handdator

Visa fullständig version : Devoid är fet och behöver hjälp.


Devoid
2005-08-11, 22:32
Hejsan, jag har nu suttit och läst, sökt och rotat runt i forumet några dagar nu och behöver lite (läs mycket) hjälp...

Jag är överviktig, väldigt överviktig och har gett mig f*n på att så skall det inte förbli. Var coca-cola beroende innan, drack minst 2liter om dagen, satt alldeles för mycket vid datorn och rörde mig inte mer än nödvändigt, ganska många påsar chips/ostbågar slank ner i veckan med.

Jag var på en hälsoundersökning genom jobbet i mitten av förra sommaren då vägde jag 151kg, sen vet jag inte om jag gick upp mer eller inte efter det.
I April så ställde jag in mig på att gå ner i vikt, det har väl gått sådär.

Slutade med chips, dricker endast vatten, välja bort matvaror med högt fettinnehåll m.m, började också gå en hel del, det blev tråkigt så då köpte jag mig en cykel, och cyklar till/från jobbet nästan hela veckan och på lediga dagar så ger jag mig ut på (för mig) lite längre turer.

Äter inte mycket jämfört med innan men problemet är väl att det jag nu äter kanske inte är nyttigt bara för att man tror det.

Men så läser man mer och mer och försöker förstå lite mer, köpte även "Fettförbränning" 1 & 2 och "ät. träna, prestera", läste att en del kanske inte hade så höga tankar om Paulun men man skall väl börja nånstans antar jag.
Fick böckerna idag så jag har inte hunnit läsa så mycket än.

Jag har aldrig "sportat", däremot så har jag alltid jobbat på lov, helger och en del skoldagar med. Alltid ganska så fysiskt krävande jobb, för 2 år sedan jobbade jag som trädgårdsanläggare med mycket stensättning men sen så började jag på mitt nuvarande jobb som inte är lika "strängt".

Jag kör nu en CNS-Fräs, fräser aluminium profiler. Det blir en hel del gående och en hel del bärande på en dag men också en hel del sittandes och man kanske kan säga utföra "kontorsarbete" medans fräsen körs.

Den 1/7-04 vägde jag 151kg, när jag fick min våg den 17/5-05 vägde jag 144.7kg, nu ligger jag på 132.8kg.

Det var lite bankgrundsinformation, nu kommer den första frågan.

Försökte mig på "Harris&Benedict-ekvationen"

66.5 + 1826 + 970.582 - 155.825= 2707.257 * (1.2-2.0?) -??kcal

Någon som har en gissning på vad som skall stå vid ?, har ju en hel del övervikt att bli av med.

Är alltså 194cm lång, väger 132.8kg och är 23år gammal.

Har en miljard frågor till men de får vänta, tack till de som orkat läsa enda hit


:em:

WHITEFOLKS
2005-08-11, 22:58
Om jag vore du skulle jag räkna med att din målvikt skulle vara din vikt. På så sätt kommer du gå ner "mot" den på troligtvis ett ganska lagom sätt.

Grippster
2005-08-11, 23:00
Har du läst deffguiden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)? Lycka till med dietandet! :)

blekfet2
2005-08-11, 23:04
måste bara säga:
grymt bra jobbat pojk!!! :thumbup: :thumbup:

mangemani
2005-08-11, 23:12
gick det inte bra för dej i ditt bantande=/..eller är det jag som har läst fel i det du skrev för några dagar sen i ett annat forum?

Devoid
2005-08-12, 05:12
Whitefolks, jag satt och funderade på om man kunde göra så med, har inte nån riktig målvikt vill bara se/må bättre ut :)
Räknar om efter jobbet och får se vad jag får för resultat då.

Devoid
2005-08-12, 05:17
gick det inte bra för dej i ditt bantande=/..eller är det jag som har läst fel i det du skrev för några dagar sen i ett annat forum?

Nja för 2 veckor sedan gick jag UPP 2hg istället för ner, men nu sista veckan så har det gått ner igen. Eller skrev jag något annat där? Får läsa igenom det efter jobbet :)
Iallfall så har viktnedgången hittills sett ut såhär:

17/5-05 144.7kg
24/5-05 143.1kg
31/5-05 141.8kg
7/6-05 139.8kg
14/6-05 138.9kg
21/6-05 138.8kg
28/6-05 138.6kg
5/7-05 137.4kg
12/7-05 136.3kg
19/7-05 135.5kg
26/7-05 133.6kg
2/8-05 133.8kg
9/8-05 132.8kg

King Grub
2005-08-12, 06:03
Grattis till framgångarna! Den där takten på viktnedgången ser rätt... optimal ut. :D Så länge det fortsätter i den stilen, med lite mindre viktminskning per vecka när du kommer närmare ner mot tvåsiffrigt, gör du säkert det mesta rätt. :thumbup:

AngelLove
2005-08-12, 06:38
12kg minskning på 3 månader är ju kanonbra jobbat..!! :thumbup:

Normalt sett har väl de flesta 500 vid ditt frågetecken, men jag tycker som Grub att du just nu kanske inte behöver ändra något när du går så pass bra som du gör. Ju närmare din målvikt du kommer desto mindre blir ju minskningen per vecka (vilket kan vara bra för dig att tänka på så du inte känner det negativt när minskningen minskar s a s).

Lyckta till i fortsättningen och du kommer fixa detta :thumbup:

Devoid
2005-08-12, 12:06
Tack så mycket alla!
Jag räknade om lite nu, tog 100kg istället, har inte det som mål men när jag kommer dit så kommer jag bli glad :)

66.5 + 1375 + 970.582 - 155.825 = 2256.257 * 1.5= 3384.3855-500= 2884.3855

Tog 1.5 som aktivitesnivå kan det stämma tror ni? Sen är det som ni säger så länge det går såhär så behöver jag inte ändra så mycket kanske men är ändå lite intresserad av vad som är lite lagom.
Jag har aldrig blivit mobbad eller haft några speciella problem med min vikt egentligen fick bara en uppenbarelse att såhär kan det inte fortsätta och att röra sig mer och äta lite bättre gör mycket.
Jag äter fortfarande "riktig" mat då och då, älskar mörade kotletter och ugnstekta grönsaker.

Men kan det stämma att jag skall äta ca 2800 om dagen?
Idag har jag ätit 394kcal änsålänge, jobbade bara till 12:20 idag.

Sen en fråga till, det första jag läste i boken "Allt om fettförbränning" var att bland det bästa för att gå ner i vikt är att styrketräna...
Jag har planerat att fixa ett gymkort (när $$ räcker till) men det är ju helt enkelt så att jag tycker det är pinsamt, tänkte vänta tills jag gått ner ett antal kilon till så man ser lite mer normal ut men det kanske är bättre att börja så fort som möjligt?

Tack än en gång alla för svaren!

Pellefant
2005-08-12, 12:29
Välkommen hit Devoid. :)

Liten Men Fet
2005-08-12, 12:54
Tack så mycket alla!
Jag räknade om lite nu, tog 100kg istället, har inte det som mål men när jag kommer dit så kommer jag bli glad :)

66.5 + 1375 + 970.582 - 155.825 = 2256.257 * 1.5= 3384.3855-500= 2884.3855

Tog 1.5 som aktivitesnivå kan det stämma tror ni? Sen är det som ni säger så länge det går såhär så behöver jag inte ändra så mycket kanske men är ändå lite intresserad av vad som är lite lagom.
Jag har aldrig blivit mobbad eller haft några speciella problem med min vikt egentligen fick bara en uppenbarelse att såhär kan det inte fortsätta och att röra sig mer och äta lite bättre gör mycket.
Jag äter fortfarande "riktig" mat då och då, älskar mörade kotletter och ugnstekta grönsaker.

Men kan det stämma att jag skall äta ca 2800 om dagen?
Idag har jag ätit 394kcal änsålänge, jobbade bara till 12:20 idag.

