handdator

Visa fullständig version : Harmoni, fyisk och mental balans.


Piranha
2005-08-13, 22:05
Kom och tänka på en gammal lyftare jag körde med ute i Bålsta.

Han hadde ett annorlunda men väl fungerande upplägg.

Hans insällning var att gör känner för att göra, kände han inte för att
köra ett tungbenpass , ja då blev de soffan med glass för honom.

Kännde han sig mentalt sliten ja då kom han ner till gymmet snackade skit
garvade , men tränade inte , bara hängde.

Han propagerade mycke för jusst harmoni , för honom var träningen mer den
mentala biten än de fysika lyftandet av saker.

Ändock var han jävligt bra som lyftare , tror han böjde 370 som bäst.



Iaf , några följdfrågor.

Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?









Ni behöver inte fråga om ja är full de är jag inte .. lite filosofisk bara.

Johan_P
2005-08-13, 22:09
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

1. Skämtar med träningspolaren. Blir det för tråkigt kan man alltid köra lite lätt på en rolig(are) övningar.
2. Dricker vatten :) Ökar sovandet/vilandet.
3. Än så länge, ja.
4. Balans.

Jax
2005-08-13, 22:14
1. Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
2. Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
3. Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
4. Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

1. Tränar det jag har lust med för tillfället.
2. Gör återigen det jag har lust med. Ett lugnt löppass är underbart för psyket. Är det löpningen jag har trött för så gör jag något annat. Tar en öl med polarna eller liknande.
3. Nej, det gör jag inte så mycket. Mest för att det är roligare att träna än att låta bli.
4. Balans

Johan O
2005-08-13, 22:37
Iaf , några följdfrågor.

Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Hade inte träning överlag vart kul hade jag inte hållt på.

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Tvivlar på att jag någonsin vart speciellt mentalt sliten, även om jag håller på med någonting nästan varje dag. Varför? För att det jag gör i träningsväg i princip alltid är underhållning för mig.

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
Det händer rätt ofta att jag gör något jag inte borde när kroppen protesterar, vilket gör att läkningsprocesser tar längre tid. Men ibland är det värt smärtan.

JoelR
2005-08-13, 23:09
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Inte speciellt mycket, träna med någon istället för att träna själv brukar funka. Jag tycker att det är avkopplande att träna och det är kul att se hur man utvecklas.

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Jag har nog aldrig varit mentalt sliten men antagligen skulle jag nog stanna hemma från skolan några dagar (sjukanmäla *rolleyes* )

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Japp, är min kropp sliten så skippar jag hellre passet än att det blir ett misslyckat skitpass.

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
Ha en balans i kroppen är viktigast för tillfället. Mina mål vet jag att jag förr eller senare kommer att uppnå.

mangemani
2005-08-13, 23:16
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?



1. lyssnar på musik och tänker "fan va roligt det är att köra knäböj" tex, även fast det är så jobbigt.
2.vilar och gör nånting som får hjärnan att slappna av.
3.förut,nej..nu,ja
4.förut så hade jag bara ett mål,pressa mot målet,no matter what...men nu har jag märkt att det är bättre med balans i kroppen.

JLL
2005-08-13, 23:18
Är jag mentalt sliten går jag till gymet och kör ett stenhårt pass. Sen brukar jag må bättre.

Überbiffen
2005-08-14, 01:29
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Själva träningen är kul.

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Tar en paus.

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Nej.

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
Vad innebär balans i kroppen ?

Sheogorath
2005-08-14, 01:45
Jag är full, men jag antar att jag får svara ändå.

1. Träningen behöver inte vara rolig. Jag gör den ändå. Hur "kul" är knäböj? Inte. Men det är skönt på ett masochistiskt vis.

2. Tar en vecka off.

3. Sällan. Jag gör det bara.

4. Jag är nog typen som pressar och pressar tills jag tvingas att släppa taget en sund.

Fatalist
2005-08-14, 02:13
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?

Har hittills tyckt att tränign i sig är rolig, gör väl inget speciellt. isf kanske att ajg kör ett upplägg som jag tycker är kul


Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?

Tar en paus... eller gör nåt helt emot vad jag brukar göra

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?

ja.. självklart! Gymmet är inte livet

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

Av dessa två blir det en balans i kroppen

Tricklev
2005-08-14, 02:23
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

1. Själva träningen är kul, annars brukar smyggposerande glädja upp lite.
2. När jag är mentalt sliten tar jag 2 vilodagar, och då vilar jag ifrån allting, skola, träning, kompisar, allt.
3. Självklart känner jag efter hur jag mår.
4. Att ha balans, har faktiskt inga mål, tränar ju för nöjjets skull.

