handdator

Visa fullständig version : Uppdatering Frukost + Vassle


CroCop
2005-08-10, 09:08
Många nya rapporter verkar dyka upp om vassle / kasein just nu, det verkar tydligen inte spela någon roll i "muskeluppbyggnadssyfte" om det är vassle elle kaseinprotein i efterträningsdrinken längre. Min fråga är om man fortfarande kan dricka en drink på 30-35g vassle på morgonen till gröten eller om den drinken borde ersättas med kasein i samma mängd? Gröten innhåller ca 10g protein också så det kanske "sköter" den långsamma biten?

:)

HenrY
2005-08-10, 09:09
Många nya rapporter verkar dyka upp om vassle / kasein just nu, det verkar tydligen inte spela någon roll i "muskeluppbyggnadssyfte" om det är vassle elle kaseinprotein i efterträningsdrinken längre. Min fråga är om man fortfarande kan dricka en drink på 30-35g vassle på morgonen till gröten eller om den drinken borde ersättas med kasein i samma mängd? Gröten innhåller ca 10g protein också så det kanske "sköter" den långsamma biten?

:)

Jag kör både kasein o vassle!;)

Winternal
2005-08-10, 09:12
Jag kör "en halv" vassle-drink plus gröt och ett par mackor, det är känns rätt lagom. Fast jag fiser härligt hela dagarna också, så jag vet inte. *rolleyes*

CroCop
2005-08-10, 09:14
Jag kör både kasein o vassle!;)
Det skulle bli Hallon / Choklad för mig, det känns inte så peppande ;)
Just att det är så enkelt när man går i skolan att koka 2 portioner havregrynsgröt och dra i sig en shake på morgonen gör att jag skippar mackorna och kör dom som mellis i plugget.

HenrY
2005-08-10, 09:19
Det skulle bli Hallon / Choklad för mig, det känns inte så peppande ;)
Just att det är så enkelt när man går i skolan att koka 2 portioner havregrynsgröt och dra i sig en shake på morgonen gör att jag skippar mackorna och kör dom som mellis i plugget.

vaddå hallon/choklad?
jag kör en vassle drink, samt äter kesella!

userfriendly
2005-08-10, 09:19
Iom. att man e "tömd" på morgonen är vassle bra då dt är snabbt, men kasein är oxå bra..
tror att en blandning av både vassle o kasein + medelsnabba OCH långsamma kolhydrater funkar bäst.. (rätta mig om jag har fel)

om man nu ska vara så jla optimal hela tiden.. alla tänker så mkt ;)

HenrY
2005-08-10, 09:27
Tror inte man ska käka snabba kolisar på morgonen.
Sen, om du äter både snabba o långsamma kolisar. Så blir väl slutresultatet medelsnabba?
Alltså det fungerar väl inte på samma sätt som vassle o kasein t.ex. Om man kör både vassle o kasein så går vasslet ut först, sedan går kaseinet sin egen väg oberoende på vasslet!

Lizzie
2005-08-10, 10:09
Nä, man behöver inte fylla på med snabba kolhydrater på morgonen. Varför inte bara äta en riktig frukost och skippa alla drinkar?! Jag tror kroppen mår bättre av riktig mat som tuggas.

King Grub
2005-08-10, 11:41
Jag tror inte vassle är nödvändigt eller fyller någon speciell funktion på morgonen; långsamt protein ger bättre proteinbalans.

CroCop
2005-08-10, 11:59
Jag tror inte vassle är nödvändigt eller fyller någon speciell funktion på morgonen; långsamt protein ger bättre proteinbalans.

Det är nya teorier i såna fall, för jag vill minnas att du tidigare hävdat att ett snabbt protein var att föredra på morgonen. Men bra att man vet nu vad som gäller :)

King Grub
2005-08-10, 12:04
Vill du använda vassle, gör det. Det gör säkert ingen skada. Och det är ju billigt.

Jag frågade Kevin Tipton om just detta, och han sade något i stil med "I'm sure it will do no harm" (inget direkt citat). Vassle som proteinkälla i en övrigt komplett måltid blir "mindre dåligt" än om man äter vassle enbart, för sig.

Akilles
2005-08-10, 15:58
Har jag fel om jag skulle påstå att proteinet i mjölkprodukter innehåller både vassle och kasein, varav kasein utgör den största delen?

King Grub
2005-08-10, 16:20
80/20 kasein/vassle.

Max
2005-08-10, 19:21
Nä, man behöver inte fylla på med snabba kolhydrater på morgonen. Varför inte bara äta en riktig frukost och skippa alla drinkar?! Jag tror kroppen mår bättre av riktig mat som tuggas.
Det tror jag också. Sen är ju mat gott, jag har aldrig smakat en god proteindrink, tyvärr, måste alltid blanda i nåt naturligt smakämne för att göra den någorlunda drickbar.