handdator

Visa fullständig version : Druvjuice

aliquis
2005-08-10, 20:18
Tidigare fanns det ju texter om kreatin och druvjuice, jag antar att de valde druvjuice just för att kolhydraterna skulle vara snabba? Någon som vet gi på vindruvor/vindruvsjuice? Någon som har koll på fördelningen av kolhydrater?
Köpte nämligen med 2 liter utifall att det är bättre efter passet än apelsinjuice som jag brukar använda, borde ju vara det, och fortfarande nyttigare än druvsocker ;)

Sedan undrar jag om någon har koll på om man verkligen klarnar juice med gelatin, aldrig stött på någon juice som har varit klarnad så när jag har ringt och frågat, ingen cider eller öl heller för den delen (halmstads visste väl inte iofs), men vin klarnas ju iaf med animalier, öl kan göra det, och i en annons för gelato för länge sedan tror jag det var en tecknad juiceförpackning, så därför tror jag de kan vara klarnade så... inte stött på någon saft (typ bob) som har varit det heller..
Apelsinjuice är ju lugnt eftersom det inte finns någon mening med att klarna den, äppeljuice är väl värre.

Sverker
2005-08-11, 06:41
Klarna med gelatin ?
Gelatinet gör ju drycken tjockare så att fruktresterna håller sig flytande och inte ramlar ned till botten. Nu skulle jag inte köra någon juice med gelatin utan främst använda de kostfibrer som finns i juicen från början alternativt pektin, guargummi eller CMC-cellulosa :D

Vill du ha något klart så filtrerar man. Inget konstigt med det. Man filtrerar av öljästen från ölet som exempel.

Sverker
2005-08-11, 06:47
GI på druvjuice :D Inte den blekaste men SLVs tabell berättar att vindruva innehåller:
17.8 g kolhydrat/100 g, varav 7.4 g glukos, 7.3 g fruktos och 0.3 g sackaros. Övrigt är olika kostfibrer.

Druvjuice är en höjdare att höja blodsockret med. Lättdrucket och inte så surt.

kharon
2005-08-11, 07:50
Klarna med gelatin ?
Gelatinet gör ju drycken tjockare så att fruktresterna håller sig flytande och inte ramlar ned till botten. Nu skulle jag inte köra någon juice med gelatin utan främst använda de kostfibrer som finns i juicen från början alternativt pektin, guargummi eller CMC-cellulosa :D

Vill du ha något klart så filtrerar man. Inget konstigt med det. Man filtrerar av öljästen från ölet som exempel.

Gelatin används faktiskt vid klarning av viner.
http://www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Vin/vittvin.htm#klar

aliquis
2005-08-11, 10:36
Klarna med gelatin ?

Vill du ha något klart så filtrerar man. Inget konstigt med det. Man filtrerar av öljästen från ölet som exempel.ok, så anledningen till att man tillsätter gelatin om man nu gör det är att man inte vill att det bildas lite grumligt jox i bottnen på flaskan? Men du tror det är lugnt vad gäller juice alltså? :DGelatin används faktiskt vid klarning av viner.
http://www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Vin/vittvin.htm#klar
Fast det skulle ju kunna vara för att slippa få små bitar av vindruvor i bottnen på flaskan? Men jag har bara hört ordet klarna jag med =P

aliquis
2005-08-11, 10:38
GI på druvjuice :D Inte den blekaste men SLVs tabell berättar att vindruva innehåller:
17.8 g kolhydrat/100 g, varav 7.4 g glukos, 7.3 g fruktos och 0.3 g sackaros. Övrigt är olika kostfibrer.
Druvjuice är en höjdare att höja blodsockret med. Lättdrucket och inte så surt.Fast det där var ju rätt "medel", kan ju inte skilja sig så mycket från apelsin- och ananasjuice?

aliquis
2005-08-11, 11:07
Även här (cider) verkar det stå om klarning, men inte hur den går till http://www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Ol/cider.htm

kharon
2005-08-11, 14:05
ok, så anledningen till att man tillsätter gelatin om man nu gör det är att man inte vill att det bildas lite grumligt jox i bottnen på flaskan? Men du tror det är lugnt vad gäller juice alltså? :D
Fast det skulle ju kunna vara för att slippa få små bitar av vindruvor i bottnen på flaskan? Men jag har bara hört ordet klarna jag med =P

Jag tror att gelatinet drar åt sig de fasta partiklarna.
Då jag själv gjort vin har jag efter jäsning tillsatt gelatin och låtit vinet stå ett tag, sedan sjunker allt skit till botten av tunnan och vinet blir "klart" och då man häller upp i flaskor så skiter man i vinet som är i botten av tunnan. (Inte ordagrannt då..).

Sverker
2005-08-11, 15:12
Jag tror att gelatinet drar åt sig de fasta partiklarna.
Då jag själv gjort vin har jag efter jäsning tillsatt gelatin och låtit vinet stå ett tag, sedan sjunker allt skit till botten av tunnan och vinet blir "klart" och då man häller upp i flaskor så skiter man i vinet som är i botten av tunnan. (Inte ordagrannt då..).

Visst är det så. Bättre att låta allt sjunka till botten än sätt igen filter med det. Gelatinet blir ett filterhjälpmedel som fångar in alla de små partiklarna i vinet som far runt och gör det grumligt.

