handdator

Visa fullständig version : Vilken övning bör jag träna "obliques" med?


pe11e
2005-08-14, 18:17
Jag har svårt att få något riktigt omfång på min midja. Hittils har jag enbart provat sneda situps och denna http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/LVTwist.html. Jag hatar att sitta i maskiner, finns det någon bättre övning?

userfriendly
2005-08-14, 18:45
Jag har svårt att få något riktigt omfång på min midja. Hittils har jag enbart provat sneda situps och denna http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/LVTwist.html. Jag hatar att sitta i maskiner, finns det någon bättre övning?


jag brukar hålla en hantel i handen osen böja neråt o dra upp.. svårt att förklara.. man lixom lutar sig åt sidan o jobbar med sidomusklerna..
Funkade jättebra för mig, men kör inte för tungt det är lätt att skada ryggen..
annars så tränar du ju hela magen med crunches i maskin väl?

Allan
2005-08-14, 19:24
Jag har svårt att få något riktigt omfång på min midja.

Du vill alltså att midjan ska bli bredare???????? Det är ju en direkt effekt av att träna obliques mycket.


allan

Decamber
2005-08-14, 19:45
Du vill alltså att midjan ska bli bredare???????? Det är ju en direkt effekt av att träna obliques mycket.

Ska man strunta i obliquesträning av den anledningen? Jag förstod inte din poäng.

userfriendly
2005-08-14, 20:09
Ska man strunta i obliquesträning av den anledningen? Jag förstod inte din poäng.

jag slutade med det helt för att min midja blev bred.. de musklerna blev större än de raka magmusklerna .. hade ju iof inte så stora då :em:
kör iof ibland iaf..
men du får tillräcklig träning av tex. knäböj (stabiliseringsträning) ändå... (?)

Allan
2005-08-14, 20:21
Ska man strunta i obliquesträning av den anledningen? Jag förstod inte din poäng.

Vad ska du ha den till? Generell styrka i oblikerna skaffar man sig genom marklyft, rodd, knäböj etc. Specifik är om man vill ha det för t ex brottning eller simning. Men de allra flesta på Kolozzeum vill inte ha bredare midja, och det är det man får om man tränar upp dem.


allan

Fartman
2005-08-14, 20:56
Och vill du ha större Obliques så är dessa bra: Sidebends (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html)

Decamber
2005-08-14, 20:58
Vad ska du ha den till? Generell styrka i oblikerna skaffar man sig genom marklyft, rodd, knäböj etc. Specifik är om man vill ha det för t ex brottning eller simning. Men de allra flesta på Kolozzeum vill inte ha bredare midja, och det är det man får om man tränar upp dem.

Okej! Nu fick jag mig en liten funderare... Jag har inte alls tänkt på utseendebiten så mycket utan har nästan tagit för givet att man bör träna muskeln som vilken annan för att få styrka vilket ofta är positivt. Dessutom har jag tränat obliquerna för att få styrka i bålen och bättre hållning, men det kanske inte alls hänger ihop?
Nu när jag tänker på det så kanske det inte är så önskvärt med bred midje (speciellt om man som jag inte har så bred överkropp.. man vill ju inte ha en omvänd v-form, det är inte så hett. :))

Bjorne
2005-08-14, 20:59
Vad ska du ha den till? Generell styrka i oblikerna skaffar man sig genom marklyft, rodd, knäböj etc. Specifik är om man vill ha det för t ex brottning eller simning. Men de allra flesta på Kolozzeum vill inte ha bredare midja, och det är det man får om man tränar upp dem.


allanUnder denna tid jag har tränat (mer än ett år) har jag tränat magen några gånger bara. Dock har jag kört tunga mark sedan ungefär tre kvartal tillbaks, resultatet = svankar rätt rejält. Alla säger att det är för att magen är för klen, testade dock en maskin idag, någon Nordic gym maskin som man kör "situps" i, fast då med mer viktmotstånd, kunde utan problem dra fullt magasin i denna.

