handdator

Visa fullständig version : Min mage buktar ut, fuuult


Smirnoff
2005-08-09, 21:24
Hejsan, nu under sommarn har jag gymmat ganska mycket för min del lagt in ca 3-4pass. varav varje pass alltid situps och ett antal magträningsmaskiner.

Men nu märker jag resultate, jag har fått 2 relativt snygga linjer som går vid höfterna.. men jag har fått en liten kula, typ some ankbröst fast på mage.
Och om jag andas ut helt så ser det ut som om jag nästan har ölmage (inte riktigt men nästan), fortfarande så linjerna vid höfterna kvar.
Kan nämnas att den "magen" är under naveln..



Så jag undrar är det normalt?

Man har ju sätt vältränade magar, med linjer och magrutor o hela höret.
Men ingen sticker ut


Well, är jag missbildad lr?
eller är det helt normalt?


btw. Kan nämna att jag har 2cm underhudsfett

Fatcan
2005-08-09, 22:06
Stomach vacuum kanske är nått för dig, har funkat för mig iaf när det gäller att göra magen plattare. Dom har till och med lagt till den på exrx.net nu; http://www.exrx.net/WeightExercises/TransverseAbdominus/AbdominalVacuum.html

Hyperventilera först så du kan hålla andan längre, blås ut all luft, skjut fram bröstkorgen och sug in magen allt vad du har. Tänk att du ska försöka nudda ryggraden med naveln.

Jag brukar köra den stående, har testat sittandes men det kändes inte lika bra.

sunkan
2005-08-09, 22:12
liknar den övning jag ska göra för att få bättre buktryck när jag böjjer måste jag säga, två flugor i en smäll :thumbup:

Smirnoff
2005-08-09, 22:26
Stomach vacuum kanske är nått för dig, har funkat för mig iaf när det gäller att göra magen plattare. Dom har till och med lagt till den på exrx.net nu; http://www.exrx.net/WeightExercises/TransverseAbdominus/AbdominalVacuum.html

Hyperventilera först så du kan hålla andan längre, blås ut all luft, skjut fram bröstkorgen och sug in magen allt vad du har. Tänk att du ska försöka nudda ryggraden med naveln.

Jag brukar köra den stående, har testat sittandes men det kändes inte lika bra.


Ofan, sånt hr visste jag inte om.

Hur ofta ska man klöra?
När märker man resultat?


och varför brukar magen bukta ut?

mystic[-_-]
2005-08-09, 22:30
fett skulle jag tro

aliquis
2005-08-09, 23:06
Menar du att det ser ut som att hela överkroppen "skjuter ut" från höften och benen sett? Tror alla får så när de har tillräckligt lågt kroppsfett, och magen putar alltid ut, tro mig, jag har provat.
Det är normalt.

aliquis
2005-08-09, 23:07
Det jag försöker säga är om det är...
http://www.exrx.net/Graphics/image10.gifhttp://www.exrx.net/Graphics/image11.gif
Det som går typ snett upp från ballen på honom till hans "lovehandles" både framifrån och från sidan? Är det där din mage "sticker ut" relativt resten?

(ser typ ut som en "kroppskalsong" :))

aliquis
2005-08-09, 23:11
och varför brukar magen bukta ut?fett, fibrer, gaser, mat, vatten, bajs, ..

Fatcan
2005-08-09, 23:30
Ofan, sånt hr visste jag inte om.

Hur ofta ska man klöra?
När märker man resultat?


och varför brukar magen bukta ut?

Jag kör den varje morgon, eftersom magen är tom då. Hoppar över nån dag ibland bara.
Jag började märka resultat efter en vecka ungefär. Har du mycket "putning" så kanske det dröjar längre.

Metal_boy_
2005-08-10, 00:38
Hejsan, nu under sommarn har jag gymmat ganska mycket för min del lagt in ca 3-4pass. varav varje pass alltid situps och ett antal magträningsmaskiner.

Men nu märker jag resultate, jag har fått 2 relativt snygga linjer som går vid höfterna.. men jag har fått en liten kula, typ some ankbröst fast på mage.
Och om jag andas ut helt så ser det ut som om jag nästan har ölmage (inte riktigt men nästan), fortfarande så linjerna vid höfterna kvar.
Kan nämnas att den "magen" är under naveln..