Yes
2005-08-14, 02:31
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Oftast är det ju kul att bara träna. Annars blir det väl lite skitsnack mellan varven, om jag har någon polare med mig.

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Fixar lite käk och kopplar av till lite skön musik.


Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Japp.


Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
Det är en vanlig missuppfattning att det går att nå sina mål "till varje pris". I själva verket är det omöjligt.

H.Emanuel
2005-08-14, 06:41
[QUOTE=Piranha]Kom och tänka på en gammal lyftare jag körde med ute i Bålsta.

Han hadde ett annorlunda men väl fungerande upplägg.

Hans insällning var att gör känner för att göra, kände han inte för att
köra ett tungbenpass , ja då blev de soffan med glass för honom.

Kännde han sig mentalt sliten ja då kom han ner till gymmet snackade skit
garvade , men tränade inte , bara hängde.

Han propagerade mycke för jusst harmoni , för honom var träningen mer den
mentala biten än de fysika lyftandet av saker.

Ändock var han jävligt bra som lyftare , tror han böjde 370 som bäst.



Iaf , några följdfrågor.

Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
1.Är det inte kul nåt pass så är det inte. Kör på ändå. Men jag skulle aldrig gå till gymmet om jag inte skulle träna.

2.Är det typ att vara stressad, ha jobbat för mycket eller så då är det gott att lägga in ett konditionspass och köra tills man stupar.

3. Vägen är målet.( :D ) Finns alltid tid för reflektion, om inte måste man se till att få det. Folk som aldrig ger sig den tiden hamnar i kriser senare i livet, "Oj, är det såhär det är?", liksom

Semiramis
2005-08-14, 06:54
1. Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ? Tränar
2. Vad gör ni när ni är mentalt slitna ? Tar en vilovecka. Går i skogen. Lyssnar på musik.
3. Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ? Oftast
4. Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ? Att ha balans i kroppen men så är också balans i kropp och sinne ett av mina övergripande mål.

miblom
2005-08-14, 09:31
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris?

1. Jag tycker det är kul att öka, så jag ser till att öka varje gång.

2. Då tar jag en två veckors lång "cruise". Jag kör lungt och avslappnat med ingen press på mig vare sig det gäller vikter eller repsantal, går aldrig till fail under den tiden. Jag passar även på att testa lite olika övningar jag är nyfiken på.

3. Ja, nu mer än någonsin tidigare. Är skadad för tillfället vilket är ett fysiskt hinder i träningen såväl som en mental börda. Jag ska aldrig mer skada mig igen och därför "lyssnar" jag noga på kroppen.

4. Både och tycker jag. Periodvis pressar jag mot målen till varje pris (så länge det inte finns någon skaderisk) och när jag inte orkar längre då tar jag det lungt i en period. Denna balans fungerar mycket bra för mig.

Fettecke
2005-08-14, 09:41
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Jävlas med andra, tex. säga att det ser tungt ut samtidigt som jag pressar ner stången för den som lyfter, eller bara lallar runt och är nöjd med domn andra som är där

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Skippar träningen, gör nått annat... inte ofta det har hänt

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
ja, Importanteeeee.....

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
Båder och, eftersom jag ska bli grymt stark, så måste jag pressa vikterrna, även om jag inte vill! skit samma om 5 set knäböj är dötrist efter 2 set, så ska stångjäveln dö i 3 set till.!
samt att balansen i kroppen kommer efter att jag lyckats hata stången tillräckligt att den har gjort som jag velat.

delta_mats
2005-08-14, 10:03
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

1: Jag tycker själva träningen är rolig, gör nog inget speciellt för att den ska bli roligare.

2: Brukar antingen vila eller träna lite lättare.

3: Jag är väldigt noga att känna efter hur jag mår. Utan att må bra är det jobbigt och tråkigt att jobba mot sina mål.

4: Vara frisk, må bra och ha balans är det viktigaste för mig.

Cilia
2005-08-14, 10:26
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ? tränar och varierar träningen

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ? pratar med vänner om det och lyssnar på ett meditationsband. Byter ut träningsformer mot andra

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ? Delvis, jag tror inte man ska känna efter för mycket hela tiden för risken är att man alltid hittar ngt som är fel. Det har jag många exempel på. Dom analyserar bara sönder hur dom ska göra men gör aldrig ngt.

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris? Harmoni är viktigt för annars kommer du nog aldrig att nå målen. Och skulle du ändå göra det kommer du inte kunna uppskatta det för då är du slut mentalt.

30cm
2005-08-14, 10:32
Kom och tänka på en gammal lyftare jag körde med ute i Bålsta.

Han hadde ett annorlunda men väl fungerande upplägg.

Hans insällning var att gör känner för att göra, kände han inte för att
köra ett tungbenpass , ja då blev de soffan med glass för honom.

Kännde han sig mentalt sliten ja då kom han ner till gymmet snackade skit
garvade , men tränade inte , bara hängde.

Han propagerade mycke för jusst harmoni , för honom var träningen mer den
mentala biten än de fysika lyftandet av saker.

Ändock var han jävligt bra som lyftare , tror han böjde 370 som bäst.


Funkar bra om man gillar att träna och inte råkar vara för lat.

Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?


Dansar mellan seten.

Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?


Om du menar trött på träning: en vilovecka.
Om du menar deppig eller frustrerad: söker mig till naturen och från samhälle, teknik och människor.

Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?

Ja. Carpe diem.

Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

Hmm, både harmoni och utmaningar är viktigt. Det är lite som att fråga vilket som är skönast; ha sex eller göra #2. Det beror på vilka spänningar man har i kroppen.

z_bumbi
2005-08-14, 11:41
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Jävlas med andra, tex. säga att det ser tungt ut samtidigt som jag pressar ner stången för den som lyfter,

Skulle någon göra det när jag tränar så skulle jag inte ansvara för vad jag gör med den personen. Helt seriöst så är det bland det dummaste man kan göra på ett gym.



1 Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
2 Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
3 Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
4 Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?

1 Är det inte kul så gör jag något annat men innan det går så långt funderar jag igenom varför jag tränar och hur jag kan göra det på ett roligare sätt.

2 Vilar, byter temp, byter övningar, gör något helt annat i träningsväg, allt beror på varför man är sliten.

3 Ja.

4 Balans, helt klart. Jag kommer inte att bli någon elitidrottare av någon typ så varför pressa mig själv som de är tvunga att göra?
Om 50-60 år så gäller det att vara så pigg att jag fortfarande kan träna och viktigast av allt fortfarande tycka det är kul så att jag gör det!

Fettecke
2005-08-14, 11:59
Skulle någon göra det när jag tränar så skulle jag inte ansvara för vad jag gör med den personen. Helt seriöst så är det bland det dummaste man kan göra på ett gym.

kan ju kanske tillägga att jag inte gör det på främmande personer, utan på personer som jag tränar med, eller känner Väldigt väl, det märks vilka tillfällen man kan göra så, och inte...
klart att det är det dummaste man kan göra om någon försöker maxxa i knäböj!

aliquis
2005-08-14, 13:06
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?Pratar med folk, skiter i att köra 5 övningar och 20 set för samma muskelgrupp bara för att det måste göras.

Vilar.

Ibland.

Balans.

MilkmaN
2005-08-14, 15:18
Vad gör ni för att ha kul när ni tränar ?
Tränar med polare, kör upplägg som tilltalar mig, byter om det blir tråkigt, håller bara på med träningsformer jag tycker om.
Vad gör ni när ni är mentalt slitna ?
Kämpar på, gör vad jag kan ändå och sedan försöker jag vila när det jag håller på med är över.
Orkar ni känna efter hur ni mår på vägen emot målen ?
Ja, men i till exempel handbollen kan man inte ens vila när man måste ibland. Det är jävligt jobbigt.
Vad är viktigt ...ha en balans i kroppen eller pressa emot målen till varje pris ?
En blandning, ibland måste man träna som en dåre, även om man känner att man bara vill dö när man ska ner till träningen. Gristräning även kallat. Som att springa 1,3 mil, vilket inte är så jobbigt. Men att 5 minuter efter springa 300 meters intervaller. Det är gristräning. Och gristräning pays off. Samma sak med styrka, klart man ska träna hårt. Men ingen pallar att göra det jämt, men ibland måste man ner till grisarna och köra. Men balans är det ju såklart, en balans mellan att pressa mot målen till varje pris och att ha lite balans så att man inte dör på kuppen.

z_bumbi
2005-08-14, 16:09
Ja, men i till exempel handbollen kan man inte ens vila när man måste ibland. Det är jävligt jobbigt.

Har man en bra dialog med tränaren så ser jag det som självklart att man kan vila om man måste även inom lagidrotter, både spelaren och laget tjänar på det i längden. Med stenåldersinställningen att alla ska träna lika mycket så tappar man tyvärr många talanger inom många idrotter.