handdator

Visa fullständig version : Spraymåla en cykel? (hjälp med present)


Sheogorath
2005-08-14, 12:09
Hej,

Min flickvän fyller år snart, och jag tänkte bland annat fixa en cykel till henne. Kunde säkert skaffat en schyst hoj för samma pris som det tar att restaurera en gammal, men vari ligger hjärtar i det :rolleyes:? Hur som helst: det jag tänkte göra är skaffa nya delar till och spraymåla en gammal damcykel. Jag har lagat mycket cyklar, men aldrig målat dem förut. Något speciellt jag ska tänka på? Vilken spray är lämplig, för jag antar att de liksom allt annat idag finns i miljoner varianter så att man kan "välja vad som passar en"?

Alla tips och trix är hjärtligt välkomna!

Fatalist
2005-08-14, 12:15
Fick lära mig när jag var liten och målade warhammer att man alltid ska grunda med antingen vit eller svart färg beroende på hur mörk färgen som ska vara över är. Stämmer säkert på cyklar också ;)

kharon
2005-08-14, 12:18
Fick lära mig när jag var liten och målade warhammer att man alltid ska grunda med antingen vit eller svart färg beroende på hur mörk färgen som ska vara över är. Stämmer säkert på cyklar också ;)


Japp det är ett bra tips. Det gör man på bilar med!

Sheogorath
2005-08-14, 12:29
Perfekt. Det finns lite detaljer på delar som INTE ska målas som är lite rostiga, men trixiga att byta ut. Finns det möjlighet att helt sonika sandpappra bort skiten?

nemd
2005-08-14, 12:45
Tror sprayfärgen du kan köpa på Clas O fungerar aldeles utmärkt :D

Sheogorath
2005-08-14, 12:46
Tror sprayfärgen du kan köpa på Clas O fungerar aldeles utmärkt :D

Det där var en oroväckande smiley, men jag kan inte se hur du skulle kunna ha fel. Det är liksom sprayfärg vi talar om :D... Eller?

mr ruhl
2005-08-14, 12:54
jojo en gammal damcykel=) säkert.. *rolleyes*

rememberence
2005-08-14, 13:07
jojo en gammal damcykel=) säkert.. *rolleyes*
tänkte detsamma :D

Jense
2005-08-14, 13:14
tänk på att du ska spraya med svepande drag. börja alltså inte spraya på ramen - börja när du är en bit utanför mitt i luften så sprayen lägger sig i ett jämnskickt.. annars blir det lätt rinningar och färgkratrar. och det vill du ju inte

Herkulez
2005-08-14, 13:16
här har du, spraya + cykel

http://www.familjeliv.se/Forum-1-36/m191707.html

Cilia
2005-08-14, 13:26
här har du, spraya + cykel

http://www.familjeliv.se/Forum-1-36/m191707.html
alla kan vi väl stava fel hehhehehe

Herkulez
2005-08-14, 14:01
alla kan vi väl stava fel hehhehehe
mm, kanske är en sån där dialektiker..


sheo: observera att du ska spraya cykeln dag 21 som det stod i länken.

fintelligens
2005-08-14, 14:43
måla inte utomhus, spackla innan, slipa

Yes
2005-08-14, 15:18
Lägg flera lager lack. Första lagret gör du så tunt det går - gör inget om det inte täcker helt. Det kommer motverka rinningar och får färgen att fästa bättre. Sedan kör du på ett till lager, tillräckligt tjockt för att täcka ordentligt utan att rinna. När det har torkat slipar du ned med, säg, P600 sandpapper. Inte så du slipar igenom, utan bara så du får ned ytan. Lägg på ett till lager. Slipa ned med finare papper, kanske P800. Ännu ett lager. Slipa med P1200. Ännu ett lager... ännu finare papper. Gör så många lager du orkar upp till P2000 papper. Sista lagret skall du ta med bilrubbing, polish och vax tills du får en gudomlig glans.
Det här funkar dock mindre bra med metalliclacker, så kör på någon solid lack(förslagsvis röd).

z_bumbi
2005-08-14, 16:12
Lägg flera lager lack. Första lagret gör du så tunt det går - gör inget om det inte täcker helt. Det kommer motverka rinningar och får färgen att fästa bättre. Sedan kör du på ett till lager, tillräckligt tjockt för att täcka ordentligt utan att rinna. När det har torkat slipar du ned med, säg, P600 sandpapper. Inte så du slipar igenom, utan bara så du får ned ytan. Lägg på ett till lager. Slipa ned med finare papper, kanske P800. Ännu ett lager. Slipa med P1200. Ännu ett lager... ännu finare papper. Gör så många lager du orkar upp till P2000 papper. Sista lagret skall du ta med bilrubbing, polish och vax tills du får en gudomlig glans.
Det här funkar dock mindre bra med metalliclacker, så kör på någon solid lack(förslagsvis röd).

Se bara till att underarbetet är så pass bra att det är lönt att göra på det här sättet.

Annars spejar man på grundfärg med rostskydd plus två/tre lager lack i de kulörer man valt.

nemd
2005-08-14, 18:23
Det där var en oroväckande smiley, men jag kan inte se hur du skulle kunna ha fel. Det är liksom sprayfärg vi talar om :D... Eller?

Hehe ne då det är lungt..kanske inte är någon proffs spray men det är helt OK grejjer.. :D

Sheogorath
2005-08-14, 20:42
Bumbi, Yes: Hur lång tid bör jag vänta mellan sprayning och slipning. Alltså: vad är normal torktid? (det handlar om hur jag ska lägga upp projektet för att ha cykeln färdig till hennes födelsedag)

z_bumbi
2005-08-14, 20:55
Torktid står på spejburken, det varierar en del.

Sheogorath
2005-08-14, 21:01
Torktid står på spejburken, det varierar en del.

Righto. Alltså: grundfärg med rostskydd, vit, mörkröd spray med glitter (heh), två-tre typer av sandpapper (nån måtta får det vara!) spraya ett antal tunna lager, hålla flaskan långt från cykeln. mer?