handdator

Visa fullständig version : Festa och träna... samma dag!


bengdoktor
2005-08-12, 22:46
Hur är egentligen det här med träning och alkohol. Alla jag frågar svara olika.

Om jag festar, blir full, på lördag kväll kan jag då styrketräna på lördagen eller söndagen eller båda eller ingetdera.

Vissa påstår att man inte ska träna samma dag som man super eftersom saker å ting bryts ner medan andra menar att man inte ska styrketräna dagen efter då man har alkohol å grejer i kroppen. Detta måste det ju finnas nån sorts bevis på. :confused:

och vi talar givetvis om pure muscleförstoring, inge konditionsträning.

Pez
2005-08-12, 23:07
Hur är egentligen det här med träning och alkohol. Alla jag frågar svara olika.

Om jag festar, blir full, på lördag kväll kan jag då styrketräna på lördagen eller söndagen eller båda eller ingetdera.

Vissa påstår att man inte ska träna samma dag som man super eftersom saker å ting bryts ner medan andra menar att man inte ska styrketräna dagen efter då man har alkohol å grejer i kroppen. Detta måste det ju finnas nån sorts bevis på. :confused:

och vi talar givetvis om pure muscleförstoring, inge konditionsträning.
Gör vad fan du vill. Vad tror du kan hända egentligen?

MacLeod
2005-08-12, 23:10
Pez har gjort enkätundersökningar med endast mig som försöksperson och han vet att jag är starkare än någonsin dagen efter en fylla. Bra tryck får jag oxå.

Men allvarligt talat så är det lite disco att köra dagen efter en fylla, man tjänar ingenting på det. Möjligtvis kan man svettas ut bakfyllan, ungefär som när man är utomlands.

myggan
2005-08-12, 23:11
Hur är egentligen det här med träning och alkohol. Alla jag frågar svara olika.

Om jag festar, blir full, på lördag kväll kan jag då styrketräna på lördagen eller söndagen eller båda eller ingetdera.

Vissa påstår att man inte ska träna samma dag som man super eftersom saker å ting bryts ner medan andra menar att man inte ska styrketräna dagen efter då man har alkohol å grejer i kroppen. Detta måste det ju finnas nån sorts bevis på. :confused:

och vi talar givetvis om pure muscleförstoring, inge konditionsträning.

ja alså, om du festar på lördagen så förstår jag ingen som helst poäng med att avbryta det och gå och träna *screwy* för det första så förstår jag inte att man känner för att träna när man dricker alkohol och har roligt på annat håll, sen så är det såklart en säkerhetsrisk om inte annat att lyfta vikter när man är full.. det är din kropp du leker med...

....och dagen efter en redig fylla är väl kroppen helt tömd på allt vad testo heter.. fast det får nån annan ta och förklara lite närmare *rolleyes*

Rockhard
2005-08-12, 23:14
Vet flera stycken som supit flera gånger i veckan och ändå byggt muskler. Så det är bara struntprat att träningen inte gör nån nytta dagarna efter en fylla.

MacLeod
2005-08-12, 23:15
Vet flera stycken som supit flera gånger i veckan och ändå byggt muskler. Så det är bara struntprat att träningen inte gör nån nytta dagarna efter en fylla.

Inom dina referensramar kanske..

clash
2005-08-12, 23:17
*host* jag måste nog hålla med om att det går alldeles utmärkt att festa flera ggr i veckan samt bygga muskler ... men det beror väl lite på hur bra man sköter de andra bitarna o vad man stoppar i sig i övrigt

spacedog
2005-08-12, 23:23
Klarar man bara av att trycka i sig käk dagen efter så borde det väl inte vara någon fara. Själv vill jag inte gärna gå ut och festa efter jag har tränat eftersom jag är på tok för trött. Inte heller tycker jag det är speciellt kul att träna dagen efter när man mest är trött och hängig. Men så är jag ju gammal och sliten också. :D

Liten Men Fet
2005-08-12, 23:53
Jag vet en 60 kilos tjomme som söp till och sedan skulle maxa i bänk under kvällen, han hade 120 pannor på stången och lyckades häva av stången rätt ner på näsan..
Den killen har inte alla tomtarna på loftet.

Så av det kan vi dra slutsatsen att det är direkt livsfarlig att träna under fylla.


Jag brukar träna på dagen innan jag går ut, helt bortkastat eller?

Fast Magnus Samuelsson sa till mig att när han var hos en tjomme i england och tränade så gick dom alltid ut på kvällen och tog några öl och nån whisky för som han sa "lite alkohol i blodet gör att testosteronnivån höjs lite, mycket alkohol så skiter sig allt"..
Det var det året han vann världens starkaste snubbe för första gången.

Ligger det nåt i det? Eller vet ni bättre än honom?

*popcorn*

Big_Vik
2005-08-12, 23:56
Vad fan ska alla träna dagen efter för? Träna t.ex. måndag-torsdag, sup fredag (träna innan om du måste) var bakis på lördagem, vila och fyll på med mat under söndagen, och börja om igen. Optimalt? :thumbup: :D

spacedog
2005-08-13, 00:00
Bortkastat och bortkastat...bygga muskler och/eller styrka är ju något man gör under loppet av flera år. Känns det ok att träna så gör man det, känns det inte ok så låter man bli. Effekten om man ser till det stora hela är nog ganska liten. Jag håller med Pez: gör vad fan du vill. :thumbup:

MacLeod
2005-08-13, 00:03
Ja, drick mer så utvecklas du mer!

Dav0d
2005-08-13, 00:07
Någon gång skadar absolut inte! Så länge du verkligen vräker i dig med mat, och fyller på med ämnen du tappar när du dricker & svettas. Samt lite giftdödande medel som Taurin kanske ?

Sheogorath
2005-08-13, 00:53
Jag sitter här tämligen packad. Böjde idag. Har gjort så många gånger. Funkar fint.

Tricklev
2005-08-13, 01:02
Sup om du vill supa, det är dock inte bra för träningen.

Knäböj
2005-08-13, 01:26
Beror väl som sagt på vad man stoppar i sig i övrigt. Men den som tränar odopad ljuger om han påstår att en eller ett par riktiga fyllor/vecka inte skulle spela någon roll.
Det är skillnad på träning och träning...

Sheogorath
2005-08-13, 01:31
Beror väl som sagt på vad man stoppar i sig i övrigt. Men den som tränar odopad ljuger om han påstår att en eller ett par riktiga fyllor/vecka inte skulle spela någon roll.
Det är skillnad på träning och träning...

Klart det är bättre att hålla sig nykter, sett till träningen. Men att det skulle vara katastrof ("förlora en hel veckas träning efter en fylla") eller annat sådant nonsens är just, nonsens. Man får se till att äta, vila och dricka rätt dagen efter.

Knäböj
2005-08-13, 01:45
Nej,precis. Lagom är väl oftast bäst i längden.

Kan vara bra att veta att alkohol är nedbrytande,från topp till tå.

Sunt förnuft räcker nog bra.

Knäböj
2005-08-13, 01:49
Edit:
Mitt förnuft säger mig att det är meningslöst att gå till gymet dagen efter och bryta ner muskelmassa,när kroppen redan har fullt upp att rensa kroppen från gift...

Godnatt gott folk... :sleep:

Yes
2005-08-13, 01:53
Det skall väl inte vara svårare än att dricka måttligt samt äta och sova ordentligt. Sen är det väl bara köra hårt när man piggnat till dagen efter?

Jet
2005-08-13, 03:42
Du Raserar All TrÄninig De Senaste 10 Åren Om Du Dricker!!!!

userfriendly
2005-08-13, 06:33
Teoretiskt sett är det verkligen förbjudet att träna o festa samma dag.
Jag har vänner som håller på så o de är inte spec. muskulösa :cool:
MEN jag har gjort så då och då, varit noga med kosten de dagarna också, ohar inte märkt nånting..
detta var länge sedan iof (har slutat dricka nu) men jag tror inte du behöver vara orolig om det är nån ggn i bland (nu snackar vi kanske en gång i månaden eller mindre...)

annars brukar jag ändra i träningsschemat om man blir bortbjuden en fredag..

King Grub
2005-08-13, 09:01
Dom akuta effekterna är att proteinsyntesen är kraftigt nedreglerad och lipolysen i princip avstängd, så länge alkohol finns i kroppen. Man "märker" inget om man tränar med alkohol i systemet någon enstaka gång. Vad "märker" man efter ett vanligt pass? Så mycket stimuleras inte proteinsyntesen, så det blir en visuell skillnad från gång till gång. ;)

Piranha
2005-08-13, 09:08
Man skall ju fan leva lite också , många tokstållar här inne som är helt fixerade på kosthållning , kosttillskott , och minitiöst utvärderar övingar etc.

Lev lite, ha kul, spelar roll om du har ett par sega pass efter ... du hadde ju kul !

zanzi
2005-08-13, 09:24
Du dödar alla muskelceller rätt av! Lika bra du slutar träna nu.

skaparn
2005-08-13, 11:22
Sup om du vill supa, det är dock inte bra för träningen.

Det där var en mycket bra sammanfattning. Kortfattad också. Tummen upp!

Knäböj
2005-08-13, 12:22
Man skall ju fan leva lite också , många tokstållar här inne som är helt fixerade på kosthållning , kosttillskott , och minitiöst utvärderar övingar etc.

Lev lite, ha kul, spelar roll om du har ett par sega pass efter ... du hadde ju kul !
Såååå jävla svenskt. "Lev lite" (alkohol?) "ha kul" (alkohol?)...Man måste bara dricka,va?

HenrY
2005-08-13, 12:24
Jag sitter här tämligen packad. Böjde idag. Har gjort så många gånger. Funkar fint.

Joomen sen har du faktiskt en sån där hatt med... Får inte glömmas!
The powah is in da hat!

spacedog
2005-08-13, 12:26
Såååå jävla svenskt. "Lev lite" (alkohol?) "ha kul" (alkohol?)...Man måste bara dricka,va?

Man kan också tolka det som "lev lite" betyder gör det som du tycker är kul. En del av oss tycker det är kul att dricka då och då, andra inte.

H.Emanuel
2005-08-13, 12:56
Såååå jävla svenskt. "Lev lite" (alkohol?) "ha kul" (alkohol?)...Man måste bara dricka,va?
Men hur kul är det då? En gång på tio eller? Själv har jag slutat med alkohol helt och hållet. Det ingår i livet att lära sig hantera alkohol. Kan man släppa loss och ha det trevligt så är det ju jättebra, men vissa fixar det inte alls. Tränar man på fyllan anser jag att man har problem. Varför ska man göra det? O är man bakis tycker jag att man ska ta det lugnt den dan och rida ut skiten.
Men samtidigt håller jag med den som skrev att man gör väl vadfan man vill.

Piranha
2005-08-13, 14:21
Såååå jävla svenskt. "Lev lite" (alkohol?) "ha kul" (alkohol?)...Man måste bara dricka,va?


Jag ser inga problem alls med att vara "sååå jävla svensk" , ha kul, dricka alkohol vid tillfälle.

Sheogorath
2005-08-13, 14:41
Jag ser inga problem alls med att vara "sååå jävla svensk" , ha kul, dricka alkohol vid tillfälle.

Men har du inte förstått att den svenska kulturen är förkastlig, att "svensk" är ett skällsord och att man inte får vara stolt över sitt land? Var har du varit de senaste 15 åren?

Piranha
2005-08-13, 14:46
Men har du inte förstått att den svenska kulturen är förkastlig, att "svensk" är ett skällsord och att man inte får vara stolt över sitt land? Var har du varit de senaste 15 åren?


Dags att ändra på det , vi bor ju fan i Sverige så varför skall de vara så fel med svenska seder och vanor ?

Ser heller inte felet med "lagom" , det skall tydigen vara så Svenskt som det bara kan bli. ?

Sheogorath
2005-08-13, 14:50
Dags att ändra på det , vi bor ju fan i Sverige så varför skall de vara så fel med svenska seder och vanor ?

Ser heller inte felet med "lagom" , det skall tydigen vara så Svenskt som det bara kan bli. ?

