handdator

Visa fullständig version : Friterat = big nono?

m96olsen
2005-08-10, 09:56
Har fastnat för friterad mat hemma. Brukar fritera lite blandade saker, torsk, kyckling, lökringar etc. Använder raps eller jordnötsolja som bas.

Är detta en OK fettkälla? Nån som vet ungefär hur mycket av fettet som stannar i maten efter fritering?

Lizzie
2005-08-10, 10:05
Den friterade maten blir ju otroligt energirikt, viket kan vara negativt. Vet inte vad som händer om man hettar upp dessa oljor, om det bildas transfetter? Friterad mat är ialla fall inget jag skulle äta mycket av, känns inte speciellt fräscht heller.

Sverker
2005-08-10, 12:46
Transfetter är ingen risk men visst händer det saker i oljan.
Varken raps- eller jordnötsolja är idealiska att fritera i men de fungerar.

Det bildas fria fettsyror vid fritering. Fria fettsyror härsknar mycket lätt och ger dålig smak *spy* Det gäller alltså att inte värma oljan för länge utan fritera en kort stund.

datorjaevel
2005-08-10, 12:51
Sverker, ordet symmetrisk stavas med 2 M.

Sverker
2005-08-10, 13:31
Sverker, ordet symmetrisk stavas med 2 M.
:em:

... det där med rättstavning är inte min starka sida. Tack för uppmärksamheten

Cilia
2005-08-10, 13:35

Det bildas fria fettsyror vid fritering. Fria fettsyror härsknar mycket lätt och ger dålig smak *spy* Det gäller alltså att inte värma oljan för länge utan fritera en kort stund.
så hur mycket olja tas upp när man friterar?
jag hörde ngnstans att t ex grönsaker inte tar upp mycket alls men det är väl smeten omkring som är boven?

aliquis
2005-08-10, 14:16

Det bildas fria fettsyror vid fritering. Fria fettsyror härsknar mycket lätt och ger dålig smak *spy* Det gäller alltså att inte värma oljan för länge utan fritera en kort stund.Därför en del jordnötter (exotic snacks jumbo exempelvis) smakar skit? Väldigt dumt att äta dem då antar jag? Plus att det är godare med goda nötter ;)

Sverker
2005-08-10, 14:57
Därför en del jordnötter (exotic snacks jumbo exempelvis) smakar skit? Väldigt dumt att äta dem då antar jag? Plus att det är godare med goda nötter ;)
:confused: Här finns ju ingen koppling till fritering.

Vid fritering som sker vid 160 grader ( tror jag ), läcker vatten ut från maten man friterar, ut i oljan . Vatten plus hög temperatur leder till att fettet sönderdelas/hydrolyseras till fria fettsyror. Fria fettsyror härsknar 100 ggr lättare än ren olja.

Vad som hänt i jordnötterna vet jag inte. Möjligen har de legat länge ínnan de rostades. Under tiden hinner jordnötens egna lipaser att ge sig på fettet och bilda fria fettsyror=> Fettet i nötterna börjar att härskan.

Att det inte sker någon bildning av fria fettsyro vid rostning är ju just att man torkar bort vattnet och denaturerar lipaserna. Inget vatten och heller inga fria fettsyror.