handdator

Visa fullständig version : Forma bröst


miyagi
2005-08-11, 11:48
Tänkte våga mig på en dum fråga som newbie här. Jag har tränat i ca 6-7 mån nu och börjat få liiite massa på en tidigare rätt så spinkig kropp. Beträffande bröstträningen så kör jag bänk, lutande bänk samt pec-deck. Jag bygger dock bara på bröstmuskeln längst ut och saknar den där "skåran" i mitten av bröstkorgen. Finns det andra övningar som tar mer i mitten?

Yip_man
2005-08-11, 11:51
Du kan inte träna innre bröst. Och skåran kommer med tiden. Hoppa pec decen alt kör den som pump övning. kör hantelflyes istället. Och va inte viktkåt när du kör flyes.

Snake
2005-08-11, 11:52
Finns det andra övningar som tar mer i mitten?

Kort sagt: Nej! Du kan inte träna inre och yttre bröst. Bara att fortsätta kötta med plana bänk/hantel-pressar så kommer resultaten.

miyagi
2005-08-11, 11:54
OK, tack. Har haft lite tvångstankar att man kanske ser ut så här genetiskt ;)

Varför är hantelflies bättre än decket?

MasterChief
2005-08-11, 12:08
OK, tack. Har haft lite tvångstankar att man kanske ser ut så här genetiskt ;)

Varför är hantelflies bättre än decket?

Det vill gärna jag också veta!

Lallle
2005-08-11, 12:31
Jag rekommenderar liggande uppochnervända kryssdrag i cable varmt, en killer för utsida bröst. ;)

30cm
2005-08-11, 12:46
Varför är hantelflies bättre än decket?

Man tränar även stabilisatorer. Rörelsen blir naturligare. Det är häftigare.
Men man kan bygga lika stora bröst med PecDecen.

MasterChief
2005-08-11, 12:52
Man tränar även stabilisatorer. Rörelsen blir naturligare. Det är häftigare.
Men man kan bygga lika stora bröst med PecDecen.

Varför blir rörelsen naturligare?
Vilka stabilisatorer?

The Draf
2005-08-11, 13:05
Tycker personligare att flyes är bättre för axlarna och tar mkt bättre på bröst än pecdec. Kör djupt och inte för mkt vinkel i armbågen. Gratis stretchen den ger gillar jag åxå :)

30cm
2005-08-11, 13:16
Varför blir rörelsen naturligare?

I maskin är man begränsad till en viss rörelse. Testa köra marklyft i smithmaskin. Extremt exempel kanske, men samma sak.


Vilka stabilisatorer?
Jämför dumbell fly (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html) med Pec Dec fly (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/LVPecDeckFly.html).
Stabilisatorerna står nere till höger i länkarna.

MasterChief
2005-08-11, 13:33
I maskin är man begränsad till en viss rörelse. Testa köra marklyft i smithmaskin. Extremt exempel kanske, men samma sak.


Jag vet inte om jag sparkar på en död gris men alla rörelser jag gör är väl naturliga? Finns det artificiella rörelser? Det är ju i mina leder rörelsen sker eller hur? Det enda som skiljer är att jag i pecdec har en specifik arbetsbana. En arbetsbana som i normala pecdec för armarna från ett utsträckt läge till ett kontraherat läge framför brösten. Jag tycker ordet "naturlig" ger en falsk klang som om den vore bättre pga av att den är "fri". Jag tycker inte att flyes är en bättre övning än pecdec eftersom belastningen blir för låg i muskeln kontraherade läge. Nu när pecdecen ger mer belastning i muskelns hela arbetsintervall så utnämner jag härmed pecdec till mer naturlig. ;)

Jämför dumbell fly med Pec Dec fly.
Stabilisatorerna står nere till höger i länkarna.


Dumbell fly stabilisatorer:
Biceps Brachii
Brachialis
Triceps Brachii
Wrist Flexors

pecdec stabilisatorer:

Nada
(enligt 30cm länk)

Så överarmarna stabiliserar i hantelflyes? Det kan jag ju gå med på men vad är vitsen med det? Brukar inte du träna överarmarna för övrigt?

30cm
2005-08-11, 13:51
Jag vet inte om jag sparkar på en död gris men alla rörelser jag gör är väl naturliga? Finns det artificiella rörelser? Det är ju i mina leder rörelsen sker eller hur? Det enda som skiljer är att jag i pecdec har en specifik arbetsbana. En arbetsbana som i normala pecdec för armarna från ett utsträckt läge till ett kontraherat läge framför brösten. Jag tycker ordet "naturlig" ger en falsk klang som om den vore bättre pga av att den är "fri". Jag tycker inte att flyes är en bättre övning än pecdec eftersom belastningen blir för låg i muskeln kontraherade läge. Nu när pecdecen ger mer belastning i muskelns hela arbetsintervall så utnämner jag härmed pecdec till mer naturlig. ;)


Jag använde inte ordet så strikt. Om man gör det är allt naturligt eftersom allt följer naturlagar eller kommer från naturen. Allt från sötningsmedel till homosexualitet. Men jag förstår din poäng.



Dumbell fly stabilisatorer:
Biceps Brachii
Brachialis
Triceps Brachii
Wrist Flexors

pecdec stabilisatorer:

Nada
(enligt 30cm länk)

Så överarmarna stabiliserar i hantelflyes? Det kan jag ju gå med på men vad är vitsen med det? Brukar inte du träna överarmarna för övrigt?

Basövningar generellt brukar ses som bättre än isolationsövningar. Jag vet inte varför förrutom att erfarenheten säger så. Flyes är mer bas än pecdec även om det inte är mycket.

Belastningsnivån i kontraherat läge är ett bra argument för pecdec. Det finns för och nackdelar med båda övningarn.

Lillgrabben
2005-08-11, 13:58
Personligen föredrar jag flyes med hantlar framför pec-deckmaskinen.

Känner att jag kan variera mig mera genom träning med hantlar / fria vikter än vad jag kan göra i en maskin. Om du tränar hantelflyes kan lutningen m.m. varieras för att få en mera naturlig rörelsebana (vilket känns som en stor bonus för mig).


Sist, men inte minst så är de flesta pecdeckmaskinerna så jävla små & knepiga att ta sig in i...... :)

MasterChief
2005-08-11, 14:03
Jag använde inte ordet så strikt. Om man gör det är allt naturligt eftersom allt följer naturlagar eller kommer från naturen. Allt från sötningsmedel till homosexualitet. Men jag förstår din poäng.


Jag förstår din poäng också men jag gillar bara inte att alla snackar om naturligt hit och dit. Hur naturligt är det att ligga på rygg och veva hantlar precis framför nyllet på ett gym egentligen? ;)


Basövningar generellt brukar ses som bättre än isolationsövningar. Jag vet inte varför förrutom att erfarenheten säger så. Flyes är mer bas än pecdec även om det inte är mycket.

Belastningsnivån i kontraherat läge är ett bra argument för pecdec. Det finns för och nackdelar med båda övningarn.

Njaee..Alltså det här med definitioner är ju alltid en bra startskott för debatt men jag hävdar bestämt att den gängse definitonen för basövning/isolationsövning är:

Basövning: Där minst två ledsystem är engagerade aktivt för att kunna genomföra övningen. Bänkpress, marklyft, knäböj, hantelpress är exempel på sådanan övningar.

Isolationsövning: Där endast ett ledsystem är engagerat, såsom hantelflyes, bicepscurl osv.

Visst förekommer det rörelser i andra leder när man utför isolationsövningar men inga som aktivt tillför kraft för att lyfta vikten.

MasterChief
2005-08-11, 14:09
Eftersom jag hamnat lite Off-Topic i mina tidigare inlägg så tänkte jag svara på trådskaparens frågor också:

"Tänkte våga mig på en dum fråga som newbie här. Jag har tränat i ca 6-7 mån nu och börjat få liiite massa på en tidigare rätt så spinkig kropp. Beträffande bröstträningen så kör jag bänk, lutande bänk samt pec-deck. Jag bygger dock bara på bröstmuskeln längst ut och saknar den där "skåran" i mitten av bröstkorgen. Finns det andra övningar som tar mer i mitten?"

Skåran kommer av att massan ökar. När brösten har tillräckligt djup så bildas det en ordentlig skåra. Eftersom det är samma muskelfiber som går från ursprung till fäste (alltså från bröstbenet till överarmen) behöver man inte oroa sig för skilda träningseffekter sett från det "horisontella perspektivet". Välj övningar som låter bröstet jobba hårt och som du trivs med. Däremot kan man aktivera olika delar av brösten från ett vertikalt perspektiv (upp-ner) eftersom vinkelskillnader ger muskelfibrer mer eller mindre fördelaktiga pressvinklar.

MasterChief
2005-08-11, 14:20
Personligen föredrar jag flyes med hantlar framför pec-deckmaskinen.

Känner att jag kan variera mig mera genom träning med hantlar / fria vikter än vad jag kan göra i en maskin. Om du tränar hantelflyes kan lutningen m.m. varieras för att få en mera naturlig rörelsebana (vilket känns som en stor bonus för mig).


