handdator

Visa fullständig version : Apotekets Koffein vs Koffein på Nätet?


Axon
2005-08-10, 08:46
Nu är jag trött på konstiga frågor och blickar varje gång jag skall köpa 2-3 burkar koffein på apoteket. Har kollat på nätet och hittat (helt lagligt) koffein tabletter.

100st av 200mg och 7 ggr billigare än på apoteket. Min fråga är: är det nån skillnad på apotekets koffein jämfört med ett sånt här? Jag menar, kan man lita på att det här koffeinet är i klass med apotekets koffein och inte innehåller nåt annat som inte är så bra för en?

A.K.O.A
2005-08-10, 08:58
Gå till en doktor och säg att du är trött och vill ha koffeintabletter; då får du recept på 250st för ca 85Kr!

bushwakko
2005-08-10, 09:17
Ja alltså, hur mkt koffein är det i de från apoteket?
80 mg eller någe sånt där larv?

Går ju inte o gemföra liksom...

solo
2005-08-10, 09:58
100 mg 30 st för 40 kr tror jag det är på apoteket nu... hutlöst

Axon
2005-08-10, 10:14
Gå till en doktor och säg att du är trött och vill ha koffeintabletter; då får du recept på 250st för ca 85Kr!

Va händer när de är slut? Gå till doktorn igen? Nej tack :)

aliquis
2005-08-10, 10:48
Allt på apoteket är dyrt, trodde inte heller det var så för ett par år sedan, men de är bra mycket dyrare än tom andra dyra butiker på samma saker. Förstår inte varför de finns till överhuvudtaget.

Frazze
2005-08-10, 10:50
Gå till en doktor och säg att du är trött och vill ha koffeintabletter; då får du recept på 250st för ca 85Kr!
Dvs runt 385:- inkl. kostnader för läkarbesöket?

Ninjasmurf
2005-08-10, 12:26
Allt på apoteket är dyrt, trodde inte heller det var så för ett par år sedan, men de är bra mycket dyrare än tom andra dyra butiker på samma saker. Förstår inte varför de finns till överhuvudtaget.

EU domstol fann väl apotektsmonpolet som olagligt så vi får se hur länge till det finns...

gothen
2005-08-10, 12:36
Monopolbolag är inte billiga... Varför skulle de vara det? Slopa apoteket och låt oss köpa treo och halstabletter på ICA..

Jag kör med caffein alert och dom fungerar lika bra som apotekets, koffein som koffein.

Action
2005-08-10, 12:52
Jag använder Lipocur Fatburn från SELF.

1 dosering ger följande:

150mg Koffein
500mg L-carnitin
50mg Coleus Forskolii extrakt.

Jag tycker de är helt suveräna. :thumbup:

Sverker
2005-08-10, 13:22
Jag använder Lipocur Fatburn från SELF.

1 dosering ger följande:

150mg Koffein
500mg L-carnitin
50mg Coleus Forskolii extrakt.

Jag tycker de är helt suveräna. :thumbup:

http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=1&lngMenuId=2397&lngId=258661

Action
2005-08-10, 13:26
http://www.vll.se/Default.asp?lngStructureID=1&lngMenuId=2397&lngId=258661

Intressant, men samtidigt är det nog fler som förgiftats av exempelvis maskros... ;)

Visste inte att försäljningen var tillfälligt stoppad.

Sverker
2005-08-10, 13:26
Atropin, då tänkte jag direkt på Belladonna.
http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/belladonna.html

melancoolio
2005-08-10, 13:28
Min fråga är: är det nån skillnad på apotekets koffein jämfört med ett sånt här? Jag menar, kan man lita på att det här koffeinet är i klass med apotekets koffein och inte innehåller nåt annat som inte är så bra för en?

Jag har en sån där burk och den är helt ok! Känner ingen skillnad från apotekets i alla fall.

Axon
2005-08-10, 14:03
Då är det dags att bunkra :thumbup:

aliquis
2005-08-10, 14:15
Monopolbolag är inte billiga... Varför skulle de vara det? Slopa apoteket och låt oss köpa treo och halstabletter på ICA..

Jag kör med caffein alert och dom fungerar lika bra som apotekets, koffein som koffein.Fast någonstans måste det ju finnas ett komplett sortiment med, hur fungerar det utomlands?

A.K.O.A
2005-08-10, 20:21
Dvs runt 385:- inkl. kostnader för läkarbesöket?
`

Går du aldrig till doktorn i andra ärenden? Skaffa en farsa som är det isf ;)

A.K.O.A
2005-08-10, 20:22
Monopolbolag är inte billiga... Varför skulle de vara det? Slopa apoteket och låt oss köpa treo och halstabletter på ICA..

Jag kör med caffein alert och dom fungerar lika bra som apotekets, koffein som koffein.


Nu är det väl knappast ett vinstdrivande monopolbolag, deras uppgift är inte att gå med vinst, utan att tillhandahålla en allmännyttig tjänst...

A.K.O.A
2005-08-10, 20:24
Fast någonstans måste det ju finnas ett komplett sortiment med, hur fungerar det utomlands?


I england kör de ju med "köp tre betala för två" osv på receptfria läkemedel, vill vi verkligen ha det så?

aliquis
2005-08-10, 21:04
I england kör de ju med "köp tre betala för två" osv på receptfria läkemedel, vill vi verkligen ha det så?det blir säkert ändå billigare att bara ta 2 där än 2 på apoteket, såg något schampoo (kasst exempel kanske) som på apoteket kostade 45kr, samma sak på ica bredvid (som ändå är dyrt) kostade 30kr, på willys typ 22 ;D

Skitsamma om man får 3 till priset av 2, man måste ju inte trycka i sig det för det.

Och som vanligt är det väl inte statens uppgift att bestämma vad du bör eller inte bör göra, det borde du/ni ju klara av själva.

Pellefant
2005-08-10, 21:32
Handlade 100g bomull på apoteket häromdagen, 21-22 kr. Samma vara på ICA eller Netto : 4-5 kr. Bomull är ju ändå bomull...

Samma påslag på mediciner? *screwy*

A.K.O.A
2005-08-10, 21:54
det blir säkert ändå billigare att bara ta 2 där än 2 på apoteket, såg något schampoo (kasst exempel kanske) som på apoteket kostade 45kr, samma sak på ica bredvid (som ändå är dyrt) kostade 30kr, på willys typ 22 ;D

Skitsamma om man får 3 till priset av 2, man måste ju inte trycka i sig det för det.

Och som vanligt är det väl inte statens uppgift att bestämma vad du bör eller inte bör göra, det borde du/ni ju klara av själva.

staten har ett ansvar för medborgare, både moraliskt men också ekonomiskt. Om tex alkoholen fick ett marknadsmässigt pris skulle alla som inte dricker behöva betala för alla missbrukare, skulle knarket vara fritt skulle det innebära enorma kostnader för state, vilket i slutändan leder till hål i skattebetalarnas plånböcker. Därför borde Apoteks och systembolagsmonopolet vara kvar!

TCOG
2005-08-10, 22:12
AVSKAFFA MONOPOLET!
bara en åsikt :sleep:

Berry
2005-08-10, 22:29
staten har ett ansvar för medborgare, både moraliskt men också ekonomiskt. Om tex alkoholen fick ett marknadsmässigt pris skulle alla som inte dricker behöva betala för alla missbrukare, skulle knarket vara fritt skulle det innebära enorma kostnader för state, vilket i slutändan leder till hål i skattebetalarnas plånböcker. Därför borde Apoteks och systembolagsmonopolet vara kvar!

Du tycker inte att det är prisdiskriminering att de som brukar alkohol i normala mängder får betala straffskatt på produkterna? Eller att sjuka får betala priser för medicin som med största sannolikhet skulle vara lägre om det rådde fullständig konkurrens på marknaden? Det mesta är farligt om man hittar ett sätt att missbruka det och olika människor har olika preferenser för sin konsumtion. Jag är en vuxen person och anser mig inte vara så obegåvad att jag inte inser vad som är bra och dåligt för mig, så staten behöver inte vara min barnvakt.

On topic: Koffeinet är nog likvärdigt i båda produkterna, så jag skulle köpa den som är billigast.

A.K.O.A
2005-08-11, 10:50
Du tycker inte att det är prisdiskriminering att de som brukar alkohol i normala mängder får betala straffskatt på produkterna? Eller att sjuka får betala priser för medicin som med största sannolikhet skulle vara lägre om det rådde fullständig konkurrens på marknaden? Det mesta är farligt om man hittar ett sätt att missbruka det och olika människor har olika preferenser för sin konsumtion. Jag är en vuxen person och anser mig inte vara så obegåvad att jag inte inser vad som är bra och dåligt för mig, så staten behöver inte vara min barnvakt.

On topic: Koffeinet är nog likvärdigt i båda produkterna, så jag skulle köpa den som är billigast.


Eftersom bruk av alkohol, även i mindre skadliga doser medför ökade kostnader vad gäller vård, likväl vad gäller antalet brott begågna så tycker jag att monopol är det bästa sättet, om än inte det ideala att sälja alkohol på. Men kanske skulle "motboken" vara det bästa sättet? Du tycker att du är vuxen nog, men titta på hur svenskar beter sig utomlands när spriten är billig, nåväl vill du fortsätta diskutera; starta en ny tråd innan denna blir ännu mer "off topic"

christian
2005-08-11, 11:06
Nu är det väl knappast ett vinstdrivande monopolbolag, deras uppgift är inte att gå med vinst, utan att tillhandahålla en allmännyttig tjänst...

1997 gick de med 726 Msek i vinst enligt http://www.riksdagen.se/debatt/9798/prot/47/47S00179.ASP.

Nu verkar de gå med någon hundra miljoner i förlust enligt http://sydsvenskan.se/ekonomi/article113558.ece.

Visst är det vinstdrivande, det är alla bolag såväl statliga som privata. Ta t ex systembolaget som går med ~240 Msek i vinst enligt http://di.se/Nyheter/?O=Index&page=%2fAvdelningar%2fTelegramShow.aspx%3fnopopup% 3d1%26dreTN%3d205737.

Inga gigantiska belopp sett till omsättningen men ändå.

Frazze
2005-08-11, 11:23
`

Går du aldrig till doktorn i andra ärenden? Skaffa en farsa som är det isf ;)
Det var några år sedan, jag håller mig frisk istället.

Sverker
2005-08-11, 11:37
Med ett monopol kommer också ansvaret att nå ut till alla svenska medborgare ;)

Det är en sak att sälja mediciner på top-10-listan i Stockholms innerstad.
Det är en helt annan sak att sälja ett preparat i lilla Fagersta. Ett livsnödvändigt prepparat som kanske har en kundkrets på
10 000 personer. Vem vill sälja något sådant ?

Apotekets kundkrets är av naturliga skäl lite äldre. Äldre som kanske inte känner sig riktigt säkra på att beställa mumbo-jumbo från någon sydostasisk återförsäljare och framför allt har sådan hög moral att de verkligen vill göra rätt för sig och betala tull och moms.

Berry
2005-08-11, 11:50
Med ett monopol kommer också ansvaret att nå ut till alla svenska medborgare ;)

Det är en sak att sälja mediciner på top-10-listan i Stockholms innerstad.
Det är en helt annan sak att sälja ett preparat i lilla Fagersta. Ett livsnödvändigt prepparat som kanske har en kundkrets på
10 000 personer. Vem vill sälja något sådant ?

Apotekets kundkrets är av naturliga skäl lite äldre. Äldre som kanske inte känner sig riktigt säkra på att beställa mumbo-jumbo från någon sydostasisk återförsäljare och framför allt har sådan hög moral att de verkligen vill göra rätt för sig och betala tull och moms.

Så en icke-statlig återförsälja är automatiskt oseriös, icke-svensk (vad som nu skulle göra det sämre) samt säljer mumbo-jumbo? Varför inte införa monopol på livsmedelsmarknaden också då? Alla privata aktörer är ju uppenbarligen oseriösa. Men som A.K.O.A sa, vi får ta det i en annan tråd. Nu ska jag inte gå mer off-topic :)

A.K.O.A
2005-08-11, 15:47
1997 gick de med 726 Msek i vinst enligt http://www.riksdagen.se/debatt/9798/prot/47/47S00179.ASP.

Nu verkar de gå med någon hundra miljoner i förlust enligt http://sydsvenskan.se/ekonomi/article113558.ece.

