handdator

Visa fullständig version : Kikärtor


tp_88
2005-08-10, 16:02
Hej.

Om jag inte minns brutalt fel var det en tråd uppe för ett tag sedan ( som jag sökt som en dåre efter ) som behandlade detta ämnet. Det jag är intresserad av är att jag har för mig att ni skrev att kikärtor innehöll något "gift" som inte våra magar gillade om man åt dem råa. Stämmer detta eller har jag drömt rejält nu? :) Isåfall, vad är det för något och hur får man bort det?

Hoppas verkligen att det stämmer annars vore det rejält pinsamt! :)

Lizard
2005-08-11, 00:06
Det stämmer - men det är därför vi kokar dem. Kokande vatten förstör giftet och simsalabim så har människan vunnit över baljväxternas miljonåriga försvar mot uppätning...

Kikärtor och andra bönor och baljväxter är lågglykemiska, protein-, mineral- och fiberrika förutom att många av dem innehåller mer antioxidanter än frukt. Och då har jag inte nämt hur gott de smakar...
Ett bättre alternativ än pasta, potatis och ris faktiskt.

Lizard

Gurram
2005-08-11, 01:11
ja, det är faktiskt väldigt gott.

Max
2005-08-11, 21:23
Sen måste man ju förståss planera matlageriet eftersom kokningen tar ett bra tag. Jag har paket med bönor i skafferiet som aldrig bli tillagade tyvärr, måste ta mig tid till det i helgen.

tp_88
2005-08-11, 22:58
Det stämmer - men det är därför vi kokar dem. Kokande vatten förstör giftet och simsalabim så har människan vunnit över baljväxternas miljonåriga försvar mot uppätning...

Kikärtor och andra bönor och baljväxter är lågglykemiska, protein-, mineral- och fiberrika förutom att många av dem innehåller mer antioxidanter än frukt. Och då har jag inte nämt hur gott de smakar...
Ett bättre alternativ än pasta, potatis och ris faktiskt.

Lizard
Ok, tack! Får man fråga vad det är för gift och hur farligt det är?

Tänker givetvis koka iaf, vore bara skoj att veta.

WHITEFOLKS
2005-08-11, 22:59
Tror inte det är giftigt på ett farligare sätt än att du inte kan bryta ner bönorna och eventuellt får en duktig spraylackering av toaletten :)

Sverker
2005-08-12, 06:48
Ok, tack! Får man fråga vad det är för gift och hur farligt det är?

Tänker givetvis koka iaf, vore bara skoj att veta.

De innehåller olika protein som kallas "trypsin inhibitorer".
Trypsin är ett av de viktigare enzymerna i tarmsaften som spjälkar upp protein till peptider och aminosyror. Proteinet i ärtorna binder till trypsinet och blockerar det fullständigt.

Istället för att vi bryter ned proteinet och tar upp aminosyrorna så kommer ärtproteinet ned i tjocktatmen där tarmbakterierna bryter ned det under stor gasbildning.

rosto
2005-08-12, 09:11
De innehåller olika protein som kallas "trypsin inhibitorer".
Trypsin är ett av de viktigare enzymerna i tarmsaften som spjälkar upp protein till peptider och aminosyror. Proteinet i ärtorna binder till trypsinet och blockerar det fullständigt.

Istället för att vi bryter ned proteinet och tar upp aminosyrorna så kommer ärtproteinet ned i tjocktatmen där tarmbakterierna bryter ned det under stor gasbildning.
:laugh:

Jag blir nästan sugen att testa.

tp_88
2005-08-12, 14:23
Tack Sverker! :bow:

alex82
2005-08-12, 22:55
Blir det mindre gas i magen om man kokar kikärtor, linser och andra böner extra länge?

WHITEFOLKS
2005-08-12, 23:09
blötlägg X timmar, byt vatten innan du kokar. Brukar funka bra.

lungan
2013-01-30, 16:08
Ursäkta om jag dumpar denna tråden, men den stämde in väldigt bra på en annan frågeställning. När man köper kikärtor. Giftet ni pratar om, där man bör blötlägga och koka. Pratar vi även ICAs kikärtor som redan är blötlagda då man köper dom? Och gäller samma sak där angående kokning?

Morty
2013-01-30, 16:10
Fan vad gött med kikärtor!

http://2.bp.blogspot.com/_Vq-FVhJjiLI/SnITN8DOnkI/AAAAAAAAC1s/JniEbdHUGN8/s400/IMG_1278.JPG

http://vegeyum.files.wordpress.com/2008/05/spicy-chickpeas.jpg?w=640&h=640

http://steamykitchen.com/wp-content/uploads/2010/08/roasted-chickpeas-garbanzo-beans-3154-2.jpg

grondahl
2013-01-30, 16:36
Konserverade bönor är redan kokade.

Ursäkta om jag dumpar denna tråden, men den stämde in väldigt bra på en annan frågeställning. När man köper kikärtor. Giftet ni pratar om, där man bör blötlägga och koka. Pratar vi även ICAs kikärtor som redan är blötlagda då man köper dom? Och gäller samma sak där angående kokning?

Nikodemus
2013-01-30, 16:45
satan va gott morty släng upp recept

Morty
2013-01-30, 17:00
Jag bara googlade, den första är "maroccan chickpea", sen "spicy" chickpea och därefter "roasted". Googla och kör! Det blir aldrig dåligt om man har lite känsla.

Elmer
2013-02-03, 17:34
Det har hänt några ggr att man har köpt färdigkokta kikärtor, vita bönor(i vatten) & mosat ihop dom med lite olivolja & hackad persilka till en tjock pasta.
Sedan lagt det i ett tunnbröd tillsammans med nån köttörodukt & sallad(grönsallad av ngt slag,lök,oliver,tomat osvosv).
Sedan har man en jäkligt nice wrap/tunnbrödsrulle.

Baljväxter smakar jäkligt nice men kan få ont i kistan vid större & regelbundna intag.

Btw så funkar kokta kikärtor att rosta i ugnen med en gnutta olja & nån nypa salt.
Blir som torra/smuliga/knapriga nötter.
Går att hitta färdiga med wazabismak om man letar på bla orientlivs.:P