Sist, men inte minst så är de flesta pecdeckmaskinerna så jävla små & knepiga att ta sig in i...... :)

Idag så är ju maskintillverkarna rätt fantasilösa. När Nautilus en gång i tiden byggde seriösa maskiner så var deras bästa pecdec där man låg på rygg. De hade tre olika pecdec med olika vinklar (30, 50 och 70 grader om jag inte minns helt fel). Deras "standard" pecdec kom även med sittande bröstpress så man kunde köra ett fint superset.

De var även så pass stora att alla kom in i dem och viktstackarna var REJÄLT tilltagna.

Lillgrabben
2005-08-11, 14:28
Där ser man på!


Själv har jag aldrig provat eller ens sett en annan pec deck än den vanliga modellen ( där man sitter & lutar sig mot ett lodrätt ryggstöd). Låter som ganska bra med olika modeller då jag inte gillar vanliga pec decken speciellt mycket.





Mera variation åt folket! :D

MasterChief
2005-08-11, 14:34
Mera variation åt folket! :D

Instämmer till fullo. :thumbup:

Jonny_88
2005-08-11, 14:39
Man kan ha olika vinklar i hantelflyes också, bara att ställa om bänken...

MasterChief
2005-08-11, 14:57
Man kan ha olika vinklar i hantelflyes också, bara att ställa om bänken...

Jo, jag vet och jag tror nog alla andra vet det också. ;)

miyagi
2005-08-11, 15:43
Tack för hjälpen! Bara att kämpa på mao. Måste även säga att jag som novis här är hyfsat imponerad av svarstiden på en fråga

Timme
2005-08-11, 16:01
Jag gillar inte någon form av flyes. Inte i pec dec och inte med hantlar heler. Jag tycker att det är svårt att överbelasta brösten i dessa isolationsövningar.

Mitt råd är, skit i pec dec och hantel flyes (eller kör dem sist i passet) konsentrera er istället på de tyngre övningarna så som bänkpress och hantelpressar. Det senare alternativet tycker jag tar bättre då du får mer djup i rörelsen. Tar förfärligt bra på brösten och man kan verkligen mose dem rejält.

/Timme


http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

bear.flowertwig
2005-08-11, 16:05
Det finns en övningsbank här på kolozzeum med övningar indelade per muskelgrupp. Kika runt där och prova dig fram. Snart hittar du några favoriter som tar lite extra bra. Allt eftersom du sen utvecklas och blir duktigare kommer du byta ut och prova nya. Samt även testa diverse vansinniga övningar(det hör till ;) ), allt för att hitta den Heliga Graal inom byggning. Dock...

Den hemliga formeln för maximal massa är: Hitta övningar/träningsformer du tycker är kul

bear.flowertwig
2005-08-11, 16:10
Jag gillar inte någon form av flyes. Inte i pec dec och inte med hantlar heler. Jag tycker att det är svårt att överbelasta brösten i dessa isolationsövningar.

Mitt råd är, skit i pec dec och hantel flyes (eller kör dem sist i passet) konsentrera er istället på de tyngre övningarna så som bänkpress och hantelpressar. Det senare alternativet tycker jag tar bättre då du får mer djup i rörelsen. Tar förfärligt bra på brösten och man kan verkligen mose dem rejält.

/Timme


http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Goda råd i all ära, men vi funkar olika. Är det VOLYM och inte specifik styrka i bänkpress man tränar för är jag övertygad om att diverse bespottade discoövningar kan ge minst lika bra resultat. Gärna i kombination och variation med andra övningar givetvis. Mina bröst struntar fullständigt i om jag brytit sönder dem i atomer via cableflyes eller hantelpress. Huvudsaken är ATT JAG HAR trasat sönder dem. Då växer dem.

aliquis
2005-08-11, 16:33
Tycker han kan skita i flyes också och bara köra pressövningark, skåran kommer antingen när man har stora bröstmuskler eller när man bestämmer sig för att deffa fram "bröstbenet", det senare är nog bra mycket enklare då jag fortfarande bara har väldigt tunt skinn över det ;)

Dips, lutande pressar och vanliga plana pressar räcker nog gott o väl.

Timme
2005-08-11, 17:26
Goda råd i all ära, men vi funkar olika. Är det VOLYM och inte specifik styrka i bänkpress man tränar för är jag övertygad om att diverse bespottade discoövningar kan ge minst lika bra resultat. Gärna i kombination och variation med andra övningar givetvis. Mina bröst struntar fullständigt i om jag brytit sönder dem i atomer via cableflyes eller hantelpress. Huvudsaken är ATT JAG HAR trasat sönder dem. Då växer dem.

