handdator

Visa fullständig version : Gym för unga?


BRÖÖÖÖD
2005-08-11, 16:05
Jag har undrat och frågat men alltid fått olika svar från alla. Det här gäller gym för unga. Närmare bestämt 14 och 15 åringar. Är det farligt? Skriv vad du tycker och referera gärna till en studie.

Allan
2005-08-11, 16:10
Nej. Det är inte farligt om man har utbildat folk som instruerar. Det finns inga medicinska orsaker till att så unga inte ska träna styrketräning; tvärtom är det nyttigt att träna styrketräning i unga år. Det enda jag kan tänka mig är ju att de är för flamsiga för att vistas i gymlokaler.
Nej, jag har ingen forskning. Jag har bara personlig erfarenhet.


allan
började som trettonåring

BRÖÖÖÖD
2005-08-11, 16:13
Tack! Så det är bara skit med det här "du kan stanna i växten"

Allan
2005-08-11, 16:16
Tack! Så det är bara skit med det här "du kan stanna i växten"

Ja.

allan

BRÖÖÖÖD
2005-08-11, 16:17
tackar

aliquis
2005-08-11, 16:46
Någorlunda ontopic är att en kille på ökk instruerade ett flertal grabbar i 10års åldern i olika tyngdlyftarövningar. En del är väl dock av åsikten att det inte behöver vara maxtunga vikter utan räcker med att hålla sig till rätt lätta vikter och istället koncentrera sig på att få rörelserna rätt.

Weird
2005-08-11, 18:19
jag tycker nog ändå att man ska vänta lite elelr träna med ledare eller så då det lätt värkar bli larv när ungakommer ner till gymet ...

autowah
2005-08-11, 20:33
Håller med, de får gärna träna med ledare. Det är säkert bra att träna lättare vikter med instruktör och få en bra teknik.
Annars föredrar jag gym med 18 års åldersgräns.

Weird
2005-08-11, 21:27
Håller med, de får gärna träna med ledare. Det är säkert bra att träna lättare vikter med instruktör och få en bra teknik.
Annars föredrar jag gym med 18 års åldersgräns.
aaa 18 år tycker jag e lite ovekill men i allafall 16år

Johan_P
2005-08-11, 21:31
Jag har dispans på ett 16-årsgym. Har tränat och iaf bevisat för mig själv att styrketräningen inte är farlig, iaf inte om den genomförs på rätt sätt. Har fått tips av en lyftare bl.a för att lära mig rätt teknik på vissa övningar. Har tränat så mycket och tungt som möjligt fram tills nu utan någon sorts skada, så var inte rädd för att börja träna om det skulle gå.

Arne Persson
2005-08-11, 21:38
Håller med, de får gärna träna med ledare. Det är säkert bra att träna lättare vikter med instruktör och få en bra teknik.
Annars föredrar jag gym med 18 års åldersgräns.

Varför???

bear.flowertwig
2005-08-11, 21:59
Varför???

Ja varför? 22-årsgräns!!! *grr27*

stahlberg
2005-08-12, 00:03
Allan har redan gett ett fullt tillräckligt svar. Som han säger föreligger inga medicinska orsaker till att ungdomar under 15 år inte skulle kunna styrketräna. Han säger också, att det t.om är nyttigt för ungdomar att styrketräna. Till detta vill jag bara tillägga, att det - även om inte heller jag på rak arm kan referera till några studier - att det har gjorts undersökningar om detta. Såvitt jag vet har samtliga dessa studier kommit fram till 1) att det inte är skadligt att styrketräna som ung och 2) att ungas (också prepubertalas) styrketräning resulterat i styrkeökningar.

Allan tillägger dock, att styrketräning för unga inte är skadlig, om man har utbildat folk som instruerar. Också detta är sant. Felaktig styrketräning kan ALLTID vara farlig, oberoende av den tränandes ålder, men det är klart att det är ÄNNU VIKTIGARE för ungdomar (med "icke-färdigväxt skelett") att träna på rätt sätt än vad det är för vuxna. Dessutom kan ungdomarnas "flamsighet" inverka, så att de 1) inte tänker på att lära sig träna rätt, och 2) "leker" i träningslokalen (med olika typer av skaderisk som direkt eller indirekt följd). Alltför ofta ser man ungdomar som kommer till en styrketräningslokal och inte har det minsta hum om hur man ska träna, och som därför lyfter på ett direkt farligt sätt. Det är detta - och inte det att ungdomar styrketränar i sig - som bör förhindras.

Jag har alltså - fastän jag inte mera kan referera exakt till dem - tagit del av flera studier rörande ämnet ungdomsstyrketräning. Samtliga dessa studier pekar som sagt på, att det INTE är skadligt för ungdomar att styrketräna. Precis som Allan har jag också egen praktisk erfarenhet (som ofta, eller t.om oftast, är bättre än teoretiska studier) av styrketräning för ungdomar. Exempelvis under åren 1980-1992 har jag under längre eller kortare perioder på närmare eller längre håll (som personlig styrkelyftstränare, som instruktör på gym, som programsksivare, som tränande i samma sal, eller som enbart bekant) kunnat följa med ett stort antal 11-16-åringars styrketräning. Jag har inte ännu träffat på praktiska fall där ungdomar som styrketränat på rätt sätt skulle ha fått några men av träningen, vilka skulle berott på att de började träna som unga. Detta gäller oberoende av om de styrketränat länge (som t.ex Jarmo Virtanen, som började styrketräna som under 50 kg tung 12-åring 1975 och avslutade sin karriär som niofaldig världsmästare 1995) eller bara en kort tid.

Dav0d
2005-08-12, 00:14
Jag tränar just nu min lillebror som fyllt 15. Så länge jag gör ett schema som är bra för honom och hans mål inom hans nuvarande sport. Med rätt instruktioner så är det bra för honom, och han tycker det är kul.

autowah
2005-08-12, 20:13
Varför 18-års-gräns, därför att många gym får utrustningen förstörd av unga "gäng" som bara flamsar runt. De respekterar t.ex. inte ordningsreglerna, och skrämmer bort vanliga motionärer. Sköter de sig får de gärna träna, det tycker jag bara är bra. Vad finns det annars att göra för 16-åringarna, hellre träna på gym än att driva runt på stan?
De får jättegärna träna under ordnade former.
Jag vet att vissa gym (i Malmö) har problem med ungar som smiter in som skrämmer bort de betalande gästerna. Kanske problem för det gymmet, men ändå en verklighet.

Allan
2005-08-12, 20:19
Det har enbart att göra med träningsanläggningens försäkring.


allan

Johan_P
2005-08-12, 20:28
Vad finns det annars att göra för 16-åringarna, hellre träna på gym än att driva runt på stan?

Mycket hellre dra ett styrkepass, ja :)

Än så har jag inga erfarenheter med unga som stör. Gymmet jag är på har dock inte så många aktiva ungdomliga styrketränande, så lite svårt för mig att veta. Kan dock tänka mig hur vissa fjantar i min ålder kan hålla på, och ur den synvinklen kan jag bara hålla med er andra om oss yngre. Tycker dock inte man ska se alla ungdommar som så här, och därmed sätta 18-/22-åldersgränser.

BRÖÖÖÖD
2005-08-12, 20:39
Tack för alla svar!! Jag tränar nämligen själv (är 14) fast jag tar det så seriöst som jag kan. (d.v.s INGET FLAMS!) ;) Ja, ja. Tack för alla svar.

Arne Persson
2005-08-12, 21:11
Varför 18-års-gräns, därför att många gym får utrustningen förstörd av unga "gäng" som bara flamsar runt. De respekterar t.ex. inte ordningsreglerna, och skrämmer bort vanliga motionärer. Sköter de sig får de gärna träna, det tycker jag bara är bra. Vad finns det annars att göra för 16-åringarna, hellre träna på gym än att driva runt på stan?
De får jättegärna träna under ordnade former.
Jag vet att vissa gym (i Malmö) har problem med ungar som smiter in som skrämmer bort de betalande gästerna. Kanske problem för det gymmet, men ändå en verklighet.


Det är ju knappast pga biologiska/fysiologiska grunder. Såndan skit skall naturligt vis snarast avlägsnas från gymmet. Annars tycker jag att runt 12 år är en lämplig ålder att starta sin bana.

Fagen
2005-08-12, 23:02
Min åsikt.
Självklart kan det vara farligt för unga att gymma. Precis som det kan vara farligt att spela fotboll, tennis, hoppa med hästar eller what ever.
Som många andra inlägg i denna tråd säger så handlar det om att det finns en kunnig instruktör tillhands. Det som det handlar om vid unga år är väl teknikinlärning och det finns det mig veteligen inget farligt med.
Det som är farligt är för höga belastningarn. För höga belastningar kan skada skelettets tillväxtzoner. Men samtidigt så kan man också betänka att inom t.ex. gymnastik, friidrott och andra grenar där hopp ingår, belastas barnens ben och fotleder med flera gånger deras egen kroppsvikt vid dessa hopp...
Som Arne säger är nog 12 år en bra ålder att börja, visserligen skulle man kunna börja tidigare men jag tror att yngre barn skulle tröttna ganska fort på vad de säkert skulle uppfatta som tråkig och monoton träning då deras nervsystem snabbt blir uttröttat.
Tyvärr tror jag att forskning på och om arbetsfysiologi på barn inte är tillåtet i Sverige, enligt RF, men det lär finnas en hel del utländskforskning inom området. Kanske King Grub kan hitta nåt?

Allan
2005-08-12, 23:15
Det är synd att vi inte kan få SÖK att funka. Vi har haft en massa trådar om det här genom åren, och det finns relevant forskning på området (även svensk).

allan

Fagen
2005-08-12, 23:20
OK. My mistake.

Tricklev
2005-08-13, 00:24
För höga belastningar kan skada skelettets tillväxtzoner.

Det är rent av skitsnack, men resten var bra skrivet :thumbup:

Jepp, vi har haft detta uppe föret, och forskning har framförts flera gånger.

Arne Persson
2005-08-13, 00:27
Min åsikt.
Självklart kan det vara farligt för unga att gymma. Precis som det kan vara farligt att spela fotboll, tennis, hoppa med hästar eller what ever.
Som många andra inlägg i denna tråd säger så handlar det om att det finns en kunnig instruktör tillhands. Det som det handlar om vid unga år är väl teknikinlärning och det finns det mig veteligen inget farligt med.
Det som är farligt är för höga belastningarn. För höga belastningar kan skada skelettets tillväxtzoner. Men samtidigt så kan man också betänka att inom t.ex. gymnastik, friidrott och andra grenar där hopp ingår, belastas barnens ben och fotleder med flera gånger deras egen kroppsvikt vid dessa hopp...
Som Arne säger är nog 12 år en bra ålder att börja, visserligen skulle man kunna börja tidigare men jag tror att yngre barn skulle tröttna ganska fort på vad de säkert skulle uppfatta som tråkig och monoton träning då deras nervsystem snabbt blir uttröttat.
Tyvärr tror jag att forskning på och om arbetsfysiologi på barn inte är tillåtet i Sverige, enligt RF, men det lär finnas en hel del utländskforskning inom området. Kanske King Grub kan hitta nåt?


"Det som är farligt är för höga belastningarn. För höga belastningar kan skada skelettets tillväxtzoner."
Ha ha! En seg gammal skröna som vägrar att dö!

Fagen
2005-08-13, 00:53
Det vore naturligtvis dumt av mig att gå i polymik med bättre vetande personer och förmodligen har även jag gått på denna "skröna", men jag hittade detta på folkhälsans hemsida.

"Före puberteten är ingen styrketräning nödvändig utan normal
aktivitet utvecklar våra muskler. Intensiv styrketräning skall man
undvika eftersom skelettets tillväxtzoner kan skadas."

Per Lindroos, magister i idrotts- och hälsovetenskaper

forum.folkhalsan.fi/do.xsp?objectType=consultation&
viewType=browseview&answerTopicOID=1086867316


Men som sagt, jag tror säkert att ni har rätt och det vore kul om det fanns någon länk där man kunde läsa lite om det.

Arne Persson
2005-08-13, 01:05
Det vore naturligtvis dumt av mig att gå i polymik med bättre vetande personer och förmodligen har även jag gått på denna "skröna", men jag hittade detta på folkhälsans hemsida.

"Före puberteten är ingen styrketräning nödvändig utan normal
aktivitet utvecklar våra muskler. Intensiv styrketräning skall man
undvika eftersom skelettets tillväxtzoner kan skadas."

Per Lindroos, magister i idrotts- och hälsovetenskaper

forum.folkhalsan.fi/do.xsp?objectType=consultation&
viewType=browseview&answerTopicOID=1086867316


Men som sagt, jag tror säkert att ni har rätt och det vore kul om det fanns någon länk där man kunde läsa lite om det.

Samma "forskare" lär väl istället rekommendera sporter som Brottning, fotboll friidrott mm med troligen ännu större belastningar på rörbenens epifyslinjer. Suck!

BRÖÖÖÖD
2005-08-14, 01:13
vore skoj om någon hade en länk som jag kunde läsa lite om.

fffffffff
2005-08-24, 18:18
Om man endast tränar magmusklerna och inte ryggen, är det farligt? Det skapar ju obalans....Jag har nämligen gjort så i ungefär 1 halvår och jag hoppas att jag inte skadat min tillväxt...Kan jag göra något för att kolla att min rygg inte tagit skada? Gå till en vårdcentral?