handdator

Visa fullständig version : Mjölk, nödvändigt?


keffat_liv
2005-08-10, 14:08
Är mjölk nödvändigt för kroppen när man är som jag, 17 år? eller jag kan dumpa mjölken helt?

King Grub
2005-08-10, 14:20
Mjölk är inte nödvändigt. Det är näringsrikt och ett värdefullt livsmedel, men du kan tillfredsställa näringsbehovet utan mjölk. En gigantisk majoritet av världens befolkning dricker inte mjölk.

datorjaevel
2005-08-10, 14:26
Mjölk är inte nödvändigt. Det är näringsrikt och ett värdefullt livsmedel, men du kan tillfredsställa näringsbehovet utan mjölk. En gigantisk majoritet av världens befolkning dricker inte mjölk.

Visserligen är det inte nödvändigt, men man får ju i sig jävligt mycket nyttiga ämnen.

Dumpa inte mjölken helt.

Karate_kid
2005-08-10, 14:26
Visserligen är det inte nödvändigt, men man får ju i sig jävligt mycket nyttiga ämnen.

Dumpa inte mjölken helt.

ja som han skrev med andra ord.

datorjaevel
2005-08-10, 14:28
ja som han skrev med andra ord.

Ungefär så, ja.

Metal_boy_
2005-08-10, 14:43
Ja mjölk är nödvändigt. För det är gott som fan.

Sverker
2005-08-10, 14:45
Är mjölk nödvändigt för kroppen när man är som jag, 17 år? eller jag kan dumpa mjölken helt?

Varför skulle du dumpa mjölken efter 17 år ?

tenchi
2005-08-10, 18:09
Jag skummade igenom nån studie om att hormoner i mjölk gör att man får cancer. Nån som känner till det?

Säkert mumbojumbo som vanligt. Jag slutar inte dricka mjölk iaf :)

datorjaevel
2005-08-10, 18:59
Mjölk är bland det sista jag kommer att sluta trycka i mig.

Wooch
2005-08-10, 22:45
Mjölk är bland det sista jag kommer att sluta trycka i mig.

Samma här, även om jag har minskat på mitt mjölkdrickande.

zipper
2005-08-11, 00:25
Hört att mjölk innehåller en jävla massa tjosan som e bra för de mesta :). Därför dricker jag det ofta och mycket(mini såklart)

oracas
2005-08-11, 00:44
Jag skummade igenom nån studie om att hormoner i mjölk gör att man får cancer. Nån som känner till det?

Säkert mumbojumbo som vanligt. Jag slutar inte dricka mjölk iaf :)
finns de nått man inte får canser av?

tenchi
2005-08-11, 05:13
finns de nått man inte får canser av?

bara man inte får cancer av donkens cheeseburgare så är jag nöjd :D

zipper
2005-08-11, 12:15
bara man inte får cancer av donkens cheeseburgare så är jag nöjd :D

de finns något ämne som kan ge cancer ifrån hamburgarna på mcdonken :D

Litmanen
2005-08-11, 16:47
Mjölk är till för att drickas av kalvar. Jag dricker alltså inte mjölk... :)

tenchi
2005-08-11, 21:19
de finns något ämne som kan ge cancer ifrån hamburgarna på mcdonken :D

äh, fuck it. jag äter ändå :) :eating:

Body Guard
2005-08-11, 21:42
lånar tråden lite..hade en diskussion med en person som påstod att mjölk bestod till 90 % av vatten.. de kan väll inte stämma? *screwy*

Max
2005-08-11, 21:44
lånar tråden lite..hade en diskussion med en person som påstod att mjölk bestod till 90 % av vatten.. de kan väll inte stämma? *screwy*
Det kan stämma ganska bra. 3-4 % protein, 5-6 % kolhydrater, 0-4 % fett och nåt/några % mineraler på det. Resten är vatten.

jean-wim
2005-08-11, 22:47
Mjölk är inte nödvändigt. Det är näringsrikt och ett värdefullt livsmedel, men du kan tillfredsställa näringsbehovet utan mjölk. En gigantisk majoritet av världens befolkning dricker inte mjölk.Precis. Många kulturer äter mjölkprodukter av olika slag, men det är väldigt få platser där man verkligen dricker mjölk som en fristående dryck. Norden, UK, USA ungefär. Ett i princip okänt fenomen i resten av Europa, även om framförallt barnen där dricker ganska mycket smaksatta mjölkdrycker. Och just som t.o.m. svenskar började inse att en stor mjölk till pizzan var lite väl vulgo, kom latte-trenden (sponsrad av Arla) som ett brev på posten och konsumtionen måste ha slått nya rekord.

Jag kan inte förstå hur man kan tro sig behöva mer mjölk utöver det vi får i oss via fil, yogurt, kesella/keso, ost, vasslepulver och diverse livsmedel där mjölkprodukter ingår. *screwy*

Men det finns ju hopp. Alla amerikanska trender kommer ju hit och mjölk har dåligt rykte bland unga, hippa, och hälsomedveten jänkare. I prinicp alla tråkiga åkommor som gaser, finnar, magont etc. brukar skyllas på "too much dairy". Bara en tidsfråga innan 'double nonfat soy latte' blir storsäljare kring Stureplan.

zipper
2005-08-12, 00:06
hur många hälsomedvetna jänkare finns de då ? å hur smarta e som egentligen :P.
keep the milk alive. Ingen mjölk ingen oboy ingen lumumba :)

Sverker
2005-08-12, 06:40
Men det finns ju hopp. Alla amerikanska trender kommer ju hit och mjölk har dåligt rykte bland unga, hippa, och hälsomedveten jänkare. I prinicp alla tråkiga åkommor som gaser, finnar, magont etc. brukar skyllas på "too much dairy". Bara en tidsfråga innan 'double nonfat soy latte' blir storsäljare kring Stureplan.

Vad har du emot mjölk ?
Utveckla gärna.


Sverker