handdator

Visa fullständig version : Blandat proteins hållbarhet


CroCop
2005-08-11, 11:03
Hur länge håller sig en blandad proteindrink innan proteinet "förstörs"? Såg här på forumet för ett tag sen att man inte skulle dricka halva efterträningsdrinken innan passet och sen låta den stå i skåpet eftersom proteinet förstördes då, kan det verkligen stämma?

Sverker
2005-08-11, 11:52
Proteinet förstörs inte. Däremot vakna bakterierna till liv när de blir blöta. En gainer med proterin och snabba kolhydrater är mums-mums för bakterier som snabbt börjar att dela sig och producera gifter.

Blandar du direkt innan träningen och träna 60 - 90 minuter så är det säkert. Inget kommer att hända med varesig proteinet eller bakterierna.
Men ! men låt inte drinken bli äldre.


Tillsätter du kreatin eller glutamin i drinken kommer dessa att förstöras under tiden.

Davil
2005-08-11, 12:00
Tillsätter du kreatin eller glutamin i drinken kommer dessa att förstöras under tiden.

Under tiden ? Menar du att det förstörs under en 90minuters period då ?

mvh

Sverker
2005-08-11, 12:03
Under tiden ? Menar du att det förstörs under en 90minuters period då ?

mvh

Ja. Kreatinet blir till kreatinin och glutaminet blir glutamat :(
De är inte giftiga men värdelösa.

Davil
2005-08-11, 14:09
Ja. Kreatinet blir till kreatinin och glutaminet blir glutamat :(
De är inte giftiga men värdelösa.

De va som 1000:an ! Att den processen går så pass snabbt :(
Mycket onödigt kreatin till spillo för min del, tack för den infon !

kulle
2005-08-12, 19:11
Jag brukar blanda mina proteindrinkar och gainers på morgonen innan jag drar till jobbet. Förvarar dom bara i väskan, och jag har inte blivit dålig än iaf..

King Grub
2005-08-12, 19:32
Jag brukar blanda mina proteindrinkar och gainers på morgonen innan jag drar till jobbet. Förvarar dom bara i väskan, och jag har inte blivit dålig än iaf..

Nej, men aminosyrorna är värdelösa. ;)

H.Emanuel
2005-08-12, 19:46
Jag blandar min gainer innan träningen, men alltså bara pulvret. Det delar jag upp på två, har hälften i shakern och andra hälften i en plastpåse. Innan träningen häller jag vatten i shakern och dricker upp den. Efter träningen blandar jag ut andra hälften med vatten i shakern.
King Grub har lärt mig att göra så. Minns att jag först tyckte att det lät märkligt, men icke. Det går hur bra som helst. Andra halvan dricker jag i små sippar, kankse under tjugo-trettio minuter. :bow:

kulle
2005-08-13, 13:35
Nej, men aminosyrorna är värdelösa. ;)

Kan du utveckla? Blir shaken värdelös?

Sverker
2005-08-13, 15:42
Jag brukar blanda mina proteindrinkar och gainers på morgonen innan jag drar till jobbet. Förvarar dom bara i väskan, och jag har inte blivit dålig än iaf..

Visst, Colten har sex fack, så det är ju en hyffsad chans att klara sig när man spelar rysk roulette.


Men varför ta onödiga risker alls :confused:

HenrY
2005-08-13, 16:14
Jag brukar blanda mina proteindrinkar och gainers på morgonen innan jag drar till jobbet. Förvarar dom bara i väskan, och jag har inte blivit dålig än iaf..

Asså varför inte ta enbart pulvret i dina gainers, för att sedan blanda med vatten på gymmet? :confused:

- M -
2005-08-13, 17:28
Asså varför inte ta enbart pulvret i dina gainers, för att sedan blanda med vatten på gymmet? :confused:

För att inte få en klump med olöst pulver i botten på shakern?

Ta en glas- eller plastburk annars, själv kör jag med en tom vit plastburk som det varit Twinlab Aminosyror i, passar perfekt för en deciliter Fairing RHB och mitt Malto. Så behöver man inte oroa sig för trasiga påsar och kläder fulla av pulver och skit heller.

