handdator

Visa fullständig version : Motivation? Hjälp mig!


nth
2005-08-12, 00:29
Hej allihopa!

Jag tänkte först berätta lite om mig själv.
Jag är en grabb på 19 år som bor i Stockholm.
Jag har alltid varit intresserad av sport över huvud
taget, allt från fotboll till simhopp. Ni fattar nog poängen,
det mesta går hem.

Som mindre spelade jag fotboll flera dagar i veckan, till slut var jag tvungen att sluta iaf pga diverse anledningar. Då var jag verkligen i god form, och insåg att jag gärna ville hålla den formen, men det blev svårt.

Efter ett års degande hade man lagt på sig ett och annat kilo och insåg att jag måste göra något vettigt utav det här så jag beslöt mig för att börja träna! :whipped:

Hur som helst, Januari 2003 köpte jag mitt första gymkort och tillsammans med en kompis hade vi som målet att bli stora som djur :cool:

Motivationen då var på topp och allt kändes jättebra, allt var kul och vi märkte snabbt framsteg. Vi tränade kontinuerligt i kanske 6 månader och kom in i det ganska ordentligt.

Efter ett tag kom vi ur oss ganska mycket, sedan har jag tränat under riktigt oregelbundna tider, vissa månader går jag bara någon gång om ens det, medan andra månader går jag flera gånger i veckan.

Jag har ett STORT och brett intresse inom just träning, styrketräning men känner aldrig att jag riktigt kommer igång.
Nu när jag tagit studenten och inte har något jobb utan försörjer mig på annat håll (inget kriminellt även om det låter lite sådär :D) så har jag väldigt mycket tid över, så tänkte jag satsa riktigt hårt på tränigen till juletider.

Mitt mål är att lägga på mig mer muskler, men samtidigt minska fettmässigt.
Jag skulle vilja gå ner ca 5-8 kg, jag vet inte riktigt vad som är lagom.

Jag är 192cm lång, väger sisådär 89.8kg efter morgonpissen.

Jag känner trots allt att jag har en ganska bra grund men något kilo för mycket på kroppen.

Det jag behöver just nu är motivation, någonting för att komma igång!
Jag har vid flertal tillfällen försökt skriva upp ett träningschema, kostschema, köpt hem massa mat men inget verkar fungera mer än någon vecka.

Som sagt, jag har tid, motivation (?) och ett mål inställt.
Bomba gärna med förslag vad jag kan göra för att lyckas, all hjälp är extremt uppskattad!

Tillskott som jag har tillgång till är

* Whey protein
* Kreatin
* ALA
* Omega 3
* Miva total plus
* Carbo flex (ja ni fattar nog.. pure carbs)

Kostschema, träningsschema, tips på deff, allt är välkommet!

Tack alla Ni som orkade läsa igenom denna presentation/uppsats.

:bow:

Nu ska jag nana kudden :sleep:

(ursäkta alla stavfel, slarvfel, grammatiska etc. etc. jag är väldigt väldigt trött)

Over and out!

Ps. visste inte i vilken forumdel jag skulle lägga tråden i, rätta mig om den ligger fel.)

zanzi
2005-08-12, 09:47
Har alldrig själv haft motivations-problem men jag tror att lite mindre träning skulle göra susen. Tror inte man behöver så mycket träning för att bara kunna hålla kvar formen och sen när du inte tränar så mycket så kommer du säker ge allt väl när du kommer till gymmet.

userfriendly
2005-08-12, 10:00
oftast är du inte "fast" förrän efter 2 månader ungefär.. detta kan vara viktigt att minnas när man börjar köra...

ha ett fast schema som du ALLTID följer oavsett hur trött du är eller vad som än kommer i vägen (till en viss gräns dårå) RUTIN är viktigt

Läs massa tidningar som inspirerar eller sitt på nätet o leta bilder..

träna själv om du tycker det går bäst då, eller med en vän om det går bättre.
Jag körde ofta själv i början för att det annars bara blev prat o lek.

Hitta ett BRA gym där du trivs och den utrustning du behöver finns...

Sen finns det alltid lite frågor att ställa sig:


Vad har du för mål med träningen?

kanske är det så att du tränar väldigt mkt o ofta är trött när det är dags på gymmet, finns dt då någon annan aktivitet du kan dra ner på så att du orkar, eller bör du kanske minska antalet gympass??

Finns det något som gör att du skulle tycka det var roligare?

Finns det en gemensam nämnare vid de tillfällen du märker att det börjar bli tråkigt?
isf. - var medveten om den nästa gång det kommer, på så sätt kan du "krossa" den..

Hur vill du känna under träningen? (alltså, hur ser ett perfekt pass ut?)





bara lite hintar :cool:

Lycka till!!!

userfriendly
2005-08-12, 10:03
Träna inte för länge heller ;)

nth
2005-08-12, 10:05
oftast är du inte "fast" förrän efter 2 månader ungefär.. detta kan vara viktigt att minnas när man börjar köra...

ha ett fast schema som du ALLTID följer oavsett hur trött du är eller vad som än kommer i vägen (till en viss gräns dårå) RUTIN är viktigt

Läs massa tidningar som inspirerar eller sitt på nätet o leta bilder..

träna själv om du tycker det går bäst då, eller med en vän om det går bättre.
Jag körde ofta själv i början för att det annars bara blev prat o lek.

Hitta ett BRA gym där du trivs och den utrustning du behöver finns...

Sen finns det alltid lite frågor att ställa sig:


Vad har du för mål med träningen?

kanske är det så att du tränar väldigt mkt o ofta är trött när det är dags på gymmet, finns dt då någon annan aktivitet du kan dra ner på så att du orkar, eller bör du kanske minska antalet gympass??

Finns det något som gör att du skulle tycka det var roligare?

Hur vill du känna under träningen? (alltså, hur ser ett perfekt pass ut?)





bara lite hintar :cool:

Lycka till!!!

Saken är den att problemet är ju att jag inte får arslet ur vagnen och tränar tillräckligt regelbundet. Det blir bara som någon spärr ibland som gör att jag inte kan/orkar gå.
Intresset finns där, jag läser tidningar regelbundet och är verkligen sugen, men som sagt, den riktiga motivationen fattas.

Jag trivs jättebra på gymmet jag går på o.s.v. samt att jag tränar med en kompis som är relativt seriös.

Mitt mål är givetvis att växa och bli större, men samtidigt att må bra själv, främst. *flex*

userfriendly
2005-08-12, 10:18
Diciplinen får man ibland träna upp.
Du får helt enkelt skaffa ett belöningssystem...
varje gång du vart på gymmet så gör du eller tillåter du dig själv något du tycker om.. (behöver inte vara i form av mat)

Någonstans handlar det ju om att du tycker att det är "jobbigt" eller tråkigt...

Det är viktigt att komma ihåg att lusten kommer om ett tag...

userfriendly
2005-08-12, 10:23
Hur tänker du de gånger du hoppar över ett gympass??

Är det: "Idag e jag trött så jag borde nog vila"
eller har du massa olika bortförklaringar??

Vi har ett "tankesystem" som är uppbyggt på att väga för och nackdelar mot varandra i såna här frågor.
I den här situationer väljer du antagligen att låta de fördelar som finns med att inte gå till gymmet vinna...
du bör ta en närmare titt på de fördelar som finns med att gå dit..

den psykologiska biten i träning är mkt större än många tror

nth
2005-08-12, 21:51
Hur tänker du de gånger du hoppar över ett gympass??

Är det: "Idag e jag trött så jag borde nog vila"
eller har du massa olika bortförklaringar??

