handdator

Visa fullständig version : Cykla istället för att gå på morgonen?


Devoid
2005-08-13, 21:13
Jag har läst en lite mer och så nu och alla har alltid sagt att morgonpromenader är det bästa och man skall gå inte springa för då gör kroppen av med muskelmassa istället för fett.

Men tror ni man kan cykla istället för att gå? Det är så att jag för det mesta cyklar till jobbet, skall jag då gå innan det så kommer det resultera i att jag måste gå upp fan så mycket tidigare, och det kommer troligtvis ta längre tid att cykla +att jag då gör av med mer energi och det då börjar äta på muskelmassan.

Okej det tar inte så lång tid att cykla till jobbet, ca 25min i ett ganska slött tempo då jag inte är speciellt pigg på morgonen :)
Nu så skall man väl äta frukost direkt efter isåfall men eftersom det inte är frukost långt efter det att jag cyklat färdigt så finns det något med kolhydrater, protein och så som man kan ta snabbt och lätt när jag kommer till jobbet?

Lite tips hade varit väldigt tacksamt, cykla längre på morgonen?, Gå istället och ta bilen till jobbt? Bara ös på med tips på hur man får en bra/STOR fettförbränning över dagen!

King Grub
2005-08-13, 21:18
man skall gå inte springa för då gör kroppen av med muskelmassa istället för fett.

Det är inte korrekt.

Negativ proteinbalans är inte en faktor över huvudtaget, om du äter någorlunda normala mängder protein under dagen. Muskelproteinnedbrytning får du alltid, och skall så få.

Felet många gör är att dom tror att det är antingen proteinnedbrytning eller proteinsyntes som sker.

Så är det inte. Det pågår alltid proteinnedbrytning och proteinsyntes, och är proteinsyntesen större än proteinnedbrytningen befinner man sig i positiv proteinbalans.

Under aktivitet, som t ex morgonlöpning, är proteinnedbrytningen större än proteinsyntesen. Man är i negativ proteinbalans. När man sedan äter efteråt svänger den balansen.

Efter konditionsträning minskar proteinnedbrytningen mot viloläget. Det gör den inte efter styrketräning.

Och optimal fettförbränning nås, för tränade individer, vid en högre intensitet än promenadtempo, nämligen 60-65% av Vo2Max, på fastande mage.

Men tror ni man kan cykla istället för att gå?

Ja.

Lite tips hade varit väldigt tacksamt, cykla längre på morgonen?

Upp till 90 minuter är inga problem med tanke på proteinbalansen.

Bara ös på med tips på hur man får en bra/STOR fettförbränning över dagen!

Inget av alternativen innebär någon efterförbränning att tala om. Du förbrukar energi när du utför aktiviteten i huvudsak.

Mina tips har jag sammanställt här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Devoid
2005-08-13, 21:48
Tack så mycket King Grub! Deffguiden har jag läst ett flertal ggr och kommer läsa den mer :)
90 minuter kommer jag nog dock aldrig att orka/hinna cykla innan jobbet, skall stämpla in 06:45. Men jag kan ju försöka hitta en omväg så det inte går så snabbt att cykla dit.

Men skall man slänga i sig nåt att äta/dricka (förutom vatten då) när jag kommer fram eller skall jag vänta ca 1h 45min tills det är frukost tid?

King Grub
2005-08-14, 05:26
90 minuter kommer jag nog dock aldrig att orka/hinna cykla innan jobbet, skall stämpla in 06:45. Men jag kan ju försöka hitta en omväg så det inte går så snabbt att cykla dit.

90 minuter var bara ett exempel för att illustrera att musklerna inte smälter av dig när du rör dig före frukost.

Men skall man slänga i sig nåt att äta/dricka (förutom vatten då) när jag kommer fram eller skall jag vänta ca 1h 45min tills det är frukost tid?

Har du möjlighet att äta frukost direkt du kommer till jobbet är det klart bättre.

Devoid
2005-08-14, 10:15
Jojo det fattar jag :)
Får se om jag kommer på något lätt och smidigt som jag kan slänga i mig vid arbetsplatsen.
Tack så mycket för svaren!

pekka
2005-08-14, 10:26
25 min cykeltur låter som en lagom promenadsträcka till jobbet :) Är det 5 km? Läste nånstans att när man kan gå 5 km på 45 min så kan man börja tänka på att jogga.

Hade jag jag som du så skulle jag gå, jävligt raskt så att jag är rejält svettig när jag kommer fram. Och senare när det går bra ta på mig viktmanschetter runt vristerna ;) Ibland cykla en omväg så att jag får mellan 30-60 min.

Ska du ha "stor" fettförbränning hela dan så får du nog göra HIIT men hittils har du ju väldigt bra resultat så varför springa innan man lärt sig och gå? ;)

Kanske någon MRP skulle vara bra på morgonen när du kommit fram till jobbet ifall du måste vänta 1,5h för frukost?

Devoid
2005-08-14, 11:04
Ja enligt min absolut EJ tillförlitliga cykeldator så är det 5km. man kanske skulle testa att gå dit med, det största problemet blir bara att komma upp så tidigt :)
Sen att vara rejält svettig när man kommer fram det låter sådär, det blir man för det mesta på jobbet ändån :)

Egenteligen så behöver jag väl inte ändra mycket alls just nu då jag går ner i vikt iallfall relativt bra med den motion/kost jag har nu.
Men samtidigt så vill jag lära mig mer och förbereda mig för framtida mål.

Didde
2005-09-27, 13:28
Har någon koll på forskning kring just Viktmanschetter?
Har för mig att jag har hört att det blir någon typ av överbelastning om dessa används.

Hjälp mig räta ut frågorna

Thomas