handdator

Visa fullständig version : kolhydrater och fettförbränning


Cilia
2005-08-10, 22:20
läste hemma hos en kompis en bok som Camilla Porssman (namn?) skrivit.
Där stod det att man ska undvika att äta kolhydrater 2 timmar innan ett konditionspass för det hämmar fettförbränningen.

Stämmer det?

Jay-Z
2005-08-10, 22:21
För att optimera fettförbränningen ska man väl inte ha ätit något på 6 timmar har jag för mig.

WHITEFOLKS
2005-08-11, 00:06
Ska man kora ett riktigt hart konditionspass tror jag att man i slutandan tjanar pa att ha bra med energi i kroppen sa man orkar jobba hart och eventuellt lange.

Det betyder inte att man maste tokladda med druvsocker innan men en stabil maltid 1 eller 2 timmar innan ar nog att foredra.

raZmus
2005-08-11, 00:46
Är det ett konditionspass torde väl det viktigaste vara hur väl man tränar upp sin kondition. Är däremot hög fettförbränning målet så är det så vitt jag vet i enlighet med det Jay-Z säger, det gäller alltså inte bara kolhydrater utan även protein och fett.

King Grub
2005-08-11, 05:58
Är det ett konditionspass torde väl det viktigaste vara hur väl man tränar upp sin kondition. Är däremot hög fettförbränning målet så är det så vitt jag vet i enlighet med det Jay-Z säger, det gäller alltså inte bara kolhydrater utan även protein och fett.

Japp. För att nå en intensitet som möjliggör optimal fettförbränning, behöver man inte ladda upp med en måltid timmarna innan. För maximal prestation, ja, men maximal prestation och maximal fettförbränning går inte hand i hand; när man är ute efter maximal prestation vill man minimera fettförbränningen.

Cilia
2005-08-11, 13:24
men spelar 2 timmar någon roll eller är det bara en kliché?

King Grub
2005-08-11, 13:31
Ju längre tid efter måltid, desto större del av energin från fett. Optimal fettförbränning först efter sex eller fler timmars fasta (=morgonkonditionsträning).

Cilia
2005-08-11, 13:48
Ju längre tid efter måltid, desto större del av energin från fett. Optimal fettförbränning först efter sex eller fler timmars fasta (=morgonkonditionsträning).
ok men spelar det ngn roll om sista måltiden inte innehöll kolhydrater?

King Grub
2005-08-11, 13:55
Minskningen av fettförbränningen blir mindre, men även protein ger insulinfrisättning - ofta mer än motsvarande energimängd lågglykemiska kolhydrater. 250 kcal fisk frisätter mer insulin än 250 kcal pasta, t ex.

Huvudsaken är nog att du aktiverar dig, inte exakta minuter mellan mål och aktivitet.

Cilia
2005-08-11, 14:32
Huvudsaken är nog att du aktiverar dig, inte exakta minuter mellan mål och aktivitet.
absolut, dessutom så har jag inte tid att optimera mina måltider med träning.
Jag har nog bekymmer att planera in det så att det inte är en katastrof.
Jag var mer nyfiken eftersom det stod i hennes bok.

King Grub
2005-08-11, 14:44
Jag var mer nyfiken eftersom det stod i hennes bok.

Det som stod var inte fel i alla fall. :)

RassK
2005-08-15, 21:26
Vad jag kom fram till när jag läste "Näringslära" av Fredrik Paulún var att jag borde äta ca 30g protein och 10g lågglykemiska-kolhydrater (långsamma t.ex. frukt)på morgonen innan man sticker ut och springer en mil med 60% av maxpuls.
Detta för att kroppen ska förbränna proteinet som flyter rundor i blodomloppet istället för muskelprotein och "fettet brinner i kolhydraternas låga".
PLUS att jag faktiskt orkar springa en mil, vilket brukar tära på psyket vissa (ALLA) morgonar ^^

Jag dricker 37g proteinshake med vatten (30g protein och 1,5g kolhydrater)och 66g äpple (8,5g kolhydrater)
För att inte nämna 200mg koffein :]

Om man inte gör detta så riskerar man att träningspasset blir väldigt katabolt *grr*

King Grub
2005-08-15, 21:27
Inget av ovanstående stämmer. Alls. Det enda du åstadkommer är att stänga av fettförbränningen.

Proteinförbränningen, om mätperioden är hela dygnet (det viktiga), är inte alls större efter konditionsträning på fastande mage. Tvärtom minskar proteinförbränningen dom kommande timmarna efter fastande konditionsträning, jämfört med om du ätit.

Ref:

Forslund AH, El-Khoury AE, Olsson RM, Sjodin AM, Hambraeus L, Young VR. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization. Am J Physiol. May 1999;276(5 Pt 1):E964-976.

el-Khoury AE, Forslund A, Olsson R, et al. Moderate exercise at energy balance does not affect 24-h leucine oxidation or nitrogen retention in healthy men. Am J Physiol. Aug 1997;273(2 Pt 1):E394-407.

Devlin JT, Brodsky I, Scrimgeour A, Fuller S, Bier DM. Amino acid metabolism after intense exercise. Am J Physiol. Feb 1990;258(2 Pt 1):E249-255.

RassK
2005-08-15, 21:44
Ok, tack!
Så vad du säger är rakt upp och ner att jag ska sluta?
Det var inte så mycket förklaring i ditt svar :P ;)

Absolut noll på morgonen innan jag sticker ut och springer?
(Vatten och Koffein borde man väl få ta o_O)

King Grub
2005-08-15, 21:46
Vatten är nog nödvändigt och koffein innebär inga nackdelar, tvärtom. I övrigt optimerar du helt klart fettförbränningen om du konditionstränar på fastande mage, och 60% av maxpuls en mil innebär inte på något sätt negativ proteinbalans under dygnet som helhet.

RassK
2005-08-15, 21:53
Men när mina kolhydratdepåer är totalt förbrukade (10h fasta) och fett blir den primära energikällan träder inte protein in som sekundär energikälla då?
Dvs att om jag ökar intensiteten så ökar proteinförbränningen. Och eftersom jag har fastat i 10h så borde min proteinnivå vara så låg att min kropp tar energi i form av protein från musklerna istället :em:
Eller gäller det du sa bara lågintensitets cardio?

thx 4 the info ;P

King Grub
2005-08-16, 05:11
Vad gör du i sängen som gör att du tömmer dina glykogendepåer helt? Inte en chans.

Smail
2005-08-17, 12:05
Vad gör du i sängen som gör att du tömmer dina glykogendepåer helt? Inte en chans.


Han kanske har sex hela natten? Nykär kanske? Vem vet... :naughty: