handdator

Visa fullständig version : Negrer - simning


Snake
2005-08-12, 13:42
Varför är det så att man i stort sett ALDRIG ser en neger i stora simmästerskap? Och om de är med, ja då får de ett eget kvallopp och simmar x antal minuter sämre än eliten.

Om man hade tänkt sig att det hade rört sig om en klassfråga - dvs att det skulle vara dyrt att gå till en simhall så spricker det direkt om man ser till två stora simnationer såsom USA och Australien (och de har aldrig några negrer med i sina lag). Visst, man kan plaska runt i havet i Kenya också, men det är inte samma förutsättningar.

RobbeliRobban
2005-08-12, 13:44
Genetik?

Griip
2005-08-12, 13:44
Dem är bättre på annat? Bara vita som är så kassa på annat så vi lägger ner tid på att leka i vattnet

AnimalGen
2005-08-12, 13:49
Det är inte så många simmar överhuvud taget precis heller. Man känner inte så mycket på.

Metal_boy_
2005-08-12, 13:51
I Afrikanska länder där det är fattigt finns inte pengar till att bygga bassänger direkt. Och mycket annat vatten där det är säkert att simma i finns ju inte heller.

MasterChief
2005-08-12, 13:53
Inte många inom cykelsporten som är mörka heller.

Det är nog mest en fråga om traditioner.

Pez
2005-08-12, 13:57
Varför är det så att man i stort sett ALDRIG ser en neger i stora simmästerskap? Och om de är med, ja då får de ett eget kvallopp och simmar x antal minuter sämre än eliten.

Om man hade tänkt sig att det hade rört sig om en klassfråga - dvs att det skulle vara dyrt att gå till en simhall så spricker det direkt om man ser till två stora simnationer såsom USA och Australien (och de har aldrig några negrer med i sina lag). Visst, man kan plaska runt i havet i Kenya också, men det är inte samma förutsättningar.
Av samma anledning svarta i väldigt liten utsträckning syns i en hockeyrink, spelandes hästpolo eller leka curling..?
Klassiskt "vita" sporter, med dålig förankring hos äldre generationer av invandrare/svarta/färgade i de flesta länder, golf var en sådan sport tidigare.
Mer invandrare börjar lira hockey i sverige nu än för 10 år sen.. sånt där tar ett tag - det är ju ändå oftast föräldrarna som är avgörande för vad för sporter deras barn börjar utöva.

Ibland undrar jag om folk totalt saknar logiskt tänkande.

nordland
2005-08-12, 13:59
Varför är det så att man i stort sett ALDRIG ser en neger i stora simmästerskap? Och om de är med, ja då får de ett eget kvallopp och simmar x antal minuter sämre än eliten.

Om man hade tänkt sig att det hade rört sig om en klassfråga - dvs att det skulle vara dyrt att gå till en simhall så spricker det direkt om man ser till två stora simnationer såsom USA och Australien (och de har aldrig några negrer med i sina lag). Visst, man kan plaska runt i havet i Kenya också, men det är inte samma förutsättningar.

vänder vi på frågan så kan man ju undra varför 99,9% av alla duktiga sprinters är svarta.. Svaret: Genetik. Svarta springer fortare än vita och tvärt om när det gäller simningen..

Tror absolut inte att det har med ekonomi att göra, då jag inte känner till någon svart simmare på elitnivå i Sverige. Och vi har ju en hel del invandrare i Sverige...

sebastian_emotion
2005-08-12, 14:04
Vad för genetisk skillnad är det mellan negrer och vita då som gör att negrer inte kan simma lika bra?. Själv tror jag inte så mycket på genetiska skillnader

internethjälten
2005-08-12, 14:08
afrikaner är bara bråkstakar - de kan bara slåss och springa *rolleyes*

skämt å sido, vi är alla bra på olika saker - därför man inte ser svenskar i toppen någon stans förutom i menlösa sporter då alltså

delta_mats
2005-08-12, 14:08
vänder vi på frågan så kan man ju undra varför 99,9% av alla duktiga sprinters är svarta.. Svaret: Genetik. Svarta springer fortare än vita och tvärt om när det gäller simningen..

Tror absolut inte att det har med ekonomi att göra, då jag inte känner till någon svart simmare på elitnivå i Sverige. Och vi har ju en hel del invandrare i Sverige...

Skärp dig nu! Ska du skämma ut dig offentligt?
Det har inte med genetik att göra. Det har med de antal människor som utövar idrotten.
Ju fler personer som utövar idrotten ifråga desto större chans att någon eller några kommer bli riktigt bra. De är dessa man ser i större sammanhang på tv sedan, de som är toppen av eliten.
Till viss del är det en klassfråga och till viss del har det med tradition att göra.

Beast
2005-08-12, 14:10
Det har med traditioner att göra. Fan vad alla hänger upp sig på gener, bra ursäkt till varför man aldrig blir bra på nåt eller?

Spinkot
2005-08-12, 14:28
Negrer bor i Afrika och USA,i Afrika har de inte råd med bassänger och i USA så skulle väl ingen få för sig att bygga en bassäng i "ghettot"?

Snake
2005-08-12, 14:35
Lite underförstått så var det genetiken jag var ute efter, men som jag misstänkte så är det ingen skillnad mellan vita och svarta när det gäller simning. Då återstår bara klasskillnad/tradition.

Frantic
2005-08-12, 14:36
Vad pratar ni om? Eric "the eel" Moussambani dominerade i Sydney

http://www.swiminfo.com/media/Moussambani(1).jpg



Nej men jag tror att det dels beror på gener och dels på traditioner. Det är ju riktigt svårt att säga men man kommer inte ifrån det faktumet är det är ont om svarta simmare och vita sprinters i toppklass.

En annan teori är att fattiga negrer måste springa från polisen hela tiden medans vita överklassungar hellre spenderar en dag vid poolen

Cilia
2005-08-12, 14:40
Ibland undrar jag om folk totalt saknar logiskt tänkande.
då är vi 2.

Snake
2005-08-12, 14:52
Av samma anledning svarta i väldigt liten utsträckning syns i en hockeyrink, spelandes hästpolo eller leka curling..?
Klassiskt "vita" sporter, med dålig förankring hos äldre generationer av invandrare/svarta/färgade i de flesta länder, golf var en sådan sport tidigare.
Mer invandrare börjar lira hockey i sverige nu än för 10 år sen.. sånt där tar ett tag - det är ju ändå oftast föräldrarna som är avgörande för vad för sporter deras barn börjar utöva.

Ibland undrar jag om folk totalt saknar logiskt tänkande.

Med tanke på hur många svarta det finns i världen, så är det konstigt att inte åtminstone EN lyckats. Du tar upp "golf var en sådan sport tidigare", och det är den inte nu eller? Bara för att Tiger Woods skördat seger efter seger. Likaså borde det kunna dyka upp en som gör likadant i simning, om det nu är klassisk idrott.

Nästan alla idrotter var dominerade av vita förr i tiden, inte bara de idrotter som du räknar upp. Så jag håller inte med om ditt logiska tänkande, varför domineras då alla sprintgrenar av svarta? Genetik?

Doctor Snuggles
2005-08-12, 15:03
Skärp dig nu! Ska du skämma ut dig offentligt?
Det har inte med genetik att göra. Det har med de antal människor som utövar idrotten.
Ju fler personer som utövar idrotten ifråga desto större chans att någon eller några kommer bli riktigt bra. De är dessa man ser i större sammanhang på tv sedan, de som är toppen av eliten.
Till viss del är det en klassfråga och till viss del har det med tradition att göra.

Nja, det finns fog för båda argument. Att säga att genetiken inte spelar någon roll är rätt löjligt faktiskt. Om man bara ser på individer så måste man ha särskilda genetiska förutsättningar för att lyckas på elitnivå inom antagligen de flesta sporter. I australien t.ex gjorde man ett test och började värva flickor till rodd, flickor som hade en viss kroppsform (ett visst längdförhållande mellan armar och ben t.ex som uppvisades oftast av eliten). Det visade sig att många av dessa tjejer lyckades ta sig till eliten, såpass många att det blev statistiskt sett omöjligt att förklara det på något annat sätt än att de hade med deras kroppsliga/genetiska förutsättningar att göra. Att bara bortförklara anledningen att de flesta sprinters i världsklass (på 100 och 200 meter och till stor del 400 meter) är svarta är svårt att förklara med blott tradition och antal utövare.
T.ex i USA är friidrott inte så stort som man kanske kan tro, faktum är att en majoritet av alla talanger värvas till basket och amerikansk fotboll istället.
Och om nu traditionen/klassen/utövarna spelar så stor roll så varför är det först på 400 meter som europeer/vita kan börja hävda sig lite? Jag menar, de är ju rent konceptuellt sett inte ett så långt steg till 200 från 400 och till 100 från 200.
Genetiska predispositioner är ett oundvikligt faktum.
Fast att bara generalisera det till "negrer" låter lite nedsättande/rasistiskt i mina öron....
Det finns t.ex stora skillnader mellan västafrikaner och östafrikaner. Västafrika samt Jamaica och Bahamas har enormt många sprinters, och svarta sprinters från t.ex USA brukar härstamma från dessa områden.
När det gäller östafrikaner så har det gjorts undersökningar på t.ex Kenyaner, och man har kommit fram till att de generellt sett har väldigt högt fästa vadmuskler, och förhållandevis stort antal långsamma muskelfibrer, vilket resulterar i effektivare förutsättningar för långdistanslöpning. (Sedan att de finns en lång tradition i Kenya samt inte tillräckligt med resurser för att satsa på annan idrott har ju en hel del påverkan dessutom. Men märk att det inte finns några Kenyanska sprinters. )
Miljö OCH arv påverkar, och jag skulle gissa att ju längre upp i eliten man når, ju mer börjar arv/genetik ha betydelse, på samma sätt som det gör i t.ex BB.
Men skillnaden i genetiken mellan "raser" gäller nog bara i rätt få generella fall.
I fallet simmare så håller jag nog med om att det mest har att göra med kultur.

Metal_boy_
2005-08-12, 15:06
Jag tror att vi har lite olika genetik rent generellt faktiskt runt om i världen. Men jag tror inte att det är den avgörande faktorn.

Focus
2005-08-12, 15:09
Negrer kan springa snabbt och långt. Men dom kan inte simma och absolut inte spela ishockey, för dom har fel gener för det.

Men seriöst så har dom väl inte så lätt att träna vändningar i etiopien.

Paaman
2005-08-12, 15:14
Negrer kan springa snabbt och långt. Men dom kan inte simma och absolut inte spela ishockey, för dom har fel gener för det.

Men seriöst så har dom väl inte så lätt att träna vändningar i etiopien.
Jarome Iginla???