Jag tycker mycket om Sverige. Sitter jag ensam på en buss och det kommer in en passagerare (som inte är en snygg tjej) så vill jag fan inte att denna sätter sig ner bredvid mig och pratar. Den svenska kulturen är grym på många sätt. Vi mördar inte våra döttrar när de haft sex innan äktenskapet. Vi utfärdar inte dödsdomar för att man säger "Jesus var bög" eller "Mohammed hade sex med småpojkar"...

John_r
2005-08-13, 16:36
Gör vad fan du vill. Vad tror du kan hända egentligen?

Håller med man ska fan inte tänka på sånt utan koncentrera sej på att gå till gymmet och göra sitt bästa i alla lägen. :devil:

Knäböj
2005-08-13, 16:38
Jag har defenitivt inget emot Sverige,tvärtom. Men det betyder inte att jag gillar allt som händer och allt vi gör här.

En sak som jag har svårt för är alkoholpåverkade,ytligt snackande,"helt plötsligt känner jag vem fan som helst"-personer när jag är ute.

Men det finns som tur är ett fåtal (jag tillhörde defenitivt inte dem) personer som verkligen kan hantera alkohol.

Nästan lite offtopic nu...Men det är väl ungefär så jag tänker. Var och en bestämmer ju själv i slutändan,och som sagt:Lagom är oftast bäst.

Bonnie
2005-08-13, 16:46
Man kan tydligen inte ha "kul" utan alkohol då?
Eftersom de flesta anser att alkohol = kul.

High1ander
2005-08-13, 16:48
Drack igår o var ute på krogen, sen när man skulle sova så tog det bara 10 min så sussa man sött (kan annars ta 1-1½ timme), sen vakna man 6 timmar senare helt utvilad och inte något huvudvärk (aldrig haft baksmälla). Blir alltid så för mig av alkohol, somnar skitlätt och vaknar helt utvilad (borde dricka oftare ;)).

Även fast man mår tipptopp idag så tänker jag inte träna.

High1ander
2005-08-13, 16:51
Man kan tydligen inte ha "kul" utan alkohol då?
Eftersom de flesta anser att alkohol = kul.
Många jag känner tycker att en riktigt lyckad fest är när man dricker så man inte kan gå, så dricker man lite till och spyr, sen dricker man mer och spyr på toaletten resten av kvällen, sen dagen efter har de baksmälla, några dagar efter det så snackar de om "hur jävla bra festen var".

mini_Arnold
2005-08-13, 16:54
Har läst hela tråden nu och inte sett nån skriva att alkohol är bra för träningen.
Så då antar jag att det är så.
Alkohol borde förbjudas men tills den dagen kommer får jag fortsätta bojkotta detta onödiga och värdelösa elände.

Bonnie
2005-08-13, 17:04
Och så gnäller de över hur panka de är hela tiden med, haha!

Många jag känner tycker att en riktigt lyckad fest är när man dricker så man inte kan gå, så dricker man lite till och spyr, sen dricker man mer och spyr på toaletten resten av kvällen, sen dagen efter har de baksmälla, några dagar efter det så snackar de om "hur jävla bra festen var".

Piranha
2005-08-13, 17:27
Har läst hela tråden nu och inte sett nån skriva att alkohol är bra för träningen.
Så då antar jag att det är så.
Alkohol borde förbjudas men tills den dagen kommer får jag fortsätta bojkotta detta onödiga och värdelösa elände.


Kanske kan vara det ändå, ta en max 20-30 cl sprit på kvällen och du kommer garanterat ha tryck på passet dagen efter.

Likaså, svårt att sova ? Ja ett glas rött så sover iaf jag som en prins.

Byggartävling, inte helt ovanligt innan scenen med små mängder alkohol för att få fram ådrorna bättre samt ja kanske slappna av i nervositeten lite.


Självklart mår ingen männska bra av att överkonsumera spriten och sen spy halva natten å vara bakis i 3 dagar .. då kanske man skall se över de hela lite.

Jag ser däremot inte varför man inte skall kunna kombinera träningen och faktiskt gå ut med polare och ta nåra järn ... sen är de inte alkoholen som gör att man har kul utan oftast sällskapet..l

spacedog
2005-08-13, 17:28
Man kan tydligen inte ha "kul" utan alkohol då?
Eftersom de flesta anser att alkohol = kul.