Min fråga till aliquis blir ju ifall gelatinet egentligen spelar någon roll ?
Det finns inte en chans att något gelatin skulle följa med i juicen och hamna i det vi dricker.

kharon
2005-08-11, 15:16
Sverker: Jepp, dessutom kan väl tänkas att filtrering tar bort smakämnen också, i vin.

Aliquis: du kunde ju kanske maila/ringa till företaget och fråga dem, så slipper du oroa dig!

Sverker
2005-08-11, 15:25
Sverker: Jepp, dessutom kan väl tänkas att filtrering tar bort smakämnen också, i vin.

Knappast troligt. Smakämnen är ju små organiska molekyler lösta i vätskan :confused: Det man filtrerar bort är rester av fruktköttet.

Men jag dricker inte vin eller alkohol så jag har aldrig intresserat mig för rent tekniska frågor kring vin och vinframställning :em:

aliquis
2005-08-11, 16:50
Min fråga till aliquis blir ju ifall gelatinet egentligen spelar någon roll ?
Det finns inte en chans att något gelatin skulle följa med i juicen och hamna i det vi dricker.Klart det spelar roll, dels är det ju inte 100% rent, men det är det ju inte om jag cyklar förbi en utegrill heller, men sedan användes ju animalier hur som helst.

Det är ju sådant där som är skit, att företag och folk inte står för vad de gör utan hittar på undantag och andra vinklar att se på det hela med.

Kommer inte ihåg om det var riktigt så men tror jag frågade om något godis var vegetabiliskt när jag var yngre, fick väl till svar att det var det, bara det att det innehöll e120, hörde mig för gällande karminet och hennes svar var något i stil med att jo, det var ju animaliskt, men det var ju så lite...

Samma sak med shellack, magnesiumstearat, bivax, animaliskt d-vitamin...
(idioterna på svenska nyform påstår fortfarande att deras v&m är fritt från animaliska ämnen trots att det innehåller d-vitamin från ullfett och har gjort så i typ minst 10år, för DE anser inte att ull är animaliskt...)

aliquis
2005-08-11, 16:51
Aliquis: du kunde ju kanske maila/ringa till företaget och fråga dem, så slipper du oroa dig!Jag har dock inte sett druvjuice i vanliga butiker, brukar ju ingå i olika safter dock, såg dem på lidl, men det är ju utländskt smäck så det finns inga telefonnr och blir så omständigt om man skall höra sig för.

Sverker
2005-08-11, 17:37
Klart det spelar roll, dels är det ju inte 100% rent, men det är det ju inte om jag cyklar förbi en utegrill heller, men sedan användes ju animalier hur som helst.

Det är ju sådant där som är skit, att företag och folk inte står för vad de gör utan hittar på undantag och andra vinklar att se på det hela med.

Kommer inte ihåg om det var riktigt så men tror jag frågade om något godis var vegetabiliskt när jag var yngre, fick väl till svar att det var det, bara det att det innehöll e120, hörde mig för gällande karminet och hennes svar var något i stil med att jo, det var ju animaliskt, men det var ju så lite...

Samma sak med shellack, magnesiumstearat, bivax, animaliskt d-vitamin...
(idioterna på svenska nyform påstår fortfarande att deras v&m är fritt från animaliska ämnen trots att det innehåller d-vitamin från ullfett och har gjort så i typ minst 10år, för DE anser inte att ull är animaliskt...)

Okay :D ...bara frågade.

aliquis
2005-08-11, 17:52
Principsak, jag vill ju inte få skiten i mig, men jag vill väl hellre inte att djuren dör eller stödja det på andra sätt.
Å andra sidan låter jag katten fånga flugor o harkrankar om hon vill det ;)

Sverker
2005-08-11, 18:01
Jag respekterar de personer som verkligen tror på att leva vegetariskt och inte vill utnyttja djur.
Vad jag har lite svårt för är unga flickor som prövar vegetariskt i något desperat försök att inte bli tjocka. Där är det okunskap och inte övertygelse. För just dem slår en ( felaktigt upplagd ) vegetarisk diet extremt hårt.

aliquis
2005-08-11, 20:28
Ja inte tror jag man blir tjock av gelatinet i vin iaf ;).

Att unga flickor skulle prova för att inte bli tjocka tror jag däremot inte på, jag tror snarare de gillar sina husdjur, hästar osv och därför blir vegetarianer.

Jag har ju levt i flera år på saker som potatismos med en linsbiff och ättiksgurka, apk-limpa med bregott utan tillbehör och senare apk-limpa utan något alls på, grinollar o djungelvrål, osv. Ett tag (något år?) år jag ju bara en gång om dagen och då köpte mamma sådan däringa veganchoklad från plamil för att jag skulle få lite energi, så då åt jag väl en sådan kaka om dagen ibland :D. En period hade jag någon näringsdryck från apoteket osv.

Hur som helst verkar jag ju ha överlevt ändå, men det kanske inte var optimalt. Framförallt att laga mat och äta den typ kl 2-5 på natten, sova och gå till skolan någon gång på förmiddagen var inte optimalt, sov bort lite ai-föreläsningar o så =P

I slutet när jag bodde hemma kunde jag bygga potatisklyftor och äta med enbart ketchup o svartpeppar kl 00-02, gick o la mig 02-04 och skulle upp 06-07 för att vara i skolan 08... asbra.