Matte_Maiden
2005-08-12, 15:17
Jarome Iginla???
Det var en av... hur många spelare i NHL?

delta_mats
2005-08-12, 15:28
Nja, det finns fog för båda argument. Att säga att genetiken inte spelar någon roll är rätt löjligt faktiskt. Om man bara ser på individer så måste man ha särskilda genetiska förutsättningar för att lyckas på elitnivå inom antagligen de flesta sporter. I australien t.ex gjorde man ett test och började värva flickor till rodd, flickor som hade en viss kroppsform (ett visst längdförhållande mellan armar och ben t.ex som uppvisades oftast av eliten). Det visade sig att många av dessa tjejer lyckades ta sig till eliten, såpass många att det blev statistiskt sett omöjligt att förklara det på något annat sätt än att de hade med deras kroppsliga/genetiska förutsättningar att göra. Att bara bortförklara anledningen att de flesta sprinters i världsklass (på 100 och 200 meter och till stor del 400 meter) är svarta är svårt att förklara med blott tradition och antal utövare.
T.ex i USA är friidrott inte så stort som man kanske kan tro, faktum är att en majoritet av alla talanger värvas till basket och amerikansk fotboll istället.
Och om nu traditionen/klassen/utövarna spelar så stor roll så varför är det först på 400 meter som europeer/vita kan börja hävda sig lite? Jag menar, de är ju rent konceptuellt sett inte ett så långt steg till 200 från 400 och till 100 från 200.
Genetiska predispositioner är ett oundvikligt faktum.
Fast att bara generalisera det till "negrer" låter lite nedsättande/rasistiskt i mina öron....
Det finns t.ex stora skillnader mellan västafrikaner och östafrikaner. Västafrika samt Jamaica och Bahamas har enormt många sprinters, och svarta sprinters från t.ex USA brukar härstamma från dessa områden.
När det gäller östafrikaner så har det gjorts undersökningar på t.ex Kenyaner, och man har kommit fram till att de generellt sett har väldigt högt fästa vadmuskler, och förhållandevis stort antal långsamma muskelfibrer, vilket resulterar i effektivare förutsättningar för långdistanslöpning. (Sedan att de finns en lång tradition i Kenya samt inte tillräckligt med resurser för att satsa på annan idrott har ju en hel del påverkan dessutom. Men märk att det inte finns några Kenyanska sprinters. )
Miljö OCH arv påverkar, och jag skulle gissa att ju längre upp i eliten man når, ju mer börjar arv/genetik ha betydelse, på samma sätt som det gör i t.ex BB.
Men skillnaden i genetiken mellan "raser" gäller nog bara i rätt få generella fall.
I fallet simmare så håller jag nog med om att det mest har att göra med kultur.

Jag syftade mest på att det inte finns så stora genetiska skillnader mellan olika raser än mellan individer. Utryckte mig oklart där.
Faktum är att jag fortfarande vidhåller tradition, klassfråga mer än genetiska förutsättningar mellan raser. Men mest av allt spelar nog mängden människor som utövar idrotten roll. Jag skulle tro att majoriteten av 100-200 meters löpare som tränar i USA är svarta. Detta för att det är en tradition att svarta killar och tjejer utövar denna löpgren. Nog börjar man ju fundera när det inte hittills sprungits under 10 sek av någon vit man. Men det är inte särkilt många svarta som har gjort det heller. Är övertygad om att det finns betydligt fler svarta sprinters än vita.
Nåja, nu ska jag sluta älta det om och om igen.

FinnPower
2005-08-12, 15:34
Det finns inte så många färgade som håller på med motorsport heller. Av något slag!
Inte ens i publiken syns de till.

Pez
2005-08-12, 15:35
Nästan alla idrotter var dominerade av vita förr i tiden, inte bara de idrotter som du räknar upp. Så jag håller inte med om ditt logiska tänkande, varför domineras då alla sprintgrenar av svarta? Genetik?
Fick dom svarta idrotta på samma villkor "förr i tiden"?
Självklart spelar gener in, men att "negrer" generellt skulle vara sämre på att simma har jag svårt att tänka mig.. precis som i löpning finns det ju kortare och längre distanser - att personer är olika bra på sporter beroende på deras kroppstyp säger sig självt, vilket då innebär att en del simmare är bra på korta distanser medans andra är bra på långa. Simning är dock traditionellt sett en väldigt "vit" sport i exempelvis Nordamerika, där förutsättningarna för utövande av sporten är bra i kombination med att just populationen av svarta är relativt hög. Vilket då innebär att få svarta utövar den och att det då finns en relativt liten grupp med folk som det kan skalas av talanger ifrån.

Man kan ju fråga sig varför det är så få indier som är bra på simning också.. de står för 20% av världens befolkning ffs. Svar: för att de inte är ett dugg intresserade troligtvis. De spelar hellre Cricket. :D

Doctor Snuggles
2005-08-12, 15:40
Jag syftade mest på att det inte finns så stora genetiska skillnader mellan olika raser än mellan individer. Utryckte mig oklart där.
Faktum är att jag fortfarande vidhåller tradition, klassfråga mer än genetiska förutsättningar mellan raser. Men mest av allt spelar nog mängden människor som utövar idrotten roll. Jag skulle tro att majoriteten av 100-200 meters löpare som tränar i USA är svarta. Detta för att det är en tradition att svarta killar och tjejer utövar denna löpgren. Nog börjar man ju fundera när det inte hittills sprungits under 10 sek av någon vit man. Men det är inte särkilt många svarta som har gjort det heller. Är övertygad om att det finns betydligt fler svarta sprinters än vita.
Nåja, nu ska jag sluta älta det om och om igen.

Ok, men nu glömmer du att det faktiskt FINNS generella genetiska skillnader mellan "raser", och de är inte bara kosmetiska skillnader. I slutändan handlar det förstås alltid om individen, och om denne får någon möjlighet att utveckla sig. Men om en viss "ras" är genetiskt mer predisponerad att frambringa individer som är långa med en stor andel snabba muskelfibrer, så är chansen större att en del av dem blir bra basketspelare, t.ex.
Detta är dock extrema fall, och i de största andel sporter som finns så är det nog de individa förutsättningarna som gäller.

delta_mats
2005-08-12, 15:51
Ok, men nu glömmer du att det faktiskt FINNS generella genetiska skillnader mellan "raser", och de är inte bara kosmetiska skillnader. I slutändan handlar det förstås alltid om individen, och om denne får någon möjlighet att utveckla sig. Men om en viss "ras" är genetiskt mer predisponerad att frambringa individer som är långa med en stor andel snabba muskelfibrer, så är chansen större att en del av dem blir bra basketspelare, t.ex.
Detta är dock extrema fall, och i de största andel sporter som finns så är det nog de individa förutsättningarna som gäller.

Vore intressant att läsa om det finns någon forskning gjord på det området.

Kjellstroem
2005-08-12, 15:59
då är vi 2.
Nu är ni 3.
Helt klart en traditionsgrej.

Doctor Snuggles
2005-08-12, 16:01
Vore intressant att läsa om det finns någon forskning gjord på det området.

Det finns en del, bl a av en svensk forskare. Däremot så är man inte överrens om slutsatserna. Leta på google efter typ "kenya runners study genetic"

Doctor Snuggles
2005-08-12, 16:06
http://www.gnxp.com/MT2/archives/002505.html?entry=2505

delta_mats
2005-08-12, 16:07
Det finns en del, bl a av en svensk forskare. Däremot så är man inte överrens om slutsatserna. Leta på google efter typ "kenya runners study genetic"

Såg ett program om kenyanska löpare för länge sedan. Dom visade att det fanns en viss skillnad i skenbenets uppbyggnad mellan kenyaner och vita människor. Man kunde dock inte dra någon riktig slutsats. Alltså bara teorier och inget bevisat.
Hävdar fortfarande att det har med traditioner, klassfrågor och antalet individer som utövar idrotten.

Ame
2005-08-12, 16:19
De snackade ju om varför afrika dominerar långlöpningen på friidrottsändningen igår eller förrgår. Juhlins teori var att i Afrika så är långdistanslöpning helt enkelt det som är lättast att träna och det som det finns bäst förrutsättningar för. I väst så finns det ju oftast bra utrustning för att träna andra grenar och därför tränar man mer på de grenarna, då de oftast är mer populära och roligare att träna. Långlöpning är inte direkt populärt i Sverige om man jämför med t.ex. höjdhopp, och därför tränas det mer höjdhopp(teknikgrenarna rent allmänt är de populäraste, och det är de som sverige är bäst i...) i sverige och de som skulle kunna ha utvecklats till bra långlöpare får aldrig riktigt chansen till det, medan det i afrika är tvärtom.

Doctor Snuggles
2005-08-12, 16:23
Men läs, latmaskar. Klippt ur artikeln jag länkade till:

"Compared with Danes, the thinner calves of Kenyans have, on average, 400 grams less flesh in each lower leg. The farther a weight is from the center of gravity, the more energy it takes to move it. Fifty grams added to the ankle will increase oxygen consumption by 1%, Saltin's team calculates. For the Kenyans, that translates into an 8% energy savings to run a kilometer. "We have solved the main problem," declares Henrik Larsen of the Copenhagen center. "Kenyans are more efficient because it takes less energy to swing their limbs." Other scientists say the jury is still out on the Kenyan question. But "I think Saltin is probably the most correct that anyone is at the moment," says physiologist Kathryn Myburgh of the University of Stellenbosch in South Africa, who is exploring the role of Kenyans' training.

However, slim lower legs are not the whole story. Kenyan runners also have a higher concentration of an enzyme in skeletal muscle that spurs high lactate turnover and low lactate production. Saltin says that this results in an "extraordinarily high" capacity for fatty acid oxidation, which helps wring more energy out of the muscles' biochemical reactions. Because intense training alters the body's biochemistry, Saltin says that he can't say for sure whether the ezyme levels are due to genes or training. But he adds, "I think it's genetic." Research in South Africa jibes with the Copenhagen group's findings. A team led by exercise physiologist Adele Weston of the University of Sydney, Australia, compared black South Africans, whose running strengths are similar to those of Kenyans, with white runners. The two groups had similar VO2 max values--that is, when putting out maximum effort, they used up the same amount of oxygen per kilogram of body weight per minute. But the black runners were more efficient in their oxygen consumption, lasting on a treadmill at maximum speed for twice as long as the whites. As with the Kenyans, the black South African runners accumulated less lactate and had higher levels of key muscle enzymes.
"

Doctor Snuggles
2005-08-12, 16:28
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

zam
2005-08-12, 18:45
Av samma anledning svarta i väldigt liten utsträckning syns i en hockeyrink, spelandes hästpolo eller leka curling..?
Klassiskt "vita" sporter, med dålig förankring hos äldre generationer av invandrare/svarta/färgade i de flesta länder, golf var en sådan sport tidigare.
Mer invandrare börjar lira hockey i sverige nu än för 10 år sen.. sånt där tar ett tag - det är ju ändå oftast föräldrarna som är avgörande för vad för sporter deras barn börjar utöva.

Ibland undrar jag om folk totalt saknar logiskt tänkande.


"As soon as they make a heated hockeyrink we're gonna take that shit too"-Chris Rock :D

Mehdi
2005-08-12, 19:11
Det har med kultur och uppmärksamhet att göra. Vem vill satsa i en idrott för fullt om man inte får någon uppmärksamhet alls? Det är den barriären som måste spräckas.

Och vadå de finns inga mörka cyklister? Tidernas bästa cyklist var just mörk, Major Taylor.