Sen en fråga till, det första jag läste i boken "Allt om fettförbränning" var att bland det bästa för att gå ner i vikt är att styrketräna...
Jag har planerat att fixa ett gymkort (när $$ räcker till) men det är ju helt enkelt så att jag tycker det är pinsamt, tänkte vänta tills jag gått ner ett antal kilon till så man ser lite mer normal ut men det kanske är bättre att börja så fort som möjligt?

Tack än en gång alla för svaren!

Börja du på gym, det kan kännas avigt i början med alla discoputtar som går där men 95 % av alla på gymmen går dit för att träna och sköter sig själva.
Det finns väldigt bra program i best-of delen för nybörjare som jag tycker du ska titta på, har du nån kompis som tränar så häng gärna på honom/henne så känns det nog bra.
Om nån tittar snett på gymmet så gömmer dom sig nog när dom ser vad du klarar i knäböj efter några veckor.

Devoid
2005-08-12, 13:05
Jo jag har läst en del på de flesta ställen på forumet men fortsätter, det finns ganska mycket information här om man säger så :)
Har tyvärr ingen som direkt tränar isåfall så hade det inte vart några problem, då har man ju nån som kunde visat en hur saker och ting går till.

Ja benen har ju bärt runt på en hel del kg under ett bra tag nu...

Kom på att kolla upp vad kaffet jag dricker på jobbet ligger på i LDB, fan pulverkaffe är inte sådär bra va, Det låg på 267,3kcal/100g nu vet jag inte riktigt hur mycket man tar till en kopp men det blir ju en 3sådana om dagen minst.
Då har jag mao fått i mig 394kcal +3koppar pulverkaffe änsålänge idag.

Cilia
2005-08-12, 14:29
Men kan det stämma att jag skall äta ca 2800 om dagen?
Idag har jag ätit 394kcal änsålänge, jobbade bara till 12:20 idag.

Sen en fråga till, det första jag läste i boken "Allt om fettförbränning" var att bland det bästa för att gå ner i vikt är att styrketräna...
Jag har planerat att fixa ett gymkort (när $$ räcker till) men det är ju helt enkelt så att jag tycker det är pinsamt, tänkte vänta tills jag gått ner ett antal kilon till så man ser lite mer normal ut men det kanske är bättre att börja så fort som möjligt?
gör inte misstaget som många av oss har gjort att börja äta för lite för att gå ner snabbt. Det sabbar bara förbränningen.

Börja stryketräna hemma om du tycker det är dyrt och pinsamt att gå till gym. Kör på kroppsvikten och lägg till vikter så småningom. Det finns massor av övningar att göra hemma och massor av redskap hemma som du kan använda som vikter om du tänker till.

Ett annat tips för att bygga upp kroppen och förbränna är promenader i alla former. Börjar du gå längre och snabbare kan du sen börja springa utan att det blir för stor belastning på kroppen för den är van vid dina snabba promenader.

Devoid
2005-08-12, 14:35
Jag äter nog inte så mycket för lite iallfall (tror jag), mitt största problem är att jag äter för MYCKET när jag väl äter.
Förhoppningsvis så betalar företaget jag jobbar på mitt gymkort eller iallafall 1000:-/år utav det (gjorde det förr iallfall), det är mest pinsamheten som spelar in där...

Gå gjorde jag ett bra tag men nu så har cykling tagit över mer och mer, men jag får nog börja med lite mer gående då jag vill kunna springa eller iallafall jogga lite längre sträckor tillslut då kan jag hänga med min kusin som springer endel.

Bamse79
2005-08-12, 14:36
Tjenare Devoid

Dina resultat är ju jättebra i den här takten, du har ju gått ner nästan 20 kilo redan. Allt sker ju inte över en natt som sagt. Bara fortsätta som du gör + att du börjar styrketräna också så ska du se att du kommer i en bättre form!

Ät nyttigt, träna och motionera är melodin! :thumbup:

Lycka till!!

Lyset
2005-08-12, 23:03
Bra jobbat. Bara att fortsätta i samma stil nu. Lycka till.

Liten Men Fet
2005-08-12, 23:36
Jag äter nog inte så mycket för lite iallfall (tror jag), mitt största problem är att jag äter för MYCKET när jag väl äter.
Förhoppningsvis så betalar företaget jag jobbar på mitt gymkort eller iallafall 1000:-/år utav det (gjorde det förr iallfall), det är mest pinsamheten som spelar in där...

Gå gjorde jag ett bra tag men nu så har cykling tagit över mer och mer, men jag får nog börja med lite mer gående då jag vill kunna springa eller iallafall jogga lite längre sträckor tillslut då kan jag hänga med min kusin som springer endel.

Pinsamheten stör nog bara i början, du är ju inte sämre människa än andra för att du väger lite mer. Är du gymmet jobbar du ju för att komma i bättre form.
Dom där smala 55 kilos killarna tycker nog det är jobbigt att gå på gymmet dom med, det tyckte jag när jag vägde 60 kilo på 185.
Du har iallafall kapacitet att lyfta tyngre vikter än säg 70 % av de andra på gymmet om det är känns viktigt.
Vi har ett par riktigt fullvuxna grabbar på gymmet och dom som blir mest betittade på gymmet är nog på gott och ont forfarande dom snygga tjejerna.

Xatzer
2005-08-14, 10:20
tycker du har gjort ett kanonjobb! INTE dåligt att tappa det antalet kilo du tappat. Ser och känner du skillnad? Gymkort kan du vänta med om du inte känner att du verkligen vill, bara dumt att gå dit om man känner sig omotiverad.
Vänta några veckor/månader tills du verkligen känner för att börja pumpa järn!
Lycka till med de framtida kilona *yourock*

Devoid
2005-08-16, 16:36
Tack så mycket alla! :)

Det var invägning idag igen, vågen visade 131kg alltså 1.8kg mindre på 7 dagar.
Detta anses väl av många som lite mycket kanske men jag tycker jag har fett att ta utav så man hoppas att det är det som ryker och inte allt för mycket muskler.

Chefen har semester denna veckan så får snacka med honom om gymkort nästa vecka, hoppas även spränga 130 strecket då, känns alltid kul att gå under till "nästa" 10 kilos gräns :)
Jag får nog inga större problem med att få med mig min kusin till gymmet ser det ut som, nackdelen är väl att han har tränat många ggr men jag som aldrig tränat kan nog 3ggr så mycket som honom om träning (och jag kan inget).
Han är en envis sate och den teknik han har är nog inget jag skall ta efter gissar jag på :)

nidas
2005-08-16, 20:11
kul att det går framåt för dig devoid :)

Smail
2005-08-17, 12:00
Stort grattis! Håller med alla andra om att din viktnedgång ser mycket bra ut! ett kilo i veckan är hållbart! Som sagt, styrketräning ökar mängden muskelmassa=ökad BMR. Kör på, sikta på 100 till och börja med. Har du vägarna förbi LKPG kan jag ge dig en snabbgenomgång på något gym annars så finns det på de flesta gym instruktörer som kan visa/instruera dig i basövningarnas underbara värld! :)

Devoid
2005-08-23, 16:37
Nu jävlar är jag förbannad!!
Hela förra veckan cyklade jag till jobbet, ca 5 mil totalt sen i lördags så cyklade jag ca 4-5mil, i söndags 3-4mil & idag ca 1 mil.

Har ätit ganska "nyttigt" tror jag, har blivit lite mycket kött fre/lör kanske och lite naturgodis. Och våghelvetet har mage att visa 133.1kg idag! Förra tisdagen så stod den på 131kg.

Frågan är, har jag gått upp 2.1kg på en vecka eller var vågen lite optimistisk förra veckan tro? Har läst att kroppsvikten kan skilja ganska mycket från dag till dag men de andra veckorna så har den visat som jag vill :)
Snart går jag tillbaka till min förra kost som till vardags bestod utav 98% knäckebröd utan något på, nu är jag tjurig :(

King Grub
2005-08-23, 16:49
Två kilo fett kan du inte gå upp på en vecka om du försöker göra motsatsen. Vätska är däremot inte omöjligt alls, särskilt inte på en så stor kropp.