Vi har ett "tankesystem" som är uppbyggt på att väga för och nackdelar mot varandra i såna här frågor.
I den här situationer väljer du antagligen att låta de fördelar som finns med att inte gå till gymmet vinna...
du bör ta en närmare titt på de fördelar som finns med att gå dit..

den psykologiska biten i träning är mkt större än många tror

Det är helt klart att jag intalar mig själv med dåliga/onödiga bortförklaringar, och efter jag skippat ett pass får jag riktigt dåligt samvete.

Det är helt klart jobbigast att ta tag i det och verkligen ta sig dit. Det gäller även morgonpromenader etc. etc.

Som du sa, den psykiska delen är väldigt viktig den med, och betydligt mycket svårare att behärska :(
vill ju så gärna...

Yes
2005-08-13, 01:01
Det där med dåliga bortförklaringar(och lathet) är orsaken till att jag så småningom slutade träna, när jag höll på för några år sedan. Tillslut försvinner motivationen helt om man håller på så, och tränar man inte tillräckligt ofta avtar det dåliga samvetet med tiden.
Grejen är ju att träning är lite som en drog. Håller man på mycket och tränar hårt vill man bara ha mer, men att skippa pass är som en avvänjningskur och tillslut vill man inte träna alls. Då blir man lätt en tjockis, som jag. ;)

Mitt recept för att hålla igång motivationen den här gången, är att satsa 110%. Det innebär att jag försöker lära mig så mycket jag kan om träning, att jag tar varje tillfälle jag har att träna(dock inte överträna), att jag anstränger mig för att käka rätt och att jag fokuserar på målet - som är en stor, stark och snygg kropp.
Fördelen är såklart inte bara att man blir svårt endorfinberoende, utan att det också ger snabbast möjliga resultat. Och eftersom goda resultat, på ett eller annat sätt, är det vi alla strävar efter, så spelar det ju en avgörande roll för motivationen. Bra resultat håller en helt enkelt motiverad.

Så mitt råd är att du planerar in så mycket träning du klarar. Sen följer du schemat slaviskt tills du känner att du verkligen bara måste hitta mer tid till att träna. Då jävlar är du motiverad.
Sen har vi förstås det där med vilja också. Jag vill hävda att det främst handlar om att man verkligen, verkligen vill uppnå vissa mål med träningen. Därefter följer viljan att ta sig till gymet automatiskt. Så fundera på vad du verkligen vill.

userfriendly
2005-08-13, 06:28
Håller med ovanstående..

som sagt: skaffa ett belöningssystem så att du vet att när du har tränat har du vart duktig -
bara att inte ha dåligt samvete kanske är skönt? Du skulle även kunna unna dig något du annars inte låter dig själv göra (förutsatt att du är så diciplinerad att du har sånt ;) )

-och ett TIDSBEGRÄNSAT kortsiktigt mål så du sätter lite press på dig. Ett långsiktigt mål är också viktigt. Var konkret, inte bara "gå upp 5kg" muskler utan tex. ta något visst i knäböj eller ett exakt antal chins...

Träningsschemat ska du FÖLJA oavsett vad.

Så fort en bortförklaring kommer så måste du ha en bortförklaring till bortförklaringen.. :D


En tanke som slog mig var att du skulle kunna börja köra typ 5-6ggr i veckan för att sedan minska o tycka att du inte tränar nånting.. sånt funkar för mig men det är väldigt personligt...

aaaaaaa
2005-08-13, 18:35
Det jag läst i tråden kan jag känna mycket av själv. Jag började träna förra hösten och då kunde jag ta mig till gymmet så sent som klockan åtta på kvällen och ge allt i två timmar, tre gånger i veckan. Sen gjorde jag ett juluppehåll och under våren blev det allt mindre och mindre träning, hade ingen rytm längre och tillslut tränade jag knappt alls. Nu har jag haft sommaruppehåll då jag vart på annan ort och i höst ska jag åter ta tag i det hela!

Har liknande problem med motivation, och det klart jobbigaste är att ta sig dit. Det där med bortförklaringar och rationaliseringar känner jag också igen, "äh, idag har jag gjort så mycket annat som behövde göras så jag får väl åtminstone ta en paus med träningen", "åh, jag har säkert sovit för lite, jag klarar nog inte av ett vettigt träningspass - dessutom regnar det", "fan, jag har nog ätit för dåligt idag för att träna, äter jag nu måste jag ändå vänta nån timme innan träning och då blir det så jäkla sent" osv.

Den psykologiska biten är helt klart betydande och behöver verkligen göra något så jag kan hålla uppe motivationen. Nu har jag tänkt att se över kosten lite, sätta upp någon slags schema som jag tvingar mig att följa (hur?) samt försöka komma på lite olika sätt att motivera mig innan September då jag tänkte börja. Men som trådskaparen behöver jag också hjälp med tips och råd om hur man kan åstadkomma detta.

Förra hösten kanske jag klara det för jag tänkte "nu har jag köpt dyrt gymkort så då ska jag fan också gå dit" samtidigt märkte jag ju självklart resultat rätt snabbt då det var första gången jag tränat styrka ordentligt. I våras blev det mer "det resultat jag fick i höstas har redan betalt för kortet och jag är redan i hyfsat skick" så lät jag mig slappa mer.


Sen har jag ett litet problem som jag hoppas någon har något klokt att lösa, hoppas det passar i denna tråd och detta forum. Det är nämnligen så att jag när jag började träna bad jag tränarna på gymmet lägga upp ett schema åt mig, de tyckte att jag skulle träna i princip samtliga muskelgrupper varje gång, tre gånger i veckan för att få mig i allmänt lite bättre skick för att sedan gå över till träna olika muskelgrupper, olika dagar när jag fått lite grund att stå på. Detta schema brukar ta för mig 1,5 upp till 2 timmar att slutföra och som ni säkert förstår är man ganska slut den sista halvtimmen och kan säkerligen inte prestera max. Haft lite funderingar om det ändå är bäst att hålla sig till detta då det trots allt gett rätt bra utdelning enligt mitt tycke.

Men sen ibland brukar jag träna med en kompis som är lite mer seriös med träningen och då brukar jag göra avsteg från mitt eget schema för att träna samma saker som han gör (dvs. olika muskelgrupper, olika dagar). Då undrar jag lite hur vettigt det är blanda dessa två olika sätt att träna eller om jag bara borde hålla mig till mitt schema (då tränarna på gymmet verkar kunna sin sak). Å andra sidan hjälper denna kompis med motivationen så jag faktiskt tar mig dit.

MyungChul
2005-08-13, 19:52
Jag trivs jättebra på gymmet jag går på o.s.v. samt att jag tränar med en kompis som är relativt seriös.

allt är relativt :D:D

MyungChul
2005-08-13, 19:57
Men seriöst, innan sommarlovet så tränade jag iallafall ganska konternuerligt och det gick bra. Ökade i styrka på de flesta plan.. sen kom det förbannade sommarlovet, och detta pissväder.. Motivationen ligger på 0 för att vädret ger en huvudvärk och är allmänt skitdåligt.. Jag VET att när skolan börjar igen kommer jag börja träna konternuerligt igen.. Rutinen av att gå till skolan passar bra med träning innan/efter skolan och då kan jag lova att släpa med dig om du vill :whipped: Kommer även börja äta strikt.. "strikt" :D

men glöm aldrig, att du kan om du vill.. det vet du också *yourock*

nth
2005-08-14, 15:45
Men seriöst, innan sommarlovet så tränade jag iallafall ganska konternuerligt och det gick bra. Ökade i styrka på de flesta plan.. sen kom det förbannade sommarlovet, och detta pissväder.. Motivationen ligger på 0 för att vädret ger en huvudvärk och är allmänt skitdåligt.. Jag VET att när skolan börjar igen kommer jag börja träna konternuerligt igen.. Rutinen av att gå till skolan passar bra med träning innan/efter skolan och då kan jag lova att släpa med dig om du vill :whipped: Kommer även börja äta strikt.. "strikt" :D

