handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram


Ulf A Big
2005-08-10, 11:48
Vad tror ni om att köra tre helkroppspass i veckan ? Tänkte försöka ha olika övningar vid de olika passen samt första passet ett arbetset 1*6 efter uppvärmning, andra passet 1*8 och tredje passet 1* 12 en dags vila mellan passen och två övningar för större muskelgrupper och ca en övning för de mindre muskelgrupperna.

RobbeliRobban
2005-08-10, 11:50
vilka övningar skall du köra?

Ulf A Big
2005-08-10, 11:59
Bara rena basövningar inget disco överhuvudtaget...

aliquis
2005-08-10, 12:15
Jag tror det blir svårt att få ihop det till något vettigt i slutändan, tror även 1 set / övning och pass är lite väl snålt, men visst, kör man det tills det verkligen tar stopp kanske det fungerar det med.
Inte värdare att strunta helt i de små muskelgrupperna/övningarna och köra lite mer på de tyngre?

kharon
2005-08-10, 12:27
Jag kör just nu 3 helkroppspass i veckan, två arbetsset, varierande reps 6-10. 10 övningar. Ska nog lägga in ett set till då jag börjar bulka tror jag.

Störtskönt!

pellepedal
2005-08-10, 13:14
Vad tror ni om att köra tre helkroppspass i veckan ? Tänkte försöka ha olika övningar vid de olika passen samt första passet ett arbetset 1*6 efter uppvärmning, andra passet 1*8 och tredje passet 1* 12 en dags vila mellan passen och två övningar för större muskelgrupper och ca en övning för de mindre muskelgrupperna.Jag har många gånger kört efter liknande system. De kan mycket väl fungera bra.
Ett tips bara...
Om jag var dig skulle jag vända på ordningen av repsantalet. Då får du en naturlig ökning av träningsvikten under veckan. Det ger i alla fall en mental knuff åt rätt håll att du kan träna med tyngre och tynfre vikt för varje pass.

Allan
2005-08-10, 15:34
Vad är detta? En nystart? Är det ambitioner på G igen eller?


allan

Ulf A Big
2005-08-10, 18:40
Jag har många gånger kört efter liknande system. De kan mycket väl fungera bra.
Ett tips bara...
Om jag var dig skulle jag vända på ordningen av repsantalet. Då får du en naturlig ökning av träningsvikten under veckan. Det ger i alla fall en mental knuff åt rätt håll att du kan träna med tyngre och tynfre vikt för varje pass.

Det har du rätt i det kan nog ge bättre resultat.
Tack för tipset

Ulf A Big
2005-08-10, 18:44
Vad är detta? En nystart? Är det ambitioner på G igen eller?


allan

Tja, jag har hållit på ett tag med en ny tävlingsomgång men det går inte så fort som jag hade tänkt mig att ta sig tillbaks i tävlingsform utan det tar mer tid än jag hade trott. Men vad gör det för det är djäkligt skönt att få träna och bara jag håller mig hel och hållen utan några skador kanske det går till nästa år...

Fatalist
2005-08-10, 19:12
Jag har precis börjat med helkropps, och kör såhär 3 ggr i veckan:

Bröst 3 set
Rygg 5 set

Framsida Axlar 2 set
Baksida Axlar 2 set

Triceps 3 set
Biceps 3 set

Mage 3 set
Framsida lår 5 set

Baksida lår 5 set
Vader 3 set

Gillar det skarpt! :thumbup:

Ulf A Big
2005-08-10, 20:54
Jag har precis börjat med helkropps, och kör såhär 3 ggr i veckan:

Bröst 3 set
Rygg 5 set

Framsida Axlar 2 set
Baksida Axlar 2 set

Triceps 3 set
Biceps 3 set

Mage 3 set
Framsida lår 5 set

Baksida lår 5 set
Vader 3 set

Gillar det skarpt! :thumbup:
Räknar du in uppvärmningen i antalet set. Om du inte gör det lär du snart bli övertränad eller så kör du inte tillräckligt tungt och inte till failure i seten.
Bara en varm feedback om din träning och dina möjligheter till fortsatt utveckling. Försök att begränsa dig till 2 set, det första som tillvänjning och det sista som arbetsset.

tristan
2005-08-10, 21:54
nej ulfabig, det finns alls ingen anledning att bli övertränad av det där enligt min erfarenhet. Och Om du nu inte provat så kan du ju inte tala av erfarenhet? Och tillräckligt hårt eller till fail? tillräkligt hårt betyder väl inte att man ska bli övertränad utan att man växer/blir starkare?

Jay-Z
2005-08-10, 22:04
Jag tycker helkroppspass är suveränt. Och tre gånger i veckan är väl alldeles förträffligt. Kommer du cykla träningen något?

Här finns en annan tråd om helkroppspass för inspiration. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46463&highlight=helkroppspass)

spacedog
2005-08-10, 22:09
nej ulfabig, det finns alls ingen anledning att bli övertränad av det där enligt min erfarenhet. Och Om du nu inte provat så kan du ju inte tala av erfarenhet?

Jag har en känsla av att Ulf talar av rätt mycket erfarenhet... :)

Det här med basövningar, Ulf. Rent spontant tänker jag att det kan bli ganska tungt att köra t ex både böj och mark tre gånger i veckan, men det var kanske inte så du menade? I övrigt tycker jag det är jäkligt kul att folk börjar gå tillbaka till helkroppspass. Själv har jag precis börjat experimentera med att dela upp kroppen på två pass, som på den gamla goda tiden. Vi får se vart det slutar.

spacedog
2005-08-10, 22:15
Hade edit-funktionen funnits kvar hade jag använt den nu och skrivit såhär:

Edit: olika övningar vid olika pass, stod det ju förstås. My bad. *slap* Carry on... :D

Ulf A Big
2005-08-15, 20:46
Nu har jag kört två veckor med ca tre helkroppspass i veckan. Det känns bra men jag tror att man ska vara ganska erfaren för att kunna hålla intensitet och volym på träningen på en sådan nivå så att man hinner återhämta sig till nästa genomkörare. Det här att köra olika övningar varje pass(men som återkommer veckan därpå) tror jag är ett måste för att klara av träna helkroppspass.