Grejen är den att det inte är lika enkelt att trasa sönder muskelfibrerna i cableflyes som det är med hantelpressar.

Ett litet tips på varför jag tycker hantelpressar är bättre.

De övningar som du kan hantera mest vikt i är också de övningar som kommer att leda till störst muskeltillväxt. Det är därför knäböj är en så pass mycket bättre övning än benspark. Samma sak menar jag gäller för Hantelpressar kontra cableflyes. Du kan hantera mer vikt i hantelpressar därför får du mer utav övningen.

/Timme

MasterChief
2005-08-11, 17:56
Grejen är den att det inte är lika enkelt att trasa sönder muskelfibrerna i cableflyes som det är med hantelpressar.

De övningar som du kan hantera mest vikt i är också de övningar som kommer att leda till störst muskeltillväxt.

/Timme

Hur skulle muskelfibrerna i bröstmuskeln kunna veta om du kör cable eller hantelpress? Det enda det vet om är hur hårt de får jobba. Om jag nu kör till total koncentrisk failure i cable så borde väl muskelfibrerna vara så "söndertrasade som det går"?

Jag kan instämma att en övning som aktiverar mycket muskler ger en övergripande effekt som en isolationsövning saknar. Därför är knäböj kungen.
Men om man pratar om bodybuilding/fitness så är man kanske ute efter annat än att bli en Samuelsson. Man är ju ute efter att skulptera kroppen och då har enskilda småövningar en viktig funktion. Sen är det även kul att få köra isolationsövningar och byta lite redskap. Det är nog så viktigt!

Langster
2005-08-11, 18:13
Som flyesövning föredrar jag att köra på bänk med kablarna! Då kan man ställa in bänken på en mängd olika sätt och ha en bra belastning genom hela rörelsen (något som är svårt med hantlar). Helst ställer jag bänken en bit framför kabelcrossen (med ryggen mot maskinen förstås) med ryggstödet nästan fullt uppfällt och de nedre trissorna används, så det liknar en pecdeck ganska mycket. Detta gör att man lätt kan variera mellan att pressa samman handtagen från rakt framför sig till nästan ovanför huvudet. Eftersom man inte arbetar direkt mot tyngdlagen i ytterlägena så tycker jag man kan använda en STÖRRE belastning med fullt rörelseomfång med kablar än med hantlar. Dessutom verkar den varianten vara den som är mest skonsam för mina axlar.

Det är som sagt belastningen som kan användas som är avgörande, inte hur TUFF övningen verkar. :)

Langster
2005-08-11, 18:21
Förresten... Så tycker jag att mina bröst efter att ha blivit utsata för mycket mer flyes-liknande övningar på senaste tiden (pga axelproblem) har fått ett bredare utseende. Kanske beror det på att de stretchas mer effektivt av de övningarna? Hursomhelst så kanske övningsvalet har en del med hur musklerna i slutändan kommer att se ut att göra ändå?

bear.flowertwig
2005-08-11, 21:57
Grejen är den att det inte är lika enkelt att trasa sönder muskelfibrerna i cableflyes som det är med hantelpressar.

Ett litet tips på varför jag tycker hantelpressar är bättre.

De övningar som du kan hantera mest vikt i är också de övningar som kommer att leda till störst muskeltillväxt. Det är därför knäböj är en så pass mycket bättre övning än benspark. Samma sak menar jag gäller för Hantelpressar kontra cableflyes. Du kan hantera mer vikt i hantelpressar därför får du mer utav övningen.

/Timme

Det är redan sagt här ovan av Master_C men för att svara själv - din muskelfiber bryr sig inte ett dugg om vad du kör för övning, eller om du har randiga eller rutiga kallsonger på dig när du tränar. När de är slut så är de slut!
Har tränat i 12 år och får bättre och bättre kontakt med bröstet, vilket också gett resultat. Till stor del tack vare andra övningar är basövningar.

Du är uppenbarligen viktkåt - och ja då är det en bra idé att lassa på så man står som en ostbåge när man kör marklyft. Men anledningen till att komplexa övningar är effektiva är för att de kommer åt flera muskelgrupper på en gång (och i viss mån också höjer testosteronproduktionen iom det) men att sätta = mellan vikt och volym/resultat är skevt. Det handlar om kontakten man får.

Sorry om jag verkar gnällig. Trött....zzzzz...sova...zzz.....z