handdator

Visa fullständig version : Måste jag träna ben?


Maran
2005-08-11, 11:21
Hej!
Behöver lite hjälp med mitt träningsupplägg inför hösten
Veckoträningen kommer se ut så här ungefär:

Spinning 2 pass
Krav Maga 2 ggr, inte alltid så fysiskt ansträngande eftersom det är mycket teknik också.
Styrka 2-3 pass gärna samma dag som jag kör Krav Maga

Körde styrketräning 4 ggr i veckan förr i tiden. Och har inget behov av att bli större, framför allt inte på benen. I och för sig vill jag vara stark eftersom jag snart är färdig polis...

Nu är frågan om jag ska dela upp kroppen på 2 pass och på det ev 3:e passet köra överkroppen igen som bonus. Eftersom det i såfall är där jag vill bli starkare.
Eller ska jag dela upp kroppen på 3 pass och bara köra ben endast om jag hinner med den veckan. Hur ska benträningen se ut? Ska jag överhuvudtaget köra ben?
Ska tillägga att jag regelbundet kör lätta benspark för att stärka upp knäna. Går endel prommenader och cyklar oftast dit jag ska.

sanoj
2005-08-11, 11:26
Att träna ben kommer hjälpa resten av träningen, kör iaf knäböj för benen.

Kjellstroem
2005-08-11, 11:56
Om du vill vara stark så bör du ha knäböj med i ditt program. Är du helt ointresserad av massa behöver du kanske inte köra något hårt benprogram med många övningar och set, men knäböj bör köras då det garanterat kommer göra dig starkare överlag.

Styrka fås bäst av tunga basövningar där knäböj är #1. Marklyft, Bänkpress, Militärpress, Chins, Dips är andra bra övningar för styrka (och massa lär komma som ren bonus :))

Finns inget som säger att du "måste" träna ben, då du inte kommer trilla ihop och dö om du inte gör det, men jag skulle tro att alla här kommer rekommendera att du gör det, och då framför allt knäböj. Läs allans artiklar om knäböj under "Best of Kolozzeum" forumdelen.

MasterChief
2005-08-11, 12:54
...men jag skulle tro att alla här kommer rekommendera att du gör det, och då framför allt knäböj.

Sen undrar man hur många av alla här som kör knäböj. ;)

The Draf
2005-08-11, 13:09
Ganska många skulle jag tro, knäböj är mer eller mindre gud för många här på kollo. Dom flesta som varit här blir förr eller senare konverterade. Jag tex :)