Fatalist
2005-08-13, 17:58
För att inte få en klump med olöst pulver i botten på shakern?

Ta en glas- eller plastburk annars, själv kör jag med en tom vit plastburk som det varit Twinlab Aminosyror i, passar perfekt för en deciliter Fairing RHB och mitt Malto. Så behöver man inte oroa sig för trasiga påsar och kläder fulla av pulver och skit heller.

Det är därför man ahr ett nät i shakern ;)

Funakr alldeles utmärkt för mig och alla jag känner att göra som HenrY! Då slipper man riskera det eventuella kreatinets vara eller icke vara också

Zera
2005-08-13, 18:49
För att inte få en klump med olöst pulver i botten på shakern?

Skaka loss det innan du häller på vatten?

yeyoya
2005-08-13, 18:53
vadå om man blandar en "drink" på vassel o maltodexin plus kretin blir den värdelös efter 90 min ?

tenchi
2005-08-13, 18:54
För att inte få en klump med olöst pulver i botten på shakern?

Ta en glas- eller plastburk annars, själv kör jag med en tom vit plastburk som det varit Twinlab Aminosyror i, passar perfekt för en deciliter Fairing RHB och mitt Malto. Så behöver man inte oroa sig för trasiga påsar och kläder fulla av pulver och skit heller.

med de flesta nya lättblandade pulver så har det aldrig fastnat nåt i min shaker iaf. Annat var det med gainern och proteinet jag köpte för 10 år sen, där kan vi snacka klump på botten. Eller klump öht ;)

Sverker
2005-08-13, 19:45
vadå om man blandar en "drink" på vassel o maltodexin plus kretin blir den värdelös efter 90 min ?


Proteinet förstörs inte. Däremot vakna bakterierna till liv när de blir blöta. En gainer med proterin och snabba kolhydrater är mums-mums för bakterier som snabbt börjar att dela sig och producera gifter.

Blandar du direkt innan träningen och träna 60 - 90 minuter så är det säkert. Inget kommer att hända med varesig proteinet eller bakterierna.
Men ! men låt inte drinken bli äldre.


Det hinner inte hända något med maltodextrinet heller.

Davil
2005-08-13, 20:19
vadå om man blandar en "drink" på vassel o maltodexin plus kretin blir den värdelös efter 90 min ?

Alltså: Maltodextrinet&vasslet klarar sig under den tiden. Värre med kreatinet efter 90minuter som då har omvandlats till kreatinin som är värdelöst, detta var nytt även för mig själv.

yeyoya
2005-08-13, 22:09
smart!!! bra att företagen informerar om detta ....

har slösat en jävla massa pengar på nått som inte funkar . å ja som undra vafo kreatinet inte funkade ....

Men om man blandar direkt innan träning en drink med kretin malto plus protein så e de lungt kreatin håller sig i 60 -70 min iaf Ir???

Sen om ja nu blandar detta precis innan träning kommer de troligen bli en massa outblandat matodexin o grejer kan man dricka detta ändå även om de inte e riktigt upplöst Ir e de inte nått att föredra.

Sen kan man blanda en drink med för mycket vatten ?

King Grub
2005-08-14, 05:23
Sen kan man blanda en drink med för mycket vatten ?

I princip, nej. Ju mer hypoton den är, desto snabbare passerar den magsäcken.

Akilles
2005-08-14, 07:56
Sen kan man blanda en drink med för mycket vatten ?

I princip, nej. Ju mer hypoton den är, desto snabbare passerar den magsäcken.

Men du har också skrivit att mer vatten än 4 del per 15 min inte kan passera magsäcken. Det innebär ju att man måste dricka den valdigt "tunna" drinken mycket långamt, för att inte motverka syftet - snabbast möjliga passage.

Möjligtvs har jag feltolkat vad du skrivit. 4 dl vatten pr 15 min kanske bara gäller rent vatten, utan kalorier i.

