handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk: Ben


AcidSleeper
2005-08-11, 21:20
Har nu inte kört ben på ca 1-2månader förrutom cyklat varje dag till och från jobbet (totalt 1mil) i hårt tempo.

Undrar nu om det är fler än jag som brukar ha så ont i låret efter sitt första pass på länge så att man har problem att gå/röra sig i två dagar efteråt!?
Det värker så fort man tar på låret, är detta normalt eller vad!?


PS. Har ökat 5kg i knäböjen senast jag körde den, så cyklingen har gett resultat! DS.

Karate_kid
2005-08-11, 21:20
ja det är det.

King Grub
2005-08-11, 21:21
är detta normalt eller vad!?

Ja, fullständigt.

Johan_P
2005-08-11, 21:21
Kanske inte direkt så som du beskriver det, men jag får rätt ofta kraftiga träningsverk i mina ben, huvudsakligen framsida lår. Ofta efter HIIT-cyklingspass eller liknande.

AcidSleeper
2005-08-11, 21:25
Så efter ett riktigt hårt pass ska man inte kunna gå på 1-3dagar?

Grub: Har du ingen artikel om träningsvärk!? ;)

Weird
2005-08-11, 21:25
absolut

Liten Men Fet
2005-08-11, 21:29
Så efter ett riktigt hårt pass ska man inte kunna gå på 1-3dagar?

Grub: Har du ingen artikel om träningsvärk!? ;)

Har hänt att jag fått stå och ladda en stund för att kunna klara av en trappa... men det kanske inte är normalt?

Max
2005-08-11, 21:40
Jag får den typen av träningsvärk även om jag tränar 1 gång / vecka. Efter ett längre uppehåll är det iofs ännu värre.

hoffano1
2005-08-11, 22:18
Har samma problem just nu. Körde ett pass i måndags efter ca en månads uppehåll. Kan fortfarande inte gå som folk, kan knappt sätta mig ner. Men det är väl bara att bita ihop, det gör ju inte lika ont efter nästa pass.

mini_Arnold
2005-08-11, 22:20
Körde även jag ben efter 5 veckors uppehåll men det var inte så jävligt men då hade jag simmat 6 timmar innan.
Skön uppvärmning :)

Annars brukar jag få djävulskt ont. Smärtsamt förlamad.

Mpet
2005-08-11, 23:47
Japp har det just nu..

det värsta är fan när man ska sätta sig på toa... så kan man ta beslutet efter alla gärningar att man plockar upp en tidning o läser iställer för att ta emot smärtan o resa sig!!!

men d är belöningen när man har :whipped: benen!!

Liten Men Fet
2005-08-11, 23:59
Japp har det just nu..

det värsta är fan när man ska sätta sig på toa... så kan man ta beslutet efter alla gärningar att man plockar upp en tidning o läser iställer för att ta emot smärtan o resa sig!!!

men d är belöningen när man har :whipped: benen!!

Annars kan man välta ner på golvet och dra sig runt med armarna resten av dagen.

Dav0d
2005-08-12, 00:18
Efter jag varit borta i 1 månad är det 5 dagar extremt skön smärta som gäller. :thumbup:

Lalla
2005-08-12, 05:17
Normalt, javisst!
Brukar ha problem att sova ordentligt då jag vaknar av smärta när jag försöker vända mig i sömnen.
Dessutom äre otänkbart att gå i trappor ca. 6-8dgr efteråt... *flex*

skaparn
2005-08-12, 07:30
Har nu inte kört ben på ca 1-2månader förrutom cyklat varje dag till och från jobbet (totalt 1mil) i hårt tempo.
Undrar nu om det är fler än jag som brukar ha så ont i låret efter sitt första pass på länge så att man har problem att gå/röra sig i två dagar efteråt!?
Det värker så fort man tar på låret, är detta normalt eller vad!?

PS. Har ökat 5kg i knäböjen senast jag körde den, så cyklingen har gett resultat! DS.

Herregud, jag har närmare 200 mil per månad och efter sommaren när man ska börja med styrketräningen igen så är jag handikappad efter de första två-tre passen. Så du är iallafall lika normal som jag. Med andra ord så slipper man inte undan benvärken bara för att benen fått arbeta aerobt.

HenrY
2005-08-12, 08:42
Haha, kommer ihåg mitt mördarpass efter ca 1 månads uppehåll när jag var utomlands!:D
Trodde helt seriöst att musklerna hade blivit inflamerade eller något!
Kunde knappt gå, knappt sätta mig ner osv!
Fan dom garvade i skolan!:D

Markus H
2005-08-12, 11:42
Jobbigt när man få så kramp i baksidalåren att man inte vågar böja benen för du vet inte om du får ut dem igen...

emiste
2005-08-12, 12:07
Jag har själv upplevt den oerhörda träningsverken efter benträning, särskilt efter första passet efter en tids uppehåll. Jag tror att det beror på att benen för det första är väldigt stora muskler som används hela tiden, men främst att de flesta utför mer excentriska rörelser när de tränar benen. Jag ser oftare att folk slarvar med den excentriska delen av en rörelse när de t.ex. kör bicepscurl än knäböj. Och det är väl den excentriska rörelsen som orsakar träningsvärk?

Wooch
2005-08-12, 14:38
Träningsvärken som man får i benen är inte att leka med. Nu har jag inte haft ett uppehåll, men vid övningsbyte så får jag träningsvärk.

Fettecke
2005-08-12, 16:40
får alltid en grym träningsverk... mina helger är förstörda pga min träning...
böjer mån-ons-fre, samt jeffla tung marklyft på onsdagen, och träningsverk i korsryggen kommer oftast på torsdag, fredan... annars är de ju konstant träningsverk i benen :D

H.Emanuel
2005-08-12, 16:53
Körde även jag ben efter 5 veckors uppehåll men det var inte så jävligt men då hade jag simmat 6 timmar innan.
Skön uppvärmning :)

Annars brukar jag få djävulskt ont. Smärtsamt förlamad.
Simma i sex timmar? är inte det en aning överdrivet?

obesogen
2005-08-12, 18:10
Kanske kan ha något att göra med att quadricepsmuskeln är kroppens största muskel och också den muskel som atrofieras snabbast?