men glöm aldrig, att du kan om du vill.. det vet du också *yourock*

hehe jag vet.. blev samma här, sommarlovat förstörde en hel de..
tack för att du tror på mig iaf. :)

nth
2005-08-14, 15:49
Det jag läst i tråden kan jag känna mycket av själv. Jag började träna förra hösten och då kunde jag ta mig till gymmet så sent som klockan åtta på kvällen och ge allt i två timmar, tre gånger i veckan. Sen gjorde jag ett juluppehåll och under våren blev det allt mindre och mindre träning, hade ingen rytm längre och tillslut tränade jag knappt alls. Nu har jag haft sommaruppehåll då jag vart på annan ort och i höst ska jag åter ta tag i det hela!

Har liknande problem med motivation, och det klart jobbigaste är att ta sig dit. Det där med bortförklaringar och rationaliseringar känner jag också igen, "äh, idag har jag gjort så mycket annat som behövde göras så jag får väl åtminstone ta en paus med träningen", "åh, jag har säkert sovit för lite, jag klarar nog inte av ett vettigt träningspass - dessutom regnar det", "fan, jag har nog ätit för dåligt idag för att träna, äter jag nu måste jag ändå vänta nån timme innan träning och då blir det så jäkla sent" osv.

Den psykologiska biten är helt klart betydande och behöver verkligen göra något så jag kan hålla uppe motivationen. Nu har jag tänkt att se över kosten lite, sätta upp någon slags schema som jag tvingar mig att följa (hur?) samt försöka komma på lite olika sätt att motivera mig innan September då jag tänkte börja. Men som trådskaparen behöver jag också hjälp med tips och råd om hur man kan åstadkomma detta.

Förra hösten kanske jag klara det för jag tänkte "nu har jag köpt dyrt gymkort så då ska jag fan också gå dit" samtidigt märkte jag ju självklart resultat rätt snabbt då det var första gången jag tränat styrka ordentligt. I våras blev det mer "det resultat jag fick i höstas har redan betalt för kortet och jag är redan i hyfsat skick" så lät jag mig slappa mer.


Sen har jag ett litet problem som jag hoppas någon har något klokt att lösa, hoppas det passar i denna tråd och detta forum. Det är nämnligen så att jag när jag började träna bad jag tränarna på gymmet lägga upp ett schema åt mig, de tyckte att jag skulle träna i princip samtliga muskelgrupper varje gång, tre gånger i veckan för att få mig i allmänt lite bättre skick för att sedan gå över till träna olika muskelgrupper, olika dagar när jag fått lite grund att stå på. Detta schema brukar ta för mig 1,5 upp till 2 timmar att slutföra och som ni säkert förstår är man ganska slut den sista halvtimmen och kan säkerligen inte prestera max. Haft lite funderingar om det ändå är bäst att hålla sig till detta då det trots allt gett rätt bra utdelning enligt mitt tycke.

Men sen ibland brukar jag träna med en kompis som är lite mer seriös med träningen och då brukar jag göra avsteg från mitt eget schema för att träna samma saker som han gör (dvs. olika muskelgrupper, olika dagar). Då undrar jag lite hur vettigt det är blanda dessa två olika sätt att träna eller om jag bara borde hålla mig till mitt schema (då tränarna på gymmet verkar kunna sin sak). Å andra sidan hjälper denna kompis med motivationen så jag faktiskt tar mig dit.

Väldigt intressant att läsa.. jag känner verkligen igen mig i det du säger.
Alla dessa förklaringar som man försöker intala sig själv om att de är sanna, men i själva verket vet man allt det är rent skitsnack.

Jag har blivit än mer sporrad nu till att verkligen köra ordentligt, igår var jag ute på en lång och kvick promenad, i morse blev det en morgonpromenad, stabil frukost.
Synd bara att gymet har så kassa öppetider på söndagar, annars skulle det utan tvekan blivit ett kvällspass. Får ta nya tag imorgon.

Skriv gärna hur det går för dig, jag vet hur svårt det är men försök att verkligen intala dig själv, och väg fördelarna mot nackdelarna, vad du får ut av att träna och vad som händer om du inte tränar.. Då inser du nog ganska snabbt vad som är bra respektive mindre bra :)

nth
2005-08-14, 15:50
Det där med dåliga bortförklaringar(och lathet) är orsaken till att jag så småningom slutade träna, när jag höll på för några år sedan. Tillslut försvinner motivationen helt om man håller på så, och tränar man inte tillräckligt ofta avtar det dåliga samvetet med tiden.
Grejen är ju att träning är lite som en drog. Håller man på mycket och tränar hårt vill man bara ha mer, men att skippa pass är som en avvänjningskur och tillslut vill man inte träna alls. Då blir man lätt en tjockis, som jag. ;)

Mitt recept för att hålla igång motivationen den här gången, är att satsa 110%. Det innebär att jag försöker lära mig så mycket jag kan om träning, att jag tar varje tillfälle jag har att träna(dock inte överträna), att jag anstränger mig för att käka rätt och att jag fokuserar på målet - som är en stor, stark och snygg kropp.
Fördelen är såklart inte bara att man blir svårt endorfinberoende, utan att det också ger snabbast möjliga resultat. Och eftersom goda resultat, på ett eller annat sätt, är det vi alla strävar efter, så spelar det ju en avgörande roll för motivationen. Bra resultat håller en helt enkelt motiverad.

Så mitt råd är att du planerar in så mycket träning du klarar. Sen följer du schemat slaviskt tills du känner att du verkligen bara måste hitta mer tid till att träna. Då jävlar är du motiverad.
Sen har vi förstås det där med vilja också. Jag vill hävda att det främst handlar om att man verkligen, verkligen vill uppnå vissa mål med träningen. Därefter följer viljan att ta sig till gymet automatiskt. Så fundera på vad du verkligen vill.

Som jag sa tidigare, det är inte intresset det brister på, utan det är bara som någon spärr som gör att jag inte kommer iväg :/

JAG VILL TRÄNAAA! *flex*

beckman88
2005-08-14, 16:04
Gör som jag: Köp ett gymkort på det DYRASTE gymmet i stan. mitt kostar 250kr/månad och jag är helt enkelt för snål för att inte träna :D

Sen tycker jag att träning är KUUUUUL!!!!

nth
2005-08-14, 23:49
Håller med ovanstående..

som sagt: skaffa ett belöningssystem så att du vet att när du har tränat har du vart duktig -
bara att inte ha dåligt samvete kanske är skönt? Du skulle även kunna unna dig något du annars inte låter dig själv göra (förutsatt att du är så diciplinerad att du har sånt ;) )

-och ett TIDSBEGRÄNSAT kortsiktigt mål så du sätter lite press på dig. Ett långsiktigt mål är också viktigt. Var konkret, inte bara "gå upp 5kg" muskler utan tex. ta något visst i knäböj eller ett exakt antal chins...

Träningsschemat ska du FÖLJA oavsett vad.

Så fort en bortförklaring kommer så måste du ha en bortförklaring till bortförklaringen.. :D


En tanke som slog mig var att du skulle kunna börja köra typ 5-6ggr i veckan för att sedan minska o tycka att du inte tränar nånting.. sånt funkar för mig men det är väldigt personligt...

