005-08-15, 21:07
Eh, hade visst ett GI på 64, dessutom...

GI 89-90. 64 är med glukos som referens på 100. I tröga Sverige får vi multiplicera med 1.4 för att få ett gångbart värde.

Kolhydraterna i russin är sockerarterna druvsocker, fruktsocker och strösocker.

Johan_P
2005-08-15, 21:12
Kolhydraterna i russin är sockerarterna druvsocker, fruktsocker och strösocker.

Ah, ok. Tänkte på glukosen (druvsocker), och inte på maltosen innan, men skrev ändå maltos... så snurrigt. Glukosen är säkert bara en liten andel av allt socker i russinen, ändå. Hade liksom en liten tanke på att det skulle vara snabba kolhydrater i russinen, men mängden räcker inte till för att bli någon sorts av gainer :) Ska nog testa att köpa lite druvsocker och blanda i, och ta efter nästa träning... vore rätt fräckt exempel på hur man kan vara utan kosttillskott men ändå få i sig protein + snabba kolhydrater, i teroin iaf.

userfriendly
2005-08-17, 11:32
jag tänkte mest att gainerglass för mig är typ.. glass.. magnum mandel :bow:

alla har vi olika referenspunkter..

Johan_P
2005-08-17, 11:52
jag tänkte mest att gainerglass för mig är typ.. glass.. magnum mandel :bow:

alla har vi olika referenspunkter..

Jo, ur mitt apsekt så ser jag inga direkt källor till protein där, mer än att det finns lite mjölk i själva glassen hehe.

Måste ju vara bättre att äta något i stil med detta receptet än vanlig glass, typ Magnum (gällandes onyttigt :)) Kommentarer?

blekfet2
2005-08-17, 11:55
klart det är protein i vanlig glass, inte mycket dock.

Pellefant
2005-08-17, 12:08
Huvudsaken är väl ändå att glassen blev god. *screwy*

userfriendly
2005-08-17, 13:30
Jo, ur mitt apsekt så ser jag inga direkt källor till protein där, mer än att det finns lite mjölk i själva glassen hehe.

Måste ju vara bättre att äta något i stil med detta receptet än vanlig glass, typ Magnum (gällandes onyttigt :)) Kommentarer?

självklart ere bättre att äta din "glass" " men under uppbyggnad slinker det ner "lite godis" då o då...
protein ere nästan svårt att få för lite av om man hela tiden tänker på att få i sig det o ätar 6-7ggr/dag

mela
2005-08-18, 08:55
testade med vaniljkesella och vaniljsocker...
den blev helt vattnign och jättefrusen ju *grr27*

norsk_gadd
2005-08-18, 09:57
testade med vaniljkesella och vaniljsocker...
den blev helt vattnign och jättefrusen ju *grr27*

Mela, en bitter liten sak. :booty:

mela
2005-08-18, 16:58
Mela, en bitter liten sak. :booty:


nesh ;D men glass ska vara krämig.. :P