Visst är det vinstdrivande, det är alla bolag såväl statliga som privata. Ta t ex systembolaget som går med ~240 Msek i vinst enligt http://di.se/Nyheter/?O=Index&page=%2fAvdelningar%2fTelegramShow.aspx%3fnopopup% 3d1%26dreTN%3d205737.

Inga gigantiska belopp sett till omsättningen men ändå.


kvitta "vinsterna" som systembolaget går med mot alkoholskadorna i samhället så hamnar du på minus! Ganska enkel matematik, eller?

jwzrd
2005-08-17, 13:06
I england kör de ju med "köp tre betala för två" osv på receptfria läkemedel, vill vi verkligen ha det så?

"Så"? På vad sätt menar du då; billigare läkemedel än i sverige? Inga ockerpriser? Folk har råd med sina mediciner? Vilka andra dåliga saker var det du tänkte på?

jwzrd
2005-08-17, 13:09
EDIT: hur fan tänker ni andra egentligen? Skilj på apoteksmonopol och hur man får tag i receptbelagda mediciner. *slap*

The administrator has specified that you can only edit messages for 2 minutes after you have posted. This limit has expired, so you must contact the administrator to make alterations on your message.

MEN VAFFAN. FÖRBANNADE SKITFUNKTION.

A.K.O.A
2005-08-17, 13:28
"Så"? På vad sätt menar du då; billigare läkemedel än i sverige? Inga ockerpriser? Folk har råd med sina mediciner? Vilka andra dåliga saker var det du tänkte på?


Kanske att de i butiken är mer intresserade av att sälja än att få dig att må bra? Kankske att de inte säljer mediciner som de tjänar dåligt på, kanske att de gärna säljer verkningslösa preparat (såsom hälsokosten)...

jwzrd
2005-08-17, 13:46
Kanske att de i butiken är mer intresserade av att sälja än att få dig att må bra? Kankske att de inte säljer mediciner som de tjänar dåligt på, kanske att de gärna säljer verkningslösa preparat (såsom hälsokosten)...

Man säljer redan idag efter sådana principer (trots att man inte får). Du verkar glömma något. Det är läkare som skriver recept på vilken medicin du ska köpa i apoteket. Dock har apotekspersonalen en _skyldighet_ att ge dig billigaste alternativa märket med samma verksamma ämne. Men grejen är ändå att man går till läkare för att ta reda på varför man mår apa och hur man kommer till rätta med det. Systemet vi har idag utesluter heller inte att personalen redan idag vill sälja det man har bäst marginal på.

jochen
2006-01-25, 15:00
Gå till en doktor och säg att du är trött och vill ha koffeintabletter; då får du recept på 250st för ca 85Kr!

bara att träffa doktorn kostar x antal kronor...

jochen
2006-01-25, 15:07
Eftersom bruk av alkohol, även i mindre skadliga doser medför ökade kostnader vad gäller vård, likväl vad gäller antalet brott begågna

Du tycker inte att det är prisdiskriminering att de som brukar alkohol i normala mängder får betala straffskatt på produkterna?

så du menar att all konsumtion av alkohol är skadlig o leder till vård + brott?
är det inte bättre att totalförbjuda det då? förbjöd mjölk och när du är på gång

Cerberus
2006-01-25, 15:11
Jag sitter o slänger i mig såna där precis just nu i skrivandes stund! Rekommenderas starkt, dock börjar jag bli resistent mot koffein. Kan slänga i mig 1gram koffein utan att bli speciellt nojig längre...

jochen
2006-01-25, 16:57
precis varit och köpt 100st a 200mg för 63 kr.. lite bättre än apotekets 30st a 100mg för 40kr:-
bättre med 63 öre per mg koffein än nästan 3kr.. eller har jag räknat åt helvete då ? =)

GymTT
2006-01-25, 17:27
Jag använder Lipocur Fatburn från SELF.

1 dosering ger följande:

150mg Koffein
500mg L-carnitin
50mg Coleus Forskolii extrakt.

Jag tycker de är helt suveräna. :thumbup:


Tar du de innan promenad för bättre förbränning eller varför? (bara kul att veta varför de är bra)

MVH TT