Vad ska jag ta för slutsatts? Svankar inte för att magmusklerna är för klena?

MilkmaN
2005-08-14, 21:09
Du kanske svankar för att du är stel?

Bjorne
2005-08-14, 21:11
Du kanske svankar för att du är stel?Även stretchat höftböjarna ett tag utan förbättring tycker jag.

Kanske född med svank och bara inte obaservat det förrens nu, tror dock inte det är så.

dtox
2005-08-14, 23:05
funderade över en sak..tränar obliques midjan eller detta området:

http://img235.imageshack.us/img235/7717/bodyfront6zv.gif

Alltså området ovanför midjan, nedre lats eller sidan av magen.

Fatcan
2005-08-15, 10:27
Såhär går obliques:

http://www.exrx.net/Graphics/ObliqueSide.gif

Rotary torso brukade ge mig träningsvärk högre upp i obliques än t.ex side bends.

Jag har också slutat träna obliques för jag vill inte att min midja ska bli bredare.

pe11e
2005-08-15, 12:53
jag brukar hålla en hantel i handen osen böja neråt o dra upp.. svårt att förklara.. man lixom lutar sig åt sidan o jobbar med sidomusklerna..
Funkade jättebra för mig, men kör inte för tungt det är lätt att skada ryggen..
annars så tränar du ju hela magen med crunches i maskin väl?

Tack, jag ska prova den imorrn på magpasset.

Crunches utan vikt kör jag på madrass och med vikt i en bänk och även med rep på kablarna. Med den här inkluderad borde resultatet börja synas.

/Pelle

Du vill alltså att midjan ska bli bredare???????? Det är ju en direkt effekt av att träna obliques mycket.


allan

Exactamundo! precis det jag vill.

/Pelle

Och vill du ha större Obliques så är dessa bra: Sidebends

Samma som Userfriendly tipsade om. Jo, den verkar enkelt att utföra och direkt på. Tackar

/Pelle

High1ander
2005-08-15, 13:41
Vad ska du ha den till? Generell styrka i oblikerna skaffar man sig genom marklyft, rodd, knäböj etc. Specifik är om man vill ha det för t ex brottning eller simning. Men de allra flesta på Kolozzeum vill inte ha bredare midja, och det är det man får om man tränar upp dem.


allan
Disco, AlalaLaa Disco!

Jag kör lite hantlar åt sidan, sen kan man lägga sig sidleds och lyfta upp öfterna, samtdigt som man håller upp resten med kroppen på armen...

Fast när jag kör obliques så kör jag många repitioner, minst 12 st, för jag vill inte bygga fet midja.

High1ander
2005-08-15, 13:43
Under denna tid jag har tränat (mer än ett år) har jag tränat magen några gånger bara. Dock har jag kört tunga mark sedan ungefär tre kvartal tillbaks, resultatet = svankar rätt rejält. Alla säger att det är för att magen är för klen, testade dock en maskin idag, någon Nordic gym maskin som man kör "situps" i, fast då med mer viktmotstånd, kunde utan problem dra fullt magasin i denna.

Vad ska jag ta för slutsatts? Svankar inte för att magmusklerna är för klena?
Slutsatsen du ska dra är att du sätter dig i en maskin första gången någonsin och tror du gör övningen perfekt? Finns många maskiner jag kan lassa på full vikt och göra "övningen", men den blir knappast rätt gjord.

tuben
2005-08-15, 13:54
Slutsatsen du ska dra är att du sätter dig i en maskin första gången någonsin och tror du gör övningen perfekt? Finns många maskiner jag kan lassa på full vikt och göra "övningen", men den blir knappast rätt gjord.

Håller med fulständigt där.
Just crunchmaskiner tycker jag är skitlätta att mosa mycket vikt om man gör övningen konstigt.
Man får testa sig fram och se om man kan få bra kontakt genom att köra på ett visst sätt och då orkar man inte lika mycket.
Som en crunchmaskin vi har så är det lätt att man kopplar in armar och ben för mycket om man inte koncentrerar sig.