Så jag undrar är det normalt?

Man har ju sätt vältränade magar, med linjer och magrutor o hela höret.
Men ingen sticker ut


Well, är jag missbildad lr?
eller är det helt normalt?


btw. Kan nämna att jag har 2cm underhudsfett

Ankbröst? Är det som kycklingtutte ungefär? Har lagt märke till att en del har bröst som ser ut så. Nästan som en Toblerone på överkroppen. Har du sånt bröst så kan det ju vara samma form ner på magen en aning.

rosto
2005-08-10, 05:32
När magen är avslappnad skall den vara rund, även med lågt bf.

aliquis
2005-08-10, 10:39
skall o skall, klart den SKALL vara platt, men nu vill den inte vara det ;)

King Grub
2005-08-10, 11:44
Den skall inte vara platt i avslappnat tillstånd, om man är skapt som det är tänkt att man skall vara skapt.

Decamber
2005-09-01, 13:25
Den skall inte vara platt i avslappnat tillstånd, om man är skapt som det är tänkt att man skall vara skapt.

Jag har funderat på en grej. På bilder med plattmagade muskulösa killar typ Fatcans avatar, drar grabben in magen då och spänner eller ser han ut sådär i vanligt "slakt" tillstånd?

King Grub
2005-09-01, 13:27
Det är inte avslappnat tillstånd i alla fall.

Karl_alfred
2005-09-01, 14:50
Ju mindre fett jag har blir problemet mindre tror det är ganska generellt. Men den är ju inte platt för de om den är avslappnad :)

Dr Nilsson
2005-09-01, 21:12
Jag har väldigt kraftig svank vilket gör att det putar ut rätt mycket där fram, kan ju vara en anledning.

puppas
2005-09-02, 09:36
Man ska ha tyngdlyftar mage ! Själv har jag en rejäl kalas kula, efter gymdrinken och middagen så är det omöjligt att få veck på den för då står den rakt ut och är hård som marmor :hbang:

Något som kommer när man tränat ett tag antar jag.

Tolkia
2005-09-02, 09:43
Jag har väldigt kraftig svank vilket gör att det putar ut rätt mycket där fram, kan ju vara en anledning.
KÄnner igen det där, och det får mig att tänka "korta höftböjare". Det brukar nämligen hjälpa upp ank-svank-looken ytterligare (en annan anledning till att försöka undvika förkortade höftböjare är ju också att det skapar en obalans som gör att man kan få ont i ryggen).

Davil
2005-09-02, 14:16
KÄnner igen det där, och det får mig att tänka "korta höftböjare". Det brukar nämligen hjälpa upp ank-svank-looken ytterligare (en annan anledning till att försöka undvika förkortade höftböjare är ju också att det skapar en obalans som gör att man kan få ont i ryggen).

Ursäkta mig, men jag förstår inte riktigt hur du menar med ditt inlägg?
korta höftböjare ?

jag har också en rejäl svank, från sidan ser min kropp ut som en skidhoppsbacke :)

Tolkia
2005-09-02, 15:49
Ja, korta höftböjare. Om höftböjaren (iliopsoas?) är för kort kan bäckenet "tippas" på ett sätt som gör att, visuellt sett, svanken ökar, rumpan kommer bak och magen kommer fram ("ankröv" för att uttrycka det mindre poetiskt men rätt träffande). Det kan alltså vara idé att prova att stretcha den här muskeln lite extra om man tycker att man har fått just det utseendet (eller för den delen om man tycker att man börjar få ont i ländryggen). Kanske särskilt om man gör många övningar där man engagerar magen och/eller drar upp knäna eftersom den då får anstränga sig rätt rejält. Typexempel på en övning som aktiverar höftböjaren (oavsiktligt oftast) är sit-ups med fötterna fastlåsta, t.ex. under en bänk eller i en ribbstol.

Det här har varit uppe förr, och det har givits många bra och sakkunniga förklaringar, men jag är rädd att de med tanke på hur sökfunktionen har mått på sistone blir svåra att hitta igen. Men någon som kan förklara det här bättre än jag får hemskt gärna göra det (eller länka till någon gammal tråd, den som kan )