Visa fullständig version : Ladda
tinkerbell
2005-08-10, 13:38
Finns de någon positiv effekt med att ladda "nyttigt fett" på sina ätardagar?
Jag brukar mest få i mig snabba kolhydrater på mina ätardagar, en del långsamma också, men jag hade funderat på å få i mig en del nyttigt fett också. Är de lönt?
Tacksam för svar.
King Grub
2005-08-10, 13:41
Ligger du för lågt, kanske under 15-20 energiprocent, är det alltid dåligt för fettförbränning och hormonnivåer. Att tillfälligt "ladda" med fett akut under en eller par dagar har mer negativ effekt på prestationsförmåga än positiv.
Har jag inte rätt när jag säger att, ätardagar betyder inte att man ska äta onyttigt. Utan bara extra mycket ? Många vräker ju i sig massa skit, och tror att man ska slopa undan allt nyttigt. Är inte detta relativt fel ?
tinkerbell
2005-08-10, 13:48
Har jag inte rätt när jag säger att, ätardagar betyder inte att man ska äta onyttigt. Utan bara extra mycket ? Många vräker ju i sig massa skit, och tror att man ska slopa undan allt nyttigt. Är inte detta relativt fel ?
Ät vad du vill på en ätardag, allt ifrån "bra mat" å "mindre bra mat"
tinkerbell
2005-08-10, 13:49
Ligger du för lågt, kanske under 15-20 energiprocent, är det alltid dåligt för fettförbränning och hormonnivåer. Att tillfälligt "ladda" med fett akut under en eller par dagar har mer negativ effekt på prestationsförmåga än positiv.
Så det är ingen ideé med andra ord? ;)
På vilket sätt är det dåligt för fettförbränningen att äta lite fett?
Högglykemiska kolhydrater och minimalt med fett är väl det som gäller om man vill minimera fettinlagring till förmån för glykogeninlagring.
Metal_boy_
2005-08-10, 14:12
Dåligt fett ger mig bättre tryck och kraft till träningen som komma skall.
King Grub
2005-08-10, 14:18
Den försämras.
Jag har tittat runt lite kring det där. Jag har inte hittat något absolut svar med någon specifik meaknism, men svaret verkar vara insulin.
Äter man mindre fett måste energin komma från någonting annat. Kvar finns bara protein och kolhydrat som kräver insulin för sin förbränning. De relativt högre insulinnivåerna försämra frisättningen av fett i fettdepåerna och hela ämnesomsättningen rullar bara runt på glukos...ungefär.
Här är jag inte säker på ifall min slutsats är korrekt. Synpunkter :confused:
Jag har tittat runt lite kring det där. Jag har inte hittat något absolut svar med någon specifik meaknism, men svaret verkar vara insulin.
Äter man mindre fett måste energin komma från någonting annat. Kvar finns bara protein och kolhydrat som kräver insulin för sin förbränning. De relativt högre insulinnivåerna försämra frisättningen av fett i fettdepåerna och hela ämnesomsättningen rullar bara runt på glukos...ungefär.
Här är jag inte säker på ifall min slutsats är korrekt. Synpunkter :confused:
Tänkte bara att även om fettförbränningen är sämre så finns det mindre fett att förbränna om man inte äter så mycket fett. Dessutom måste det väl finnas nån gräns när du inte får någon positiv inverkan alls på fettförbränning och hormonnivåer av att äta fett och då måste det vara bättre att äta annat efter det.
King Grub
2005-08-10, 18:28
Tänkte bara att även om fettförbränningen är sämre så finns det mindre fett att förbränna om man inte äter så mycket fett.
Dom flesta har kroppsfett att förbränna...
Dom flesta har kroppsfett att förbränna...
Menade att det är bättre att man förbränner kroppsfett än sätter i sig en massa fett (möjligtvis i onödan) som måste förbrännas.
King Grub
2005-08-10, 18:54
Din förbränning av kroppsfett sjunker också vid lågt fettintag.
tinkerbell
2005-08-10, 18:58
Jag som trådskapare glömde tillägga att jag var ute efter fettförbränning, inte prestation.
Men endån ...
Är det fortfarande ingen ideé att äta lite mer av nyttigt fett på sina ätardagar? (Om man är ute efter att tappa fett)
Din förbränning av kroppsfett sjunker också vid lågt fettintag.
Jag försöker ju lockar ur dig...varför :D
King Grub
2005-08-10, 19:41
Enzymaktivitet. Minskning av β-hydroxy-acyl-CoA dehydrogenasaktivitet, fettsyrebindande proteinmängd i sarkolemma och förändringar i hexokinasaktivitet.
En kronisk högfettsdiet ökar fettförbränningen genom motsatt effekt på ovanstående, dvs ökning i stället för minskning och tvärtom. Plus säkert en del andra faktorer som inte är kända.
Enzymaktivitet. Minskning av β-hydroxy-acyl-CoA dehydrogenasaktivitet, fettsyrebindande proteinmängd i sarkolemma och förändringar i hexokinasaktivitet.
En kronisk högfettsdiet ökar fettförbränningen genom motsatt effekt på ovanstående, dvs ökning i stället för minskning och tvärtom. Plus säkert en del andra faktorer som inte är kända.
Hmmm...β-hydroxy-acyl-CoA dehydrogenas är väl enzymet inne i mitikondrien som "klipper upp" fettsyran till ett antal acetyl-CoA.
Nåväl... det sker alltså en minskning av alla de enzymer som utför själva förbränningen inuti muskelcellen. Finns det inga fettsyror att föbränna så bildas inga sådana enzymer heller, alltså.
Då finns det inget här som motsätter mina antaganden :confused:
King Grub
2005-08-10, 20:15
Det gör det inte. :=) Inte vad jag vet. Och jag var tvungen att konsultera professor Jeukendrup för att kunna rabbla upp ovanstående. :D
Har MCT fett samma positiva inverkan på fettförbränning som annat fett?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.