Att alkohol är kul betyder ju inte nödvändigtvis att allt som är kul måste innefatta alkohol. Elefanter är djur men alla djur är inte elefanter - hänger du med?

Fartman
2005-08-13, 17:33
Man kan tydligen inte ha "kul" utan alkohol då?
Eftersom de flesta anser att alkohol = kul.

haha, tja.. vissa verkar ju nästan resonera så. Men inte jag! Såhär är det; man kan ha kul med utan alkohol på många olika vis, man kan göra en jävla massa saker som inte inkluderar alkohol och som ändå är sjukt kul! MEN på krogen kan man fanimej inte ha speciellt kul utan iaf något enstaka järn innanför västen! Varför då? Jo, för att i dagens samhälle är allt "uteliv" byggt efter att folk super sig fulla, det enda krogen verkar finnas för är för att samla alla fulla under ett och samma tak typ. Där kan dom umgås och leka med andra fyllon, har dom tur kanske dom får sätta på ett fyllo av motsatt kön. Har dom otur(eller för endel tur?) så får dom slåss lite med ett annat fyllo. osv.

Knäböj
2005-08-13, 18:05
Hahaha! Så rätt!

Knäböj
2005-08-13, 18:16
Kanske kan vara det ändå, ta en max 20-30 cl sprit på kvällen och du kommer garanterat ha tryck på passet dagen efter.. *screwy*

Likaså, svårt att sova ? Ja ett glas rött så sover iaf jag som en prins.

Alkohol är väl bara EN av alla droger som kan hjälpa dig att somna...Jättenyttigt,speciellt om det blir en vana.

Byggartävling, inte helt ovanligt innan scenen med små mängder alkohol för att få fram ådrorna bättre samt ja kanske slappna av i nervositeten lite.
Fan,då måste det va jättenyttigt när t.om byggarna tar sig en sup innan scenen? Eller är de är nervösa av allt Efedrin kanske?


Skitsamma. Jag är väl inte den som ska moralisera direkt. Jag har inget emot själva alkoholen egentligen,de som dricker får dricka. Jag gör det inte.

Piranha
2005-08-13, 18:39
*screwy*



Alkohol är väl bara EN av alla droger som kan hjälpa dig att somna...Jättenyttigt,speciellt om det blir en vana.


Fan,då måste det va jättenyttigt när t.om byggarna tar sig en sup innan scenen? Eller är de är nervösa av allt Efedrin kanske?


Skitsamma. Jag är väl inte den som ska moralisera direkt. Jag har inget emot själva alkoholen egentligen,de som dricker får dricka. Jag gör det inte.




Sansöst villken jävla pessimist du är , du anstränger dig verkligen med att plocka framt de allra negativaste du kan hitta i varje mening ..

Bonnie
2005-08-13, 18:44
Vad är positivt med alkohol då? För den enskilda individen (kroppen/mentalt/ekonomiskt m.m.) och för samhället (sjukvården/sabbade familjer/misshandel/brottslighet m.m.).
Så vi som väljer att leva utan alkohol förstår hur bra det är och hur korkade vi är som väljer bort det.

Piranha
2005-08-13, 18:46
Alkohol är väl bara EN av alla droger som kan hjälpa dig att somna...Jättenyttigt,speciellt om det blir en vana.

Alla har inte dömproblem och dricker varje dag.


Fan,då måste det va jättenyttigt när t.om byggarna tar sig en sup innan scenen? Eller är de är nervösa av allt Efedrin kanske?

Alla som står på scenen är inte fullproppade med stroider och tokhöga på efferin



Skitsamma. Jag är väl inte den som ska moralisera direkt. Jag har inget emot själva alkoholen egentligen,de som dricker får dricka. Jag gör det inte.

Ehhh näää , men du drar alla över en kant ?