Trance
2005-08-12, 19:27
Från "Den naturliga orättvisan":
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1583&a=298437&previousRenderType=1

"Den som tvivlar på denna ordning kan försöka smälta följande statistik. Av de 500 bästa tiderna på 100 meter innehas alla utom sex stycken av löpare med västafrikanskt påbrå. Kenyanska män har världsrekordtiderna på maraton, halvmaraton, 15-, 20-, och 25- kilometersloppen, samt 3000 meter. Kvinnorna har nästan lika många toppnoteringar."

Skulle vilja säga genetik, när det gäller löpning.

Pingu
2005-08-12, 19:51
Det kostar i runda slängar 200.000 kr/säsong att ha sin unge att spela hockey i USA och det är inte alltför många svarta familjer som har dom summorna att lägga på sitt barns idrottande. Betydligt billigare med ett par löpardojor eller en basketboll.

Pojklags tränarna är heltidsanställda på samma sätt som en gympalärare är här

Grisen
2005-08-12, 20:53
Negrer är inte representerade i simvärldseliten eftersom de flesta negrer är väldigt rädda för vatten, där de bor finns livsfarliga krokodiler och flodhestar.

Case open and closed!



Obs! Ironi för er som inte förstår. Banna mig inte!

Fartman
2005-08-12, 22:47
Det kostar i runda slängar 200.000 kr/säsong att ha sin unge att spela hockey i USA och det är inte alltför många svarta familjer som har dom summorna att lägga på sitt barns idrottande. Betydligt billigare med ett par löpardojor eller en basketboll.

Pojklags tränarna är heltidsanställda på samma sätt som en gympalärare är här

HEEEEEELVEEETE! Nog för att det inte är en speciellt billig sport här i Sverige heller men 200k!!!! Antar att dom höga lönerna i NHL är för att spelarna ska ha råd att betala tillbaks till mor och far :D

clash
2005-08-12, 23:29
Vafan det finns ju för fan inge vatten där negrerna bor!!!!!!!

Metal_boy_
2005-08-12, 23:33
Vafan det finns ju för fan inge vatten där negrerna bor!!!!!!!


hehe nej precis. Folk krånglar till och fördjupar sig för mycket. Typiskt svenskt. Inte konsigt att svenska politiker aldrig kommer fram till nått :D

Allan
2005-08-12, 23:40
Det finns massor med vatten i Afrika. Kuster och floder och sjöar. Där kan folk simma. Men för att träna tävlingssimning bör man ha simhallar; och det är skriande bristvara. Det finns en nära koppling mellan klimat och simhallar, om någon nu funderat kring det.


allan

clash
2005-08-12, 23:46
Men tävlingssimmat har man gjort långt innan den första simhallen kom till så det handlar fortfarande lite om att det inte finns särdeles mycket vattendrag generellt i afrika om man jämför med simmarnationer ... så du har rätt men ändå fel allan.

Grisen
2005-08-13, 00:22
Det finns massor med vatten i Afrika. Kuster och floder och sjöar. Där kan folk simma. Men för att träna tävlingssimning bör man ha simhallar; och det är skriande bristvara. Det finns en nära koppling mellan klimat och simhallar, om någon nu funderat kring det.


allan


Det finns också massor med krokodiler och inte minst flodhästar.

Metal_boy_
2005-08-13, 00:24
Det finns massor med vatten i Afrika. Kuster och floder och sjöar. Där kan folk simma. Men för att träna tävlingssimning bör man ha simhallar; och det är skriande bristvara. Det finns en nära koppling mellan klimat och simhallar, om någon nu funderat kring det.


allan


Du tror inte dom har lärt sig av vissa faror i och kring deras floder och kuster? Finns nog inte pengar till långa hajnät heller om det är brist på annat.

Grisen
2005-08-13, 00:31
Du tror inte dom har lärt sig av vissa faror i och kring deras floder och kuster? Finns nog inte pengar till långa hajnät heller om det är brist på annat.


Glöm inte FLODHÄSTARNA!

Metal_boy_
2005-08-13, 00:51
Glöm inte FLODHÄSTARNA!


hehe jo. Det lät lite som ironi i ditt inlägg, men dom är faktisk jävligt mycket farligare än vad dom ser ut.

Tricklev
2005-08-13, 01:28
Vågar nästan lova att skälet til att det finnsl så få svarta simmare INTE är flodhästar :D

Tror på en blandning av genetik, tradition, antall utövare osv.

Pellefant
2005-08-13, 01:36
Det finns också massor med krokodiler

Ja, då får man simma snabbt för att komma undan. Perfekt träning. ;)

Löjtnant Blank
2005-08-13, 02:11
Genetik? Fuck off. Tradition och antal utövare - that's the ONLY key. Precis som Ivey i poker och Woods i golf.

Den här tråden är fan skrämmande.

High1ander
2005-08-13, 12:22
Ni missar det faktum att negrer har större brandslangar och det ger mer friktion i vattnet så de simmar långsammare än vita, simple as that.

kimonque
2005-08-13, 12:26
genetik *whatever*

Trance
2005-08-13, 12:36
Genetik? Fuck off. Tradition och antal utövare - that's the ONLY key. Precis som Ivey i poker och Woods i golf.

Den här tråden är fan skrämmande.

Inom simning har du förmodligen rätt, men inom löpgrenar verkar det ju ganska bevisat att t.ex. kenyaner har vissa fördelar inom långdisatans.

KniveN
2005-08-13, 13:30
Dom gjorde en undersökning varför det kom så många bra långdistanslöpare från ett visst ställe i Kenya och dom kom fram till att dom hade smala fotleder o fötter och därför gick det inte åt lika mycket energi när dom sprang. Så lite genetik finns det nog med i bilden.

s_himself
2005-08-13, 13:42
Inom simning har du förmodligen rätt, men inom löpgrenar verkar det ju ganska bevisat att t.ex. kenyaner har vissa fördelar inom långdisatans.


fast genetik? Många keneyaner osv dom har intervjuat säger ofta att dom hade flera kilometer eller mil till skolan och pendeltågen går väl inte direkt var 3:e minut där.. så för att hinna sprang dom oftast till skolan. Det om något är ju bra träning och ger bra förutsättningar för att bli bra långdistanslöpare. För 100m 200m och 400m ser man inte många kenyaner eller etiopier på.

Trance
2005-08-13, 13:49
fast genetik? Många keneyaner osv dom har intervjuat säger ofta att dom hade flera kilometer eller mil till skolan och pendeltågen går väl inte direkt var 3:e minut där.. så för att hinna sprang dom oftast till skolan. Det om något är ju bra träning och ger bra förutsättningar för att bli bra långdistanslöpare. För 100m 200m och 400m ser man inte många kenyaner eller etiopier på.

Har för mig det var en myt?

Nej, 100 meter ser vi personer med västafrikans ursprung. Om du läser vad jag postade innan så ser du en hyfsad majoritet där.

s_himself
2005-08-13, 14:03
Har för mig det var en myt?

Nej, 100 meter ser vi personer med västafrikans ursprung. Om du läser vad jag postade innan så ser du en hyfsad majoritet där.

Vet inte om det är en myt.. det är ju vad löparna oftast säger själva.. Jag säger ju inte att det är så det är..
Jag menar om det är så att dom faktiskt springer flera km till skolan och hem från skolan varje dag så måste det ju ge dom bra förutsättningar att bli bra långdistanslöpare.

Trance
2005-08-13, 14:06
Vet inte om det är en myt.. det är ju vad löparna oftast säger själva.. Jag säger ju inte att det är så det är..
Jag menar om det är så att dom faktiskt springer flera km till skolan och hem från skolan varje dag så måste det ju ge dom bra förutsättningar att bli bra långdistanslöpare.

Som sagt, om du läser artikeln jag postade innan så ser du att det inte var förklaringen.

Ame
2005-08-13, 14:10
Förmodligen så springer inte alla Kenyaner/Etiopier 1 mil till skolan varje dag, men endel gör det ju säkert och det är förmodligen dessa som också blir duktiga löpare sedan. Så att det finns lite sanning i det tror jag.

High1ander
2005-08-13, 14:37
Förmodligen så springer inte alla Kenyaner/Etiopier 1 mil till skolan varje dag, men endel gör det ju säkert och det är förmodligen dessa som också blir duktiga löpare sedan. Så att det finns lite sanning i det tror jag.
Enligt en undersökning jag hörde förrut så var det inte direkt någon stor orsak. Utan att deras "skelett" vägde 20% mindre... vet inte om det var så i benen eller om det var alla skelettben i kroppen...

stridis
2005-08-13, 16:09
Du tror inte dom har lärt sig av vissa faror i och kring deras floder och kuster? Finns nog inte pengar till långa hajnät heller om det är brist på annat.

Haha, det är nog inte direkt haj och krokodilproblem som stoppar dem. (Även om de arterna är farliga), nej problemet är kvalitetsträning och idag måste du ha tillgång till bra simhallar. Lite sammadant med löpning, vi har inte klimat för sprint, då blir kvaliten lidande och därmed atletens prestationer.

Men de har faktiskt parasiter och annat skit i vattnet också då klimatet gör att sådant trivs, skulle nog påverka träningen mer än nilkrokodiler o dyl. Inte så att folk blir uppätna av lejon så fort de tar en löptur heller, ifall de inte springer på olämpliga ställen.

Allan
2005-08-13, 16:20
Det finns krokodiler och hajar i vattnen i Australien också, och det har inte stoppat dem från att bli en av världens absolut bästa simmarnationer. Eventuell genetik är inte till nackdel; men klimatet stimulerar inte till ett naturligt urval på samma sätt som löpningen. Nog för att man skulle kunna tänka sig att simma tre mil till plugget fram och tillbaka, men det går ju fortare att springa, om man så säger.
Det finns hyfsade svarta simmare från Västindien - både Cuba och Trinidad hade deltagare senast. Läs mer om afrikansk simning här http://www.google.se/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A//weekly.ahram.org.eg/2002/600/sp3.htm&ei=pQ7-QvKWFIyMiALM5rUj

allan

KniveN
2005-08-15, 12:59
fast genetik? Många keneyaner osv dom har intervjuat säger ofta att dom hade flera kilometer eller mil till skolan och pendeltågen går väl inte direkt var 3:e minut där.. så för att hinna sprang dom oftast till skolan. Det om något är ju bra träning och ger bra förutsättningar för att bli bra långdistanslöpare. För 100m 200m och 400m ser man inte många kenyaner eller etiopier på.

Den undersökningen jag såg jämförde kenyaner och danskar hur mycket dom idrottade, vad dom åt m.m. och dom kom fram till att det inte berodde på att dom sprang till skolan. Utan att det berodde på det jag skrev förut, som även High1ander skrev.

daja
2005-08-15, 13:03
Varför är det så att man i stort sett ALDRIG ser en neger i stora simmästerskap?
dom finns där bara att du inte ser det, kloret bleker dom.
Frölander har sitt ursprung i Angola.

Grisen
2005-08-15, 13:28
Det finns krokodiler och hajar i vattnen i Australien också, och det har inte stoppat dem från att bli en av världens absolut bästa simmarnationer. Eventuell genetik är inte till nackdel; men klimatet stimulerar inte till ett naturligt urval på samma sätt som löpningen. Nog för att man skulle kunna tänka sig att simma tre mil till plugget fram och tillbaka, men det går ju fortare att springa, om man så säger.
Det finns hyfsade svarta simmare från Västindien - både Cuba och Trinidad hade deltagare senast. Läs mer om afrikansk simning här http://www.google.se/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A//weekly.ahram.org.eg/2002/600/sp3.htm&ei=pQ7-QvKWFIyMiALM5rUj

allan


Men inte FLODHESTAR!

KRILLE!
2005-08-15, 14:09
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

Så om västafrikaner redan från början har bättre genetisk förutsättning, vad har då inte dom som togs till USA som slavar. På båtarna dog alla svaga och de starka överlevde så dagens västafrikaner på andra sidan atlanten som härstammar från slaveriet har ju feta genetiska förutsättningar.


Sedan angående simmning så håller jag med många om att det är en fråga om antal utövare.

High1ander
2005-08-15, 14:57
Så om västafrikaner redan från början har bättre genetisk förutsättning, vad har då inte dom som togs till USA som slavar. På båtarna dog alla svaga och de starka överlevde så dagens västafrikaner på andra sidan atlanten som härstammar från slaveriet har ju feta genetiska förutsättningar.


Sedan angående simmning så håller jag med många om att det är en fråga om antal utövare.
Nu ska du vara försiktig då du snackar evolution.

Evolution är INTE samma sak som den starkes överlevnad.

Många stora starka svarta kan ha blivit dödade för att de kanske utgjorde hot, var "alpha-hanar" som organisera uppror osv.

För att ge ett motsvarande exempel så kallar man väl knappast judarna o zigenare som överlevde nazi-tyskland för att de var "starkare" än de andra i koncentrationslägren, ibland behöver man tur-genen också så man inte blir random-skjuten i skallen...

Eller för den delen de handikappade eller psykiskt sjuka...

KRILLE!
2005-08-15, 15:56
Nu ska du vara försiktig då du snackar evolution.

Evolution är INTE samma sak som den starkes överlevnad.

Många stora starka svarta kan ha blivit dödade för att de kanske utgjorde hot, var "alpha-hanar" som organisera uppror osv.

För att ge ett motsvarande exempel så kallar man väl knappast judarna o zigenare som överlevde nazi-tyskland för att de var "starkare" än de andra i koncentrationslägren, ibland behöver man tur-genen också så man inte blir random-skjuten i skallen...

Eller för den delen de handikappade eller psykiskt sjuka...

Nä men p.g.a. de stora påfrestningarna så bör ju dom svagaste ha gallrats ut och de starkare klarat sig bättre.

High1ander
2005-08-15, 16:06
Nä men p.g.a. de stora påfrestningarna så bör ju dom svagaste ha gallrats ut och de starkare klarat sig bättre.
"Borde" är inte samma sak som "MÅSTE" skett så...

Det är en spekulering, som jag också delar, men den är knappast säker.

Kwon
2005-08-15, 22:57
Hehe

datorjaevel
2005-08-16, 06:01
då är vi 2.

Vi är fler ändå.

fredrik1
2011-08-22, 22:06
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

And why is dat? för att svarta satsar mer på sport, då de känner sig diskriminerade av arbetslivet, och får därför mer snabba muskelfibrer, man kan påverka ungefär 40%, resten är genetik...

Vet, gammal tråd, men kände att det behövde tilläggas.

Timme
2011-08-22, 23:38
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

And why is dat? för att svarta satsar mer på sport, då de känner sig diskriminerade av arbetslivet, och får därför mer snabba muskelfibrer, man kan påverka ungefär 40%, resten är genetik...

Vet, gammal tråd, men kände att det behövde tilläggas.

Letade du upp denna tråden för att tillägga detta?

limenka
2011-08-22, 23:44
Tack Fredrik1!

Sarwien
2011-08-23, 00:03
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

And why is dat? för att svarta satsar mer på sport, då de känner sig diskriminerade av arbetslivet, och får därför mer snabba muskelfibrer, man kan påverka ungefär 40%, resten är genetik...

Vet, gammal tråd, men kände att det behövde tilläggas.

lol retard

skaparn
2011-08-23, 02:29
Tvåtusenelvas bästa bump, av tvåtusenfems bästa tråd.

Plötsligt händer det.

Sniggel
2011-08-23, 05:27
Om vi nu ska fortsätta tråden så kan man ju läsa lite av dessa:

http://www.bodyrecomposition.com/training/why-the-us-sucks-at-olympic-lifting-part-1.html

Denna del handlar mest om kenyaner och långdistans.

snej
2011-08-23, 06:06
haha vaffan

nim
2011-08-23, 06:08
Min sambo har jobbat med barnsimskola i många år och det är ett känt faktum att svarta inte har samma flytförmåga som vita. Vet inte vad det beror på med så är det bara.

Sheogorath
2011-08-23, 06:10
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

And why is dat? för att svarta satsar mer på sport, då de känner sig diskriminerade av arbetslivet, och får därför mer snabba muskelfibrer, man kan påverka ungefär 40%, resten är genetik...

Vet, gammal tråd, men kände att det behövde tilläggas.

Du borde läsa på mer om både muskelfysiologi och evolutionslära. Ditt tillägg är värdelöst. Grattis. :)

Alzie
2011-08-23, 07:38
ibland undrar jag om folk totalt saknar logiskt tänkande.
+1

catchinglingdong
2011-08-23, 07:41
Det finns ju dock en del. cullen jones en av världens bästa sprintersw är ju nigga.

fredrik1
2011-08-23, 14:17
Du borde läsa på mer om både muskelfysiologi och evolutionslära. Ditt tillägg är värdelöst. Grattis. :)

Ja, jag är medveten om att de svaga negrerna dog till viss del ut på båtarna, men som tidigare sagt i tråden så dödades de största och starkaste även pga att de utgjorde ett hot, om det nu var det du syftade på.

Dessutom, för 30 år sen fanns det både svarta och vita spriners i världsklass,
ett bra exempel är denna final:
http://www.youtube.com/watch?v=LtmTQvyzs0A
Vad det nu beror på att i dagsläget endast finns svarta sprinters vet jag inte.

Dessutom är världens snabbaste man från Jamaica, och såvitt jag vet är inte han importerad via båtar.

filmjölk
2011-08-23, 15:42
.

Dessutom är världens snabbaste man från Jamaica, och såvitt jag vet är inte han importerad via båtar.


Hur tror du svarta kom till jamaica? Eller förresten, hur tror du att någon kom till jamaica, ursprungsbefolkningen till exempel? Flög dom dit? utvecklades människan där?

Hela sydamerika var en stor slavkoloni. Hela kontinenten sedan 1600-kanske är byggd på ryggarna och svetten av en blandning av afrikanska slavar, ursprungsbefolkning, och lågavlönat white trash från Europa.

fredrik1
2011-08-23, 16:54
Hur tror du svarta kom till jamaica? Eller förresten, hur tror du att någon kom till jamaica, ursprungsbefolkningen till exempel? Flög dom dit? utvecklades människan där?

Hela sydamerika var en stor slavkoloni. Hela kontinenten sedan 1600-kanske är byggd på ryggarna och svetten av en blandning av afrikanska slavar, ursprungsbefolkning, och lågavlönat white trash från Europa.

Oops, my bad. Men hur svarar du på att för 30 år sen fanns det vita, Bra sprinters?

Doctor Snuggles
2011-08-23, 16:59
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Och ang. sprinters (från samma sida):
"Sprinters, on the other hand, have mostly type II fibers, which hold lots of sugar as well as enzymes that burn fuel in the absence of oxygen. In the 1980s, Claude Bouchard's team at Quebec's Laval University took needle biopsies from the thigh muscles of white French Canadian and black West African students. They found that the Africans averaged significantly more fast-twitch muscle fibers--67.5%--than the French Canadians, who averaged 59%."

And why is dat? för att svarta satsar mer på sport, då de känner sig diskriminerade av arbetslivet, och får därför mer snabba muskelfibrer, man kan påverka ungefär 40%, resten är genetik...

Vet, gammal tråd, men kände att det behövde tilläggas.

Jaså? Så du hittar kausalitet och siffror på hur stor fördelning det är mellan gener och miljö i det citatet? Bra jobbat.

Larsson85
2011-08-23, 21:33
Snacka om att vara brudmagnet. Medans de andra går flera tusen meter för att hämta vatten så står man och skryter om att man varje dag tränar i en 50m lång bassäng fylld med sötvatten.

polat
2011-08-23, 21:53
Fyfan vad alla är rasister här, säger negrar och allt^^ jag hoppas ni blir påkörda eller nåt!!!

Det är ju inte så att dom säger "alla svennar i det här landet är bara bra på hockey resten suger dom på"........ vissa respekt få respekt!!

Jokester
2011-08-23, 21:55
Fyfan vad alla är rasister här, säger negrar och allt^^ jag hoppas ni blir påkörda eller nåt!!!

Det är ju inte så att dom säger "alla svennar i det här landet är bara bra på hockey resten suger dom på"........ vissa respekt få respekt!!

Bra där. :thumbup:

fiskebulle
2011-08-23, 22:01
Kan nog lova att 99% av de som skriver neger om svarta absolut inte gör det utanför internet, än mindre framför en svart person.

Doctor Snuggles
2011-08-23, 22:46
Kan nog lova att 99% av de som skriver neger om svarta absolut inte gör det utanför internet, än mindre framför en svart person.

Japp, det luktar osäker sexuellt frustrerad tonåring med ett IQ under genomsnittet.

filmjölk
2011-08-23, 22:52
Oops, my bad. Men hur svarar du på att för 30 år sen fanns det vita, Bra sprinters?

Det finns vita bra sprinters idag med. Jag tror att svarta har en genetisk fördel i den sporten, men genetik är inte allt, och med hård träning kan man nå långt även om man är vit.

Men genetiska fördelar är inte hela orsaken, jag tror precis som du att det är miljömässigt med. Är man från ett ghetto får man kanske sämre teoretisk utbildning under uppväxten, men man vill ändå in på college etc. då kan man ta en genväg via idrotten för att få en plats när teoretisk kunskap inte räcker till. Det är nog vanligare att svarta än vita gör så både i USA och Sydamerika.

ChuckTesta
2011-11-28, 13:18
Kan nog lova att 99% av de som skriver neger om svarta absolut inte gör det utanför internet, än mindre framför en svart person.

En mycket god vän till mig är neger, min tjej är från ett land i mellanöstern, jag säger neger framför båda dom.

redbrigade
2011-11-28, 13:51
En mycket god vän till mig är neger, min tjej är från ett land i mellanöstern, jag säger neger framför båda dom.

Varför skulle du inte kunna säga neger framför din tjej från mellanöstern? större rasister får man fan leta efter.

Kwon
2011-11-28, 13:54
P4_Aj9D365o

Filthy
2011-11-28, 13:57
För många flodhästar

redbrigade
2011-11-28, 14:02
För många flodhästar

Ja för ingen som jag känner som kommit hit från Afrika har kunnat simma, så det ligger helt klart inte i deras kultur.

ChuckTesta
2011-11-28, 15:01
Varför skulle du inte kunna säga neger framför din tjej från mellanöstern? större rasister får man fan leta efter.

