handdator

Visa fullständig version : Baxa stenblock


edgen_ÖSD
2005-08-11, 20:25
Ska upp och bygga stuga över helgen och kommer försöka hitta några bra grundstenar. Eftersom de där förbannade blocken väger ganska mycket tänkte jag bara höra om nån härinne har erfarenhet av det och kan dela med sig av denhans/hennes erfarenheter. Har i runda slängar 6 fullgoda karlar och en fyrhjuling att tillgå.

Jag tänkte om man skulle ta en pulka och en massa rep och få uåå bumlingarna på pulkan och sen dra upp dem (uppförsbacke cirka 20 meter)?

sunkan
2005-08-11, 20:28
Jag tänkte om man skulle ta en pulka och en massa rep och få uåå bumlingarna på pulkan och sen dra upp dem (uppförsbacke cirka 20 meter)?

Vad frågar du om?

edgen_ÖSD
2005-08-11, 20:31
Vad frågar du om?

...Går det...?...

Jorgen
2005-08-11, 20:32
Fyrhjuling som i motorcykel?

Isåfall så bind om stenarna så att dom inte kan rulla och dra upp dom med den. Om du inte är rädd om gräs eller vad som nu kan tänkas finnas på marken.

Liten Men Fet
2005-08-11, 20:35
Ska upp och bygga stuga över helgen och kommer försöka hitta några bra grundstenar. Eftersom de där förbannade blocken väger ganska mycket tänkte jag bara höra om nån härinne har erfarenhet av det och kan dela med sig av denhans/hennes erfarenheter. Har i runda slängar 6 fullgoda karlar och en fyrhjuling att tillgå.

Jag tänkte om man skulle ta en pulka och en massa rep och få uåå bumlingarna på pulkan och sen dra upp dem (uppförsbacke cirka 20 meter)?

Se till att ha ett par rejäla störar (små stockar) att använda som hävstänger så är det nog inga problem.

Jense
2005-08-11, 20:39
6 män bör kunna knuffa upp en sådan sten med hjälp av stoppstockar.. iofs så vet jag inte va stenen väger.. kan du uppskatta en vikt?

edgen_ÖSD
2005-08-11, 20:46
6 män bör kunna knuffa upp en sådan sten med hjälp av stoppstockar.. iofs så vet jag inte va stenen väger.. kan du uppskatta en vikt?


Vad ska vi dra till med.... Kanske 2-3 ton?

EDIT: Och gräsmatta finns där ingen så det är inga problem.

Liten Men Fet
2005-08-11, 21:14
Vad ska vi dra till med.... Kanske 2-3 ton?

EDIT: Och gräsmatta finns där ingen så det är inga problem.

Öh, 2-3 ton!?... Du kan nog glömma fyrhjulingen den kommer bara slira och gräva ner sig.
Du behöver en lastmaskin eller ett gäng egyptiska slavar och nån med piska. :whipped:

Om du får in runda stockar under dom så kan du rulla stenen på dom och efterhand flytta fram stockarna. Problemet blir nog att få upp den på stockarna och om marken bär så pass att inte stockarna bara sjunker ner.

PowPow
2005-08-11, 21:16
På malmöitiska betyder baxa att ha sex med någon.

men baxa du dina stenblock ;)

rememberence
2005-08-11, 21:19
Vad ska vi dra till med.... Kanske 2-3 ton?

EDIT: Och gräsmatta finns där ingen så det är inga problem.
seriöst?..2-3 ton?

edgen_ÖSD
2005-08-11, 21:20
Öh, 2-3 ton!?... Du kan nog glömma fyrhjulingen den kommer bara slira och gräva ner sig.
Du behöver en lastmaskin eller ett gäng egyptiska slavar och nån med piska. :whipped:

Om du får in runda stockar under dom så kan du rulla stenen på dom och efterhand flytta fram stockarna. Problemet blir nog att få upp den på stockarna och om marken bär så pass att inte stockarna bara sjunker ner.


Och du kan nog glömma vad jag sa... Skyller på träningen, blocken är kanske 1- 1,5 m^2 och det är ju INTE så många kilo... *screwy*

edgen_ÖSD
2005-08-11, 21:24
Annars var ju det där med egypterna bra :thumbup:

delta_mats
2005-08-11, 21:29
Vad ska vi dra till med.... Kanske 2-3 ton?

EDIT: Och gräsmatta finns där ingen så det är inga problem.

Två tre ton. Då lär du behöva en grävare eller traktor. Aldrig att ni tar dom annars.

Jazzman
2005-08-11, 21:30
Och du kan nog glömma vad jag sa... Skyller på träningen, blocken är kanske 1- 1,5 m^2 och det är ju INTE så många kilo... *screwy*


Jo det är det. Om du menar att stenen är ca 1 x 1,5 x 1,5 m = 2.25kubikmeter sten så väger den strax över 5 ton skulle jag tro, men så är den kanske lite mer rundad och då blir det kanske bara 4 ton. Lycka till...

/Jazz

Bucyrus
2005-08-11, 21:31
Också ett alternativ? www.markteknik.nu :)

Body Guard
2005-08-11, 21:40
På malmöitiska betyder baxa att ha sex med någon.

men baxa du dina stenblock ;)


har i stockholm betyder det att sno något...

Liten Men Fet
2005-08-11, 21:42
Och du kan nog glömma vad jag sa... Skyller på träningen, blocken är kanske 1- 1,5 m^2 och det är ju INTE så många kilo... *screwy*

Det är ok det är inte så lätt att uppskatta vikt på stenar. Jämför med dom dom har på strongmantävlingar.
1 x 1,5 m hur tjocka är dom ungefär?
Betong har en densitet på ungefär 2400 kg/m3, gissningsvis skulle granit ha lite högre så kanske 2700(?) kg/m3
Om blocken är en halvmeter tjocka så väger dom ungefär 1x1,5x0,5 = 0,75 m3 x 2700 kg = 2025 kg.. Då stämmer din gissning och då har ni också problem att flytta dom.
Är dom bara 20 cm tjocka så väger dom 810 kg och då klarar ni er kanske.

Väntar med spänning på att få reda på hur tjocka dom är.

edgen_ÖSD
2005-08-11, 21:58
Det är ok det är inte så lätt att uppskatta vikt på stenar. Jämför med dom dom har på strongmantävlingar.
1 x 1,5 m hur tjocka är dom ungefär?
Betong har en densitet på ungefär 2400 kg/m3, gissningsvis skulle granit ha lite högre så kanske 2700(?) kg/m3
Om blocken är en halvmeter tjocka så väger dom ungefär 1x1,5x0,5 = 0,75 m3 x 2700 kg = 2025 kg.. Då stämmer din gissning och då har ni också problem att flytta dom.
Är dom bara 20 cm tjocka så väger dom 810 kg och då klarar ni er kanske.

Väntar med spänning på att få reda på hur tjocka dom är.

Är inte säker (har inte sett dem så grundligt själv) men eftersom de är grundstenar så borde de inte vara alltför tjocka. Kanske runt 20-30 cm så de blir ju ändå ganska tunga... Hur är det med fyrhjulingen som är modell större då? Hur pass stak är de?

Liten Men Fet
2005-08-12, 00:16
Är inte säker (har inte sett dem så grundligt själv) men eftersom de är grundstenar så borde de inte vara alltför tjocka. Kanske runt 20-30 cm så de blir ju ändå ganska tunga... Hur är det med fyrhjulingen som är modell större då? Hur pass stak är de?

Jag vet inte så mycket om fyrhjulingar mer om traktorer.
Om fyrhjulingen har fyrhjulsdrift och lågväxel kan det nog funka, problemet är om den inte har lågväxel så spelar det ingen roll det är 100 häst i för det som kommer att hända är att hjulen börjar snurra för fort när du släpper kopplingen och då övervinner dom friktionen mot marken och tappar fästet. När dom väl tappat greppet så kommer det slira tills du kopplar igen.

Men är det lågväxel på så kan den nog vara bra ha, det skadar garanterat inte att ha med den även om en traktor eller lastmaskin hade varit bättre.

Prova så får vi se, har du 5-6 gubbar med hävstänger så kan man förflytta mer än vad man tror.

Lycka till.

PowPow
2005-08-12, 02:21
har i stockholm betyder det att sno något...

Då är det bara till att välja: antingen snor han stenblocken, eller så sätter han på dem!

Metal_boy_
2005-08-12, 02:34
Varför skaffar du inte lekablock?

edgen_ÖSD
2005-08-12, 03:00
Då är det bara till att välja: antingen snor han stenblocken, eller så sätter han på dem!

Vet inte riktigt vad som är svårast...

PowPow
2005-08-12, 03:22
Vet inte riktigt vad som är svårast...

Det beror ju helt på hur tunga blocken är. Och hur många hål där är i dem!

bengdoktor
2005-08-12, 07:00
Då är det bara till att välja: antingen snor han stenblocken, eller så sätter han på dem!

här betyder baxa att typ parkera eller putta in nåt otympligt. scenario: backa in en husvagn på en liten tältplats. då baxar man in den..

SÅ sätt på den, sno den eller försök backa den :D

PowPow
2005-08-12, 16:31
här betyder baxa att typ parkera eller putta in nåt otympligt. scenario: backa in en husvagn på en liten tältplats. då baxar man in den..

SÅ sätt på den, sno den eller försök backa den :D

:laugh: