handdator

Visa fullständig version : Egna hamburgare?


gothen
2005-08-12, 13:31
Testade att göra egna hammisar idag. De bestod av vanlig nötköttfärs, fetthalten tror jag är ca 10%, lök och senap. Brödet blev polarkraft extrem.

Så jag har två frågor:
För det första; är det hyffsad mat? Deffen är över nu så kaloriinnehållet spelar mindre roll.
För det andra; är det några som har tips på hur man kan förbättra dom? Kanske sniffar lite på receptdelen med hur som haver....

z_bumbi
2005-08-12, 13:41
Det finns ett bra recept i receptdelen. Droog är trådstartare.

King Grub
2005-08-12, 13:41
1. Ja, det är absolut inget fel på det.

Metal_boy_
2005-08-12, 13:54
finns det ingen färs som är fettsnålare än 10% eller är det att be dom mala som gäller då?

Cess
2005-08-12, 14:33
finns det ingen färs som är fettsnålare än 10% eller är det att be dom mala som gäller då?

Älgfärs, vildsvinsfärs, rådjursfärs...tex. Iaf om det är jag som gör den! Mina jaktkollegor brukar vara lite yvigare med feta bitar när det ska ändå ska malas till färs. Jag vill ha min "ren" och lite lyxig. :) Du får flörta in dig hos ngr jägare så kanske du kan få lite kött. Hjälper du mig att stycka upp en älg nästa gång lovar jag dig ngr påsar älgfärs ;)

Eller så kan du köpa kyckling- eller kalkonfärs i affären (Kronfågel) . Den är magrare än 10%

z_bumbi
2005-08-12, 15:08
finns det ingen färs som är fettsnålare än 10% eller är det att be dom mala som gäller då?

10% i färsen är inte så mycket utslaget på en hel måltid men det finns även 5-procentig nötfärs i vissa butiker.