handdator

Visa fullständig version : Söka jobb när man jobbar?


Rolle_T
2005-08-10, 17:49
Hur är det egentligen med att söka jobb när man redan har ett? Har man rätt till att ta ut ledighet för en ev. intervju?

Saken är att jag för inte så länge sedan började söka jobb. Helt plötsligt dök det upp ett bra jobb med bra betalt inom det område jag gillar. Tog jobbet och vet att det är perfekt för mig.

Saken är den att jag även sökt ett annat jobb med mycket mindre betalt men däremot får jag göra det jag längtar efter - åka bräda och umgås med folk! Intervjuerna kommer att ske i september och pågår i ett par dagar.

Skall man säga upp sig efter en månad (provanställning) eller skall man försöka få tjänstledigt eller likn. för intervjuerna? Känns ju lite kasst om man säger upp sig och sedan inte får det jobbet man sökte. Till saken hör också att jag egentligen inte är i stort behov av pengarna då de egentligen skulle gå till MC:n och studier under nästa år.

Piranha
2005-08-10, 18:54
Jag skulle nog inte säga till min arbetsgivare att jag söker nytt jobb om jag
får gå på en intervju , de kan ifs sen hända att de ändå ringer din arbetsgivare för att ta dina referenser, men om du sen får en provanställning lär du vara tvungen att säga upp dig , jag tror ingen arbetgivare går med på att ge dig 1 månads tjänstledigt för att du ev skall lämna dem sen.

Rolle_T
2005-08-10, 19:56
Ne.. det är så jag tänker också. Får se hur jag gör. Känns som att jag har en jävligt bra chans att få jobbet som jag är ute efter.

Återkommer om en månad när det är dax ;)

Pez
2005-08-10, 20:48
Om jag inte missminner mig så kan du väl sluta på dagen när du är provanställd?
Eller är det uppsägningstid då också?

Prankie
2005-08-10, 20:54
Man skriver på en kontrakt när man är provanställd i en vecka eller månad, sedan skriver man en ny tills vidare anställd kontrakt om man få fast anställning. Provanställning är till för båda partner ska vara nöjd. :)

Pez
2005-08-10, 21:36
Man skriver på en kontrakt när man är provanställd i en vecka eller månad, sedan skriver man en ny tills vidare anställd kontrakt om man få fast anställning. Provanställning är till för båda partner ska vara nöjd. :)
Övergår inte en provanställning automatiskt till tillsvidareanställning..?
Man får inte vara provanställd hur länge som helst.. 6 månader eller nåt är gränsen.

Frazze
2005-08-10, 21:38
6 månaders provanställning går automatiskt över till tillsvidareanställning, så till vida att man inte är projekt/visstidsanställd.

blekfet2
2005-08-10, 22:09
6 månaders provanställning går automatiskt över till tillsvidareanställning, så till vida att man inte är projekt/visstidsanställd.

eller om chefen inte tycker att man ska få stanna.

ja du har rätt att ta ledig för t ex arbets-intervju.

när man är under provanställing så kan du säga upp dig från jobbet å gå hem samma dag! (företaget har däremot 1 månads uppsägningstid om dom säger upp dig fören provanställningen har gått ut)

MacLeod
2005-08-10, 22:09
Automatik finns inte efter 6 mån. Papper ska skrivas och ange vad för slags anställningsform du har.

Cilia
2005-08-10, 22:12
6 månaders provanställning går automatiskt över till tillsvidareanställning, så till vida att man inte är projekt/visstidsanställd.
man ska få veta en månad innan utgången av provanställningen om den ska fortsätta in i en tillsvidareanställning eller inte.

Har du en visstidsanställning så innebär det att kontraktet gäller under tiden och du har ingen uppsägningstid utan är "fast" under den perioden som anställningen gäller.

Jag tycker situationen är svår. Om jag vore arbetsgivare och din tjänst innebär att jag måste lägga ner massa tid och energi på att få in dig i jobbet och du vill ta ledigt för att gå på en intervju på ett annat jobb efter bara en månad skulle jag tveka på att satsa på dig. Hade du däremot varit hos mig i kanske ett år eller så hade jag tyckt det var ok. Jag tror nämligen inte på att hålla kvar personer utan att man ska utvecklas och gå vidare. Men en månad är lite väl kort tid. Risken är att du förstör dina möjligheter på det nuvarande företaget men det är väl en chans du får ta om du anser det vara värt det.

Sen vet jag inte hur gammal du är.
Jag lekte ganska många år innan jag blev "vuxen" och det funkade det med.

Pez
2005-08-10, 22:34
Automatik finns inte efter 6 mån. Papper ska skrivas och ange vad för slags anställningsform du har.
"Den lägsta tiden för en provanställning är 6 månader. Därefter övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning om arbetsgivaren inte minst två veckor före prövotidens utgång har underrättat den anställde om att man inte kommer att erbjuda en tillsvidareanställning."
Källa: http://www.ekonomikonsulter.se/anstallningsformer.asp

"...lagen ger dig möjlighet att tidsbegränsa en anställning i upp till 6 månader. Under tiden som provanställningen pågår kan den avbrytas, när som helst, av dig eller din medarbetare. Om du inte meddelar medarbetaren om annat övergår anställningen till att bli "tills vidare". Har du för avsikt att avbryta anställningen måste du däremot meddela detta innan provanställningens tidsgräns gått ut."
Källa: http://www.rekryteringsakuten.se/rekrytering_anstallningsavtal.shtm

MacLeod
2005-08-10, 22:39
"Den lägsta tiden för en provanställning är 6 månader. Därefter övergår provanställningen automatiskt till en tillsvidareanställning om arbetsgivaren inte minst två veckor före prövotidens utgång har underrättat den anställde om att man inte kommer att erbjuda en tillsvidareanställning."
Källa: http://www.ekonomikonsulter.se/anstallningsformer.asp

"...lagen ger dig möjlighet att tidsbegränsa en anställning i upp till 6 månader. Under tiden som provanställningen pågår kan den avbrytas, när som helst, av dig eller din medarbetare. Om du inte meddelar medarbetaren om annat övergår anställningen till att bli "tills vidare". Har du för avsikt att avbryta anställningen måste du däremot meddela detta innan provanställningens tidsgräns gått ut."
Källa: http://www.rekryteringsakuten.se/rekrytering_anstallningsavtal.shtm

Automatik fanns ju inte på MIN tid alltså. Då jobbade man bara på golvet, medans chifen satt uppe på kontoret och drack pilsner! Asbests var a way of llife, o Beatles hade sitt första gig i Holland.

Pez
2005-08-10, 22:43
Automatik fanns ju inte på MIN tid alltså. Då jobbade man bara på golvet, medans chifen satt uppe på kontoret och drack pilsner! Asbests var a way of llife, o Beatles hade sitt första gig i Holland.
Ja, för du är så jävla blue-collar.. eller hur?

Däremot så är det ju ett bra läge att ta en förhandling om lön, förmåner osv när provanställningen övergår i fast tjänst.

MacLeod
2005-08-10, 22:47
Haha. Jag har faktiskt jobbat två dagar på ett bygge samt en dag på ett pressgjuteri! Det var tio jävla år sen, men det har satt djupa sår. Tvättar fortfarande händerna efter att ha ätit matlåda bland massor av andra män mer porr runt om mig.

blekfet2
2005-08-11, 01:03
Haha. Jag har faktiskt jobbat två dagar på ett bygge samt en dag på ett pressgjuteri! Det var tio jävla år sen, men det har satt djupa sår. Tvättar fortfarande händerna efter att ha ätit matlåda bland massor av andra män mer porr runt om mig.


haha..usch fyfan :laugh:



annars om du har svårt att få ledig så säg bara att du ska till tandläkaren eller nått annat important :sleep: