handdator

Visa fullständig version : Ang. stretching & reps


TDK
2005-08-10, 12:45
är det viktigt att stretcha musklerna efter träningen? kan man inte istället stretcha hela kroppen på morgonen eller nåt? Vad jag har hört är att det inte motverkar träningsvärk ändå, utan bara gör kroppen vigare och då borde det ju inte spela någon roll när man gör det?

Ser när jag läser mångas träningsdagböcker läser jag att de endast kör 4-6 reps (med förmodligen lite högre vikter då) är det bättre än att köra 8-12 reps med lite lägre vikter?

Dav0d
2005-08-10, 13:41
Det du säger stämmer, det motverkar inte träningsvärk. Så det går nog lika bra. Men eftersom stretching tär på musklerna är det bättre om du gör det efter passet direkt. Då blir återhämtningen bättre, för att istället påfresta musklerna igen dagen efter.

Och angående repetitionerna, är variation är det viktigaste. Du ska aldrig haka upp dig på ett visst antal. Kör det du tycker är bra, och variera mycket.

wintzell
2005-08-10, 13:52
Ang. reps. Vad har högsta prioritet? Vill du främst bli stor eller vill du främst bli stark? (Visserligen går dessa lite hand i hand men 8-12 skall ge mer volym samtidigt som färre repetitioner ger lite mer styrka.

pabb
2005-08-10, 13:58
Ang. reps. Vad har högsta prioritet? Vill du främst bli stor eller vill du främst bli stark? (Visserligen går dessa lite hand i hand men 8-12 skall ge mer volym samtidigt som färre repetitioner ger lite mer styrka.

källa?

King Grub
2005-08-10, 14:30
källa?

Eur J Appl Physiol. 2002 Nov;88(1-2):50-60.

Player
2005-08-10, 22:01
Ser när jag läser mångas träningsdagböcker läser jag att de endast kör 4-6 reps (med förmodligen lite högre vikter då) är det bättre än att köra 8-12 reps med lite lägre vikter?

Angående repsen gäller till viss del talesättet att du blir bra på det du tränar. Vill du bli bra på att lyfta tunga vikter 4-6 gånger så kör på det, vill du kunna lyfta nånting 8-12 gånger så varför inte.

Som redan sagt, variation är väl bäst för att bli allroundtränad.