Devoid
2005-08-23, 16:59
Får väl se vad vågen säger nästa vecka, ville ju under 130 strecket ju! :)

Devoid
2005-08-30, 16:41
Två kilo fett kan du inte gå upp på en vecka om du försöker göra motsatsen. Vätska är däremot inte omöjligt alls, särskilt inte på en så stor kropp.

Det stämde nog Grub :) Nu i eftermiddag så vägde jag som synes 129.7 kg, visserligen vikt efter mat osv och med lite kläder på mig men under 130 iallafall :)

Var nog mycket vätska med i bilden annars så har jag gått ner ca 3.4kg på en vecka och utan att hugga av diverse kroppsdelar så är det nog ganska svårt.

King Grub
2005-08-30, 16:42
Tufft! Grattis! :thumbup: På rätt väg igen!

Kaboffastar
2005-08-30, 16:53
Du är en "såndär" som kommer klara det. lätt desutom, jag tror på dig !

rutan
2005-08-30, 17:58
bra jobbat...du är verkligen på rätt väg.
så nu får du börja göra nya hål i skärpet :)

Devoid
2005-08-30, 18:50
Tack alla :)
Och ja jag måste ha tag på en "läderhåltagare (?)" snart, bältet sitter relativt bra men om man stoppar på sig plånbok, nycklar & mobil så hasar byxorna neråt :)

zipper
2005-08-31, 21:37
Tänkte höra lite snabbt med grub om det finns några stora nackdelar med att chockbanta typ 10 kg på en månad ? Tycker inte det låter lika bra som å gå ner sakta men säkert

epkmack
2005-09-01, 06:53
Tummen upp för din viktminskning! :thumbup:

Vill bara flika in att jag har en jobbarpolare vars fru är forskare och hon har forskat på hur feta människor egentligen har det.
Genom konditionstest osv så har hon kommit fram till, vad man kunde misstänka, att ni som är riktigt stora har ofta en jävla kondition, grymma ben muskler (framförallt vaderna!) Så lycka till!

Devoid
2005-09-01, 15:37
Ja mina ben är nog inte direkt klena efter att släpat runt på alla dessa kilon i alla dessa år :) Konditionen vet jag däremot inte...

Devoid
2005-09-01, 15:39
Tänkte höra lite snabbt med grub om det finns några stora nackdelar med att chockbanta typ 10 kg på en månad ? Tycker inte det låter lika bra som å gå ner sakta men säkert

Svaret kommer nog bli att du förlorar en massa muskler genom att "chockbanta",

Endumen
2005-09-01, 15:55
Grattis som faan till viktminskningen :thumbup: :thumbup:

Fortsätter du som du gör så kommer det här att gå vägen ska du se. Men ge det lite tid. Har du börjat styrketräna än? Det är en MYCKET bra fettförbrännare. Själv har jag gått ner från 98kg till 75kg sen jag började styrketräna på allvar (för 2 år sedan). Ingenting är omöjligt, tro på dig själv och SKIT fullständigt i vad andra tycker så kommer det att bli bra!


LYCKA TILL!!! :)

Devoid
2005-09-01, 17:59
Tack tack :)

Gå vägen kommer det göra, det är jag övertygad om men frågan är hur lång tid det kommer ta... väldigt många kilon att bli av med=många veckor.

Har fått klartecken från ledningen att jag kan hämta ett årskort på ett av de lokala gymmen när jag vill, förhoppningsvis så betalar de hela kalaset, tror det iallafall.

En liten fråga såhär bara, vad är den "bästa" fettförbrännaren på ett gym? Sen (och nu) så kommer jag troligtvis inte cykla lika mycket som under sommaren, så vad finns det man kan göra på ett gym som bränner fett?
Okej att det finns cyklar där med givetvis men något annat kanske?

Bencker
2005-09-04, 14:00
Kul att det går bra för dig Devoid! Lycka till i fortsättningen. :)

/Mol3x ;)

Devoid
2005-09-04, 17:18
Tja Mol3x, har du hittat hit du med.