handdator

Visa fullständig version : svetts innehåll?


putteb
2005-08-12, 21:42
De huvudsakliga ämnena i svett är väl natrium, kalium och klorid samt andra elektrolyter i mindre betydelsefulla mängder? Men vad är koncentrationerna av dessa? Är det optimalt att dricka vätska med precis samma koncentrationer för att optimera prestationen? Är sportdrycker som powerade med 5 mg kalium och 51 mg natrium per 100 g bra?

Själv märker jag tydligt av att jag känner mej fräschare o uthålligare när jag dricker sådana sportdrycker men iom att jag svettas åtskilliga liter under mina aktiviteter vore det skönt (billigare) att kunna blanda själv!

blekfet2
2005-08-12, 22:33
ergh...varför inte blanda en riktigt tränings drink innehållande snabba kolhydrater protein...typ vassle å malto??



det du nämde om svett, verkar nästan som om du vill dricka upp svettet du pressar fram *spy*

putteb
2005-08-12, 22:37
jo gainerdrinkar dricker jag ju alltid i samband med styrketräning men livet består inte enbart av styrketräning serru ;) När jag styrketränar tror jag inte att jag får problem med saltbrist heller då jag inte svettas lika mycket där. Syftet är att öka prestationen i mer uthålliga aktiviteter. Men visst behövs även kolhydrater o det är jag medveten om men nu undrar jag specifikt om dessa salter!

Haha, dricka svett ja! Det kanske vore en bra idé om man lyckas praktiskt! Har ingen lust att slicka golvet...

Dav0d
2005-08-13, 00:03
Zink svettas man väll ut också ? Och det är ju väldigt viktigt att inte ha brist på det. Zink förbättrar ju bland annat immunförsvaret. Eller har jag fel ?

blekfet2
2005-08-13, 01:40
såvida du äter mat så komer du säkert att fylla kroppen med det du svettas ut, vanlig mat å inga världelösa sportdrycker!

jag svettas konstant å nog lever jag utan powerbla bla bla vad dom nu heter...! *skräp*