handdator

Visa fullständig version : Variera övningar


o.z.z
2005-08-14, 13:59
Jag ska börja träna på gym igen, var väl typ 2 år sen som jag tränade seriöst. Då körde jag samma övningar hela tiden, ger det bättre resultat om man varierar övningar för alla muskelgrupper, typ att man byter övningar efter 3 veckor eller nått. Jag kommer att träna 3 ggr/veckan.

Ska även börja äta whey 80 proteinpulver för att se om jag får bättre reslutat än förut då jag inte åt proteinpilver och inte fick så där jättemycket resultat av träningen. Men jag vet inte om det berodde på att jag inte fick i mig tillräckligt med proteiner mm eftersom jag är vegetarian, eller om det var för att jag körde samma övningar hela tiden.

Slartibartfast
2005-08-14, 15:37
Variation är nyckeln.

Varför inte köra tre-fyra övningar som du roterar hela tiden?

Fatalist
2005-08-14, 15:58
Jag kör med bestämda muskelgrupper varje pass (just nu helkroppspass) men sen väljer jag fritt vilka övningar jag har lust att köra. Tycker det fungerar prima, försöker dock alltid att trycka in en tyngre basövning i varje pass.

Proteintillskottet gör ingen nytta om du från början inte äter tillräckligt med vanlig mat. Se till att ätaätaäta, speciellt när du är vegetarian! :eating:

o.z.z
2005-08-14, 17:43
blir ju lite roligare om man varierar också, försöker käka mycket nu när jag tränar, gäller bara att orka laga en massa linsgrytor o annat "gött"

z_bumbi
2005-08-14, 19:14
Om du är nybörjare ser jag ingen mening med att byta ut övningarna så ofta, man måste hinna bygga upp teknik och styrka i en övning för att kunna få något större utbyte av den muskulärt. Av samma orsak bör man inte köra så många övningar utan hålla sig till några få.

När man tränat regelbundet bra ett tag kan det däremot vara en fördel att byta övningar då och då men det är en senare fråga.

o.z.z
2005-08-15, 17:04
jag tränade en del för ca 2-3 år sen, så jag är ingen nybörjare direkt, tekninken ska nog inte vara några problem. Får testa o köra de övningar jag tycker funkar bäst.

Daniel_S
2005-08-15, 19:24
Variationen sköter jag hellre genom att ändra antalet reps och set, om jag nu orkar variera. Imho är det kontraproduktivt att byta övningar för bytandets skull, eftersom det brukar bli bytt till "sämre" övningar. Att ändra lutning, grepp, lyfthöjd etc. ger också variation.