handdator

Visa fullständig version : C-vitamin och acetylsalicylsyra


Nadja
2005-08-12, 11:04
Läste just i en tidning att "c-vitamin förstörs av acetylsalicylsyra".

Jag tar en treo ibland. En vecka i månaden blir det dagligen, flera tabletter (vid mens).

Dessutom äter jag c-vitamin som tillskott. Brukar ta 1-2 g per dag i kapsel form.

En tab treo innehåller 500mg acetylsalicylsyra. Hur mkt c-vitamin förstörs av den mängden? (på ett ungefär alltså)

Sverker
2005-08-12, 12:22
Acetyl-salicylsyra är ju ett synnerligen undersökt preparat:
http://www.inchem.org/documents/pims/pharm/aspirin.htm


Jag vill inte påstå att jag är speciellt påläst om Acetyl-salicylsyra och dess omsättning och utsöndring. I länken framkommer ju att den är aktiv på många fronter i kroppen och kan vid överdoseringf ge en del obehagliga symptom.


Vad kan en dos Acetyl-salicylsyra kost i mängd C-vitamin ?
Vad kan jag gissa... ett halvt dagsbehov kanske ... 50 mg eller så beroende på att det är en del som skall återställas/reduceras i kroppen.

Lizzie
2005-08-12, 13:04
Samma sak gäller ju med koffein/nikotin, det gör så kroppen inte kan ta upp C-vitaminet. C-vitamin måste ju vara det lättaste att få isig, så varför äter du tillskott? De dagar du tar en en treo - kan du ta en kiwi och ett äpple, så får du i dig allt du behöver ändå.

Nadja
2005-08-12, 13:36
Samma sak gäller ju med koffein/nikotin, det gör så kroppen inte kan ta upp C-vitaminet. C-vitamin måste ju vara det lättaste att få isig, så varför äter du tillskott? De dagar du tar en en treo - kan du ta en kiwi och ett äpple, så får du i dig allt du behöver ändå.

För att jag inte anser att jag får i mig tillräckligt genom kosten. Det blir för stora mängder frukt och grönt. Med min träningsnivå behöver jag mer energität mat än vad stora mängder frukt och grönt kan ge.

jag mår bättre vid större intag av C-vitamin.

That´s it.