Jag är vit. Jag är rasist om jag motsäger mig det minsta gällande t ex invandring, hudfärg, uttalanden om folk osv.

digidii
2011-11-28, 15:06
Jag är neger och mina vänner säger neger hej vilt, bryr jag mig? nej
När det används som ett skällsord, blir man mindre glad... typ när folk kallar en jävla neger eller om nån främling kallar mig det.. Men man är van

ddewe
2011-11-28, 15:22
Där jag bodde är neger en komplimang, det är svenne som är det nya skällsordet.

Kwon
2011-11-28, 15:26
Där jag bodde är neger en komplimang, det är svenne som är det nya skällsordet.

Ddewe!

Sup Mah Negga! :D

ddewe
2011-11-28, 15:28
Ddewe!

Sup Mah Negga! :D

'Elo ol' chap kwonnie!

Scratch89
2011-11-28, 15:33
P4_Aj9D365o

Bästa klippet ever.

Doctor Snuggles
2011-11-28, 17:12
Jag är vit. Jag är rasist om jag motsäger mig det minsta gällande t ex invandring, hudfärg, uttalanden om folk osv.

Nej, men om du envisas med att säga neger, så har du nog rasistiska tendenser.

Bärs
2011-11-28, 21:38
Japp, det luktar osäker sexuellt frustrerad tonåring med ett IQ under genomsnittet.

Igenkännandets glädje.

Doctor Snuggles
2011-11-28, 21:41
Igenkännandets glädje.

Sexuellt frustrerad har jag länge misstänkt att du är, Bärs, men tonåring?

Bärs
2011-11-28, 21:50
Sexuellt frustrerad har jag länge misstänkt att du är, Bärs, men tonåring?

Neger.

Jonny_88
2011-11-28, 22:21
Kan nog lova att 99% av de som skriver neger om svarta absolut inte gör det utanför internet, än mindre framför en svart person.
Obeservera även att tråden är startad 2005. Bara jag som tänker att mycket hänt på senaste tiden och tråden hade kanske sett annorlunda ut idag?

Nej, men om du envisas med att säga neger, så har du nog rasistiska tendenser.
Eller icke pk tendenser? Eller rentav anti-pk tendenser?:D

Sheogorath
2011-11-28, 22:28
Obeservera även att tråden är startad 2005. Bara jag som tänker att mycket hänt på senaste tiden och tråden hade kanske sett annorlunda ut idag?

Min mamma säger att det fortfarande finns nergrer.

Jonny_88
2011-11-28, 22:35
Det finns nergrer ja.

Jonny_88
2011-11-28, 22:52
Jag menar tråden var värd o läsa, fram tills 2011, då rasistdebatten gick igång igen!:smash:

tjabon
2011-11-28, 22:58
Ja för ingen som jag känner som kommit hit från Afrika har kunnat simma, så det ligger helt klart inte i deras kultur.

Precis.

Det är därför dom inte kan cykla heller, dom har inte råd att köpa cyklar ...












:naughty:

ChuckTesta
2011-11-28, 23:01
Nej, men om du envisas med att säga neger, så har du nog rasistiska tendenser.

Nej. Har inget emot negrer. T om negrerna själva säger nigga i massvis av rapplåtar.

Doctor Snuggles
2011-11-28, 23:12
Nej. Har inget emot negrer. T om negrerna själva säger nigga i massvis av rapplåtar.

Är du på riktigt, eller trollar du?
Du ser ingen skillnad mellan svarta som säger ett skällsord för svarta, och att vita gör det? (Det är f.ö. inte ens en bra jämförelse, då neger är snarare ekvivalent med negro och inte nigger).
Man behöver f.ö. inte ha något emot någon för att vara rasistisk.

redbrigade
2011-11-28, 23:55
Jag är vit. Jag är rasist om jag motsäger mig det minsta gällande t ex invandring, hudfärg, uttalanden om folk osv.

Men din tjej är inte svart så varför skulle hon ta illa upp om du sa neger?

Baluu
2011-11-29, 02:59
Det var underbara tider det, när man sa snopp hela tiden bara för att vara provokativ och icke-pk. Snopp. Snoppelisnopp. Har ett kusinsbarn som var inne på "bajs" för några månader sedan.

Jag har också en snopp så kalla mig inte för snoppist.

Bärs
2011-11-29, 09:30
Börjar det inte vara något passé att "dra negerrasistkortet"? Börjar det inte snart vara ett genomgånget stadium i vår kultur?

Jonny_88
2011-11-29, 11:46
Du ser ingen skillnad mellan svarta som säger ett skällsord för svarta, och att vita gör det? (Det är f.ö. inte ens en bra jämförelse, då neger är snarare ekvivalent med negro och inte nigger).
Man behöver f.ö. inte ha något emot någon för att vara rasistisk.
Menar du att det skulle vara skillnad på vita och svarta? Människan är rasist!

Baluu
2011-11-29, 13:28
Börjar det inte vara något passé att "dra negerrasistkortet"? Börjar det inte snart vara ett genomgånget stadium i vår kultur?

Snopp

Bärs
2011-11-29, 15:15
Man behöver f.ö. inte ha något emot någon för att vara rasistisk.

Så vad är rasism?

Doctor Snuggles
2011-11-29, 16:13
Så vad är rasism?

Man kan tycka någon är mindre värd utan att hysa något agg mot personen.

Tryman
2011-11-29, 16:15
Simon Sjödin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Simon_Sj%C3%B6din)
http://www.simforbundet.se/masterskap/2009/vmrom2009/aakhqk_p.jpg

Doctor Snuggles
2011-11-29, 16:16
Menar du att det skulle vara skillnad på vita och svarta? Människan är rasist!

Du är väl inte så dum som du framstår här?

hurril
2011-11-29, 16:34
Hjälp, jag håller med Bärs.

Jonny_88
2011-11-29, 21:30
Du är väl inte så dum som du framstår här?
Verkligen allt du har att du har att komma med? Du kanske inte förstår paralleller.

Bärs
2011-11-30, 08:34
Man kan tycka någon är mindre värd utan att hysa något agg mot personen.

Och genom att säga neger istället för svart signalerar man att de åsyftade har mindre värde än representanter för den den egna rasen, förutsatt att det är en vit som uttalar sig - om jag förstår dig rätt.

Låter väldigt kristet detta prat om människovärde. Finns det utrymme för sådant metafysiskt flum i en naturalistisk världsbild? Kan man verkligen säga att värde/människovärde existerar?

skaparn
2011-11-30, 08:41
Bärs, jag är intresserad av din ståndpunkt. De retoriska frågorna har varit många och relevanta, men vi rör oss inte framåt känner jag.

Använder du ordet neger när du talar om svarta människor?
Använder du ordet neger när du talar till svarta människor?
Om inte neger är ett uttryck som kan anses negativt att använda, finns det andra folkgruppsbenämningar som är det?

edit:
Perspektivet är alltså från Sverige vad gäller språk och kultur

Bärs
2011-11-30, 09:03
Bärs, jag är intresserad av din ståndpunkt. De retoriska frågorna har varit många och relevanta, men vi rör oss inte framåt känner jag.

Använder du ordet neger när du talar om svarta människor?
Använder du ordet neger när du talar till svarta människor?
Om inte neger är ett uttryck som kan anses negativt att använda, finns det andra folkgruppsbenämningar som är det?

edit:
Perspektivet är alltså från Sverige vad gäller språk och kultur

Det är inga retoriska frågor, tvärtom. Min ståndpunkt angående ordet neger är väl också icke-redovisad.

Det som intresserar mig är alla dessa utrryck för irrationalitet i det moderna samhället. Varför blir det stackars ordet "neger" sinnebilden för modern moralpanik? Det gränsar till vidskepelse att det traditionella neutrala ordet för en människoras förvandlas till ett skällsord, och det är egentligen där rasismen ligger. Ordet "svart" är en eufemism, och eufemismer används när det betecknade är tabu eller skrämmande. Uppenbarligen väcker existensen den negroida rasen sådana känslor att man måste göra den mindre skrämmande med hjälp av eufemismer, och det är oroväckande med tanke på vår förmåga att hantera olikheter. Neger skrämmer folk för att det så tydligt fokuserar på yttre rasliga attribut som hår, läppar, skallform och hudfärg, men varför är den fokuseringen skrämmande?

stridis
2011-11-30, 12:48
Och genom att säga neger istället för svart signalerar man att de åsyftade har mindre värde än representanter för den den egna rasen, förutsatt att det är en vit som uttalar sig - om jag förstår dig rätt.


Neger är ju egentligen mer korrekt att säga till representanter av den negroida rasen än det mer godtyckliga "svart". Att det har fått negativ genklang är beklagligt, men ordflykt är inte hållbart. En städare är en städare, också inte tusan skall man byta ord stup i kvarten för att titeln inte anses fin nog.

Bärs
2011-11-30, 13:48
Neger är ju egentligen mer korrekt att säga till representanter av den negroida rasen än det mer godtyckliga "svart". Att det har fått negativ genklang är beklagligt, men ordflykt är inte hållbart. En städare är en städare, också inte tusan skall man byta ord stup i kvarten för att titeln inte anses fin nog.

Det är snarast så att vissa fått för sig att det är fult att vara neger och därför skall ordet förbjudas för att vi i den postkoloniala toleransens namn inte i skall trampa de stackars afrikanerna på tårna, allt medan vi demonstrerar vår egen överlägsenhet genom moralisk fulländning och massor av bistånd. Ett motbjudande och kolonialt beteende.

Morty
2011-11-30, 16:12
Simon Sjödin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Simon_Sj%C3%B6din)
http://www.simforbundet.se/masterskap/2009/vmrom2009/aakhqk_p.jpg

Han har ju en Arena X-Glide på sig. Det är fusk, klart att han gör bra resultat då!

skaparn
2011-11-30, 16:35
Det är inga retoriska frågor, tvärtom. Min ståndpunkt angående ordet neger är väl också icke-redovisad.

Det som intresserar mig är alla dessa utrryck för irrationalitet i det moderna samhället. Varför blir det stackars ordet "neger" sinnebilden för modern moralpanik? Det gränsar till vidskepelse att det traditionella neutrala ordet för en människoras förvandlas till ett skällsord, och det är egentligen där rasismen ligger. Ordet "svart" är en eufemism, och eufemismer används när det betecknade är tabu eller skrämmande. Uppenbarligen väcker existensen den negroida rasen sådana känslor att man måste göra den mindre skrämmande med hjälp av eufemismer, och det är oroväckande med tanke på vår förmåga att hantera olikheter. Neger skrämmer folk för att det så tydligt fokuserar på yttre rasliga attribut som hår, läppar, skallform och hudfärg, men varför är den fokuseringen skrämmande?

Jag tillåter mig spekulera.

Om det finns symboler som fått en laddning, men i sig är värdeneutrala (vilket ordet symbol på något sätt implicerar), så undviker vi att använda dem. Kan det vara samma med neger, oavsett vad ordet från början avsåg?

Och om ja, är det något fel i att undvika sådant som (miss)brukats historiskt med onda avsikter? Jag tycker inte det, men har förståelse för andra synpunkter på just detta.

Bärs
2011-11-30, 16:42
Jag tillåter mig spekulera.

Om det finns symboler som fått en laddning, men i sig är värdeneutrala (vilket ordet symbol på något sätt implicerar), så undviker vi att använda dem. Kan det vara samma med neger, oavsett vad ordet från början avsåg?

