Visa fullständig version : Kok-bok
En tös jag känner har just blivit vegetarian, vilket betyder att hon äter spagetti med ketchup, potatis med kall sås och liknande, eftersom hon inte är någon hejare i köket. Jag tänkte få henne på rätt spår genom att ge henne en vegetarisk kokbok, men jag har inte hittat någon bra. Kravet är att den ska vara så där modernt nyttig också. Många av de böcker jag hittat i affären och i biblioteket är ganska dumma (någon hävdade att människan bara behövde protein under stenåldern, för då var vi fysiskt aktiva och jagade hela dagarna - andra fixar proteinbehovet genom att vräka på ost i tid och otid). Jag tänkte först på Yngves Harley-diet, men efter en närmare titt kom jag fram till att den nog är lite för osexig.
Semiramis
2005-08-11, 13:02
Vegetariska kokboken
av Sundqvist, Inga-Britt
ICA BOKFÖRLAG, Upplaga 4, 2004, inbunden, SVENSKA, ISBN:9153425723
Är en "baskokbok", inte så kul men grundlägande.
En kul och inspirerande vegetarisk kokbok som jag verkligen kan rekommendera är "Cranks snabba gröna" av Nadine Abensur. Natur och Kultur/LTs förlag, ISBN:91-27-35369-9. Den är dessutom sakligt granskad av Anna-lisa Stenudd vid Svenska Vegetariska föreningen.
Boken har riktigt snygga bilder och relativt enkla och snabba recept. Har använt ett par stycken när jag har haft vegetarianer på middagsbesök. Det var kanonbra!
Snorkfröken
2005-08-11, 21:34
Kolla på http://www.vegomums.com/
Iof sig ingen regelrätt kokbok, eftersom recepten finns på nätet, men tänkte ändå tipsa dig om sajten. Har din kompis dator blir det ju dessutom billigare för dig att ge henne en webblänk än köpa en bok :)
Kolla på http://www.vegomums.com/
Iof sig ingen regelrätt kokbok, eftersom recepten finns på nätet, men tänkte ändå tipsa dig om sajten. Har din kompis dator blir det ju dessutom billigare för dig att ge henne en webblänk än köpa en bok :)
Du kan ju göra som jag gör ibland, skriva ut de bästa recepten från en hemsida och sätta in i en mapp, med snygg framsida.
Yngve
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.