King Grub
2005-08-14, 08:02
4 dl vatten pr 15 min kanske bara gäller rent vatten, utan kalorier i.

Ja.

Men kalorimängden är också en begränsande faktor. Och en gainer dricks mycket riktigt långsamt, under 20-45 minuter, för bästa upptag av glukos i tarmen. Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut eller strax över.

Rena essentiella aminosyror kräver inte kolhydrat alls för att stimulera proteinsyntes.

yeyoya
2005-08-14, 08:18
Men kan non svara på hur länge kreatin håller sig i vatten innan de blir till kreatinit eller va de hette ?

va e asså max gränsen i minuter ???

King Grub
2005-08-14, 08:24
Det håller inte alls. Nedbrytning börjar omedelbart. Det rekommenderas att man inte blandar kreatinet, utan skopar in det i munnen.

"The creatine should be spooned directly into the mouth and swallowed with water."

Creatine: A Meta Analysis, Journal of HYPERplasia Research, Jan 2005

yeyoya
2005-08-14, 08:59
va ??? va e de för dumheter ja har hört då att man ska blanda ut kreatinet med en massa vatten varje gång. e de helt onödigt Ir ?


e de non som skopar in kreatinet direkt i munnen här som vet att de funkar ?

King Grub
2005-08-14, 09:16
Vadå funkar? Du vill väl ha i dig kreatinet? Syftet med att påbörja nedbrytningen av det innan du sväljer det är...?

yeyoya
2005-08-14, 10:13
jojo men ja har fått för mig att kroppen tar upp kreatinet bättre om de är väl utblandat med vatten . är de felaktigt ?

kulle
2005-08-14, 15:57
Klargör, om jag blandar mina shakes på morgonen, protein och gainers, (vassle, ej kreatin) så är de ok, inget förstörs innan jag dricker sista efter träningen ca kl 18? Bakterier struntar jag i..

Davil
2005-08-14, 16:15
Klargör, om jag blandar mina shakes på morgonen, protein och gainers, (vassle, ej kreatin) så är de ok, inget förstörs innan jag dricker sista efter träningen ca kl 18? Bakterier struntar jag i..

Jag tycker inte att man skall strunta i bakterier *spy*
Av vilken anledning skulle det vara så jättebesvärligt att blanda enbart pulvret i en shaker som du tar med dig till gymmet.

På alla Gym finns det vatten som du då tillsätter i shakern då du skall dricka den.

kulle
2005-08-14, 16:24
dricker lite proteinshakes under dagen på jobbet, kan inte riktigt få i mig andra källor av protein under dag, förutom då lunchen..så det är av ren enkelhet jag gör det..

King Grub
2005-08-14, 16:56
Klargör, om jag blandar mina shakes på morgonen, protein och gainers, (vassle, ej kreatin) så är de ok,

Nej.

inget förstörs innan jag dricker sista efter träningen ca kl 18?

Jo. Dom känsliga aminosyrorna kommer inte att klara en dag i rumstemperatur.

kulle
2005-08-14, 19:15
Klargör, om jag blandar mina shakes på morgonen, protein och gainers, (vassle, ej kreatin) så är de ok,

Nej.

inget förstörs innan jag dricker sista efter träningen ca kl 18?

Jo. Dom känsliga aminosyrorna kommer inte att klara en dag i rumstemperatur.

Så drinkarna är helt verkningslösa?

swarre
2005-08-14, 22:46
Så drinkarna är helt verkningslösa?


Är det helt omöjligt för dig att ha med dig pulvret i en burk, påse eller liknande och blöanda drinken när du ska dricka den? dricker du bara en drink kan du ha pulvret i shkern och bara hälla på vatten. Ta med dig flera sådana shakers om det skulle vara så. Varför försämra verkan av drinken utan anledning?

yohann
2005-08-15, 04:02
Hur länge håller sig en blandad proteindrink innan proteinet "förstörs"? Såg här på forumet för ett tag sen att man inte skulle dricka halva efterträningsdrinken innan passet och sen låta den stå i skåpet eftersom proteinet förstördes då, kan det verkligen stämma?

testao ha en liten blöt fläck blandad protein med minimjölk som glömts bort under 2 veckor semester.. då har du en fin larvodling i shakern när du kmr hem. Där kan vi snacka evolution :laugh:

kulle
2005-08-15, 18:36
Är det helt omöjligt för dig att ha med dig pulvret i en burk, påse eller liknande och blöanda drinken när du ska dricka den? dricker du bara en drink kan du ha pulvret i shkern och bara hälla på vatten. Ta med dig flera sådana shakers om det skulle vara så. Varför försämra verkan av drinken utan anledning?

kruxet är mer att jag har problem att blanda till drinkarna på jobbet, måste ha dem färdigblandade...men nu kanske jag måste tänka om..tips nån?
tack för många bra svar!

King Grub
2005-08-15, 18:42
kruxet är mer att jag har problem att blanda till drinkarna på jobbet, måste ha dem färdigblandade...men nu kanske jag måste tänka om..tips nån?

Varför "måste" du ha dom färdigblandade? Hur svårt kan det vara att bara ha torra pulvret i behållaren och fylla på med vatten när du skall dricka? Du måste väl ha en kran i närheten?

kulle
2005-08-15, 18:52
Sitter mkt i bil och kör längre sträckor. Skulle tycka att det var lite pinsamt att blanda upp dessa när jag väl är på kontoret, mkt medelålders gubbar som skulle titta snett, däribland bossarna. Därför är det smidigt att kunna dra upp shaken ur väskan, dricka, och fortsätta..

Davil
2005-08-15, 19:00
Sitter mkt i bil och kör längre sträckor. Skulle tycka att det var lite pinsamt att blanda upp dessa när jag väl är på kontoret, mkt medelålders gubbar som skulle titta snett, däribland bossarna. Därför är det smidigt att kunna dra upp shaken ur väskan, dricka, och fortsätta..

Förklara för "gubbarna" att det är mat du dricker i pulverform om de undrar. Om de fortfarande inte fattar eller snackar skit så frågar du om de har ätit pulvermos någon gång? Det är också (onyttig) mat i pulverform.

kulle
2005-08-15, 20:25
Kanske får dra in flaskorna i kylen. Kanske håller sig från mogon till kväll då?

Davil
2005-08-15, 20:44
Kanske får dra in flaskorna i kylen. Kanske håller sig från mogon till kväll då?

...eller så skippar du det hela, eftersom det verkar så otroligt komplicerat (varför fattar jag dock ej) så köper du ett gäng lättkesellor,kospburkar,frukt,mjölk mm mm tex. och äter det istället.

Fast det är en gåta för mig att det skall vara så himla svårt om du nu vill dricka dina prottedrinkar?
Ha med dig pulver separat i en shaker så tar du med dig en separat dunk/flaska med vatten som du häller över till din shaker (i smyg självklart så inte guibbarna ser att du äter :MrT: ).

kulle
2005-08-15, 21:24
...eller så skippar du det hela, eftersom det verkar så otroligt komplicerat (varför fattar jag dock ej) så köper du ett gäng lättkesellor,kospburkar,frukt,mjölk mm mm tex. och äter det istället.

Fast det är en gåta för mig att det skall vara så himla svårt om du nu vill dricka dina prottedrinkar?
Ha med dig pulver separat i en shaker så tar du med dig en separat dunk/flaska med vatten som du häller över till din shaker (i smyg självklart så inte guibbarna ser att du äter :MrT: ).

Kanske får göra det..gubbjävlar :)
tack för tipsen

Termy
2005-09-19, 14:59
"Men kalorimängden är också en begränsande faktor. Och en gainer dricks mycket riktigt långsamt, under 20-45 minuter, för bästa upptag av glukos i tarmen. Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 gram per minut eller strax över."

Vad är det bästa att göra med vassleproteinet då; att ha den i samma shaker som maltodextrinet som man dricker långsamt, eller att ha den i en separat shaker som man sveper direkt innan träning?

Apos78
2005-12-24, 18:55
Det bästa skulle då vara proteinet innan träning, malto direkt efter samt protein 1 timme efter träning. Sen kanske det är optimalt med ytterligare protein timmarna efter träning men man behöver inte gå för djupt in i det hela. Inte blir det billigt heller...

apa_ola
2005-12-25, 22:23
Nej, men aminosyrorna är värdelösa. ;)

läste på mowifit.com, hon, näringstjejen, på body hemsida. hon skrev hursomhelst att det inte gjorde ngt om man lät proteindrinken stå och bli till "fria"(?) aminosyror, eftersom det var aminosyrorna man ville åt..
vad har jag missat?

Sverker
2005-12-26, 08:34
läste på mowifit.com, hon, näringstjejen, på body hemsida. hon skrev hursomhelst att det inte gjorde ngt om man lät proteindrinken stå och bli till "fria"(?) aminosyror, eftersom det var aminosyrorna man ville åt..
vad har jag missat?

Det där får du berätta mer om. Protein faller inte sönder så där spontant speciellt fort. Det krävs antingen tillsats av ett gäng enzymer/proteaser eller tillsats av kaustiksoda för att bilda aminosyror av protein.
Det där med kaustiksoda är däremot riskfyllt eftersom vissa aminosyror lätt vrider sig ur sin naturliga L-form och bildar den värdelösa/giftiga D-formen.

apa_ola
2005-12-26, 10:35
"Proteinmixning?
[Frågor & Svar i B&K nr 12-03]

Fråga:
Jag har hört att om blandar ihop en Gainers eller proteindrink innan man åker och tränar, för att sedan ta den efter träningen, så kan proteinet i drycken försvinna med tiden som den står. Jag undrar om man därför alltid ska blanda till proteindrycken direkt innan man ska ”slurpa” den efter träningen eller om proteinet "stannar kvar" så att man kan blanda till den innan passet.

Svar:
Det första man bör ha klart för sig är att näringsämnen kan inte ”försvinna” hur som helst ur maten. Däremot kan kvalitén och hållbarheten lätt påverkas under olika omständigheter. När en färdigblandad proteindrink får stå alltför länge, framför allt i värme, sker en så kallad denaturering av peptiderna i proteinet. Detta innebär att proteinets struktur/veckning förstörs. Däremot finns aminosyrorna i proteinet kvar oförstörda, och det är ju aminosyrorna du vill åt eftersom det är de som åstadkommer proteinets effekter. Det har alltså ingen betydelse om du blandar din drink innan träningen eller ”i samma ögonblick” du tänker slurpa den. Om man inte bor på gymmet är det för de flesta med praktisk att blanda drinken hemma i lugn och ro. "

svaret är monicas eget..
vet fotfarande inte vad jag missat :confused:

Sverker
2005-12-26, 10:50
Hmm...nu har du kopierat en hel del.

Tveksamt ifall det är tillåtet att kopiera så pass mycket. Nu är jag inte expert på upphovsrätter så jag låter det stå kvar tills någon mer kompetent moderator gör något mer rätt.

Det är bättre ifall du länkar till hemsidan, UTOM när det gäller konkurrerande web-shopar. Monicas hemsida är INTE konkurrent i det avseendet vad jag kan se.



Hur som helst gör Monica en riskbedömning när det gäller hennes svar.
Hon anser att 2 timmar färdigblandad dryck inte är någon fara när det gäller bakterier.
Det gör inte jag heller. Använder du ordentligt diskad burk, rent vatten och låter den inte ligga varmare än rumstemperatur är två timmar inget problem. Varmare och under längre tid innebär att bakterierna hinner vakna till liv och börja växa till i antal. Bakterierna som växer ger sig på proteinet och bryter ned det till mer eller mindre illasmakande/giftiga föreningar

Kebab-Arne
2005-12-26, 13:50
Proteinet i proteindrinken klarar sig väl längre om du stoppar in drinken i ett kylskåp? Iaf så blir det ju avsevärd mindre bakterieökning i ett kylskåp än i rumstemperatur...