Normala människor gör saker med måttlighet "lagom" som vi töntiga Svenska också kallar det.

spacedog
2005-08-13, 18:53
Vad är positivt med alkohol då? För den enskilda individen (kroppen/mentalt/ekonomiskt m.m.) och för samhället (sjukvården/sabbade familjer/misshandel/brottslighet m.m.).
Så vi som väljer att leva utan alkohol förstår hur bra det är och hur korkade vi är som väljer bort det.

Varför envisas du och andra med att likställa bruk med missbruk? När man läser igenom den här tråden verkar det som om ni som av en eller annan anledning valt att inte dricka alkohol hela tiden beskriver alkoholkonsumtion som att supa skallen i bitar. Kritisera och moralisera bäst ni vill, men ni kan väl försöka göra det på något sånär balanserade grunder?

RobbeliRobban
2005-08-13, 19:17
Man kan tydligen inte ha "kul" utan alkohol då?
Eftersom de flesta anser att alkohol = kul.

Jag kan dricka sprit utan att ha särskilt roligt.

High1ander
2005-08-13, 19:34
Varför envisas du och andra med att likställa bruk med missbruk? När man läser igenom den här tråden verkar det som om ni som av en eller annan anledning valt att inte dricka alkohol hela tiden beskriver alkoholkonsumtion som att supa skallen i bitar. Kritisera och moralisera bäst ni vill, men ni kan väl försöka göra det på något sånär balanserade grunder?
Vet inte om du rikta det där mot mig med? Men i mina ögon är det betydligt mer folk som "missbrukar" alkohol än "brukar" alkohol. Jag "brukar" alkohol, aldrig spytt, blivit bakfull, startat gräl, bölat, gått omkring o kramar alla jag känner och säger hur mycket jag älskar dem. Jag dricker inte ofta, men jag vet mina gränser, och jag har ändå kunnat supa sen jag var 14 år, är 20 nu. Fattar bara inte hur folk kan sakna "självkunskap/diciplin" nog för att inte kunna fatta att om man inte kan stå på benen så är det inte en till drink som fixar problemet. Varför i helvetet dricker man om det bara gör en ledsen?

High1ander
2005-08-13, 19:37
Iofs igår så gick det lugnt till. Såg inga som betedde sig dåligt. Kanske är för att jag kommer från landet där alla är bönder där folk super som jag säger ;)

Knäböj
2005-08-13, 21:33
Sansöst villken jävla pessimist du är , du anstränger dig verkligen med att plocka framt de allra negativaste du kan hitta i varje mening ..
Haha,jag vet. Ibland är jag en riktig fit... *grr*

Du har rätt,jag ska absolut inte dra alla över en kam.Då blir det fel. Bara det att alkoholen har sabbat sååå mycket för människor (eller de har med hjälp av alkoholen) i min omgivning,inklusive jag själv. Så det blir väl lite känsligt pga det antar jag.

Topicen handlade väl mer dock om huruvida det var lämpligt att träna inom samma dygn man har "festat",och det kommenterade jag tidigare tror jag...

Simma lugnt nu.

/

MilkmaN
2005-08-13, 22:16
Klart det kan vara ball utan alkohol, exempelvis kolloträffen i gbg var ball utan sprit. Men satan vad ball den kunnat bli med massa sprit :D

Sheogorath
2005-08-14, 01:27
Här sitter jag och är allt annat än optimal. Fylla idag också. Nu med kebab i högsta hugg. Fan vad fyllekäk är gott.

Bolio
2005-08-14, 01:41
Åh. Nu blev jag också sugen, fyfan.

Metal_boy_
2005-08-14, 01:45
Åh. Nu blev jag också sugen, fyfan.

mmm jag med. Kebab är fint du. Mahmud har ju stängt nu, ligger med nosvärmarn i högsta hugg så det bara visslar om den när den susar upp och ner.

Cilia
2005-08-14, 10:15
Men i mina ögon är det betydligt mer folk som "missbrukar" alkohol än "brukar" alkohol.
Det där stämmer inte. I stort sett alla jag umgås med brukar alkohol och jag vet ingen som dricker idag missbrukar.

Kanske är för att jag kommer från landet där alla är bönder där folk super som jag säger ;)
jag tror du har en poäng där samt att du nog tittar på en begränsad grupp människor.