Och om ja, är det något fel i att undvika sådant som (miss)brukats historiskt med onda avsikter? Jag tycker inte det, men har förståelse för andra synpunkter på just detta.

Menar du alltså att ordet neger har missbrukats historiskt med onda avsikter?

För övrigt: Finns ondska i en naturalistisk världsbild?

stridis
2011-11-30, 18:35
Det är snarast så att vissa fått för sig att det är fult att vara neger och därför skall ordet förbjudas för att vi i den postkoloniala toleransens namn inte i skall trampa de stackars afrikanerna på tårna, allt medan vi demonstrerar vår egen överlägsenhet genom moralisk fulländning och massor av bistånd. Ett motbjudande och kolonialt beteende.

Biståndet generellt stjälper lika mycket som det hjälper, att hälla en herrans massa pengar över dem bidrar mest till korruption.*grr* Akuthjälpen befäster hjälplösheten... Det finns iofs bra bidrag men lite bedrövad blir man ju onekligen.:(

Doctor Snuggles
2011-11-30, 20:10
Och genom att säga neger istället för svart signalerar man att de åsyftade har mindre värde än representanter för den den egna rasen, förutsatt att det är en vit som uttalar sig - om jag förstår dig rätt.


Ja.

Doctor Snuggles
2011-11-30, 20:22
Neger är ju egentligen mer korrekt att säga till representanter av den negroida rasen än det mer godtyckliga "svart". Att det har fått negativ genklang är beklagligt, men ordflykt är inte hållbart. En städare är en städare, också inte tusan skall man byta ord stup i kvarten för att titeln inte anses fin nog.

Inte särskilt relevant argument, egentligen. Ord ändrar betydelse, det tillhör språkens natur. "Stup i kvarten" är det heller knappast. Vad gäller "neger" så hade det sannolikt från början en mer eller mindre pejorativ klang per automatik då jag iaf fått intrycket att vid tiden av dess mest flitiga användning att man ansåg att svarta var primitiva, outvecklade och av begränsad intelligens.
SAOL säger att det är ngt nedsättande, eller att det kan uppfattas nedsättande.

skaparn
2011-11-30, 21:42
Menar du alltså att ordet neger har missbrukats historiskt med onda avsikter?

För övrigt: Finns ondska i en naturalistisk världsbild?

Där är jag kanske inte så säker. Det är använt av människor som delar in grupper i bättre och sämre, och talar om något sämre hos svarta som beror ju på ras. Det är jag helt säker på. Men att det är avsiktlig ondska är jag inte lika säker på, det är ju i de fall jag hört det med egna öron ett resultat av helt vanlig okunskap på gränsen till dumhet och inskränkthet. Och var gränsen går är något jag ofta funderar på eftersom dessa nämnda leder inte så sällan till att någon annan far illa.


För övrigt: Kanske svarade jag på det i första stycket. Jag vet inte riktigt vad en naturalistisk världsbild är, men jag gillar att bada naken.

skaparn
2011-11-30, 21:45
En sak jag kom att tänka på nu är andra nedsättande uttryck. Intressant är att guling är ett slags motsvarighet till neger, medan asiat funkar ungefär som svart. Humor.

Bärs
2011-11-30, 22:00
Inte särskilt relevant argument, egentligen. Ord ändrar betydelse, det tillhör språkens natur. "Stup i kvarten" är det heller knappast. Vad gäller "neger" så hade det sannolikt från början en mer eller mindre pejorativ klang per automatik då jag iaf fått intrycket att vid tiden av dess mest flitiga användning att man ansåg att svarta var primitiva, outvecklade och av begränsad intelligens.
SAOL säger att det är ngt nedsättande, eller att det kan uppfattas nedsättande.

SAOL säger att neger betyder 'person med mörk hy av afrikanskt ursprung'. Därtill att det kan uppfattas som nedsättande, inte att det är nedsättande. Jämför med nigger och svarting som enligt SAOL är 'starkt nedsättande'. För många är svart och neger kort och gott synonymer. Av orden är neger bättre eftersom det är ett substantiv.

Bärs
2011-11-30, 22:07
Där är jag kanske inte så säker. Det är använt av människor som delar in grupper i bättre och sämre, och talar om något sämre hos svarta som beror ju på ras. Det är jag helt säker på. Men att det är avsiktlig ondska är jag inte lika säker på, det är ju i de fall jag hört det med egna öron ett resultat av helt vanlig okunskap på gränsen till dumhet och inskränkthet. Och var gränsen går är något jag ofta funderar på eftersom dessa nämnda leder inte så sällan till att någon annan far illa.


För övrigt: Kanske svarade jag på det i första stycket. Jag vet inte riktigt vad en naturalistisk världsbild är, men jag gillar att bada naken.

Kan inte någon någon gång förklara för mig varför allt denna onska försvinner för att vi byter ut neger mot svart? Kan vi inte bara bestämma oss för att sluta dela in människor i bättre och sämre på rasliga grunder, och så försvinner problemet?

Antisemitismen försvinner nog inte bara för att hittar på en eufemism för jude . Det skulle vara lätt att förändra världen om så vore fallet.

skaparn
2011-12-01, 09:22
Kan inte någon någon gång förklara för mig varför allt denna onska försvinner för att vi byter ut neger mot svart? Kan vi inte bara bestämma oss för att sluta dela in människor i bättre och sämre på rasliga grunder, och så försvinner problemet?

Antisemitismen försvinner nog inte bara för att hittar på en eufemism för jude . Det skulle vara lätt att förändra världen om så vore fallet.

Du har många poänger, och jag är långt ifrån säker på något i den här frågan förutom att jag är helt med dig i synpunkten att vi aldrig kommer särskilt långt utan sluta dela in människor i bättre och sämre - vilket är grundproblemet.

Det jag säger är inte att ondska försvinner, utan att det vissa ord kan vara värda att fundera över. Du nämnde själv nigger som ett av historien negativt laddat ord, så om jag tolkade dig rätt tycker du att sådana ord existerar. Därför vet jag inte om du har full rätt att metaraljera över själva diskussionen, utan borde fokusera på sakfrågan. Fast jo, lite kanske du kan raljera över uppfattningen att rasism skulle ligga i ordet. Okej, raljera på. Det är ju inte som att jag idkar avhållsamhet på det området.

Bärs
2011-12-01, 09:40
Du har många poänger, och jag är långt ifrån säker på något i den här frågan förutom att jag är helt med dig i synpunkten att vi aldrig kommer särskilt långt utan sluta dela in människor i bättre och sämre - vilket är grundproblemet.

Det jag säger är inte att ondska försvinner, utan att det vissa ord kan vara värda att fundera över. Du nämnde själv nigger som ett av historien negativt laddat ord, så om jag tolkade dig rätt tycker du att sådana ord existerar. Därför vet jag inte om du har full rätt att metaraljera över själva diskussionen, utan borde fokusera på sakfrågan. Fast jo, lite kanske du kan raljera över uppfattningen att rasism skulle ligga i ordet. Okej, raljera på. Det är ju inte som att jag idkar avhållsamhet på det området.


Inser du verkligen inte att ordet neger inte har ett skvatt att göra med att negrer, liksom otaliga andra folk och raser, stundtals har behandlats illa av andra folk och raser under en viss period i historien? Jude är ett skällsord för de som avskyr judar, dvs. antisemtierna, men för normala människor och judar är det ett neutralt ord oavsett att miljoner judar matades in i gaskamrar under några år. Judesvin är däremot ett negativt ord, liksom svarting eller nigger.

Man kan ha neutrala ord även för företeelser, människor, ting etc. som man inte gillar eller ser ner på. Frågan handlar om hur vi förhåller oss till det betecknade, dvs. negrerna som ras. Skall vi fortsätta dem som hjälplösa barn och ösa in bistånd, eller skall vi se dem jämlikar?

stridis
2011-12-01, 10:28
Svart betecknar en egenskap, mörk hud. Det är sekundärt när det kommer till ras, så neger som står för negroida rasen borde egentligen vara mer neutralt ordval.

Bärs
2011-12-01, 12:03
Svart betecknar en egenskap, mörk hud. Det är sekundärt när det kommer till ras, så neger som står för negroida rasen borde egentligen vara mer neutralt ordval.

Vilka egenskaper anser du vara primära rasmarkörer?

skaparn
2011-12-02, 22:49
Inser du verkligen inte att ordet neger inte har ett skvatt att göra med att negrer, liksom otaliga andra folk och raser, stundtals har behandlats illa av andra folk och raser under en viss period i historien? Jude är ett skällsord för de som avskyr judar, dvs. antisemtierna, men för normala människor och judar är det ett neutralt ord oavsett att miljoner judar matades in i gaskamrar under några år. Judesvin är däremot ett negativt ord, liksom svarting eller nigger.

Oj! Ett inser-du-inte-att avfyrat i min riktning.
Bärs. Chilla.

Det kan mycket väl vara så att den negativa laddningen i ordet neger är överdriven, både av mig och andra. Men låt oss anta att det för vissa (du hävdade bestämt att det inte är så, men jag är inte helt övertygad om att det går att fastslå sådant på det sätt du gör ) finns en liten negativ klang i det. Då spelar det inte någon roll för mig om inte en enda svart människa tar illa upp (något som ofta anförs, dock inte av dig här i denna tråd ska tilläggas). Det är snarare så att jag tycker att det finns en risk för urholkning av respekten för andra människor om man upprepat kallar dem för deras av oss definierade grupptillhörighet, och än värre om denna grupptillhörighet har använts i negativa kontexter (negergöra och liknande ordbildningar).
Och utan att ha någon fakta att stå på här, så kastar jag ut tesen om att språkbruket och kulturen påverkar varandra i båda riktningar. Ett barn som hela tiden hör vuxna prata om negrer, medan de som inte är grupperbara får ett starkare individuell beskrivning, har ett handikapp i sin respekt för alla människors lika värde.

Men återigen, jag tror inte att det här är någon lösning på människors oförmåga att respektera andra, men det känns ändå som att det kan vara värt att fundera lite i varför somliga blir kränkta av att inte få använda ordet neger. Precis som det är lite intressant varför somliga, oavsett hudfärg, blir kränkta å andras vägnar när de hör ordet neger. Det är åtminstone mer konstruktivt än skyttegravskrig




att ordet neger inte har ett skvatt att göra med att negrer, liksom otaliga andra folk och raser, stundtals har behandlats illa

Doctor Snuggles
2011-12-02, 22:58
SAOL säger att neger betyder 'person med mörk hy av afrikanskt ursprung'. Därtill att det kan uppfattas som nedsättande, inte att det är nedsättande. Jämför med nigger och svarting som enligt SAOL är 'starkt nedsättande'. För många är svart och neger kort och gott synonymer. Av orden är neger bättre eftersom det är ett substantiv.

13 upplagan sade att det var nedsättande. Jag hör ALDRIG det sägas i vardagligt tal, så distinktionen är egentligen irrelevant. Chansen att det uppfattas som nedsättande räcker. Jag känner ingen person som har ett behov att säga "neger" istället för svart av någon annan anledning än att pubertalt provocera.

Hemma Gymmaren
2011-12-02, 23:13
13 upplagan sade att det var nedsättande. Jag hör ALDRIG det sägas i vardagligt tal, så distinktionen är egentligen irrelevant. Chansen att det uppfattas som nedsättande räcker. Jag känner ingen person som har ett behov att säga "neger" istället för svart av någon annan anledning än att pubertalt provocera.

Case closed.

Baluu
2011-12-02, 23:28
Ni är så löjliga. Snart påstår ni också att det är fel att använda ordet kärring i formella sammanhang. :smash:

En ärans man
2011-12-02, 23:34
Givetvis säger man "neger" om negrer. Vad ska man säga annars, och varför?

Nipkiss
2011-12-03, 12:17
Tycker ni har hamnat lite väl OT nu. Jag undrar fortfarande varför svarta inte simmar.

En ärans man
2011-12-03, 13:25
Tycker ni har hamnat lite väl OT nu. Jag undrar fortfarande varför svarta inte simmar. För att de har högre bendensitet än vita. Asiater simmar dåligt för att de generellt är alldeles för korta.

filmjölk
2011-12-03, 13:33
Tycker ni har hamnat lite väl OT nu. Jag undrar fortfarande varför svarta inte simmar.

Har du aldrig vid tillfälle då du haft en svart flickvän frågat dig varför ni aldrig har sex i duschen? Svarta gillar inte att bli blöta, håret krullar sig då.

Bärs
2011-12-03, 14:00
13 upplagan sade att det var nedsättande. Jag hör ALDRIG det sägas i vardagligt tal, så distinktionen är egentligen irrelevant. Chansen att det uppfattas som nedsättande räcker. Jag känner ingen person som har ett behov att säga "neger" istället för svart av någon annan anledning än att pubertalt provocera.


Sluta hitta på saker. Trettonde upplagan säger att det kan uppfattas som nedsättande. Du har ett pubertalt behov av att få dina egna uppfattningar att gälla för alla. Så enkelt är det.

Bärs
2011-12-03, 14:17
Oj! Ett inser-du-inte-att avfyrat i min riktning.
Bärs. Chilla.

Det kan mycket väl vara så att den negativa laddningen i ordet neger är överdriven, både av mig och andra. Men låt oss anta att det för vissa (du hävdade bestämt att det inte är så, men jag är inte helt övertygad om att det går att fastslå sådant på det sätt du gör ) finns en liten negativ klang i det. Då spelar det inte någon roll för mig om inte en enda svart människa tar illa upp (något som ofta anförs, dock inte av dig här i denna tråd ska tilläggas). Det är snarare så att jag tycker att det finns en risk för urholkning av respekten för andra människor om man upprepat kallar dem för deras av oss definierade grupptillhörighet, och än värre om denna grupptillhörighet har använts i negativa kontexter (negergöra och liknande ordbildningar).
Och utan att ha någon fakta att stå på här, så kastar jag ut tesen om att språkbruket och kulturen påverkar varandra i båda riktningar. Ett barn som hela tiden hör vuxna prata om negrer, medan de som inte är grupperbara får ett starkare individuell beskrivning, har ett handikapp i sin respekt för alla människors lika värde.

Men återigen, jag tror inte att det här är någon lösning på människors oförmåga att respektera andra, men det känns ändå som att det kan vara värt att fundera lite i varför somliga blir kränkta av att inte få använda ordet neger. Precis som det är lite intressant varför somliga, oavsett hudfärg, blir kränkta å andras vägnar när de hör ordet neger. Det är åtminstone mer konstruktivt än skyttegravskrig




att ordet neger inte har ett skvatt att göra med att negrer, liksom otaliga andra folk och raser, stundtals har behandlats illa


Att välja ut en specifik grupp som sedan förses med en massa eufemismer och tabun tycker jag är diskriminerande. Den dag du och andra slutar se negrer som offer som måste behandlas med silkesvantar försvinner problemet. Att neger från början betyder just 'svart' visar för övrigt att det skapt i analogi med andra färgbeteckningar som vit, röd, svart, brun och gul, och att det inte finns någon inherent rasism i begreppet.

Dina resonemang kring negergöra o.dyl. håller inte. Jude har också använts i de mest förnedrande sammansättningar, judesvin t.ex., men likväl är jude ett lika neutralt ord som förr. Därtill har även svart använts, och används, i negativa ordbildningar, t.ex. svarting och svartskalle. Till råga på allt kvarstår ju grundproblematiken enligt dig även vid ett byte till svart: "Ett barn som hela tiden hör vuxna prata om svarta, medan de som inte är grupperbara får ett starkare individuell beskrivning, har ett handikapp i sin respekt för alla människors lika värde." Vad exakt har blivit bättre här?

Doctor Snuggles
2011-12-03, 15:01
Sluta hitta på saker. Trettonde upplagan säger att det kan uppfattas som nedsättande. Du har ett pubertalt behov av att få dina egna uppfattningar att gälla för alla. Så enkelt är det.

Haha, vad du desperat hugger efter minsta fel. Jag menade i en tidigare upplaga av SAOL. Slå upp neger i SAOB förresten. Du kommer inte lämnas med en värdeneutral bild av ordet.
I vilket fall är det återigen irrelevant. Du får gärna missionera för hur du vill att ordet används, och använda det ofta i dagligt tal, varsågod. Jag ser ett kok stryk i din framtid, dock.

Bärs
2011-12-03, 15:05
Haha, vad du desperat hugger efter minsta fel. Jag menade i en tidigare upplaga av SAOL.

Tycker du att ditt resonemang går bra?

Doctor Snuggles
2011-12-03, 15:11
Tycker du att ditt resonemang går bra?

Gillar du att skriva poänglösa inlägg?

stevebc
2011-12-03, 15:13
För att de har högre bendensitet än vita. Asiater simmar dåligt för att de generellt är alldeles för korta.Östafrika?

Skillnaden handlar nog främst om kultur. Man ser sällan svarta handbolls- och hockeyspelare.

Bärs
2011-12-03, 15:19
Haha, vad du desperat hugger efter minsta fel. Jag menade i en tidigare upplaga av SAOL. Slå upp neger i SAOB förresten. Du kommer inte lämnas med en värdeneutral bild av ordet.
I vilket fall är det återigen irrelevant. Du får gärna missionera för hur du vill att ordet används, och använda det ofta i dagligt tal, varsågod. Jag ser ett kok stryk i din framtid, dock.

Och även jude har använts otaliga gånger som skällsord för att många sett ner på judar. Se i SAOB. Lik förbannat är jude ett neutralt ord. Och även finne, arab och turk kan användas som skällsord eftersom man ser ner på dem som folk eller ras (turkträning, arabaxlar m.m.) LIkväl är orden finne, turk och arab neutrala. Skilj på ordet och det det betecknar.

Fagen
2011-12-03, 15:58
Negerdiskussionen här påminner lite om diskussionen som var för några veckor sedan där en ishockeyspelare hade kallat en annan spelare för zigenare. Jonas Karlsson på SVT-sporten menade då på att detta verkligen var att gå över gränsen och borde rendera ett hårt straff. Säger en hel del om Karlssons syn på zigenare.

Baluu
2011-12-03, 16:20
Säger en hel del om Karlssons syn på zigenare.
Nej det gor det inte. Lat sadana resonemang stanna kvar pa flashback... Du ar lite smartare an sa.

skaparn
2011-12-03, 16:25
Att välja ut en specifik grupp som sedan förses med en massa eufemismer och tabun tycker jag är diskriminerande. Den dag du och andra slutar se negrer som offer som måste behandlas med silkesvantar försvinner problemet. Att neger från början betyder just 'svart' visar för övrigt att det skapt i analogi med andra färgbeteckningar som vit, röd, svart, brun och gul, och att det inte finns någon inherent rasism i begreppet.

Dina resonemang kring negergöra o.dyl. håller inte. Jude har också använts i de mest förnedrande sammansättningar, judesvin t.ex., men likväl är jude ett lika neutralt ord som förr. Därtill har även svart använts, och används, i negativa ordbildningar, t.ex. svarting och svartskalle. Till råga på allt kvarstår ju grundproblematiken enligt dig även vid ett byte till svart: "Ett barn som hela tiden hör vuxna prata om svarta, medan de som inte är grupperbara får ett starkare individuell beskrivning, har ett handikapp i sin respekt för alla människors lika värde." Vad exakt har blivit bättre här?


Det har du helt rätt i. En nedsättande ton i kombination med svart är inte bättre. Men jag undrar om det verkligen är exakt samma sak. Neger har, åtminstone för mig, en koppling till begreppet ras som är lika värdelöst som förlegat , medan svart och jude som du nämner är en estetisk beskrivning respektive en etnisk och eller religiös grupp [**]. Visst, riktigt så enkelt kanske det inte är men jag vill bara vädra att du gör en inte helt rättvis jämförelse.

Ur ett makroperspektiv, och enligt mig ska tilläggas så att ingen behöver slösa tid på att skriva något om ras
[**] Här kommer du mycket sannolikt att rätta mig, jag insåg att jag faktiskt inte riktigt visste vad som omfattas av begreppet

Fagen
2011-12-03, 16:29
Nej det gor det inte. Lat sadana resonemang stanna kvar pa flashback... Du ar lite smartare an sa.

Jo, det vidhåller jag att det gör.

Baluu
2011-12-03, 16:38
Jo, det vidhåller jag att det gör.
Kan du motivera det? Hur foljer resonemanget?

Person A tar upp en etnicitet X i nedsattande syfte och Person B anser att det ar fel att gora sa => Person B anser att det ar negativt att tillhora den etniska gruppen X.


Ar detta resonemanget? Om inte, kann dig fri att redigera det sa att det passar ditt resonemang (men se till att lamna variablerna A, B och X fria eftersom jag har motexempel pa lager).

Fagen
2011-12-03, 16:47
Kan du motivera det? Hur foljer resonemanget?

Person A tar upp en etnicitet X i nedsattande syfte och Person B anser att det ar fel att gora sa => Person B anser att det ar negativt att tillhora den etniska gruppen X.


Ar detta resonemanget? Om inte, kann dig fri att redigera det sa att det passar ditt resonemang (men se till att lamna variablerna A, B och X fria eftersom jag har motexempel pa lager).

Jag tänker att B bekräftar att det som A ser som något dåligt att vara (att vara zigenare) är dåligt.

Baluu
2011-12-03, 16:52
Jag tänker att B bekräftar att det som A ser som något dåligt att vara (att vara zigenare) är dåligt.

Sa Anti-Defamation League ar bara ett gang antisemiter som bekraftar det som A (antisemiter) ser som nagot daligt (judar). De som upprors over ordet "svenne" bekraftar bara att det ar negativt med att vara svensk. Det var en intressant syn du hade dar.

Har ar en naturlig foljdfraga: Kan man upproras over nagonting utan att da per definition bekrafta motpartens fordomar/anklagelser? Utifran det du har skrivit ar svaret "nej" men du ar fri att revidera dina asikter.

Nipkiss
2011-12-03, 21:20
http://www.youtube.com/watch?v=8rqI8xwXVachttp://www.youtube.com/watch?v=8rqI8xwXVac

Fagen
2011-12-03, 22:49
Sa Anti-Defamation League ar bara ett gang antisemiter som bekraftar det som A (antisemiter) ser som nagot daligt (judar). De som upprors over ordet "svenne" bekraftar bara att det ar negativt med att vara svensk. Det var en intressant syn du hade dar.

Har ar en naturlig foljdfraga: Kan man upproras over nagonting utan att da per definition bekrafta motpartens fordomar/anklagelser? Utifran det du har skrivit ar svaret "nej" men du ar fri att revidera dina asikter.

Först, tack för att du berättar för mig hur jag får tycka och tänka i mina inlägg. Det var storsinnt av dig.

Jag ser absolut problematiken med det du påvisar, och det är väl ett ganska välkänt problem, inom t.ex. forskning om etnicitet, att diskussionen (forskningen) i sig kan bidra till att upprätthålla stereotyper. You are damned if you do and damned if you don´t.

Ditt exempel med "svenne" är dock inte alls samma sak.

Vad skulle Jonas Karlsson ha kunnat sagt (som inte varit explicit rasistiskt) som hade kunnat övertyga dig om att han har en negativ syn på zigenare i det aktuella fallet?

Hemi
2011-12-03, 22:56
Jag är neger och mina vänner säger neger hej vilt, bryr jag mig? nej
När det används som ett skällsord, blir man mindre glad... typ när folk kallar en jävla neger eller om nån främling kallar mig det.. Men man är van

Jag och mina vänner skulle aldrig kalla varandra något sådant, men då är jag på andra sidan atlanten där ordet har ett annat slags värde rotat i historien, även för "svarta" och deras historia och svarta hjältar. Jag bor där många svarta bor men de flesta är ju blandade ändå, och det kan hända att jag blir kallad "whitey" men jag tar inte illa upp. Nästa dag kanske vi råkar hamna i samma kö och snackar med varandra då spricker attityden.

On T, jag tror det har mycket med simkunnighet att göra. I karibien är simkunskaperna låga men en genarationsförändring sker. Lektionerna är inte så bra. I Afrika samma sak, vissa kan simma i floder osv men infrastrukturen som den ser ut i Europa med sporthallar med billiga medlemskap saknas.

I USA får man tänka på att "svarta" inte ens fick gå till simbasänger för inte så länge sedan. Det var ordentligt separerat mellan olika raser. Med tiden har en rädsla för vatten byggts upp som överförts till senare generationer. Nyinflyttade somalier och andra afrikaner har lite mer mod och positivitet och lär sig snabbt och vissa svarta har på agendan att bryta mönstret. Tänk på systrarna Williams i tennis. Jag tror det kommer att komma någon simningens Muhammed Ali snart, det finns ju något exempel i tråden.

Baluu
2011-12-03, 23:21
Jag ser absolut problematiken med det du påvisar, och det är väl ett ganska välkänt problem, inom t.ex. forskning om etnicitet, att diskussionen (forskningen) i sig kan bidra till att upprätthålla stereotyper. You are damned if you do and damned if you don´t. Menar du att Jonas Karlsson genom sitt agerande uppratthaller stereotyper? Jag kan kopa det. Men hur tar du sen steget till att han har en negativ syn om zigenare? Det ar inte samma sak.

Ditt exempel med "svenne" är dock inte alls samma sak. Det ar exakt samma sak. Vidare uppratthaller man stereotypen om "svennar" om man agerar mot det, t.ex. Sverigedemokraternas kampanj mot rasismen mot svenskar, som da inte ar nagot annat an ett bevis pa att SD har en negativ syn pa svenskar.

Vad skulle Jonas Karlsson ha kunnat sagt (som inte varit explicit rasistiskt) som hade kunnat övertyga dig om att han har en negativ syn på zigenare i det aktuella fallet? Han skulle kunna sagt nagot negativt om zigenare i det aktuella fallet. Utifran det du presenterar om vad han har sagt sa finns det inget som tyder pa en negativ syn mot zigenare.

Fagen
2011-12-03, 23:38
Menar du att Jonas Karlsson genom sitt agerande uppratthaller stereotyper? Jag kan kopa det. Men hur tar du sen steget till att han har en negativ syn om zigenare? Det ar inte samma sak.

Det ar exakt samma sak. Vidare uppratthaller man stereotypen om "svennar" om man agerar mot det, t.ex. Sverigedemokraternas kampanj mot rasismen mot svenskar, som da inte ar nagot annat an ett bevis pa att SD har en negativ syn pa svenskar.

Han skulle kunna sagt nagot negativt om zigenare i det aktuella fallet. Utifran det du presenterar om vad han har sagt sa finns det inget som tyder pa en negativ syn mot zigenare.

Huruvida JK verkligen har negativa åsikter om zigenare kan jag (och du) bara spekulera om (högst troligt dock att han liksom vi i det stora flertalet har negativa stereotyper av zigenare). Min argumentation är att när han säger att man gått över en gräns om man kallar någon zigenare, så säger han att kalla någon för zigenare är att kalla någon för något väldigt fult. Hade han inte tyckt det hade han inte reagerat på uttalandet.

Ignatius72
2011-12-04, 08:18
Huruvida JK verkligen har negativa åsikter om zigenare kan jag (och du) bara spekulera om (högst troligt dock att han liksom vi i det stora flertalet har negativa stereotyper av zigenare). Min argumentation är att när han säger att man gått över en gräns om man kallar någon zigenare, så säger han att kalla någon för zigenare är att kalla någon för något väldigt fult. Hade han inte tyckt det hade han inte reagerat på uttalandet.

Inte bara JK för den delen. Det var i vissa medier ett straffvärde som skulle vara högre än tacklingar mot huvudet som medfört allvarliga hjärnskakningar. Det implicerar att "zigenare" är bland det värsta som som finns, tom så illa att det är bättre att sänka någon fysiskt. JK (och andra) kan möjligen göra kopplingen till "neger" diskussionen, dvs att ordet som sådant innebär en negativ syn och indirekt rasism. Vare sig norrbagge eller ens din jävla idiot till norrbagge renderar inte så mycket som en gäspning hos samma individer. Vad beror det på? (Bärs har svaret).

Sen är jag nyfiken på om hockeyspelaren har zigenskt påbrå eller om även han tyckte att det var det lägsta man kunde bli kallad i största allmänhet?

Det verkar förövrigt inte vara lika laddat med negress som neger?

Doctor Snuggles
2011-12-04, 10:40
Och även jude har använts otaliga gånger som skällsord för att många sett ner på judar. Se i SAOB. Lik förbannat är jude ett neutralt ord. Och även finne, arab och turk kan användas som skällsord eftersom man ser ner på dem som folk eller ras (turkträning, arabaxlar m.m.) LIkväl är orden finne, turk och arab neutrala. Skilj på ordet och det det betecknar.

Det har jag gjort hela tiden(även om du uttryckte det lite klumpigt). Det är också det som är poängen, grattis till att komma med i matchen. Ordet uppfattas mer negativt än värdeneutralt. Punkt slut.

Doctor Snuggles
2011-12-04, 10:45
Det verkar förövrigt inte vara lika laddat med negress som neger?

Heh, det har du rätt i. Negress låter sexigt. Fast det kanske säger mer om mig än om ordet. ;)

Bärs
2011-12-04, 20:53
Det har jag gjort hela tiden(även om du uttryckte det lite klumpigt). Det är också det som är poängen, grattis till att komma med i matchen. Ordet uppfattas mer negativt än värdeneutralt. Punkt slut.

Enligt vissa, inte enligt andra. Och SAOL ger mig rätt. Punkt slut.

Bärs
2011-12-04, 20:59
Det har du helt rätt i. En nedsättande ton i kombination med svart är inte bättre. Men jag undrar om det verkligen är exakt samma sak. Neger har, åtminstone för mig, en koppling till begreppet ras som är lika värdelöst som förlegat , medan svart och jude som du nämner är en estetisk beskrivning respektive en etnisk och eller religiös grupp [**]. Visst, riktigt så enkelt kanske det inte är men jag vill bara vädra att du gör en inte helt rättvis jämförelse.

Ur ett makroperspektiv, och enligt mig ska tilläggas så att ingen behöver slösa tid på att skriva något om ras
[**] Här kommer du mycket sannolikt att rätta mig, jag insåg att jag faktiskt inte riktigt visste vad som omfattas av begreppet

Raser är extremt viktiga eftersom människors rastillhörighet utgjort grunden för bl.a. apartheidsystem och slaveriinstitutioner. Hur problematiskt begreppet än är raser inom arten människa lika självklart som raser inom arten katt. Min uppfattning är också att människorättsrörelsen bl.a. i USA är på det klara med att svarta har förtryckts enbart på basis av deras ras, inte deras kulturella identitet eller religion. Svart betecknar därför en ras, på samma sätt som neger.

stridis
2011-12-04, 20:59
http://rufadas.com/wp-content/uploads/2007/01/albino.jpg

Svart?

Doctor Snuggles
2011-12-04, 21:16
Enligt vissa, inte enligt andra. Och SAOL ger mig rätt. Punkt slut.

Ger dig rätt i vad? Att ordet är värdeneutralt? För det är det ju uppenbarligen inte, enligt SAOL. Att vissa uppfattar det negativt innebär att det inte är värdeneutralt. Det är inte särskilt svår logik.
Jag vet dessutom inte vilka högerextremistiska sällskap som du frekventerar, men jag har aldrig någonsin hört "neger" sägas istället för "svart" i ett samtal mellan flera vuxna människor, även när det inte funnits några svarta i sällskapet. Enda gången jag hört det användas är som sagt för att provocera, och då har det blivit en lätt obekväm stämning.

stridis
2011-12-04, 21:22
http://rufadas.com/wp-content/uploads/2007/01/albino.jpg

Svart?

Men för...

Bilden visar en albinoneger.
http://www.zasucks.com/wp-content/uploads/2009/09/african_american_albinos_9.jpg

Bärs
2011-12-04, 21:44
Ger dig rätt i vad? Att ordet är värdeneutralt? För det är det ju uppenbarligen inte, enligt SAOL. Att vissa uppfattar det negativt innebär att det inte är värdeneutralt. Det är inte särskilt svår logik.
Jag vet dessutom inte vilka högerextremistiska sällskap som du frekventerar, men jag har aldrig någonsin hört "neger" sägas istället för "svart" i ett samtal mellan flera vuxna människor, även när det inte funnits några svarta i sällskapet. Enda gången jag hört det användas är som sagt för att provocera, och då har det blivit en lätt obekväm stämning.


Ha ha, du når nya bottennivåer. Först konstruerar du präktig straw man, sedan skriver du att jag är nazist, och som lök på laxen använder du din begränsade referensram som något slags argument.

Du förmår helt enkelt inte lägga band på dig. Ta förlusten som en karl.

Trance
2011-12-04, 22:05
Raser är extremt viktiga eftersom människors rastillhörighet utgjort grunden för bl.a. apartheidsystem och slaveriinstitutioner. Hur problematiskt begreppet än är raser inom arten människa lika självklart som raser inom arten katt. Min uppfattning är också att människorättsrörelsen bl.a. i USA är på det klara med att svarta har förtryckts enbart på basis av deras ras, inte deras kulturella identitet eller religion. Svart betecknar därför en ras, på samma sätt som neger.

Är Obama en neger?

Baluu
2011-12-04, 22:14
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=2080;objekttyp=lan
Lite mer appeal to authority.