handdator

Visa fullständig version : Träning när stor smittrisk råder


VoDaresVins
2005-08-10, 17:05
Ja är det inte det ena så är det det andra. Nu har flickvännens dotter fått spysjukan, blev smittad av ett annat barn på dagis. Nu undrar jag om risken att bli smittad själv ökar markant om man går och tränar imorn. Har hört att immunfösvaret är mycket sämre efter ett pass, är detta myt eller sanning? Vad skulle ni göra, träna eller vänta tills risken är över?

Dav0d
2005-08-10, 17:11
Du sliter ju på kroppen, och använder mycket mer energi, mineraler och vitaminer om du tränar. Detta är grunden till bra immunförsvar. För att förebygga detta måste du ha en bra kost. Du själv vet och känner nog bäst om du är i risk eller inte.

BigForre
2005-08-10, 17:13
Vänta på någon guru som svarar, men du kan få höra vad jag fått för mig iaf..några timmar efter träning kommer ditt immunförsvar att vara nedsatt, vilket borde innebära att risken att bli smittad ökar, dock rätt kost och bra träning stärker ditt immunförsvar....

VoDaresVins
2005-08-10, 17:18
Ok, kan väl ännu tillägga (2 el. 3 L?) att jag äter bra med frukt å grönt så normalt borde nog mitt immunförsvar vara under kontroll. Men, spysjuka brukar ju ofta sprida sig som löpeld och däcka många, så därför undrar ja om det är dumt att träna nu.

emiste
2005-08-10, 18:22
Ok, kan väl ännu tillägga (2 el. 3 L?) att jag äter bra med frukt å grönt så normalt borde nog mitt immunförsvar vara under kontroll. Men, spysjuka brukar ju ofta sprida sig som löpeld och däcka många, så därför undrar ja om det är dumt att träna nu.

Du lär ju inte göra några större förluster på att inte träna, mot vad du kan riskera om du åker på spysjuka. Ganska stor risk för liten utdelning.

Beast
2005-08-10, 18:47
Om du inte är sjuk ser jag ingen anledning att inte träna.

Snart tränar man väl inte för att någons kompis kompis har harklat sig en gång (inte riktat direkt till dig).

Fatalist
2005-08-10, 19:10
Tror att om du väl fått i dig viruset så spelar det nog ingen roll om du tränar eller ej, antingen blir du sjuk eller inte!

// 17-årig lekman(pojk?)

VoDaresVins
2005-08-10, 19:17
Hmm, blir väl nog träning imorgon i alla fall. Lär väl gnälla om det i min träningsjournal om jag blir sjuk. Kan ändå hålla med om att det inte är det smartaste med tanke på hur illa det är att bli sjuk, men abstinensen börjar vara enorm nu. Har varit för många avbrott i träningen på sistone. (Och så är man dum nog att bjuda in ännu ett till.)

Har ändå inte riktigt fått det svar jag söker, om det är mycket större risk att smittan tar p.g.a. sämre immunförsvar efter träningen.

Straffaren
2005-08-10, 23:42
Kommer viruset in i kroppen är du nog kokt, i vilket fall. Det är ruggigt smittsamt och jag har för mig att om kräksjukan väl kommer in i kroppen blir du sjuk i nio fall av tio. Det bästa du kan göra är att se till att tvätta händerna ofta (och få alla andra i hushållet att göra det också), inte dela glas, ge fan i att klia dig i ögonen osv. Om ditt immunförsvar sedan fungerar några procent bättre eller sämre är mindre viktigt i sammanhanget.

Så mitt tips: gå och träna! Men skrubba dig noga först för du får för guds skull inte ta med dig viruset till träningslokalen - det är dålig karma och kommer att straffa sig någon dag.

VoDaresVins
2005-08-11, 06:48
Tackar för alla svar. Antar tiden visar hur det var med smittan. *spy*