handdator

Visa fullständig version : vitaminer & antioxidanter?


Davil
2005-08-09, 18:26
Vad är skillnaden mellan en vitamin & mineraler & antioxidanter ?
Varför heter inte allt vitaminer tex ? :MrT:

King Grub
2005-08-09, 18:35
Därför att mineraler inte är vitaminer?

Vitaminer är en grupp om 13 specifika nutrienter som medverkar i så gott som varje metabola process kroppen.

Mineraler är just det - mineraler. Titta på det Periodiska Systemet. Det finns 114 kända ämnen om jag inte miss fel, varav 78 är naturligt förekommande. Många av dom naturligt förekommande mineralerna är livsnödvändiga för den mänskliga kroppens struktur och funktion.

Antioxidanter är ämnen som försvarar cellerna mot fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen. Antioxidanter syntetiseras i kroppen, men framför allt får man dom från det man äter. Både vitaminer och mineraler och fettsyror innehåller antioxidanter. Exempel kan vara mineralerna koppar, zink och selen, och vitaminerna C, A och E.

Davil
2005-08-09, 19:10
Därför att mineraler inte är vitaminer?

Vitaminer är en grupp om 13 specifika nutrienter som medverkar i så gott som varje metabola process kroppen.

Mineraler är just det - mineraler. Titta på det Periodiska Systemet. Det finns 114 kända mineraler om jag inte miss fel, varav 78 är naturligt förekommande. Många av dom naturligt förekommande mineralerna är livsnödvändiga för den mänskliga kroppens struktur och funktion.

Antioxidanter är ämnen som försvarar cellerna mot fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen. Antioxidanter syntetiseras i kroppen, men framför allt får man dom från det man äter. Både vitaminer och mineraler och fettsyror innehåller antioxidanter. Exempel kan vara mineralerna koppar, zink och selen, och vitaminerna C, A och E.

Allright !

Lite klokare blev jag, även om det var en del konstiga ord som "en mindre klok" inte riktigt hängde med på.

Är det så att alla vitaminer & mineraler går att finna som kosttillskott, men inte alla antioxidanter? Jag har då aldrig stött på en "multivitamin" som innehåller 13 vitaminer&114 mineraler :)

"Fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen."
Vad innebär det?
Att man kan få en sämre ämnesomsättning vid brist på antioxidanter kanske eller?

Får jag i mig någolunda bra med antioxidanter genom att dagligen äta :
2st äpplen, 1 banan, 1 kopp grönt te & lite mörk choklad?

Tack för bra svar King Grub ! Du gör mig dagligen till en klokare man :thumbup:

King Grub
2005-08-09, 19:34
Är det så att alla vitaminer & mineraler går att finna som kosttillskott, men inte alla antioxidanter?

Även antioxidanter, men man känner inte till hur dessa samverkar med varandra, så full antioxidativ effekt får man bara genom en blandad kost. Forskningen på antioxidanter är bara i sin vagga; återkom om 25 år.

Jag har då aldrig stött på en "multivitamin" som innehåller 13 vitaminer&114 mineraler

Det är inte alla i naturen förekommande och syntetiserade mineraler som även används i metabolismen. Andra förekommer i kosten, utan att man hittat någon funktion för dom i kroppen.

"Fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen."
Vad innebär det?

När syre omsätts i kroppen bildas giftiga s k fria radikaler - atomer eller molekyler som har opariga elektroner. Dom reagerar med andra ämnen i kroppen när dom försöker fyllas, och för att åstadkomma detta "stjäl" dom elektroner från andra molekyler. Då blir det en slags snöbollseffekt, med skador på celler och cellmembran som sluteffekt. Antioxidanter har en skyddande effekt. En idrottare har stor omsättning av syre och större bildning av fria radikaler, och därför också troligtvis ett större krav på tillräcklig tillförsel av antioxidanter.

Att man kan få en sämre ämnesomsättning vid brist på antioxidanter kanske eller?

Nej, men däremot cancer och inflammationer och skador på celler.

Får jag i mig någolunda bra med antioxidanter genom att dagligen äta :
2st äpplen, 1 banan, 1 kopp grönt te & lite mörk choklad?

En av anledningarna till att du inte uppnår full antioxidativ effekt genom tillskott är just att det finns så många olika, som samverkar och som man inte känner till rätt mängd och rätt kombination för full effekt. Det bästa sättet att få i sig alla antioxidanter man behöver är att äta en varierad kost, där något från alla delar i kostcirkeln ingår varje dag, och med mycket grönsaker.

Sverker
2005-08-09, 19:53
Hmm...

Periodiska systemet består av metaller och icke metaller. Ädelgaserna helium, neon + några till, kan vi lämna därhän.

Rena metaller är helt ointressant för kroppen. Metallerna i jonform är det intressanta och kallas för mineral. Faktum är ju att endast ädelmerallerna är metaller i naturen/jordskorpan, ex guld, silver, kvicksilver. Alla andra metaller är mineral.

Ickemetallerna är ämnen som bildar de organiska molekyler vi är uppbyggda av. Aminosyror består ju av icke metallerna kol, väte, kväve, syre och svavel.

Davil
2005-08-09, 21:02
Tack grabbar för mkt informationsrik läsning !