Ang. det där med att träna 5-6 gånger / vecka. För mig känns det som om jag skulle satsa allt i början och sedan skulle motivationen försvinna totalt, bara om jag känner mig rätt.. Men samtidigt så känns det om jag skulle börja med 2 gånger i veckan skulle jag enbart bli rastlös och få ångest.
*rolleyes*

nth
2005-08-14, 23:52
Gör som jag: Köp ett gymkort på det DYRASTE gymmet i stan. mitt kostar 250kr/månad och jag är helt enkelt för snål för att inte träna :D

Sen tycker jag att träning är KUUUUUL!!!!

hehe tyvärr så bor jag i sthlm och betalar 395:- / månad och är relativt övertygad om att det är lååångt ifrån det dyraste ;)
Har hört att Victorias pojkvän Daniel har startat ett nytt gym i gamla Polarstudion.. ska vara snorigt dyrt :D

raZmus
2005-08-15, 01:20
Motivation är inget vi kan ge dig. Du måste själv vilja.
Förändring sker bara om motivationen är stor nog. Du kan inte både vilja ha något och sedan inte vilja offra vad som krävs för att komma dit.

Lathet är inget konstant tillstånd, du är inte "lat" längre än du intalar dig att du är det. Du kan sluta med att vara "lat" just i detta nu.

Hur många gånger har du tränat och sedan efteråt ångrat det? Hur många gånger har du stanna hemma och inte tränat och sedan ångrat det efteråt?

Visualisera dig en linje. I ena änden står du där du är idag, i andra änden står du som du är enligt din vision och ditt mål. Allt du gör för att komma närmre den andra änden kommer ta dig närmare din vision. Allt du inte gör får dig att stå stilla och allt dåligt tar dig ett steg tillbaka. Det borde vara motivation nog.

nth
2005-08-15, 01:29
Motivation är inget vi kan ge dig. Du måste själv vilja.
Förändring sker bara om motivationen är stor nog. Du kan inte både vilja ha något och sedan inte vilja offra vad som krävs för att komma dit.

Lathet är inget konstant tillstånd, du är inte "lat" längre än du intalar dig att du är det. Du kan sluta med att vara "lat" just i detta nu.

Hur många gånger har du tränat och sedan efteråt ångrat det? Hur många gånger har du stanna hemma och inte tränat och sedan ångrat det efteråt?

Visualisera dig en linje. I ena änden står du där du är idag, i andra änden står du som du är enligt din vision och ditt mål. Allt du gör för att komma närmre den andra änden kommer ta dig närmare din vision. Allt du inte gör får dig att stå stilla och allt dåligt tar dig ett steg tillbaka. Det borde vara motivation nog.

Tack.. det gav mig en riktig tankeställare faktiskt.
Faktum är att jag i själva verket KÄNNER mig grymt motiverad och vill bara lyfta skrot till jag stupar :)
Just nu pirrar det i hela kroppen, riktigt jävulskt sugen!
Men det är just det där..

Självklart känns det kanon efter i stort sett varje träningspass, och mindre bra om jag skippat ett pass..
Imorrn har jag lovat mig själv att komma iväg till gymmet.

Om intresse finns tänkte jag slänga upp en träningsjournal där jag redovisar hur det går för mig i mina försök till att lyckas?

Hojta till om intresse finns!

userfriendly
2005-08-15, 12:42
träningsjournal kan vara en fin idé!!!

Men den dag du ska träna ska du vara inställd på det från o med att du stiger upp..
du ska lixom äta frukost för att orka träna osv... du ska hela tiden tänka att du ska till gymmet sen..

eller så byter du sport till något du älskar o tycker e skitkul o vill göra till 100% ;)

aaaaaaa
2005-08-16, 02:52
träningsjournal kan vara en fin idé!!!

Men den dag du ska träna ska du vara inställd på det från o med att du stiger upp..
du ska lixom äta frukost för att orka träna osv... du ska hela tiden tänka att du ska till gymmet sen..

eller så byter du sport till något du älskar o tycker e skitkul o vill göra till 100% ;)


Jag får bygga på motivationen fram till September då det ska börjas ordentligt, tills dess är det bra med fler tips och råd. Jag tror att det kommer funka rätt bra i höst då man får in normal rutin på vardagen istället för semesterslappheten.

Det där med att man ska vara inställd från morgonen tror jag är rätt viktigt, för annars kan det mycket väl bli så att man drar ut på det sent på dagen och äter utan att tänka på träningen och därmed skapar sig en bortförklaring till varför inte träna. Men det kan också vara svårt att göra detta varje dag, då man trots allt har en del andra saker som ska prioriteras under dagen och inte alltid man kan sätta träninge högst.

Har du några tips på roliga sporter som man kan börja utöva ensamt eller i grupp om man inte sysslat med något särskilt tidigare? Känns som det är försent för de flesta sporter där alla andra redan är antingen pro eller lagt av själva. Någon social sport som gav utdelning skulle väl vara toppen, särskilt om man kunde göra detta med folk man gillar och att man även såg det som träning och inte bara lattja lite med en boll. Men nu är sommaren snart slut och det blir inte så mycket mer fotboll, någon som har ytterligare ideer?

userfriendly
2005-08-16, 11:37
Jag får bygga på motivationen fram till September då det ska börjas ordentligt, tills dess är det bra med fler tips och råd. Jag tror att det kommer funka rätt bra i höst då man får in normal rutin på vardagen istället för semesterslappheten.

Det där med att man ska vara inställd från morgonen tror jag är rätt viktigt, för annars kan det mycket väl bli så att man drar ut på det sent på dagen och äter utan att tänka på träningen och därmed skapar sig en bortförklaring till varför inte träna. Men det kan också vara svårt att göra detta varje dag, då man trots allt har en del andra saker som ska prioriteras under dagen och inte alltid man kan sätta träninge högst.

Har du några tips på roliga sporter som man kan börja utöva ensamt eller i grupp om man inte sysslat med något särskilt tidigare? Känns som det är försent för de flesta sporter där alla andra redan är antingen pro eller lagt av själva. Någon social sport som gav utdelning skulle väl vara toppen, särskilt om man kunde göra detta med folk man gillar och att man även såg det som träning och inte bara lattja lite med en boll. Men nu är sommaren snart slut och det blir inte så mycket mer fotboll, någon som har ytterligare ideer?


träning som är social o som man kan börja med nu??
haha jag antar att du inte vill gå på aerobics??
spinning e annars ett alternativ.. gruppträning över huvudtaget..

klättring..
testa att simma med polarna då?? kör race o grejer?
Fartlekar? (*asg*)
Låna gymnastiksalar o bygg hinderbanor??


ditt sinne sätter gränserna..

aaaaaaa
2005-08-16, 15:11
träning som är social o som man kan börja med nu??
haha jag antar att du inte vill gå på aerobics??
spinning e annars ett alternativ.. gruppträning över huvudtaget..

klättring..
testa att simma med polarna då?? kör race o grejer?
Fartlekar? (*asg*)
Låna gymnastiksalar o bygg hinderbanor??


ditt sinne sätter gränserna..

Aerobics, spinning och yoga är väl sånt som jag kanske inte tänker på i första skedet.

Jag vet inte hur mycket träning klättring ger och så är det det där med höjder. Köra race vore hur kul som helst men återigen vet jag inte hur mycket träning det ger, samt att det är rätt dyrt, lite beroende på vilken sort.

Bygga hinderbanor tror jag man skulle få kämpa för att få lov att bygga nånstans och tvivlar på att mina kompisar skulle vara så förtjusta om jag gick fram och sa "kom igen grabbar, vi går till närmaste gymnasium, lånar gymasalen och bygger hinderbanor som vi kan springa runt i ett tag för att sedan städa och gå hem - se det som träning!"... De föredrar nog då gymmet pga effektiviteten.

Jag kanske kan få några med och simma och även simma själv men vi får se vart närmaste simhall ligger, hur bra det verkar samt prisläget. I övrigt är jag inte så kreativ när det gäller att komma på praktiska lösningar som funkar inom idrottssammanhang.

Ninjamicke
2005-08-19, 14:31
Varför inte kampsport, hård och allsidig träning....