handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med mjölk


emiste
2005-08-10, 18:30
Jag har en fundering angående mjölk. Jag dricker ganska mycket mjölk dagligen, det smakar gott och är bra för kroppen. Det jag undrar är om det finns några negativa effekter av att dricka mycket mjölk? Det ska tydligen ha en förstoppande effekt, dock inget jag märker av och om så vore fallet kan det kompenseras med större fiberintag. Jag skulle gissa att jag i genomsnitt dricker drygt 2 liter mjölk om dagen.

Metal_boy_
2005-08-10, 18:34
Jag har en fundering angående mjölk. Jag dricker ganska mycket mjölk dagligen, det smakar gott och är bra för kroppen. Det jag undrar är om det finns några negativa effekter av att dricka mycket mjölk? Det ska tydligen ha en förstoppande effekt, dock inget jag märker av och om så vore fallet kan det kompenseras med större fiberintag. Jag skulle gissa att jag i genomsnitt dricker drygt 2 liter mjölk om dagen.


högt II: vem bryr sig?
Man blir så klart fet av att dricka för mycket: bryr du dig?

King Grub
2005-08-10, 18:34
Två liter kan inte klassas som övermycket och innebär inga speciella hälsonackdelar, om du inte är laktosintolerant, vilket du uppenbarligen inte är.

Stora mängder laktos och mjölkprodukter har kopplats till livmodercancer. Å andra sidan verkar det ge en skyddande effekt mot ändtarmscancer.

En viss koppling till diabetes har lagts fram.

Insulinfrisättningen från mjölk är stor.

King Grub
2005-08-10, 18:35
högt II: vem bryr sig?

Du har gått från att oroa dig för II på krossade tomater till att strunta totalt i insulinfrisättning. Man behöver vara gå till det extrema åt något håll. Helt oviktigt är det inte.

Metal_boy_
2005-08-11, 01:27
Du har gått från att oroa dig för II på krossade tomater till att strunta totalt i insulinfrisättning. Man behöver vara gå till det extrema åt något håll. Helt oviktigt är det inte.


Hur kunde jag känna på mig det där? :D :em: