handdator

Visa fullständig version : Vegetariska Proteindrinkar


packyard
2005-08-12, 16:09
Jag ska börja lyfta skrot på gymmet igen, så nu letar jag efter någon bra proteindrink som man kan ta efter träningen. Jag är är vegetarian men äter ägg, så jag hade tänkt att man kanske skulle kunna göra egna proteindrinkar med ägg o nått annat, tror ni det skulle ge bra resultat eller? Finns det proteindrinkar som är "vegetariska"?

King Grub
2005-08-12, 16:14
Råa ägg är rätt värdelöst: hälften av proteinet går till spillo och tas inte upp.

Äggviteproteinpulver bör det finnas. Jag har tyvärr inte koll på märken.

Sojaisolat finns det definitivt. Soja stimulerar inte proteinsyntesen lika bra som animaliska proteiner, men är ett alternativ.

Du äter ägg men inte mjölkprodukter, alltså? Är du laktovegetarian fungerar ju vilket proteinpulver som helst med vassle eller kasein.

pe11e
2005-08-12, 16:20
Hej.

Är ägg inget bra efter träningen? jag har kört på mina ägg/mjölk-drinkar i några månader nu och äter förvisso middag direkt när jag kommer hem också, men är det helt bortkastat eller? jag blandar 3ägg med 3dl mjölk.

/pelle

King Grub
2005-08-12, 16:23
Äggprotein är utmärkt, men rått äggprotein tas bara upp till 50% och är alltså inget vidare.

Du dricker alltså mjölk?

Då kan du använda vanligt vassleprotein. Vassle är ett mjölkprotein, och mjölkproteiner är synnerligen rika på essentiella aminosyror och den proteinkälla som antagligen stimulerar proteinsyntesen bäst. Kasein och vassle är dom två proteinerna i mjölk och dom två vanligaste proteinpulvren. Vassle tas upp snabbt och kasein långsamt, men båda verkar vara likvärdiga i effekt efter träning. Vassle är vanligtvis billigast. Du tjänar antagligen både ekonomiskt och träningsmässigt på att köpa ett vassleprotein, t ex Exell, framför soja eller ägg.

packyard
2005-08-12, 22:40
jag dricker mjölk

Frantic
2005-08-12, 22:57
Råa ägg är rätt värdelöst: hälften av proteinet går till spillo och tas inte upp.



Jag trodde kroppen tog upp allt som man stoppar i sig. Så det är alltså fel?

King Grub
2005-08-13, 05:08
jag dricker mjölk

Ha! Jag fick för mig att det var du som skrev förra inlägget också. Sorry! :)

Hursomhelst, då är det inga problem med vanligt proteinpulver. Om du inte vill ha vegetabiliskt sådant, förstås.

Vassle och kasein kommer från mjölk.

King Grub
2005-08-13, 05:09
Jag trodde kroppen tog upp allt som man stoppar i sig. Så det är alltså fel?

Ja. Proteinet i råa ägg tas inte upp:

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935

packyard
2005-08-13, 23:54
så tex star nutrition Whey 80 är helt "vegetariskt"? inga nermalda köttrester eller nått konstigt hormonskit?

WHITEFOLKS
2005-08-14, 00:33
Nej det är inte vegetariskt, det innehåller vassle som är en del av mjölk. Det innehåller dock inget kött eller gelatin. Om du tycker att mjölk är ok att dricka så är även vassle ok.

aliquis
2005-08-14, 00:49
Som sagt, vegetariskt = vegetabilier, dvs sojaprotein och dylikt.

Vassle- och kaseinbaserade proteinpulver görs på mjölk.
Äggbaserade proteinpulver görs på... ägg!

Något skumt fabrikat (eventuellt weider) kan använda kollagen eller gelatin och då är det diverse slaktavfall.

Men vassle och till viss del kasein har i princip hela marknaden så köper du ett proteinpulver någonstans (exempelvis här) så kommer det vara mjölkbaserat.

packyard
2005-08-14, 09:02
ja då blir det nog whey 80 för min del, får väl testa någon månad o se hur bra det funkar