handdator

Visa fullständig version : Skillnad på sl/ol böjjar


Grippster
2005-08-11, 23:06
Min rygg är lite starkare än benen så när jag har tränat ben (sl böjar) så har ryggen tagit över det mesta, tills idag! Provade ol böjar med barnvikter och fick fetingkontakt. Benen darrar fortfarande och vet inte riktigt vad dom heter.. Nice ..och jag körde ändå bara 2x10 med tom stång :em:

spacedog
2005-08-11, 23:32
Vad är en ol-böj?

Endumen
2005-08-11, 23:54
Vad är en ol-böj?

Ja, precis *screwy*

YTS
2005-08-12, 01:04
Vad är en ol-böj?

Antar att han menar knäböj med stången på bröstet/axlarna.

Yngve

aliquis
2005-08-12, 01:16
stahl... berg(?) skrev en kommentar om det tidigare, bl.a. stången högt placerad.Antar att han menar knäböj med stången på bröstet/axlarna.Nej då blir det ju en frontböj.

Varför postar folk sitt nick I POSTEN också, med massa fluff, jobbigt att göra snygga quotes då ;)

bubbe
2005-08-12, 01:31
kan ju vara frontböj som menas, eller att man har stången högt upp på axlarna och en upprätt ställning så man ej hjälper till med ryggen i böjen.

Själv har jag börjat lägga till frontböj, tycker det tar ordentligt på benen med ett par extra set.

randig
2005-08-12, 02:33
I olböjar så sitter man ner mer mellan benen när man böjer, man står oftast rätt smalt typ axelbret, överkroppen är mer rakt up dvs man lutar sig inte framåt så mycket, man går så djupt det går. med olböjar menas inte frontböjar. en liten ilustration.

http://www.olmagazine.citymax.com/page/page/1801505.htm

I slböjar står man ofta bredare än i olböjar men den viktigaste skilnaden tror jag är att i dessa böjar så sitter man ner bakåt mera dvs som om du skulle säta dig på något bakom dig. Och då blir det ju att överkropen är mera framåt lutad. Och ofta går man inte så mycket djupare än vad som behövs för att få lyftet godkänt.

z_bumbi
2005-08-12, 10:19
I olböjar så sitter man ner mer mellan benen när man böjer, man står oftast rätt smalt typ axelbret,

Om man står med axelbred fotställning är det svårt att komma ner mellan benen, för att inte säga omöjligt för de flesta som är normalbyggda.

Grippster
2005-08-12, 10:40
Precis! Så tog det på benen för en gångs skull. Har en sjuk värk i låren idag.

I olböjar så sitter man ner mer mellan benen när man böjer, man står oftast rätt smalt typ axelbret, överkroppen är mer rakt up dvs man lutar sig inte framåt så mycket, man går så djupt det går. med olböjar menas inte frontböjar. en liten ilustration.

http://www.olmagazine.citymax.com/page/page/1801505.htm

I slböjar står man ofta bredare än i olböjar men den viktigaste skilnaden tror jag är att i dessa böjar så sitter man ner bakåt mera dvs som om du skulle säta dig på något bakom dig. Och då blir det ju att överkropen är mera framåt lutad. Och ofta går man inte så mycket djupare än vad som behövs för att få lyftet godkänt.

spacedog
2005-08-12, 11:41
Jag hajar fortfarande inte riktigt skillnaden, men huvudsaken är kanske att Grippster hittat rätt. :thumbup:

Grippster
2005-08-12, 11:43
:cheers:

Jag hajar fortfarande inte riktigt skillnaden, men huvudsaken är kanske att Grippster hittat rätt. :thumbup: