handdator

Visa fullständig version : Hur mycket cardio under "bulk"?


Topworker
2005-08-12, 10:29
Frågan låter kanske dum, för bulk betyder ju för många att man ska sitta still, äta och lyfta vikter som en galning.

MEN, är det så bra?

Själv har jag börjat käka lite mer nu (efter en liten "deff"). Under deffen tränade jag 6d/v och då 3 styrketräningspass och en massa kardio. Räknar man in långprommenader så blev det nog 9-10 pass veckan.
Trotts denna träningsdos samt underskott på energi mådde jag bra, jag var pigg o allert på gymmet och sov gott om nätterna.

Nu när jag har börjat äta mer och bara styrketränar 4d/v känner jag att jag börjar bli slö, och värst är det på gymmet, seg, sliten och vill bara gå o sova.
Jag har kört på detta viset nu i 4 veckor, syndromet har visat sig senaste veckan. Sover sämre med, tröttare på morgonen. En vecka låter ju inte så farligt men jag blev exakt lika dan förra bulken, det höll i sig i par månader och jag blev inte pigg förren jag började röra på mig...
Bättre blir det ju inte heller att jag har ett helt stillasittande jobb, rör mig minimalt...

Så, kan det vara som så att jag börjar "försoffad", dvs slö o lat?
Kanske det skulle vara bra med lite kardio a lite löpning/simning/trappmaskin ibland?

Tänkte kanske ta en vilovecka från styrketräningen och bara köra, säg, 4 ganska korta men intensiva kardiopass...Vad tror ni?

Zealot
2005-08-12, 11:13
Ska precis som du börja med en liten bulk efter deff innehållandes en massa cardio. Det du skriver om att när man bulkar ska man sitta still i soffan o lyfta tyngder stämmer väl inte riktigt. Kondition är aldrig fel & träna men anledningen till att så många skippar den delen under bulk är för att dom då måste äta ännu mer vilket kanske känns jobbigt. Jag har iaf inte tänkt dra ner helt på cardioträningen nu under bulken men inte köra lika mycket som under deffen. Du håller säkert med om att det borde kännas rätt värdelöst & trist & bara slöa bort den konditionen du byggt upp under våren/sommaren för att sedan börja om sen igen nästa vår. Om det jag skrivit är rätt eller inte vet jag inte, det är bara mina egna tankar & ideér om hur jag ska lägga upp min egna träning.

Lycka till!

Topworker
2005-08-12, 13:19
Ska precis som du börja med en liten bulk efter deff innehållandes en massa cardio. Det du skriver om att när man bulkar ska man sitta still i soffan o lyfta tyngder stämmer väl inte riktigt. Kondition är aldrig fel & träna men anledningen till att så många skippar den delen under bulk är för att dom då måste äta ännu mer vilket kanske känns jobbigt. Jag har iaf inte tänkt dra ner helt på cardioträningen nu under bulken men inte köra lika mycket som under deffen. Du håller säkert med om att det borde kännas rätt värdelöst & trist & bara slöa bort den konditionen du byggt upp under våren/sommaren för att sedan börja om sen igen nästa vår. Om det jag skrivit är rätt eller inte vet jag inte, det är bara mina egna tankar & ideér om hur jag ska lägga upp min egna träning.

Lycka till!

Jo, min tanka är oxo att hålla igång lite under denna bulken, men kör man vidrigt hårt på träningen 4d/v, jobbar mycket samt lagar em massa "bra" mat, så är det jädrigt svårt att hinna med, eller kanske lyckas motivera sig.
Och det där med maten _är_ ett problem, träningsdagar borde jag äta 3600 kcjl och icke träningsdagar 3100 kcjl. Skulle jag börja springa/simma eller annat måste jag käka äääänumer...Och det är svårt.....

King Grub
2005-08-12, 13:43
En 3-4 intensiva konditionspass i veckan gör bara gott.

Yooo
2005-08-12, 16:22
Jag ligger på 4st+, bulkar och äter 200 - 500 kcal över vad jag förbränner varje dag och är smal som en jävla pinne.