handdator

Visa fullständig version : Hamburgekött


Metal_boy_
2005-08-12, 09:51
Trodde alltid det var hästkött, men jag fick höra att det inte var det??

King Grub
2005-08-12, 10:07
Peta öronen - du hörde fel. :D Det är hästkött.

Pellefant
2005-08-12, 10:21
"Hamburgerkött, handelsnamn och eufemism för rökt hästkött. Skall inte förväxlas med hamburgare som görs av nötkött. "

http://susning.nu/Hamburgerk%F6tt

jean-wim
2005-08-12, 10:26
Peta öronen - du hörde fel. :D Det är hästkött.Japp. Mycket fettsnålt och bra kött, så länge det inte kommer från avdöda, dopade och övermedicinerade travhästar. ;) En skolmatsklassiker (iaf på min tid) och det är fortfarande roligt att tänka på hur alla hästtjejer omedvetet och med god aptit slevade i sig. :eating:

En riktig hästbiff har ju aldrig gått att köpa här men det är också mycket gott. Kan sakna det ibland:
http://www.equinox.be/EN/producten.html

King Grub
2005-08-12, 10:27
En riktig hästbiff har ju aldrig gått att köpa här

ICA Flygfyren här i Norrtälje har faktiskt hästbiffar i köttdisken.

Sverker
2005-08-12, 10:38
Travhästar blir korv. Alldeles för magra och sega för att bli biff eller hamburgerkött.

Det är övervägande hästar från Brasilien som blir hästkött. Hästar uppfödda just för att bli...kött.

jean-wim
2005-08-12, 10:55
Travhästar blir korv. Alldeles för magra och sega för att bli biff eller hamburgerkött.Visst. Men skälet till de många rökta hästprodukterna är väl att de görs av "sämre" hästar. Det finns ju fler hästar än kor i Sverige sägs det, och det vore ju ett otroligt svinn om alla dessa pållars kött endast gick till djurfoder. Hästkött till djur och griskött till människor. Det är så bakvänt att man hissnar. *grr27*

Men det låter intressant att man kan hitta hästbiffar på ICA! Ska kolla det. :thumbup:

MasterChief
2005-08-12, 10:59
Är det inte konstigt att hästkött är "legitimt" att äta i Sverige med tanke på den position djuret har i svenskarnas hjärtan? Jag menar; direkt en kines tuggar i sig en hund blir det ett sabla grinande. Hästar är väl hos många lika högt värderade som hundar? Jag blir definitivt inte hungrig själv när jag tittar på V65!

Däremot har jag inget emot att folk äter häst. Gärna för mig!

Pellefant
2005-08-12, 11:38
Minns en ridtjej i högstadiet som blev helt grinfärdig på en lektion när hon förstod att hamburgerkött är häst.

hangatyr
2005-08-12, 11:42
i norden var det olagligt att äta hästkött ganska så länge. orsaken? jo under vikingatiden så åt man hästkött av sakrala skäl, så när de kristna tog över blev det förbjudet eftersom det var avgudadyrkan att äta kött.

Sverker
2005-08-12, 12:00
Man äter ju inte upp sina arbetskamrater.
Brunte och Herkules ( utan Z ) arbetade ett helt liv med att dra plogen eller timmer i skogen, så varför äta en god vän som alltid ställer upp ?

Metal_boy_
2005-08-12, 12:45
Jag vet att det är skillnad på det och hamburgare. Men nån sa att det kunde va blandat från ko också.

m96olsen
2005-08-12, 13:32
Jag vet att det är skillnad på det och hamburgare. Men nån sa att det kunde va blandat från ko också.
"Hamburgerkött" är väl per def. skivat kött? (ingen aning vilken del av hästen).

SKulle det inte vara svårt att blanda det?

Pez
2005-08-12, 13:38
"Hamburgerkött" är väl per def. skivat kött? (ingen aning vilken del av hästen).

SKulle det inte vara svårt att blanda det?
Hamburgerkött är per definition skivat rökt hästkött.
Annars är det skinka, nötrulle osv..

Zealot
2005-08-12, 15:33
ICA Flygfyren här i Norrtälje har faktiskt hästbiffar i köttdisken.

Hur smakar det? (om du nu provat) Har hört att det ska va rätt gott?

King Grub
2005-08-12, 15:34
Jag har inte provat. Dom ser inte goda ut i alla fall: grova och trådiga.

Zozza
2005-08-12, 15:53
Jag åt hästbiffar för kanske 3-4 år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur gott jag tyckte det var. :eating:

pekka
2005-08-12, 16:48
Det finns hambrugerkött gjort av nöt, lagom god faktiskt. Själv kan jag inte äta häst, fick den känslan när jag var liten och smakade på hamburgerkött. Gott var det ju men jag hade fått rida morfars snälla häst så det gick inte för sig att äta häst, eller hur? :MrT:

Givetvis skaffade jag en kvinna som gillar hamburgerkött och det har orsakat sina duster... men tack vare
Scan (http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=6767&cat=1&ref=1) så bråkar vi om andra saker ;)

Metal_boy_
2005-08-12, 16:52
Det finns hambrugerkött gjort av nöt, lagom god faktiskt. Själv kan jag inte äta häst, fick den känslan när jag var liten och smakade på hamburgerkött. Gott var det ju men jag hade fått rida morfars snälla häst så det gick inte för sig att äta häst, eller hur? :MrT:

Givetvis skaffade jag en kvinna som gillar hamburgerkött och det har orsakat sina duster... men tack vare
Scan (http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=6767&cat=1&ref=1) så bråkar vi om andra saker ;)


Då var det alltså rätt som jag fått hört :)

King Grub
2005-08-12, 16:58
Jag kan kalla Saturnus för Jupiter, och jag vet ju vad jag menar, men andra tror antagligen att jag har glömt nattmössan på.

Hamburgerkött är hästkött. Samma sak från nötkreatur är nötrulle eller liknande. Visst kan tillverkare ta sig friheter att kalla sina nötköttsprodukter hamburgerkött, men det är inte hamburgerkött för det. Hamburgerkött är inget skyddat varumärke, så man får väl kalla vad man vill för hamburgerkött, men det är inte det korrekta handelsnamnet för annat än rökt, skivat hästkött.